Joulu ilman lapsia :(
Joulu on tulossa ja minua pelottaa ja ahdistaa koko asia, erosimme reilu vuosi sitten ja edellisen joulun olin lasteni kanssa, eihän se tuntunut samalle kun isä ei enää ollutkaan kotona, mutta olihan minulla lapset. Nyt lapset menevät isänsä ja tämän uuden puolison luokse ja minä ole YKSIN!! Minulla ei ole uutta puolisoa niinkuin entisellä miehelläni, eikä rakastavaa perhettä joiden luokse mennä, olen YKSIN!! Itkettää ajatuskin joulusta. Miten tästä joulusta voi selvitä?
Kommentit (25)
just joo.Yh-äitinä vietän kolmannen joulun lasten kanssa.
Annat toisille sen, mitä et itse saa. Hoidat jouluhommat lastesi kanssa etukäteen, toivotat hyvää matkaa jne. Voit saada itsellesi eniten, kun menet auttamaan johonkin vähäosaisten jouluruokailuun. Vaikka muutamaksi tunniksi, vapaaehtoisia tarvitaan paljon. Siinä sulle joulumieltä, olet tärkeä, ei tarvitse olla yksin. Anna, niin saat itsellesi. Riitää aikaa itsehemmotteluunkin.
Itse inhoan joulua juuri tuon "happy family" -kuvan takia, pitäisi olla perheen kanssa ja ah kaikki on niiiin onnellisia! Joo, kyllä perhe on kasassa mutta talvisin iskee aina lievä masennus jonka takia koen huonoa omaa tuntoa kun en pysty joulusta nauttimaan samalla tavalla, koska silloin kaikkien pitäisi olla iloisia ja onnellisia. Tämä ei siis näy ulospäin, älkää nyt niin ajatelko. Iloista on helppo esittää.
Tehkää lasten kanssa normaalit jouluvalmistelut. Leivotte pipareita, koristelette talon ja kuusen. Näin sinun ei tarvitse "tehdä" joulua vaan se tulee normaalisti. Sitten joulupyhät luet, katsot elokuvia, käyt kävelyillä. Onko kyse kaikista joulupyhistä vai tuleeko lapset tapaninpäivänä? Meidän kunnassamme on jouluaattona uimahallissa joulusauna aamupäivästä. Ehkä tuollaisesta olisi hyvä aloittaa? Monet kylpylät ovat auki tapanina, joten silloin ainakin löytyy ohjelmaa. Käy aattona esim. haudalla, kävelyllä, hiihtämässä, luistelemassa. Nuku pitkään joulupäivänä, juo glögiä ja nauti hiljaisuudesta. Tapanina voit sitten järkätä lapsille ostamasi lahjat kuusen alle ja valmistautua siihen, että he tulevat takaisin.
Hankkiudu vapaaehtoistyöhön aattoillaksi, jos olet paikkakunnalla, jossa järjestetään joulujuhla asunnottomille, köyhille tai yksinäisille. Auttamistapahtumassa tulee hyvä mieli, jos missä. Homma on myös sen verran intensiivistä, että olet aivan potslojo kun pääset vihdoin kotiin, ja oma rauha ja oma koti tuntuvat taivaallisilta.