Onko ihmisten ilkeys ja viha somessa muuttanut käytöstäsi?
Kyllähän alkaa mennä usko ihmiseen kun päivässä lukee satoja viestejä, missä ihmisille toivotaan kaikenlaista pahaa, haastamalla haastetaan riitaa ja keksitään täysin perättömiä asioita toisista ja monet lähtevät aivan innolla mukaan heittämään lokaa. Päivästä toiseen
Kommentit (32)
Ei. Somessa ihmiset sentään ilmaisevat sen miksi ovat sellaisia kuin ovat. Ulkomaailmassa noiden lukemattomien kusimulkkujen käytöstä voi vain spekuloida.
Olen kokenut jo aika paljon pahaa muiden osalta ihan omassa elämässäni, että siinä mielessä somessa tapahtuvat asiat eivät yllätä. Toisaalta ne silti kertovat totuutta siitä mikä monen ihminen ajatusten taso on. Itse pyrin olemaan somesta erossa ja en ole missään facessa, instassa yms. Myös viestissä 5 mainittu ihmisten kuvaaminen yms on tuttua ja itseäkin on joskus kuvattu ( kiusaaminen) ja siinä mielessä pelottaa jos se lisääntyy. Jotenkin ajattelen, että asiat ovat menossa pahempaan suuntaan. Ainakin minusta on tullut aika epäilevä ja varovainen tietyissä asioissa. Toisaalta täälläkin palstalla on silti ihmisiä joiden viestit piristävät päivää.
Kyllä on muuttanut ajatusmaailmaa. En ole ennen somea tajunnut kuinka paljon valittamisen aihetta on ihan kaikessa. Ja miten ilkeästi mistä tahansa voi ajatella. Pahinta on, että tuo tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaa tämä nykyajan somelynkkauskulttuuri, jokaisesta saa nähtävästi laittaa kuvan someen jos vähän ärsyttää. Tyyliin naapurin auto hieman vinoon pysäköity ja someen kuva autosta rekkareineen kaikkineen. Samoin monella näyttää olevan videonauhoitus päällä joka paikassa liikkuessaan että saa kaikenlaiset nolot kömmähdykset sun muut tunaroinnit talteen ja someen levitettäväksi peukutusten toivossa. Alkaa olemaan kohta sellainen tilanne, ettei tässä uskalla ulkona liikkua.
Tämä. Tuollaisesta yksityisyyden loukkaamisesta tulisi oikeasti antaa jonkinlaisia sanktioita, koska ne rajoittavat ihmisten elämää. Sitä saa kohta kaikkialla puhua kuin olisi jokin poliitikko kun se kaikki voi päätyä nettiin jonkun salakuvaajan toimesta.
On muuttanut somekäyttäytymistäni niin, että esim. täällä aaveella voi virnuillen laitella kylmääviä kommentteja, joilla dissaan alpittajaa tai toista kommentoijaa niinnpaljon kuin kynästä lähtee. Sitten tsekkaan millaisia nuolia naseva säiläni on saanut. Live-elämässä olen sama nynny kuin ennenkin, jonka on vaikea pitä edes puoliaan, kun alkaa ahdistaa.
Some on mun henkireikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla oli ennen erillainen kuva naisista ennenkuin eksyin tälle palstalle. Luulin että naiset on kiltimpiä ja jollain tavalla viattomiakin. Kyllä sitä nykyään katsoo naisia eri tavalla kuin ennen.
Kohdallasi muutos on siis ollut pelkästään positiivinen. Naisena on TODELLA INHOTTAVAA se, että miehet kuvittelevat naisten olevan kilttejä ja viattomia. Naisetkin ovat lihaa ja verta olevia ihmisiä, eivät mitään miesten fantasioiden satuolentoja.
Tämä! Monilla miehillä on tosiaan aivan virheellinen kuva naisista: mitä söpömpi ja kauniimpi, sitä suloisempi enkeli myös luonteeltaan.
Ha! Miten väärässä ovatkaan!
No mulla vaikutti siten että lopetin facebookin käytön muutama vuosi sitten. Alkoi tuntua sille, että (varsinkin työkaverit) etsimällä etsivät jotain huomautettavaa mun tekemisistä siellä tai jotain juoruilun aihetta. Mietin pitkään poistanko kaikki työkaverit vai lopetanko koko tilin. Tein sen jälkimmäisen ja se olikin todella vapauttavaa. Suosittelen muillekin että alatte elää IRL eikä somessa.
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeastaan, koska en ota näitä niin henkilökohtaisesti eikä tosielämässä näin tapahdu. Pistäähän se kuitenkin mietityttämään että näinkö ihmiset todella ajattelevat.
Kyllä olen itse kokenut sen täälläkin esiintulleen naisen reaktion ihan tosielämässä, kun tämä hämmästeli kapeaa sänkyäni. Joten kaiken muunkin täytyy pitää suurinpiirtein paikkansa.
Onhan se erikoista että poliitikko esittää julkisessa somessa kansanmurhahaaveita, saunan taakse toivotuksia yms vuodesta toiseen eikä puoluejohto viitsi ottaa kantaa. Sehän yllyttää muut tekemään samaa. Eikä johto tee mitään koska ei ennenkään ole ollut tapana.
Pikemminkin irl ilkeys rupee jo vit...ttaa .
Miksi luet päivästä toiseen tuollaisia viestejä? Jos minulle tulee paha olo jostakin, niin tajuan kyllä pysytellä erossa siitä.
Olet sairas, hae apua tuohon vainoharhaisuuteesi.