Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyyden häpeä

Vierailija
18.09.2020 |

En pyydä kirjoituksella ideoita siihen, miten korjata nykytilanne. Vaan jos joku on kokenut samaa, niin kertoa miten on päässyt peän tuntemuksista yli.

Köyhyyden häpeä varjostaa koko elämääni. Olen ison perheen lapsi (aikuinen jo kylläkin, lähempänä 40v). Olen kouluttautunut, mutta ehkä en vielä 20vuotiaana ymmärtänyt täysin miten tärkeää on alkaa miettiä työelämää myös tulevaisuuteen eikä vain "hankkia jotakin ammattia" niin kuin kotona sanottiin. Kävin silloin jo ammattikouluksen, joka on äärimmäisen harvinainen (ja tarpeeton ala) Suomessa. Tein duunarihommia, hain kouluihin joka vuosi, mutta eipä niihin vain kävellä. Tätä kierrettä jatkui vuosia.. Kövin välillä matkustamassa maailmalla pidempiä aikoja - ajattelin että se kehittää ainakin jotain minussa, toisin kuin työ jossa toistin yhtä ja samaa joka päivä.

Viimein pääsin haluamaani korkeakoulutukseen, vaikka sitäkin emmin, koska luova (& huonosti työllistävä ala). Valmistuin, ja en ole päässyt alan töihin sitkeästä yrityksestä huolimatta. Satoja hakemuksia, myös muihin työpaikkoihin. Siinä välissä ehdin uupua hoitotyöhön jossa olin.sen aikaa että löydän alani töitä ".

Parisuhdetta toki kaipaan. Miten seurustellaan persaukisena? Säästöjä ei ole kun työttömyyttä takana 7kk. On opintolainaa yli 10k. Muut ikäiseni ovat jo ostaneet taloja, menneet naimisiin, kiipeävät uraportaita. Itse edelleen lasken pennejä ruokakaupassa miettien mitä voin ostaa. Miten kukaan mies voi haluta olla näin elämässä epäonnistuneen kanssa? Koska köyhä nainen haluaa itselleen miehestä vain maksajan, sehän on tullut tällä palstalla jo selväksi. Ihan sama vaikka olen liikunnallinen, terve, ihan nättikin.

En jaksa enää kertaakaan tutustua kehenkään ja kertoa nöyryyttävän huonosti menneestä elämästäni ja kohdata ihmettelyä siitä miten ei ole säästöjä. Kuolen katkerana ja yksinäisenä, kai se on vaan hyväksyttävä. Tekisi mieli auttaa vaan täältä poistumistani niin pääsee parempi aines kukoistamaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja tuntemuksia. En ole itse saanut taltutettua häpeääni joten jään seuraamaan.

Vierailija
2/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hävettävää köyhyydessä on, suurin osa kansaa on köyhiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hävettävää, olette tulevaisuuden etuaaltoa. Useimmat varakkaat tai edes kohtuullisvarakkaat saa kotoa tukea ja tuloja ja varsinkin kontakteja toisiin varakkaisiin. Kelluvat sitten sen voimalla.

Vierailija
4/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä miehiäkin on...

Vierailija
5/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet saanut aiksiseksi paljonkin. "Lika barn leka bäst" eli joku suht samanlaisessa tilanteessa oleva mies ymmärtää varmaan parhaiten.

Vierailija
6/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita miehiäkin jotka ei ole menestyneet, jos sellainen kelpaa niin sieltä kumppani :)

Vierailija
7/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hävettävää köyhyydessä on, suurin osa kansaa on köyhiä.

Niin, noin ajattelee ihminen joka on jollain tavalla sinut häpeän aiheensa kanssa. Minä en ole.

Ap

Vierailija
8/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hävettävää, olette tulevaisuuden etuaaltoa. Useimmat varakkaat tai edes kohtuullisvarakkaat saa kotoa tukea ja tuloja ja varsinkin kontakteja toisiin varakkaisiin. Kelluvat sitten sen voimalla.

