Asumme ulkomailla, ja koko ajan joku on tunkemassa kylään...
Asumme miehen työn takia siis ulkomailla, ja vielä sellaisessa kohteessa johon moni on mielellään tulossa lomalle. Jatkuvasti joku sukulainen on tulossa kylään, soittavat tyyliin kerran vuodessa, että mitä teille kuuluu, vitsit kun olisi ihana nähdä... Meillä on iso talo uima-altaineen, ja vieraat viettävät täällä kunnon hotellielämää, ilmaiseksi. Tosin ei puhettakaan, että viitsivät lähteä esim. ruokakauppaan mukaan tai auttaa jossain muussa.
Välissä olen joutunut sanomaan, ettei kyläily onnistu, ja sitten ihmetellään, että ai miksei, kun sinähän olet päivät kotona lasten kanssa ja me ehdittiin jo lomiakin katsoa.
Toki kiva, että ne kaukaisemmatkin sukulaiset viitsii käydä täällä kylässä, mutta meidän talo ei ole mikään hotelli. Kun me taas ollaan tulossa Suomeen, kukaan ei ole kysymässä, että haluatteko meillä majoittua.
Kommentit (40)
Voihan ap reppanaa :( Mitä hän joutuu nyt yksin tekemään siellä isossa talossa ja uima-altaassa.
Muuttakaa pienempään taloon, niin ei ole tätä ongelmaa. On kyllä järkyttävä tilanne. Mieluummin ottaisin syövän kuin hyväksikäyttäviä sukulaisia.
Ottakaa mallia monista etelän maista; vuokratkaa huonetta edullisesti, mahdollisuus käyttää keittiötä tms. ;)
"Joo, hei, tervetuloa; meillä on toi yksi huone ollutkin tolleen vuokralla, se on 40 euroa/vuorokausi, peti- ja muut liinavaatteet on 10 e/hlö/vko. Saatte käyttää keittiötä. Tos on lähellä leipomo ja kauppa jne. Voitte itse laittaa ruokanne jos ei tee mieli mennä syömään tonne kaupunkiin." Ja sit tulostat huoneen pöydälle mahdollisten paikallisliikenteen aikataulut ja taksin numeron.
Jos meinaan tulevat.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:27"]Voihan ap reppanaa :( Mitä hän joutuu nyt yksin tekemään siellä isossa talossa ja uima-altaassa.
[/quote]sanoiko hän, että on talossa yksin? Ymmärsin kyllä, että hänellä on perhe ja sukulaisiakin riesaksi asti. Taidat olla kateuden sokaisema.xxx
Huh. Itse en edes jaksaisi olla toisten nurkissa päivää kahta pidempään. Jos olisin lähdössä vaikkapa siskoni luokse ulkomaille, varaisin hotellin lukuunottamatta juuri päivää tai paria pidempää oleskelua. Mitä lomaa ihmiselle on miettiä vastavuoroisuuksia ja velvollisuuksia seurusteluun?
Mella kavi sukulainen joka ei sietanyt ilmastointia autossa vaikka ulkona oli +40 astetta lampoa. Istui takapenkilla villashaaliin kaariytyneena kun niskat menee muuten jumiin. Sisallakin oli vaikeata kun meilla on puhallusilma, seka lampo etta viilennys, joka paikasta veti. Sitten viela ne ruuat kun en enaa keita "suomalaista".
Jos lähden ulkomaille paikkoihin jossa asuu sukulaisia ja tuttuja, niin en todellakaan halua mennä heidän nurkkiin asumaan, vaikka aina pyytävätkin. Joku oma yksityisyys pitää sentään olla reissussakin, ja maksan mielelläni hyvästä 4-5 tähden hotellista jossa tiedän saavani palvelua :)
suomalaiset on juntteja, ei osata tai viitsitä sanoa EI
Sama juttu oli meillä, kun asuttiin Berliinissä. Sukulaiset ei tosin olleet se ongelma, vaan entiset luokkakaverit jostain ala-asteelta sun muut menneisyyteen jääneet ihmiset, jotka yllättävästi kymmenen vuoden jälkeen kiinnostuivat tapaamaan, kun olivat jostain facebookista nähneet asuinpaikan. Minä en noihin mennyt, mutta mies tohelo lupas kaikille majoituksen ja lähti vielä turistioppaaksikin. Oli kai iloinen kun sai vieraita ja sai kokea olevansa suosittu. Nyt, kun asutaan taas Suomessa niin eipä paljon oo kuulunut noista tyypeistä, joille Saksan aikana tuli yhtäkkinen tarve elvyyttää kaverisuhdetta. Meillä oli juuri sitä kans, että itse yritti elää arkea ja vieraat oli lomalla, ja könysivät kännissä meille keskellä yötä (ovi piti toki käydä avaamassa, niin ja sitä ennen vastailla puhelimeen ja neuvoa, millä metrolla pääsevät meille takaisin) eivätkö osallistuneet ruokaostoksiin, ei siivoukseen, mutta vaativat kyllä vinkkejä ja opastusta ja muuta palvelua. Jos vielä joskus asutaan ulkomailla niin toivottavasti mieskin olis siinä vaiheessa jo niin aikuistunut ettei enää suostu sellaiseen.
