Mies läksi lapsen kanssa päivystykseen..
Poika 10v valitteli eilenillalla jonkinlaista vatsakipua, sanoi että kipuilu alkoi la-aamuna, lisäksi päätä hieman särkee.
Oli nukkumaanmennessä aika outo, käsikin oli kipeä ja omituinen olo ja puhui lääkärille menosta. No, kävi kuitenkin nukkumaan mutta puoliltaöin tuli makkariimme ja valitteli samaa ja halusi välttämättä tulla viereemme nukkumaan.
Yö oli tod levoton, hän heräili useasti ja minä tietty myös, vatsanseudulla edelleen kipua.
Ja nyt aamulla kun kävi pissalla (siitä jo yöllä kysyinkin että onko pissaaminen sattunut ja vastaus oli että ei) niin tuli kertomaan että se tuntui hieman oudolle ja epämiellyttävälle.
Kuumetta tms ei ole, ei edes lämpöä.
Läksivät nyt sitten isänsä kanssa päivystykseen, odottavat lääkärille menoa, ilmottautuessa jo ottivat lämmön korvasta ja verikokeen sormesta, saa nähdä mitä se lääkäri meinaa ja tutkii..
Pitipähän purkaa, sanoin miehelle että kertoo lapsen jatkuvasta erittäin löysästä ulosteesta myös, niin ollut oikeastaan aina, pienempänä oli kananmuna-allergia mutta ei enää vuosiin. Voihan se uloste olla erilaista itsekullakin mutta että noin löysää ja aina..
Vaikka eihän tuo liitykään mahd pissaamistuntemuksiin niin mahd vatsaoireisiin kyllä..
Huokaus.
Kommentit (40)
Sormesta on katsottu pika-CRP eli onko tulehdusarvot nousseet.
Vaiva voi ihan yhtä hyvin olla alkava mahatauti, jännitysvatsa tai juuri tulehtunut umpilisäke. Muutaam tunti varmaan menee siellä pyhäaamuna jonotellessa.
Juu tiedän että kyseessä oli pikacrp.
Mahatautia minäkin mietin mutta ei oikein käy yksiin tuon pissaamisoireilun kanssa. Nyt ei pitäisi jännityksen aiheitakaan olla eikä sekään selittäisi tuota pissajuttua. Umpilisäkkeen tulehduksesta mainitsinkin yöllä mutta s ekipuilu on tuossa vatsan keskellä aika alhaalla, ei kummassakaan "reunassa" kuten umpparissa. Toki toivon että umpparinkin ottaisivat huomioon ja jotenkin pois sulkisivat sen, se on aika ikävä vaiva ja voi olla vakavakin jos niikseen menee.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:28"]
Sormesta on katsottu pika-CRP eli onko tulehdusarvot nousseet.
Vaiva voi ihan yhtä hyvin olla alkava mahatauti, jännitysvatsa tai juuri tulehtunut umpilisäke. Muutaam tunti varmaan menee siellä pyhäaamuna jonotellessa.
[/quote]
Juu ota ihan rauhassa, lapsesi on varmasti kunnossa, tai siis että ei ole mitään vakavaa, juuri kuten edellä mainittiin jännitys vatsakivuista, umpparista tms
Jos se umpparikin on niin nopea rutiini toimenpide sen poisto, ja lapsi toipuu siitä varsin nopeasti.
Itselläkin se leikattu niin tiedän kertoa, että siitä selviää ;-)
Voimia sinulle.
Ap, nimenomaan umpilisäkkeen tulehduksessa kipu tulee ensiksi "keskivatsaan". Älä esitä asiantuntijaa vaan ole tyytyväinen kun lapsesi saa hoitoa.
Umpparikipu alkaa keskeltä vatsaa ja siirtyy sitten syrjemmälle. Lapsilla se kipu voi tuntua jopa ihan eri tavalla. Älä nyt sekoa siellä. Kyllä lääkärit ja jopa hoitajat osaavat testata onko kyse umpparista, ummetuksesta vai munuaisista. (olet kai kuullut McBurneyn testistä myös?)
Villi veikkaus, että pojalla ei ole vikana mitään muuta kuin ylivirittyneet vanhemmat. En olisi itse lähtenyt lääkäriin lainkaan. Koskapa hän ei ole kuumeinen eikä vääntelehdi tai itkeskele kivusta, ei mitään kiireellistä ole meneillään.
Ohhoh, onpas täällä, jälleen kerran, ärhäkkää väkeä:D
Taisin mainita että lapseni vatsakipuilu alkoi la-aamuna eli 1vrk sitten. Jos olisi umppari niin kipu olisi jo paikallistunut sinne oikealle puolen vatsaa ja kipu olisi todnäk kovempaa.
Eli se "asiantuntijan esittäjä" lienee jossakin muualle..
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:37"]
Ap, nimenomaan umpilisäkkeen tulehduksessa kipu tulee ensiksi "keskivatsaan". Älä esitä asiantuntijaa vaan ole tyytyväinen kun lapsesi saa hoitoa.
[/quote]
Miksi et itse ole siellä lääkärissä lapsesi mukan?
