Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30v ja opiskelu kiinnostaisi.

Vierailija
17.11.2013 |

Eli olen 30v työssä käyvä yksinhuoltaja. Olen jo jonkun vuoden haaveillut opiskelusta hammashoitajaksi, mutta pelottaa miten rahallisesti pärjään ne vuodet.

Millaisia tukia mahdollisuus saada vai onko ainut vaihtoehto ottaa opintolainaa? Kolme vuotta pelkällä lainalla eläminen ei houkuta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi perinteinen opintotuki, on kyllä pieni. Kannattaa tarkistaa voitko saada aikuiskoulutustukea http://koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuki/

Vierailija
2/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein ymmärsin niin tuollaista tukea en saisi kun en olisi jäämässä opintovapaalle (vai mikä olikaan) vaan ihan vaihtaisin työn opiskeluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa veneessä ollaan. 32 ja kaduttaa ihan kauheasti etten aikoinani mennyt yliopistoon. Nyt haluan kunnon tutkinnon, mutta mietityttää miellaista on kun suurin osa yli kymmenen vee nuorempaa...

Vierailija
4/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa vain millä saisin lapsille ruokaa ja vuokrat maksettu :-)

Se minkä ikäisiä muut on ei minua haittaa. 

Vierailija
5/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se opintotuki ja opintolaina

Vierailija
6/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisikohan tuolta löytyä infoa? http://www.kela.fi/opiskelijat

Vierailija
7/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät (hankkiudut) työttömäksi voisi olla mahdollista opiskella työttömuustuella. Mikä olet koulutukseltasi?

Lisäksi tietysti asunto johon saat asumistuen. Kyllä niillä pärjää

Vierailija
8/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että saisin opintotukea 546e joka siis jo sisälsi opintolainan valtiontakauksen. 

Varmasti saisin jotain asumistukea ym. 

Vierailija
9/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitajaksi pääsee kai 2 vuodessa, jos on lukio tai joku ammattikoulututkinto takana. Suuhygienistiksi kestää sitten kai kauemmin, en oo varma onko se 3 vai 4 vuotta. Mutta tosiaan opintotuen saat, mikä ei ole iso. Siihen päälle opintolaina. Asumistukea saat, ja voit saada korotettuja tukia, kun sulla on lapsia. Paras keino selvittää noi, on ihan kysyä kelasta. Ja kesän aikana saa monesti tienattua ihan kivasti, kun ei ole koulua ja menee töihin, pitää vain huolehtia tulorajoista.

Vierailija
10/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Pitää mennä ihan kelassa käymään ja rohkeasti vain hakemaan kouluun. 

Vierailija
11/14 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä myös työkkärissä kyselemässä. Itse pääsen opiskelemaan siten, että saan kahden vuoden ajan ansiosidonnaista opiskellessani, sillä aiempaa ammatillista tms. koulutusta ei ole, ainoastaan lukiopohja. Ikää kohta kolmekymmentä. Loput kaksi vuotta pitää sitten miettiä opintotukien ym. kanssa pärjäämistä.  

Vierailija
12/14 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 18:34"]

samassa veneessä ollaan. 32 ja kaduttaa ihan kauheasti etten aikoinani mennyt yliopistoon. Nyt haluan kunnon tutkinnon, mutta mietityttää miellaista on kun suurin osa yli kymmenen vee nuorempaa...

[/quote]

Ei siellä suurin osa mitään 10 vuotta sinua nuorempia ole. Ja et taatusti ole vanhin siitä sakista. Noin muuten minä en opiskellessa törmännyt siihen, että opiskelijoiden ikä olisi jotenkin oleellisesti vaikuttanut johonkin. Ei siellä kokaan tullut ajateltua ihmisten ikiä. 

Vierailija
13/14 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin vuosi sitten opiskelut, nyt olen jo 34-v.

Mulla oli sitä ennen vain pätkätöitä. Ilmottauduin työkkäriin ja sitä kautta sain luvan opiskella työmarkkinatuella. Sitä saa yhden lapsen korotuksella noin 900 eur/kk käteen, lisäks asumistuki, lapsilisä ja elatusmaksu (300eur/kk). Hienosti pärjätään, vaikka ei nyt rahassa kylvetäkään.

Vierailija
14/14 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites oppisopimus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi