Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat ja muut terveydenhuollossa työskentelevät

Vierailija
19.11.2013 |

Nyt tunnustuksia: luetteko usein vai ette koskaan potilastietoja, jotka eivät teille kuulu?

Onko hoitoalalla ennemminkin sääntö vai poikkeus, että hoitohenkilökunta urkkii luvattomasti potilastietoja? Tiedättekö siis sukulaistenne, naapurienne, tuttavienne terveydentilan, vaikka he itse eivät ole siitä teille kertoneet?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue koskaan. Se on moraalitonta ja kiinnijäädessä saa vähintään potkut. Itse olen aika tarkka siitä että jos joudun katsomaan jonkun tietoja, jätän tietoihin myös selityksen miksi olen katsonut - esim. potilaat soittelevat joskus osastolle kotiuduttuaan ja kysyvät neuvoja ja niiden antamiseksi on pakko mennä tietoihin. 

Mielestäni osoittaa sairaalloista uteliaisuutta mennä urkkimaan toisen terveystietoja. 

sh

Vierailija
2/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh enkä lue koskaan potilastietoja jotka eivät minulle kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lähes kukaan hoitajista tekee niin. Siitähän saa varmaan potkut, ja vaikkei saisi, tuskin siltikään lukisivat. :)

Vierailija
4/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi pieneen mieleen, ei edes kiinnosta. Tiedätkö, että potilastiedoista saa aivan tarpeekseen työn kautta. En edes jaksaisi kuunnella sukulaisten ym sairastarinoita vapaa-ajalla.

Vierailija
5/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se poikkeuksellista on. Julkisuudessa olleet esimerkit vaan antavat nyt sen kuvan että kaikki tekisivät niin. Teknisesti on helppo mennä lukemaan sähköisiä potilastietoja, mutta niistä jää aina lokijälki jossa myös näkyy mitä on katseltu, ettei kyseessä ole vahinko. Jokainen kirjautuu koneelle omilla tunnuksillaan. Yhä enemmän ihmiset myös tarkistuttavat, onko joku katsellut tietoja luvatta, ja kiinnijäämisen riski kasvaa. 

Joka alalla kuitenkin on mätiä omenia, häiriintyneitäkin ihmisiä, joilla on pahat mielessä. On muutamia jotka varastavat lääkekaapista, on jopa potilaita tappanut hoitaja Nykopp, mutta ei se tarkoita että se olisi jotenkin yleisesti rehottava ongelma. 

Vierailija
6/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Miksi olisin edes kiinnostunut lukemaan potilastietoja, jotka eivät minulle kuulu? Ihan tarpeeksi "joudun" lukea niitä joka tapauksessa. Uskon, että todella harvassa ovat ne hoitajat, jotka heille kuulumattomia potilastietoja lukevat. Jos ei oma moraalikäsitys sitä estä, niin ainakin potkujen ym. uhka estää...

Vierailija
7/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kurkkauksesta jää tieto lokiin ja kuka tahansa voi pyytää omien tietojensa lokitiedot ja jos siellä on aiheettomia urkkimisia, niin se tietää vähintään varoitusta urkkijalle ja on aikaisempia varotuksia tai jos urkkiminen on ollut laajempaa tai sillä on yhteys johonkin hyötymistarkoituskeen, niin siitä saman tien potkut.

Ennenvanhaan oli tapana lukea sairaskertomuskansioita yörvuoroissa kun oli hiljaista, mutta nykyisin ei ole enää koskaan hiljaista ja tietotekniikan aikana kaikkea voidaan valvoa jatkuvasti.

Joskus joku utelias typerys menee urkkimaan potilastietoja ja ura loppuu sitten siihen. Yhtä typerää kuin harrastaa vartiajana varastelua.

Vierailija
8/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikoittain näitä tapauksia paljastuu, kuinka moni sitten ei jää kiinni. 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hoitohenkil%C3%B6kunta+urkkii+potilastietoja+viikoittain/1135267899197

Vierailija
9/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä. Ei kiinnosta enkä uskaltaisi. Aina jää jälkiä siitä mitä on katsonut ja se pitää pystyä selittämään. 

