Mitä ajattelet äidistä, joka tekee asuntohakemuksen 21v lapsensa puolesta?
Kommentit (30)
Välittää ainakin.
Omat vanhemmat ei koskaan auttaneet, ei osallistuneet eikä tukeneet.
Jos lapsi on asunut aina kotona ja hakemus tehdään yhdessä niin onhan sekin merkki tietysti ettei lapsi osaisi yksinään. Mutta onpahan lapsella ainakin äiti joka tekee mukana, niinkuin sekin olisi jälleen yksi paska asia.
Hajoa elämääsi, paskaa juhannusta. T. alakoululaisten äiti
Ajattelen, että välittää lapsestaan.
Neuvoa ja auttaa kyllä voi, mutta en kyllä suostuisi hoitamaan aikuisen ihmisen asioita tämän puolesta.
Voi olla myös kyse siitä että äiti kyllästynyt lapsensa saamattomuuteen ja tekee kaikkensa saadakseen tämän pois kotoa. Jos lapseni asuisi 21-vuotiaana muusta syystä kuin opiskelun vuoksi vielä kotona niin taatusti täyttäisin hakemuksen lapsen puolesta ja pakkaisin myös tavarat oven ulkopuolelle asunnon saatuaan.
Ei anna itsenäistyä. Puolesta tekeminen ja auttaminen ovat kaksi eri asiaa. Itse asuin jo omillani tuossa iässä, ensimmäisen asuntohakemuksen tein 19 vuotiaana ja ihan itse. Toki äitini oli tukenani tässä itsenäistymisprosessissa ja antoi neuvoja, mutta itse hakemuksen yms. tein itse ja se jos mikä vahvisti omaa itsetuntoa ja uskoa omaan pärjäämiseen. Ja hyvin olenkin pärjännyt.
3 ja 4: Minun veljelleni, jolla on mbd, teki vanhemmat kaikki asiat puolesta. Nyt kun äiti on kuollut ja isä ei enää ole voimissaan, me nuoremmat sisarukset olemme neuvoneet veljeä hoitamaan asioitaan itse. Omien lasteni kanssa en tee sitä virhettä, että teen kaiken heidän puolestaan. Annan apua ja tsemppiä jos tarvitaan, mutta lähtökohta on, että itse tehdään paperihommat.
Ei siinä tietenkään mitään jos auttaa ja tukee, mutta pikkuhiljaa pitäisi ruveta neuvomaan miten asiat hoidetaan itse. Sen sijaan, että tekee vaan kaiken toisen puolesta.
Siinä tekee karhunpalveluksen jos tekee aikuisen lapsen puolesta kaiken. Lapsi ei opi ottamaan vastuuta itse. Kun sehän olisi nimenomaan vanhempien tehtävä, että opettaisi lapsensa tulemaan toimeen omillaan.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:32"]
[/quote]21 -vuotias on aikuinen ihminen. Tuon ikäisen pitäisi jo asua täysin omillaan ja hoitaa itse asiansa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:32"]
[/quote]21 -vuotias on aikuinen ihminen. Tuon ikäisen pitäisi jo asua täysin omillaan ja hoitaa itse asiansa.
[/quote]
Mikä sinä olet määrittelemään tällaisen asian?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:29"]
Jos lapsi on terve, niin ei anna itsenäistyä. Jos lapsi ei ole terve, niin ei anna itsenäistyä. Kuitenkin saman ikäisen, ei terveen lapsen äitinä: Olen opettanut lastani tekemään nuo asiat itse ja autan sitten, jos ei onnistu, mutta pääasiassa saa tehdä itse niin pitkälle kuin osaa. Sen sijaan 1,5-v nuoremman olen pistänyt hoitamaan asiat itse, koska hän pystyy siihen ilman apuakin.
[/quote]
Ihanko tosi käytät aikaasi pohtimalla jonkun uppo-oudon äidin tekemisiä tai tekemättä jättämisiä :)
Minä en taitaisi miettiä mitään, koska ei yksinkertaisesti kiinnosta, tekeekö joku hakemuksen lapsensa puolesta vai ei.
Suomalaiset on kyllä ihmeellistä kansaa. Liekö muualla niin kiinnostaa muiden asiat, että ihan jotain mieltä on jonkun oudon ihmisen tekemisistä
Uskotteko te oikeasti ettei 21- vuotias osaa itse lukea ja täyttää kaavakkeita?
