Lasten ollessa pieniä, kotona olo 10v tekee kivan loven eläkkeeseen
Bruttopalkka ollut ennen lapsia ja nyt noin 2600 - 3200euron luokkaa. Oletettu eläkekertymä 970euroa. Ei sillä eletä leveästi. Kokemuksia eläkesäästämisestä?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Oli se menetetyn rahan arvoista.
Kuittaan. Valitettavasti eläkelaitos ei.
Kukaan ei tiedä, elääkö edes eläkeikään, etenkin kun sitä koko ajan nostetaan. En säästä eläkettä varten. Olen nyt 46 v., rintasyöpähoidot läpi käynyt ja terveeksi todettu, toistaiseksi. Toivon, että saan elää edes niin pitkään, että kaikki 3 lasta kasvavat aikuisiksi. Nuorin nyt 8.
Eikö puolisosi mitenkään korvannut sinulle tuota menetettyä kymmentä vuotta esim. maksamalla eläkkeesi siltä ajalta?
Siis hän vain sluibasi 10v kun sinä huolehdit perheestä, ja nyt joudut kärsimään taloudelliset vahingot yksin?
Paljonko teillä on lapsia jos molemmat vanhemmat olivat vuorollaan kymmenen vuotta kotona?
Vierailija kirjoitti:
Eikö puolisosi mitenkään korvannut sinulle tuota menetettyä kymmentä vuotta esim. maksamalla eläkkeesi siltä ajalta?
Siis hän vain sluibasi 10v kun sinä huolehdit perheestä, ja nyt joudut kärsimään taloudelliset vahingot yksin?
Eiköhän ne 10v ole eletty pitkälti toisen kukkaron varassa joka tapauksessa ja nyt murehditaan tulevia eläkkeitä.
Ei kai ole edes mahdollista maksaa pelkkää tyel-maksua ilman palkkaa eläkkeen kerryttämiseksi ja tuskin kellään on mahdollista maksaa puolisolleen täyttää palkkaa lasten hoidosta, eikä se edes av-palstalla kovin kohtuulliselta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Muistatkin jotain siitä ajasta?
Näitä asioita pohdittu paljon. Eläkkeeni tulee olemaan pieni. Onneks saan tulevaisuudessa, toivottavasti en aikoihin vielä, ihan Ok perinnön, jolla voi hieman turvata eläkepäiviä. Lähdin myös opiskelemaan, jotta saan nostettua tulotasoa ja sitä kautta eläkettä. Aion myös avata jonkinlaisen eläkesäästämisen kunhan saan vakkarityön, vielä opiskelen ja teen vähän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hän vain sluibasi 10v kun sinä huolehdit perheestä, ja nyt joudut kärsimään taloudelliset vahingot yksin?Eiköhän ne 10v ole eletty pitkälti toisen kukkaron varassa joka tapauksessa ja nyt murehditaan tulevia eläkkeitä.
Ei kai ole edes mahdollista maksaa pelkkää tyel-maksua ilman palkkaa eläkkeen kerryttämiseksi ja tuskin kellään on mahdollista maksaa puolisolleen täyttää palkkaa lasten hoidosta, eikä se edes av-palstalla kovin kohtuulliselta kuulosta.
Jos toinen hoitaa lapsiasi 10 vuotta niin se ei ole kukkarolla elämistä. Mies korvaa naisen eläkemaksut siltä ajalta, että isku tasoittuu. Se lasketaan perheen menoihin niin, että se on pakollinen meno. Pitäisi hieman välittää siitä puolisostakin eikä pitää maksuttomana kotipiikana. Ihan samoin päin jos mies hoitaa lasta kotona. Jos valtiolla ei ole järkeä asioiden tasapuolisessa hoidossa niin perheillä pitää olla tai sitten jätetään lapset tekemättä. Se kun ei vanhana hevonhittojakaan lämmitä, että joskus puoli vuosisataa sitten oli lasten kanssa kotona, kun on ne lääkemaksut ja taksimaksut edessä ja pitäisi syödäkin. Tuolla on pilvinpimein suomalaisia naisia joiden pitää valita joko syöminen tai lääkkeet koska on annettu oma taloutensa perheen eteen. Sillä hyvällä mielellä kun ei elä. Huominen suunnitellaan nyt, ei huomenna.
Minä oon ollut 25-vuotta kotona, lapsia 7kpl..tässä ajassa olen tehnyt muutaman lyhyen työpätkän n.vuoden yhteensä töitä😁Pienin on vauva ja en usko, että enään menen töihin koskaan, viihdyn kotona ja säästössä on puskuria. Ei olla uskossa jos joku sitä miettii eikä saada muita tukia kuin lapsilisä.
Ei ole mikään pakko olla kymmentä vuotta kotona. Kolmen muksun kanssa voi olla kotona vaikka vain kolme vuotta tai kuusi.
Kuka oikeasti kuvittelee, että me tullaan joskus eläkettä saamaan? Jos jollain aikoo vanhana elää on säästettävä ihan itse. Kyllä kaikki eläkejärjestelmät ehtii moneen kertaan kaatua ennen kun minäkin sitä 30 vuoden päästä saisin.
Olen lähihoitaja. Eläkekertymä ei olisi sen parempi vaikka olisin painanut niska limassa töitä koko aikuisikäni. Jää lähelle takuueläkettä joka tapauksessa. + eläkeikä tulee olemaan joku 70v 😂
Niinpä olin lasten kanssa pitkään kotona, nyt teen lyhennettyä työpäivää ja teen niin kauan kuin pystyn. Menoni olen sopeuttanut pieniin tuloihin ja tottunut tähän.
Ja ne jotka ehtii kerätä omaisuuden, menettää sen ennen kuolemaansa yksityisille hoiva ja terveydenhuoltopalveluille. 2 perunaa ja limanen lihapulla 10e.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko olla kymmentä vuotta kotona. Kolmen muksun kanssa voi olla kotona vaikka vain kolme vuotta tai kuusi.
Ja nekin on hyvä laittaa puolisoiden välillä puoliksi. Eli jos on kolme lasta, kummallekin kertyisi kotonaoloaikaa 1v6kk-3v.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti kuvittelee, että me tullaan joskus eläkettä saamaan? Jos jollain aikoo vanhana elää on säästettävä ihan itse. Kyllä kaikki eläkejärjestelmät ehtii moneen kertaan kaatua ennen kun minäkin sitä 30 vuoden päästä saisin.
Ajattelit että osakekauppa ja pörssit kaatuu maailmassa ja niitä ei enää ole? Työeläkkeiden varallisuus on eläkerahastoissa eli osakkeissa. Se ei ole mikään säästöpossu jonne laitat rahaa ja jonka rahat sitten nostat eläkeiässä pois. Eläkemaksusi menee osakkeisiin rahaston kautta ja sieltä se eläkkeesi maksetaan, ei mistään säästöpossusta tai valtion kassasta. Meillä on sitten ihan eri luokan ongelmia jos koko maailman talous lakkaa lopullisesta toimimasta ja finanssiala katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hän vain sluibasi 10v kun sinä huolehdit perheestä, ja nyt joudut kärsimään taloudelliset vahingot yksin?Eiköhän ne 10v ole eletty pitkälti toisen kukkaron varassa joka tapauksessa ja nyt murehditaan tulevia eläkkeitä.
Puolisosi olisi pitänyt maksaa sinulle vähintään vapaaehtoinen eläkevakuutus, jos ei palkkaa pystynyt maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon ollut 25-vuotta kotona, lapsia 7kpl..tässä ajassa olen tehnyt muutaman lyhyen työpätkän n.vuoden yhteensä töitä😁Pienin on vauva ja en usko, että enään menen töihin koskaan, viihdyn kotona ja säästössä on puskuria. Ei olla uskossa jos joku sitä miettii eikä saada muita tukia kuin lapsilisä.
Toivottavasti sinulle ei ole maksettu koulutusta veronmaksajien rahoilla, koska jos maksettiin niin se on mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenessä vuodessa ehtii keskipalkkainenkin tienaamaan satojatuhansia euroja. Ei työttömänä kotona oleminen ole sen arvoista, vaikka olisi lapsiakin.
Minun ex ei maksanut minun eläkkeitä kun olin kotona 5 v 😒 maksoin ruuat ja lasten vaatteet. Ukolle oli aina ruoka pöydässä. Piika olin, tyhmäkin.
Ehkä tuo aika on ollut kaiken sen arvoista. Yuöikää ilmeisesti on vielä jäljellä? Just tähän maailman aikaan en alkaisi sijoittaa tai säästää mitään, tää korona saa koko maailman talouden vaakalaudalle..