Siinä mitään ylivirittynyttä ole jos pissaaminenkin tuntuu oudolta.
Itselläni ollut tämän 37v aikana 2x virtsatietulehdus, 2kymppisenä ja alkuvuodesta kaukomatkalla ja se on kyllä asia jonka kanssa ei pelleillä vaikkei oireisto olisikaan niin paha kuin mitä itselläni aivan yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroituksia oli eli pissasin itkien verta.
Älä huoli, tulen kyllä kertomaan oliko lääkärin dg "ylivirittyneet vanhemmat" jotka viitsivät lähteä valvotun yön jälk su-aamuna klo07.30 päivystykseen" vai jotakin muuta.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:37"]
Umpparikipu alkaa keskeltä vatsaa ja siirtyy sitten syrjemmälle. Lapsilla se kipu voi tuntua jopa ihan eri tavalla. Älä nyt sekoa siellä. Kyllä lääkärit ja jopa hoitajat osaavat testata onko kyse umpparista, ummetuksesta vai munuaisista. (olet kai kuullut McBurneyn testistä myös?)
Villi veikkaus, että pojalla ei ole vikana mitään muuta kuin ylivirittyneet vanhemmat. En olisi itse lähtenyt lääkäriin lainkaan. Koskapa hän ei ole kuumeinen eikä vääntelehdi tai itkeskele kivusta, ei mitään kiireellistä ole meneillään.
[/quote]
7 logiikalla täytyy siis odottaa että on kiireellistä tyyliin kiemurtelee lattialla tuskissaan tai virtsa on punaista tai munuaisiin levinnyt tulehdus eli myöskin selkäkipua.
Aikamoisia vastauksia...
Oli mikä oli, hyvä, että asia nyt tutkitaan. Jaksamista odotteluun!
Miksi olisin? siksikö että olen lapsen äiti?
Hänellä on isä siellä mukana, pääsivät matkaan nopeammin ilman minua ja minä valvoin suurimman osan yöstä, mies ei joten olen aikalailla väsyneempikin.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:49"]
Miksi et itse ole siellä lääkärissä lapsesi mukan?
[/quote]
Jaa, oletkin tämän aamun trolliprovopeikko, joka jatkaa tarinaansa pitkin päivää ja ärsyttää minkä ehtii.
Ketjussa muuten vastailee asiantuntija. Tai siis vastaili. Ei kiinnosta jatkaa.
Toivotaan, että poika pääsee nopeasti tutkimuksiin ja ei ole mitään vakavaa. Tsemppiä!
Ihan sekopäistä porukkaa täällä..
ap*ei jummarra eräitä heittoja*..
Voimia ap.lle. Lapsesi on varmasti kunnossa. Yritä keksiä jotain sijaistoimintaa kotona, imurointi, leipominen tms ettei kärpäsestä kasva härkänen jos yksin vaa kelailee himassa.
Paljon voimia raskaassa elämäntilanteessa! Voimahaleja ja suojelusenkeleitä koko perheelle. Stemppiä.
VTI/virtsakiviä.
Virtsakivet voivat aiheuttaa akuutin virtsakivikohtauksen, jonka aiheuttaja on tyypillisesti virtsajohtimeen kiilautunut kivi. Kohtauksen ensioire on äkillinen, voimakas kipu, joka tuntuu selässä, kyljessä ja alavatsalla. Kipu voi olla vaikea paikallistaa, koska se voi säteillä navan vierestä melkein nivusiin, sieltä lonkan seudulle, ristiselän kautta alimman kylkiluun korkeudelle. Oireena on suurimmalla osalla potilaista myös verivirtsaisuus, jota ei välttämättä havaitse paljain silmin. Muita oireita ovat oksentelu ja joskus kuumeilu.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:47"]
Ohhoh, onpas täällä, jälleen kerran, ärhäkkää väkeä:D
Taisin mainita että lapseni vatsakipuilu alkoi la-aamuna eli 1vrk sitten. Jos olisi umppari niin kipu olisi jo paikallistunut sinne oikealle puolen vatsaa ja kipu olisi todnäk kovempaa.
Eli se "asiantuntijan esittäjä" lienee jossakin muualle..
ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:37"]
Ap, nimenomaan umpilisäkkeen tulehduksessa kipu tulee ensiksi "keskivatsaan". Älä esitä asiantuntijaa vaan ole tyytyväinen kun lapsesi saa hoitoa.
[/quote]
[/quote]
Minä en varmaan ole sitten oman umpparikipuni asiantuntija. Minulla mahakipu alkoi perjantaina. Kipu oli epämääräistä jomotusta. Lauantaina kävin kavereiden kanssa tanssimassa (oltiin teinejä silloin). Sunnuntaina maha oli sillai kipeä, kuin olisi ummetusta, joten kävin pitkän kävelylenkin. Maanantaina vasta paikallistui alamahaan niin, että tajusin sen umpparikivuksi.
Mutta en leiki asiantuntijaa, koska aina ei ole yhtä kaavaa, miten asiat menee.
Tuskinpa mitään vakavaa on, älä hysterisoi itseäsi, ap.