Minun alakoululaisetkin osaa lukea ja täyttää papereita. Ei ehkä asuntopaperi vielä menisi mutta kyllä minäkin itse muutin 18- vuotiaana kotoa ja IHAN ITSE TÄYTIN KAAVAKKEITA (super vaikeaa) mutta olisi se ollut mukavaa jos äiti olisi ollut siinä vieressä.
Tässä kalskahtaa nyt niin negatiivinen väre että ihan puolesta täyttää.. :D
Minä voisin vaikka äitini puolesta täyttää asuntohakemuksen? Mitä ihmeen väliä?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:51"]
Jos lapsi on terve, niin ei anna itsenäistyä. Jos lapsi ei ole terve, niin ei anna itsenäistyä. Kuitenkin saman ikäisen, ei terveen lapsen äitinä: Olen opettanut lastani tekemään nuo asiat itse ja autan sitten, jos ei onnistu, mutta pääasiassa saa tehdä itse niin pitkälle kuin osaa. Sen sijaan 1,5-v nuoremman olen pistänyt hoitamaan asiat itse, koska hän pystyy siihen ilman apuakin.
[/quote]
Ihanko tosi käytät aikaasi pohtimalla jonkun uppo-oudon äidin tekemisiä tai tekemättä jättämisiä :)
Minä en taitaisi miettiä mitään, koska ei yksinkertaisesti kiinnosta, tekeekö joku hakemuksen lapsensa puolesta vai ei.
Suomalaiset on kyllä ihmeellistä kansaa. Liekö muualla niin kiinnostaa muiden asiat, että ihan jotain mieltä on jonkun oudon ihmisen tekemisistä
[/quote]
Kysymys oli mitä ajattelet, eikä kohdistunut kehenkään tuntemattomaan henkilöön. Kyllä se vähän pistää ajattelemaan, jos ihmisten ei anneta itsenäistyä. Tuo sama henkilö voi olla huomenna työkaverisi, jonka työhakemuksen onkin tehnyt äiti. Hauluan viestilläni antaa neuvon, että älkää tehkö lastenne puolesta liikaa, jotta he oppivat hoitamaan omat asiansa itse.
[/quote]
[/quote]
Mä en ole tämä vastaaja, mutta eikö ap kysynyt nimenomaan mielipiteitä asiaan ja hän kertoi vain omansa. Sun mielipide eroaa tästä, mutta ei pidä silti kiihtyä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:57"]
[/quote]
[/quote]
Kysymys oli mitä ajattelet, eikä kohdistunut kehenkään tuntemattomaan henkilöön. Kyllä se vähän pistää ajattelemaan, jos ihmisten ei anneta itsenäistyä. Tuo sama henkilö voi olla huomenna työkaverisi, jonka työhakemuksen onkin tehnyt äiti. Hauluan viestilläni antaa neuvon, että älkää tehkö lastenne puolesta liikaa, jotta he oppivat hoitamaan omat asiansa itse.
[/quote]
Tuntuu vain hassulta, että mammat oikein pohtii ja pähkii ja melkein riitelee jonkun aivan oudon ihmisen tekemisistä.
Minä en oikeasti ajattele mitään, koska ei se ole minun asia.
Mitä se sinun ajattelemisella muuttuu, koko asia :)
Varmaan ajattelen samaa kuin suurimmasta osasta palstamammoista, jotka eivät kykene huolehtimaan lapsistaan ilman isovanhempien apua. Jos 21v:n asuntohakemuksia täyttävä äiti ei anna lapsensa itsenäistyä niin 30v nainen, joka vie lapset isovanhemmille hoitoon saadakseen omaa aikaa, on tismalleen samassa tilanteessa eli kyvytön itsenäistymään ja kantamaan vastuuta.
Kuinkahan moni av-mamma osaa ilman ohjeita täyttää jonkun lomakeen? Veikkaan, että aika moni kyselee apua. Ja siinä ei ikä merkitse mitään. Joku nuori voi olla fiksumpi kuin 40-vuotias. t. se täti, joka lomakkeita vastaanottaa ja jolta kysytään apuja
No jos lähdetään tällaista kuviteltua tapausta spekuloimaan, ajattelisin (siis nythän kysymys siis oli, että mitä ajattelet äidistä) äidistä, että täyttää sokean lapsensa asuntohakemusta ja on hyvä ja huolehtiva äiti ja haluaa, että lapsi pääsee itsenäistymään ja saisi oman kodin.
Äidin rooliin kuuluu auttaa aina jos vain mahdollista. Luulen että ulkoistaisin hakemuksen myös itseltäni jollekin muulle joka varmasti osaa. En ole kauhean hyvä itsekään lomakkeissa enkä tykkää täytellä niitä.