Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää tätä helsinkiläistä feikattua tekokiireyskulttuuria

Vierailija
19.09.2020 |

Toivottavasti pystyn muuttamaan johonkin rauhallisempaan ja aidompaan paikkaan yliopistosta valmistumisen jälkeen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ’feikkaisi kiirettä’? Jos on kiire, niin on.

Toisaalta ymmärrän tuon tunteen kyllä, koska itse koin saman ollessani New Yorkissa - jumalaton tohina ympärillä ja itse tunsin olevani niin hidas, liian hidas. 😁

No lähinnä tuolla keskustan alueella tuntuu että ihmisillä on niin kiire joka paikkaan ettei nää kunnolla kadulla kanssakävelijöitään. Oon kyllä itsekin kasvanut kaupungissa puolet lapsuudestani mutta onneks Helsinkiä pienemmässä kaupungissa, jossa tätä tekokiireyttä ei hirveesti tunnistanu.:-)

Ap

Mitä siellä kadulla pitäisi tehdä? Se, että liikkuu paikasta a paikkaan b ilman turhaa viivyttelyä, ei ole kiirettä.

Vierailija
22/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmiset ovat Helsingissäkin hyvin hyvin hitaita. Miksi pitää löntystellä, ja vielä niin että jää muiden tielle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tekokiireys on enimmäkseen asiantuntijatehtävissä ja naisilla vielä enemmän kuin miehillä. Duunaripiireissä vähän erilainen mentaliteetti. Asiantuntijat on peloissaan, että menettävät työpaikkansa, joten pitää esittää koko ajan roolia että "minä olen korvaamaton".

Vierailija
24/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä kieltämättä on tällaisia hiljaisia "sääntöjä" jotka tulisi ottaa huomioon juuri näiden vuoksi joilla on kiire. Keskellä katua ei maleksita vaan pitää olla tilaa kiireisille ihmisille, joten mieluummin jos haluaa maleksia niin kadun reunassa. Metroportaissa toinen puoli (nyt nopealla ajattelulla vasen puoli?) pidetään vapaana, jotta he joilla on kiire pääsevät ohittamaan siitä.

Juna-asemalla annetaan junasta poistuneiden tulla ensin pois, koska joillain on kiire ja heidän täytyy päästä nopeasti poistumaan junasta. Vasta sitten mennään itse sisälle junaan.

Vierailija
25/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ymmärrän tuon tunteen kyllä, koska itse koin saman ollessani New Yorkissa - jumalaton tohina ympärillä ja itse tunsin olevani niin hidas, liian hidas. 😁

No lähinnä tuolla keskustan alueella tuntuu että ihmisillä on niin kiire joka paikkaan ettei nää kunnolla kadulla kanssakävelijöitään. Oon kyllä itsekin kasvanut kaupungissa puolet lapsuudestani mutta onneks Helsinkiä pienemmässä kaupungissa, jossa tätä tekokiireyttä ei hirveesti tunnistanu.:-)

Ap

Miksi kanssakävelijöitä pitäisi katsella? 🤔

Vierailija
26/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis onko tässä nyt kyse nopeasta liikkumisesta? Minulla ei ole varsinaisesti kiire minnekään mutta kävelen kyllä niin nopeasti kuin voin ilman hengästymistä, menen rappuset vauhdilla, kävelen liukuportaat, ohitan ihmiset taakseen jumiutumisen sijaan jne. Teen näin koska arvostan aikaani enkä halua tuhlata sitä joutaviin asioihin enempää kuin on tarvis ja arjessa nopeasti liikkuminen on todella hyvää kuntoilua, en pääse paikasta toiseen liikkumatta joten yhtä hyvin voin tehdä sen nopeasti ja pitää samalla kehostani huolta ja säästää aikaa. Ja painotan että minulla ei tosiaan pääsääntöisesti ole kiire, aikaa löytyy mutta kadulla löntystämiseen, bussista myöhästymiseen ja seuraavan odottamiseen yms. en sitä halua tuhlata. Mitään feikkiä tässä ei mielestäni myöskään ole.