Itse asun eraassa europpalaisessa paakaupungissa, joka on varsin tunnettu yoelamastaan ja monet matkustavat tanne pidennetylle viikonlopulle. Melkein kuukausittain saan viesteja vanhoilta tutuilta opiskeluajoilta, etta ovat tulossa ja kai meille mahtuu viikonlopuksi. Pari kertaa erehdyin myontymaan ja kylla sita saikin sitten kestita vieraita... Nailla viikonlopputuristeilla tuntuu olevan se kasitys, etta jos he ovat lomalla niin muutkin ovat. Pitaisi ottaa duunista vapaata, etta voisi nayttaa heille kaupunkia paivalla ja illalla pitaisi jaksaa bilettamaan. Aamupalatkin pitaisi tarjota etta saastyisi rahaa, kun ei tarvi ulkona kayda syomassa! En todellakaan enaa aio majoittaa tanne keta tahansa, joka kuvittelee tulevansa tayden palvelun hotelliin. Lahisukulaiset ja parhaat ystavat ovat aina tervetulleita, mutta he ymmartavatkin, etta heista on vaivaa ja osallistuvat ruokakuluihin ja osaavat olla omatoimisia.
No hitsi, olemme juuri lähiaikoina lähdössä ystäväperheen luo ulkomaille, ihan heidän talossaan olisi tarkoitus asustella. Kurja juttu, jos emme olekaan tervetulleita, eikä sitä ole voitu suoraan sanoa :( Ajattelin kyllä osallistua, ruokaostoksiin ja siivouksiin ym. tietenkin, ja lisäksi vielä vaikka hoitaa ystäviemme lapsia joku ilta, jos haluavat käydä ulkona. Vähän latisti tunnelmaa tämä ketju.... :(
31 jatkaa, meillä meni aina noiden vierailuiden aikana myös rahaa ihan paljonkin siihen, että vieraat vaativat yhteisen ravintolaillan, mutta ei toki niin, että olisivat tarjonneet. Ja baariinkin piti lähteä ainakin kerran joka vieraan kanssa. Varmaan mies olis voinut kieltäytyäkin, mutta tyhmänä lähti aina ja valitteli sitten vaan kun muutenkin tiukasta budjetista pitää taas varata 50 euroa yhtä iltaa varten, kun vieraat haluaa lähteä isännän kanssa syömään ja kaupungille. No, ne meidän vieraat oli kaikki myös jotain persaukisia humanistiopiskelijoita mutta silti, olisivat voineet ees maksaa sen illan. Ei ne tajunneet että jos se olikin heille lomaa ja ainutkertainen vähän kalliimpi ilta, niin mies joutui viettämään noita iltoja ainakin kerran kahdessa kuukaudessa eri vieraiden kanssa. Ja sukulaisten kunniaksi on muuten sanottava, että meidän kummankin sukulaiset (vanhemmat, sisaret) majoittautui aina hotellissa kun kävivät. Niin ja ne, jotka olivat meillä sukulaisista, korvasivat kyllä oleilunsa maksamalla ruokia ja ostamalla meille jotain tavaroita mitä meiltä puuttui.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 19:19"]No hitsi, olemme juuri lähiaikoina lähdössä ystäväperheen luo ulkomaille, ihan heidän talossaan olisi tarkoitus asustella. Kurja juttu, jos emme olekaan tervetulleita, eikä sitä ole voitu suoraan sanoa :( Ajattelin kyllä osallistua, ruokaostoksiin ja siivouksiin ym. tietenkin, ja lisäksi vielä vaikka hoitaa ystäviemme lapsia joku ilta, jos haluavat käydä ulkona. Vähän latisti tunnelmaa tämä ketju.... :(
[/quote]
Helppo selvittää, oletteko tervetulleita:
- kuka esitti kutsun (pyydettiinkö teitä tiettynä ajankohtana vai kutsuitteko itse itsenne)
- kuinka omatoimisia olette (tarvitsetteko "viihdytystä" myös ajalle, jolloin isäntäväki on mahdollisesti töissä, osaatteko kulkea itsenäisesti, miten ateriointi, kyyditykset ja mahdolliset muut kustannukset)
- tulitteko isäntäväen vuoksi vai siksi, että he sattuvat asumaan teille optimaalisella sijainnilla
- milloin on ajatus tavata teillä
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:57"]
[/quote]
Suomalainen on juntti ulkomaillakin. Ei halua nähdä ketään, ei halua vieraita, haluaa jököttää metsäläisenä omassa talossaan, eikä halua päästää ketään kylään. Sitten ihmetellään, miksi kukaan ei pidä yhteyttä.
