Onko tyly joululahja kummilapselle?
Olen surkeista surkein lahjojen ostaja. Nyt pohdinnassa muutaman kuukauden ikäiselle kummilapselle lahja... Ajattelin jos antaisin lahjakortin tai sitten ihan käteistä (n. 100e). Perheellä on taloudellisesti todella tiukkaa, muttei tarvetta materialle mitä voisin hommata auttaakseni.
onko siis tökeröä antaa vaan rahaa, jolloin lapsen äiti voisi harkintansa mukaan tehdä ostoksia pikkuisen hyväksi?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:07"]
Ei mun mielestä. Vielä kun täsmennät että raha on lapselle. Sitten se on pelkkä kummin lahja lapselle, ei vihjaus että "kun teillä on niin tiukkaa niin annoin sit satasen ruokarahaa..."
[/quote]
no just tuota aspektia pelkään, ettei ota kettuiluna. Mutta lapsen äiti kyllä minun oikein rakas ystävä, joten eiköhän hän ymmärrä että lapselle sen rahan annan, en heidän kinkkuun.
Ihan ok mielestäni, ei noin pieni lahjoista ymmärrä kuitenkaan. Antaisin lahjakortin. Vaatekauppaan tai vaikka ihan Prismaan, sieltä saa kuitenkin kaikkea tarpeellista ja jos on tosi tiukkaa niin sitten vaikka ruokaa...
Tai sitten kysy vanhemmilta, mitä lapsi tarvitsee.
Anna lahjakortti vaikka Prismaan. Sieltä löytyy kaikkea
Mitä jos ostaisit säästöpossun (esim. kultasepänliikkeestä), johon teettäisit kaiverruksen ja laittaisit rahan sinne sisälle? :)
En antaisi lahjaa lainkaan noin pienelle. Jos perheellä on tiukkaa rahasta, niin miksi ihmeessä hankkivat lapsen siihen kurjuuteen? Joo, jokaisen oikeus on lisääntyä, mutta mitä järkeä on pakottaa lapset syrjäytymään?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:17"]
Mitä jos ostaisit säästöpossun (esim. kultasepänliikkeestä), johon teettäisit kaiverruksen ja laittaisit rahan sinne sisälle? :)
[/quote]
kaunis ajatus, mutta ei oikeen mun tyylinen keksintö. Olis noloa jäädä kiinni, että lahjavinkki on lypsetty av:lta :D
lahjakortti Prismaan vois olla hyvä ajatus. Pystyy sitten ostamaan tarpeen mukaan vaatetta/varustetta tai sitten hätätapauksessa ruokaa ilman että tarvii sitten mulle nolostella mihin rahat käytti.
Jospa kysyt suoraan, mitä he tarvitsevat vauvalle??
Minä kysyisin, mitä tarvitsevat. Ostaisin sen, ja lisäksi voisin perustaa tilin kummilapselle. Tuntuisi hieman oudolta avustaa rahallisesti aikuisia ihmisiä varsinkin, jos he eivät ole perhettä.
Entä jos ostaisit lapselle hopealusikan ja sitten 5 seuraavana jouluna annat samanlaisen eli näin sillä olisi 6 kpl lusikoita. Vanhaan aikaan kummit tekivät noin.
Tai osta niille ruokaa, vessapaperia ja shampoota, köyhäinapua.
Raha on kiva. Voit sanoa, että et tiennyt mikä olisi sopivin lahja, tietävät itse paremmin. Lahjakortti Prismaan kuulostaa vähän juntilta...