Vierailija
27/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi tarvii kytätä toisia ihmisiä? Jos jollain on kiire niin on kiire. Jos ihmiset kävelee päin tai tönii niin ymmärrän ketutuksen, mutta muuten en. Kai siellä keskustassa nyt saa kävellä tai juosta ihan vapaasti. Siellä on paljon ihmisiä ja ihmisillä omat aikataulunsa.

Se on maalta, muiden kyttäily ja kyräily on elämän suola.

Vierailija
28/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole junan liukuportaissa eikä metroportaissa kiire, mutta menen ne aina ripeästi kävellen, koska en tykkää seisoa niissä. Varsinkin metroportaissa minua alkaa huippaa jos vaan seison niissä paikallaan, mieluummin aina kävelen ne vaikkei kiire olekaan. Hissiä en viitsi käyttää, kun kuitenkin kykenen portaat hyvin kävelemään, joten hissi olkoot sitä oikeasti tarvitseville. Nyt korona-aikana täytyy kyllä myöntää, että olen välillä seissyt vaan niissä portaissa, mutta ei se kyllä kivaa ole.

Vierailija
29/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen luonnostani aina todella nopeasti, en ollenkaan ymmärrä keskellä katua löntysteleviä ihmisiä. Sovin siis hyvin Helsinkiin, ilmankos onkin ollut niin kotoisa olo😂

Vihaan myös samaa asiaa kuin sä ja kävelen myös muita nopeemmin mutta ahdistun myös kun pienenkin välimatkan välimatkan käveleminen vie niin tuhottoman kauan aikaa tuolla keskustassa varsinkin ruuhka-aikaan. Ihan selkeesti 9 vuoden asuminen 12 000 asukkaan maalaispaikkakunnalla on tehnyt mtös tehtävänsä mun kohalla.:-D

Ap

Vierailija
30/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Helsingissä on tapana ettei muita ihmisiä juuri katsella eikä kytätä. Sen vuoksi ihmiset vaan ovat omissa oloissaan, kulkevat nopeasti yms. Harvemmin katsekontakteja kenenkään kanssa eikä tarvikaan olla. Juuri tästä pidän Helsingissä. Espoo on kyllä lempipaikkani (synnyinkaupunki), joten minäkin olen alun perin "maalta" 😃. Mutta sama asia pätee kyllä Espooseenkin.

Vierailija
31/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, ap: olet niitä ihmisiä, jotka tykkäävät seisoskella liukuportaissa (kävelemisen sijaan) ja vieläpä niiden keskellä tai jopa vasemmalla?

Vierailija
32/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole junan liukuportaissa eikä metroportaissa kiire, mutta menen ne aina ripeästi kävellen, koska en tykkää seisoa niissä. Varsinkin metroportaissa minua alkaa huippaa jos vaan seison niissä paikallaan, mieluummin aina kävelen ne vaikkei kiire olekaan. Hissiä en viitsi käyttää, kun kuitenkin kykenen portaat hyvin kävelemään, joten hissi olkoot sitä oikeasti tarvitseville. Nyt korona-aikana täytyy kyllä myöntää, että olen välillä seissyt vaan niissä portaissa, mutta ei se kyllä kivaa ole.

Onko missään metroasemilla nopeita hissejä? Länsimetron puolella ainakin jotkut hissit on kummallisia rakennelmia, jotka kulkevat etanan vauhtia. Vanhan metro-osan puolella ilmeisesti on nopeitakin hissejä? 

Toki länsimetron puolella itse asemat on 100x hienompia mitä vanhan metron puolella.

Vierailija
33/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ihan hyväntahtoisen oloinen, ei varmasti tarkoittanut mitään pahalla :)

Sulle voisi AP sopia ihan Espookin, on se rauhallisempi kuin Helsinki eikä Espoossa ehkä näy kiire ihan samalla tavalla kun siellä ei edes ole mitään varsinaista keskustaa vaan se jakautuu moneen eri keskustaan. Lisäksi Espoosta löytyy ihan rauhallisia, jopa maalaismaisia seutuja. Toki Espoo on kaupunkina suuri ja asukkaita siellä on paljon, mutta on siellä eri meininki kuin Helsingissä. Myös se pohtimasi Sipoo on varmasti kiva ja rauhallinen paikka :)

Vierailija
34/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisella kaupunkisuunnittelulla tätä olis sun mielestä mahdollisuus muuttaa, jos se on sun mielestä huonoa ja aiheuttanut sen?

