Onko huono jos 1v ei juuri syö punaista lihaa tai kanaa?
Olen alkanut vähentää meidän ruokavaliosta punaista lihaa ja kanaa. Ennen söin hyvin pitkälti jauheliha/kanasuikale + riisi/pasta/peruna -ruokia ja niitä tulee nyt korvistakin ulos. Mihinkään laadukkaaseen lihaan ei ole varaa. Siispä olen alkanut suosia kasvisruokia ja lisännyt ruokavalioon kalaa. Tällä hetkellä syödään noin 3 kertaa viikossa kalaa ja loput kasvista. 1v syö satunnaisesti pilttiä, ehkä kerran viikossa.
Huolehdin proteiineista ja tuntuu, että ruoka on nyt paljon monipuolisempaa kuin ennen. Enemmän kasviksia jne. Mutta tarvitseeko pieni lapsi johonkin nimenomaan lihaa?
Kommentit (19)
Et, jos pidät huolen kaikista ravintoaineista. Suosittelen käymään varmuuden vUoksi lapsiin erikoistuneella ravitsemusterapeutilla saamassa ohjeet kaikesta mitä kannattaa ruokavalioon sisallyttaa :)
Lapsesi ei saa riittävästi rautaa, jos ette syö lihaa ollenkaan. Rautapitoisia kasviksia pitäisi syödä aika paljon lapsen kokoon nähden eikä rauta edes imeydy kasviksista kovinkaan hyvin. Kasvispäivinä voi lapsen proteiinin tarvekin jäädä tyydyttämättä ellet laske tarkkaan sitä ja käytä esim runsaasti soijaa. Jos et ole kokenut kasvissyöjä, en suosittelisi siirtämään lasta pelkkään kasvis-kala-ruokavalioon, koska erittäin todennäköisesti tulee nimenomaan proteiini- ja rautavaje. Miksi et tee lapselle liha-annoksia pakkaseen ja syö sitten itse pelkkää kasvisruokaa, jos lihat tulee sinulla korvista ulos?
Proteiinia saa riittävästi kyllä maidosta jos juo sitä reilusti Niinkuin tuonikäiset yleensä juo. Suomalaisten lasten priteiinibsaanti on yleensä suosituksiin nähden liiankin suurta. Tuo raudansaanti on niin ja näin, kun aika usein aikuiset naisetkin tarvii sen rautalisän pystyäkseen noudattamaan kasvisruokavaliota. Kannattaa varmasti vähintäänkin lujea kirjallisuutta aiheesta tai sut tosiaan ravitsemusterapeutille käymään. Toki lapsetkin voi ottaa sen rautalisän purkista mutta kun liikaakaan rautaa ei ole hyväksi..
Esimerkiksi linsseissä on enemmän rautaa kuin jauhelihassa. Parsakaalissa on enemmän kuin broilerissa. Jne jne. Olen itse ollut kasvissyöjä 14-vuotiaasta asti, hemoglobiini ollut aina ihanteellinen ja asteikon yläpäässä.
Kasvis-kalaruokavalio on kaikenikäisille ihan ok, kunhan se ei tosiaan käsitä pelkkiä kalapuikkoja ja ranskalaisia. ;)
Tuosta raudasta olinkin huolissani ja joku päivä luin siitä sitten netistä. Käsittääkseni saamme ihan tarpeeksi rautaa, koska suosimme täysjyvää, vihreitä kasviksia kuten parsakaalia ja pinaattia ja linssejä.
En halua tehdä lapselle eri ruokia pakkaseen, koska haluan tehdä koko porukalle samaa ruokaa, niin on helpointa ja se opettaa lapsellekin hyviä ruokailutapoja.
Joka kasvisruokaan lisään jotain proteiinia, esim. linssejä tai soijarouhetta.
Ap
Niin, vaikka linsseissä ja parsakaalissa on rautaa enemmän kuim jauhelihassa, niin sen imeytyvyys kasviksista on huomattavasti heikompaa. Lisäksi kasviksissa oleva C-vitamiini heikentää imeytymistä entisestään. Outoa, ettei pitkään kasvissyöjänä ollut tuota tiedä...
Hänhän sanoi että hemoglobiini ollut aina huippulukemissa vaikka ollut kala- kasvissyöjä 14 vuotiaasta asti. Mikä kohta sinulta jäi ymmärtämättä?
Totuus on vaan se että punaista lihaa tai kanaa ei kukaan tarvitse elääkseen. Mutta on kai se kiva syödä sitä ihan vaan eläinten kärsimyksen vuoksi tehotuotantolaitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei saa riittävästi rautaa, jos ette syö lihaa ollenkaan. Rautapitoisia kasviksia pitäisi syödä aika paljon lapsen kokoon nähden eikä rauta edes imeydy kasviksista kovinkaan hyvin. Kasvispäivinä voi lapsen proteiinin tarvekin jäädä tyydyttämättä ellet laske tarkkaan sitä ja käytä esim runsaasti soijaa. Jos et ole kokenut kasvissyöjä, en suosittelisi siirtämään lasta pelkkään kasvis-kala-ruokavalioon, koska erittäin todennäköisesti tulee nimenomaan proteiini- ja rautavaje. Miksi et tee lapselle liha-annoksia pakkaseen ja syö sitten itse pelkkää kasvisruokaa, jos lihat tulee sinulla korvista ulos?