Meillä on englantilaisia tuttuja ja heillä on tapana antaa oma maakuhuone, kun tulee vieraita ja itse nukkuvat olohuoneessa. Ja osaavat olla vieraanvaraisia.
Suomalainen murisee vihaisena, että jatkuvati laukkoo sukulaisia, jos joku käy kerran vuodessa.
Suomalainen on juntti jököttäjä ulkomaillakin
Mä luulin kanssa, että ollaan tervetulleita. Rouva suostutteli meidät varaamaan matkan ja sitten kun kerroimme, että tulemme tammikuun 25. päivä, niin kysyi, että missä hotellissa meinaatte asua. No mentiin noin 50 km päähän ja käytiin yhtenä päivänä heillä. Ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan ja toinen ystävä joka oli kuullut tämän mankumisen, että tulkaa meidän seuraksi talvella, kysyi että mitäs tykkäsit. No en tietty erityisemmin tykännyt, jos olisin aavistanut mitä tulee käymään olisimme menneet jonnekin muualle. Lastenhoitoakin tämän rouva meille lupasi, saatte olla miehen kanssa ihan kahdestaan hän kyllä hyysää vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:39"]
[/quote]
Suomalainen on juntti ulkomaillakin. Ei halua nähdä ketään, ei halua vieraita, haluaa jököttää metsäläisenä omassa talossaan, eikä halua päästää ketään kylään. Sitten ihmetellään, miksi kukaan ei pidä yhteyttä.
Meillä on englantilaisia tuttuja ja heillä on tapana antaa oma maakuhuone, kun tulee vieraita ja itse nukkuvat olohuoneessa. Ja osaavat olla vieraanvaraisia.
Suomalainen murisee vihaisena, että jatkuvati laukkoo sukulaisia, jos joku käy kerran vuodessa.
[/quote] Ja pubissakin ryyppaatte niin kauan kun joku tarjoaa, kun tulee oma vuoro ostaa kierros lahdette kiiruusti pois.
Meille on käynyt näin ihan Suomessa. Kaveri mankui käymään meitä, kun vauva syntyi. Lupasimme sitten tulla kesällä. Kaverihan siitä ensin innoissaan ja vartavasten sanoi, että heille sitten asumaan,että saamme rupatella kunnolla.
Kun sitten tulimme, oltiin naama vääränä ja pahalla tuulella. Me toimme ulkomailta monenlaisia tuliaisia heille ja heidän lapsilleen. Saimme nukkua olohuoneessa, maksaa heidän ruoat.
Keksimme sitten serkkutytön sairastumisen ja karkasimme heiltä jo parin yön päästä ja asuimme loppuloman hotellissa ja vierailimme sitten muiden tuttujen tykönä päiväkylässä.
Meidät kutsunut kaveri oli marissut yhteisille tutuille, että olimme heillä liian kauan ja kolmantena päivänä kala jo haisee, kuten vieraatkin. Me kyllä olimme heillä vain kaksi päivää ja rouva itse oli kutsunut meidät. Oli kai olettanut, että maksamme kaiken mahdollisen heille.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:39"]
[/quote]
[/quote]
Tokihan isäntäväen tulee luovuttaa vierailleen makuuhuoneensa ja nukkua itse vaikka olohuoneen lattialla, jotta vieraat viihtyisivät... Näin toki, mikäli on harvinaisista ja halutuista vieraista kyse, tilaa on vähän ja todella on haluttu pyytää vieraita yökylään.
Sen sijaan ne "itse itsensä kutsujat" löytävät varmasti tilaa myös hotelleista tai vaikka Airbnb:n kautta. Toki hekin ovat tervetulleita päiväseltään kahvilla käymään.
Tästä tämä taas alkaa. Kesälomat on suunnitteilla ja lokit kyselevät ollaanko kotona, jos vaikka voisi majoittua "pari yötä" ;)
16, I hear you. Minäkin ottaisin vieraita useammin.
Jonkin verran on käynyt, ja olen osannut sanoa heille, että me ei saada ylimääräisiä vapaita töistä, joten saatte olla omatoimisiakin reissullanne - ja ovat olleet.