Vierailija
35/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, ap: olet niitä ihmisiä, jotka tykkäävät seisoskella liukuportaissa (kävelemisen sijaan) ja vieläpä niiden keskellä tai jopa vasemmalla?

En mutta en oo tavannut tätä ilmiötä muualla päin Suomea. En toljota ihmisiä myöskään kadulla vaikka tällä hetkellä asunkin kämpässä, jonka ikkuna on suoraan päin kävelytielle. Ja kyllä, tää ahdistaa mua kans.

Ap

Vierailija
36/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on ihan hyväntahtoisen oloinen, ei varmasti tarkoittanut mitään pahalla :)

Sulle voisi AP sopia ihan Espookin, on se rauhallisempi kuin Helsinki eikä Espoossa ehkä näy kiire ihan samalla tavalla kun siellä ei edes ole mitään varsinaista keskustaa vaan se jakautuu moneen eri keskustaan. Lisäksi Espoosta löytyy ihan rauhallisia, jopa maalaismaisia seutuja. Toki Espoo on kaupunkina suuri ja asukkaita siellä on paljon, mutta on siellä eri meininki kuin Helsingissä. Myös se pohtimasi Sipoo on varmasti kiva ja rauhallinen paikka :)

Mun yhet serkut asuu Espoossa joten on tuttu paikka myös, joten mikäpä ettei.:-)

Ap

Vierailija
37/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis onko tässä nyt kyse nopeasta liikkumisesta? Minulla ei ole varsinaisesti kiire minnekään mutta kävelen kyllä niin nopeasti kuin voin ilman hengästymistä, menen rappuset vauhdilla, kävelen liukuportaat, ohitan ihmiset taakseen jumiutumisen sijaan jne. Teen näin koska arvostan aikaani enkä halua tuhlata sitä joutaviin asioihin enempää kuin on tarvis ja arjessa nopeasti liikkuminen on todella hyvää kuntoilua, en pääse paikasta toiseen liikkumatta joten yhtä hyvin voin tehdä sen nopeasti ja pitää samalla kehostani huolta ja säästää aikaa. Ja painotan että minulla ei tosiaan pääsääntöisesti ole kiire, aikaa löytyy mutta kadulla löntystämiseen, bussista myöhästymiseen ja seuraavan odottamiseen yms. en sitä halua tuhlata. Mitään feikkiä tässä ei mielestäni myöskään ole.

Sama täällä, mutta lisään: luontainen kävelyrytmini on nopea ja askeleeni on pitkä. Tahdin hidastaminen vaatisi oikeasti keskittymistä, joten tottakai kävelen mieluummin sillä tavalla kun hyvältä tuntuu. En halua jäädä potkimaan kenenkään kantapäitä, eikä kukaan Random Riitta määrittele mun rytmiä julkisella paikalla. Olen saanut kuulla tästä nopeasta kävelystäni esim työpaikalla. Jos kävelen joka päivä sen saman hallin päästä päähän, niin en oikein näe syytä jäädä fiilistelemään maisemia. Katson kyllä ympärilleni.

Vierailija
38/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla ei ole kiire kun ei ole töitäkään.

Vierailija
39/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis en todellakaan kaipaa enää takasin sinne 12 000 asukkaan paikkakunnalle. Mulla eii oo enää mitään yhteyksiäkään sinne päin.

Ap

Vierailija
40/44 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis en todellakaan kaipaa enää takasin sinne 12 000 asukkaan paikkakunnalle. Mulla eii oo enää mitään yhteyksiäkään sinne päin.

Ap

Noh, sinne nyt joudut, muualle et ole enää tervetullut.