Huom. Lapsi syö kalaa, maitotuotteita ja sen lisäksi myös kasveista peräisin olevaa proteiinia. Ajatteletko että vain punaisesta lihasta ja kanasta saa proteiinia?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi linsseissä on enemmän rautaa kuin jauhelihassa. Parsakaalissa on enemmän kuin broilerissa. Jne jne. Olen itse ollut kasvissyöjä 14-vuotiaasta asti, hemoglobiini ollut aina ihanteellinen ja asteikon yläpäässä.
Kasvis-kalaruokavalio on kaikenikäisille ihan ok, kunhan se ei tosiaan käsitä pelkkiä kalapuikkoja ja ranskalaisia. ;)
Kasvisten rauta on paljon huonommin imeytyvää kuin eläinperäinen rauta eli ns. hemirauta. Raudanpuute on yleistä kasvissyöjillä.
1v ei tarvi enää mitään pilttiä, vaan oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaikka linsseissä ja parsakaalissa on rautaa enemmän kuim jauhelihassa, niin sen imeytyvyys kasviksista on huomattavasti heikompaa. Lisäksi kasviksissa oleva C-vitamiini heikentää imeytymistä entisestään. Outoa, ettei pitkään kasvissyöjänä ollut tuota tiedä...
Taidat olla aika kuutamolla näistä asioista. C-vitamiini nimenomaan edistää raudan imeytymistä. Siksi sitä on mukana monissa rautaa sisältävässä valmisteissa.
Kukaan ei pakosta tarvitse punaista lihaa tai kanaa. Monipuolinen ruokavalio on tärkein. En itse syö näistä kumpaakaan, joten meilläkään ne ei arkiruolavalioon kuulu (muut syövät kuitenkin lihaa ravintolassa, kyässä jne.). Ihan rehellisesti olen tämän aina neuvoloissa yms. myös kertonut, eikä kukaan terveydenalan ammattilainen ole KOSKAAN ollut mitenkään huolissaan, että juuri punaista lihaa tulee syötyä vähän.
Eikä koskaan ole ollut veriarvoissakaan mitään huomautettavaa, kun sellaisia joskus satunnaisesti on pitänyt ottaa.
Neuvolasta varmasti kuitenkin saa tämänkin osalta hyviä vinkkejä tai ohjausta mistä löytää tietoa, jos mietityttää esimerkiksi sen raudan riittävä saanti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvii kunnollista ruokaa.
Mutta juuri kunnolliseltahan Ap:n ruoka kuulostaakin!
Eikö 1v ole rintaruokinnassa ja kasvis soseilla, en ole ikinä lihaa vielä tuossa iässä antanut.
Ehkä safka olis hyvä keittää tai paistaa ja ainakin isommat luut ottas pois ettei tukehdu niihin.
Huvittaa aina tuo kun ollaan huolissaan kasvissyöjien raudan saannista. Itse ainakin olen kaveripiiristäni ainoa kasvissyöjä ja myös ainoa joka ei tarvinnut raskaanakaan rautalisää. Lapsesi syö varmasti hyvin ja saa tarvitsemansa! =)
Aloitus on myös 10 vuotta vanha, joten olisiko AP paikalla ja kertoisi mikä tilanne😅
Kasvisruokavaliolla, jota täydennetään kalaruuilla ei saa riittävästi B12 vitamiinia. Ainakin olisi hyvä maitotuotteet vaihtaa soija tai kauramaitoon, joista saa jonkin verran B12 vitamiinia. Sitten myös tuo D-vitamiinin saanti - saako ruuasta riittävästi sitä? Verikokeilla saa selville vitamiinipitoisuudet.
Pelkkä maito-, hera- tai kaseiiniproteiini ei riitä. Proteiineja tarvitaan monipuolisesti. Jos ruokavaliossa on täysjyväviljaa, maitotuotteita, kananmunaa ja kalaa, pitäisi proteiinejakin tulla riittävän monipuolisesti. Rauta ainakin on todellinen ongelma, koska lihaa syövät suomalaislapsetkaan eivät saa sitä riittävästi tutkimusten mukaan.
Miten on varaa ostaa kalaa, mutta ei laadukasta lihaa? Jos nyt ei pelkkää kalapuikko-sei -linjastoa syö, niin ei se kalakaan mitään halpaa ole. Moni vähärasvainen kunnon liha on kilohinnaltaan halvempaa kuin kala.