Osta S-ryhmän lahjakortti, niin käy sitten prismaan, sokokselle, s-ryhmän ravintoloihin ja kahviloihin yms yms :) Voi sitten halutessaan ostaa muksulle leluja tai leffoja tai kirjoja tai vaatteita tai tarvikkeita tai mitä ikinä noista kaupoista löytyvää tarvitseekaan, vaikka sitten sitä ruokaa halutessaan :)
Hopealusikat olisivat ehkä ärsyttävin lahja, etenkin jos on jostain todellisesta pulaa. Turhaa roinaa, joilla ei voi edes syödä, kun hopean lisäksi sisältävät paljon nikkeliä jne.. Tietysti moiset on kohtuuhelppo realisoida rahaksi jossain hopeaa ostamassa palvelussa, mutta se ei liene lahjan antajan tarkoitus.
Tämä on vähän kaksipiippuinen kysymys. Haluatko siis, että lahja on nimenomaan lapselle ja käytetään johonkin lapsen asiaan? Siinä tapauksessa lahjakortti esim. lastentarvikeliikkeeseen on paras vaihtoehto, tai tallettaminen lapsen tilille.
Jos sinua taas ei haittaa, että vanhemmat käyttäisivät rahat johonkin omaan elämiseen, niin anna sitten käteisellä tai lahjakortti Prismaan.
Oikeasti vanhemmat eivät saisi käyttää lapsen rahoja omaan elämiseensä, mutta tiedän kyllä että monet silti tekevät näin.
Jos vanhemmat polttelevat tupakkaa tai ovat kovia ottamaan, niin en missään nimessä antaisi käteistä tai prisma-lahjakorttia.
Lapsen äiti on lämminsydämisin ihminen jonka tunnen. Rahat ei tod. kuluisi viinaan tai tupakkaan. Juuri siksi mua ei haittaisi jos esim. ostaisi perheen jouluruoat tuolla rahalla. mutta en usko rahatilanteen niin tiukka olevan. Luultavasti koko raha menisi lapsen hyväksi.
Minusta raha on hyvä idea. Vaihtoehtoisesti voit antaa lahjakortin esim. lastenvaateliikkeeseen. Prisma on minusta vähän korni.
Jospa lähtisit äidin kanssa ostoksille ja maksaisit hänen lapselle valitsemat vaatteet ja tarvikkeet siihen rahasummaan saakka kun olit ajatellut? Sitten vaan paketoisit lahjat ja antaisit jouluna. Eikö se olisi mukavinta?
Minä varmaan kyselisin tulevia tarpeita. Syöttötuoli, turvaistuin jne. maksavat melkoisesti ja niitä tarvitaan joka tapauksessa eli ostaisin lahjakortin liikkeeseen, josta sellaisen voi ostaa tai ostaisin pyydetyn tavaran.
Jos olet äidin kanssa todellakin läheinen, niin esim. shoppausreissu lastentarvike/vaateliikkeissä ei varmasti olisi paha juttu :) Sitten saisit ostettua jotain tarpeellista (oli se sitten vaikka haalari, iso kasa perusvaatteita tai joku lelu). Toinen hyvä vaihtoehto on esim. se 100€ lahjakortti johonkin lastentarvikeliikkeeseen. Minulle prisma-lahjakortti vaan tuo mieleen juuri sen, että menehän nyt ostamaan itsellesi ruokaa, kun olet noin köyhä (ehkä tekemistä sillä, että opiskelijana ollessani sain juurikin esim. prisman lahjakortteja ja juurikin tällä idealla. Silloin en asiaa pitänyt mitenkään huonona, koska rahaa ei todellakaan ollut yhtään ylimääräistä, mutta jos nyt perheellisenä saisin tuollaisen ja vieläpä ystävältä, en vanhemmilta tms., niin kyllä nolottaisi :D)
Sori 20, piti painaa ylös eikä alas.
Lahjakortti tai shoppailu on hyvä. Tai sitten just avustus johonkin isoon hankintaan kuten vaikka se turvaistuin.
Ei mun mielestä. Vielä kun täsmennät että raha on lapselle. Sitten se on pelkkä kummin lahja lapselle, ei vihjaus että "kun teillä on niin tiukkaa niin annoin sit satasen ruokarahaa..."