Vierailija
10/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla todella typerä että menee urkkimaan terveystietoja. Jokainen lukukerta jää ylös ja jos tuota harrastaa jää varmasti ennemin tai myöhemmin kiinni.

Vierailija
11/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noiden julkisuudessa olleiden tapausten vuoksi tätä mietin. Mutta näköjään se on poikkeus eikä sääntö. Kiitokset asiallisista vastauksista!

ap

Vierailija
12/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:56"]

Viikoittain näitä tapauksia paljastuu, kuinka moni sitten ei jää kiinni. 

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hoitohenkil%C3%B6kunta+urkkii+potilastietoja+viikoittain/1135267899197

[/quote]Kuten jutussa lukee "Nämä henkilöt jäävät kiinni, se on fakta."

Kyllä siitä jää lopulta aina kiinni. Tietojärjestelmä kun voi heti ilmoittaa poikkeavasta käytöksetä, kuten että katselukertoja tulee epätavallisen monta lyhyessä ajassa tai kohdistuu usein samaan henkilöön jne.

Lisäksi jos jollain ihmisellä on syytä epäillä että häntä voitaisiin urkkia, niin kiinnijäämisriski on vielä suurempi, koska henkilö voi myös itse seurata omia lokitietojaan, näin tekee varmaan suuri osa julkisuuden henkilöistä ja jos on vaikka ero  menossa ja puoliso on alalla, niin moni tarkistaa että onko joutunut urkituksi.

Jos tapauksi on noin yksi viikossa ja suomessa on kai neljännesmiljoona henkilö joilla on jonkilainen pääsy järjestelmiin, niin puhutaan noin 0,02% osuudesta henkilöstöstä vuosittain. Aika pieni osuus.

Vierailija
13/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue koskaan, ja rehellisesti voin sanoa, ettei edes tee mieli lukea. Olisi kiusallista tietää jostakin ihmisestä sellaisia asioita, joita ei periaatteessa saisi tietää. Jäävään itseni myös mahdollisten omalle osastolle tulevien tuttujen hoidosta, vaikka heidän tietoja olisi periaatteessa oikeus lukea, jos on hoitosuhde.

Jos jotain lukisin luvatta, niin omia tietojani tekisi mieli joskus katsoa, olen sairastellut ja esim. verikoetuloksista saa usein tiedon vasta monen päivän päästä kun koneella ne olisivat jo samana päivänä katsottavissa. En silti katso omiakaan tietojani, se on yhtä ankarasti kiellettyä kuin muidenkin tietojen luvaton katselu.

Kyllähän noita aina silloin tällöin paljastuu, ja varmaan jotkut ovat enemmänkin uteliaita. Tilaisuus saattaa tehdä "varkaan". Mutta onneksi noista jää todellakin aika hyvin kiinni, ja seuraukset ovat vakavat.

Vierailija
14/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koska se on yksiselitteisesti kiellettyä. Ja toisaalta: ei suoraansanottuna kiinnostakaan, saan ihan oikeudellisesti lukea riittävästi sairauskertomuksia.

t. LT

Vierailija
15/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt hoitajaan joka on peräti rehvastellut lukeneeni tietoni. Meillä oli silloin pieni erimielisyys meneillään. Häntä en ole nähnyt kolmeen vuoteen sairaalassa tai kylän raitillakaan. Lienee käry käynyt tuolle suurelle viiniasiantuntijalle?

Vierailija
16/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, tietenkään. Vain niitä, jotka ovat hoitosuhteessa.

Vierailija
17/17 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teholla sairaanhoitajana. Ihan oikeasti, ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei edes mieheni tiedot. Omani olen tsekannut, kenenkään muun läheisen en ole. Ainoastaan omien potilaideni. Meillä on ollut myös julkkiksia hoidossa enkä ole heidänkään tietoja katsellut, ei vain kiinnosta.

Ihmiset pitävät itseään niin kiinnostavana että kaikki urkkisi heidän tietojaan. Totuus on aivan toinen. Harva jaksaa nähdä tuota vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän