Muistatko OAJ:n lakon vuonna 1984?
Koulut oli kuukauden keväällä kiinni. Ala-asteella se oli kivaa. Olin viidennellä!
Kommentit (31)
Helsingin koulut olivat lakossa koko huhtikuun. Muut isot kaupungit liittyivät mukaan parin viikon kuluttua.
Ap
muistan, oli ihana olla pois silloin koulusta. Isäni oli lakossa ja tehtiin kaikkea hauskaa silloin.
En kyllä muista, en usko että olisin tuollaisen unohtanut. Minä olin silloin jo kuitenkin kymmenvuotias.
Vuosi -84:kö se oli? Miten minulla on niin vahva mielikuva, että olin silloin neljännellä, mutta jos vuosi on tuo, niin olinkin seiskalla.
Joo, kivaa oli ja varsinkin se, ettei niitä päiviä tarvinnut tehdä sisään. Sitä jaksan aina ihmetellä, että nykyisin jonkun 3 päivän syysloma takia pitää lasten käydä koulua lauantaisin. Ihan oikeasti. Nykylapset- ja nuoret oppivat paljon enemmän asioita kuin me 80-luvulla ja muutaman päivän poissaolo ei kaada kenenkään oppimista, niinkuin ei tuo kuukauden lakkokaan tehnyt meistä sen ajan lapsista koulupudokkaita.
Muistan. Odotettiin innoissamme lakon laajenemista. Ei tullut - ei vapaata. Tehtiin kovasti retkiä silloin. Käytiin tutustumassa moneen paikkaan. Bussissa raikas Leevi and the leevingsin Kyllikki. Ensin laulettiin sitä välkillä, mutta reksi kyseli, että onkohan se nyt pienempien korville sopiva laulu, kun miesten lehdessä pyllistellään? Sitten me tytöt ihan noloina pyydettiin anteeksi. Sitten reksi sanoi silmää vinkaten, että bussimatkoilla saatte laulaa, kun on vaan kutosia matkalla.
Hyvinkäältä! Semmosia muistoja lakosta :D
Kyllä muistan aluksi oli kivaa mutta kun rupesi venymään sitten kaipasin jo takasin kouluun. Lakko oli siis Helsinkiläisissä kouluissa. Kävin Pakilan ala-astetta.
Olin tuolloin Rovaniemen Hotelli- ja Ravintolakoulussa eikä siellä ainakaan oltu lakossa.
En muista, olen aloittanut koulun v. 1982 eli keväällä 1984 olen ollut tokalla (En kyllä muista muutenkaan kovin paljoa ihan ensimmäisiltä luokilta). Rajoittuiko vain suuriin kaupunkeihin? Asuin pienemmässä kaupungissa tuolloin ja kyllä varmaan saattaisin kokonaisen kuukauden poissaolon koulusta muistaakin.
Olen ollut 1984 keväällä seiskalla. Muistan että lakosta puhuttiin, mutta en muista että olisin ainakaan mitään kuukautta ollu pois koulusta. Olisiko lakko koskenut vein etelän suuria kaupunkeja tms.?
Korvaavista päivistä puheenollen. Kokemusta on Ranskasta ja Usasta. Kun vähän tupsauttaa lunta, koko tienoo on sekaisin ja lapsilla tietysti vapaata koulusta. ne päivät vain jäävät väliin.
Kyllä mäkin muistan, olin neljännellä tai viidennellä. Meillä oli muutama opettaja, jotka ei kuuluneeet liittoon ja pitivät tunnot normaalisti. Esim liikuntatunnit oli normaalisti. Se oli kyllä hauskaa, kuilauteen ei käytännössä koulua ollenkaan. Ei tulis nykyään kuuloonkaan. Saas nähdä, kuinka tänään lakon kanssa käy. Toivon todella, että pääsevät sopuun!
Kyllä muistan, se oli mahtavaa. Ja siis Vantaalla oli myös lakko. Minäkin olin viidennellä.
Se ei levinnyt koko maahan, mä luulen ettei me oltu lakossa ollenkaan. Täytyy googlata jos löytyisi. Muistan kyllä, me odotettiin vapaita kuin kuuta nousevaa.
Minun muistaakseni koulut olivat viikon kiinni, ainakin sen aikaa serkku oli kylässä. Minua harmitti kamalasti, että meidän koulumme ei ollut lakossa ja serkkutyttö sai jäädä meille kotiin, kun minä lähdin kouluun!
Muistan, olin 6. luokalla silloin. Kuuntelin omasta radiostani, että alkaako se lakko :D
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 01:43"]
Koulut oli kuukauden keväällä kiinni. Ala-asteella se oli kivaa. Olin viidennellä!
[/quote]
Muistan vaikka meidän maalaiskoulu ei ollut lakossa, niin serkkuni tulivat Helsingistä meille ja kävivät meidän kanssa koulua.
Muistan hyvin. Muistan miten seurattiin lakon mahdollista alkamista. Ei mitään mielukuvaa kauanko se kesti tai miten se eteni, olin Espoossa ala-asteella tuolloin. Taisi olla niin, että osa opettajista oli töissä kuitenkin, eli opetus kärsi mutta koulu ei ollut meillä varsinaisesti kiinni. En nimittäin musta mitä olisimme tehneet koulun asemesta.
Meillä koulu ei ollut kiinni, mutta jotain tukilakkoja tms. oli, sillä joinakin päivinä saimme vain laiskotella koulussa. Olikos vuonna 86 virkamieslakko? Se oli hauskaa, kun jotkut olivat juuri ajaneet inssin ja vinkuivat, että koska lakko päättyy. Oli kova hinku saada se ajokortti. :)