Niin, se on totta että niin köyhyys kuon varakkuuskin tuppaa "periytymään". Olisin ihan mielelläni siinä varakkaassa kastissa.

Ap

Vierailija
9/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät ole kokeneet tuntojasi eivät voi oikeasti ymmärtää.

Köyhyyteen voi pätyä yhtäkkiä esim sairauden kautta tms, joten itse asiassa ei ole hävettävää.  Kuitenkin sitä vaan käytännössä on ns. toisen luokan kansalainen.

Onnellinen voi silti olla.  Sitä enemmän mitä nopeammin vaan hyväksyy tosiasiat.

Ruokilen että saat kivan työpaikan, muutamia hyviä ystäviä, harrastuksen joka ei maksa juuri mitään. Kukaties kivan puolison. Puolison löytymiseenkin auttaa itsensä hyväksyminen sellaisena kuin olet.

Jotkut löytävät paikkansa auttamalla muita, käymällä kirkon/ seurakuntien tilaisuuksissa ja ryhmissä. Kirjoittajapiirit, lukupiirit jne ovat ilmaisia.

Vierailija
10/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä miehiäkin on...

Varmasti, ja mua ei haittaisi työtön mies, mikäli elämäntavat ja ja pään sisältö olisivat yhtään järkeviä. En kaipaa riippakiviä elämääni. En harrasta deittiappeja, kun ei kiinnosta tämä panodeittikulttuuri yhtään.

Ap

Vierailija
11/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa .. meillä on satojatuhansia työttömiä tässä maassa.

Zinc

Et ole ihan yksin ..

Vierailija
12/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja tuntoja, monen kokemus nykyaikana - ollut -90-luvun laman jälkeen.

Älä luovuta, kelpaat  - ihmisarvosi ei riipu rahasta ja asemasta!

Parisuhdemielessä moni ihminen haluaa vain hyväksyntää, läheisyyttä ja rakkautta, paljon on miehiäkin, joilla ei ole omaisuutta tai jos jotain jotain onkin, niin eivät hauku naista automaattisesti loiseksi.

Deittisivustot, ihmisten ilmoille katsomaan yms. - etsi rohkeasti kumppania!

Vierailija
13/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä tekisit elämälläsi jos olisi rahaa ihan mihin vain. Voit yllättyä mihin "ideaaliin" päädyt.

Vierailija
14/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä itseäsi muuten. Monella työ on se juttu, työ vie kaiken ajan ja puhutaan työstä ja valitetaan työstä ja juorutaan työkavereista. Ja ketä kiinnostaa jonkun toisen työasiat? Ei ketään. Sä et kuulu tähän tylsään kastiin vaan voit lukea kirjoja, opetella uusia kieliä, opetella käsitöitä, testailla uusia reseptejä, aloittaa aamun rauhallisilla kävelyillä, herätä auringon valoon. Nauti. Sä saat tehtyä itsestäsi mielenkiintoisen ihmisen ja se on se juttu.

Parisuhteen löydät kun löydät tasapainon itsesi kanssa. Olen myös tällä hetkellä persaukinen työtön, ja olen löytänyt täydellisen miehen. Tämäkin aika ajoittain työtön, mutta downshiftataan ja nautitaan pienistä asioista.

Kieltämättä välillä vituttaa ja rankasti kun ei löydy työtä, mutta toisaalta en haluaisi olla se valittaja työssäkävijä.

Vierailija
15/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on. En ikinä seurustelisi persaukisen naisen kanssa. Sori.

Vierailija
16/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi olevia miehiä on jo ihan palstan aloitusten perusteella huomattava määrä. Olin itse asiassa tästäkin aloituksesta varma että oli miehen tekemä, kunnes luin eteen päin.

Sukupuolten välistä tasa-arvoa ei näissä asioissa ole. Koska olet nainen, niin löydät kyllä puolison rahatilanteestasi riippumatta. Jollekin miehelle toki tuo voi olla turn off, mutta ei suinkaan kaikille. Jos puolisoa ei löydy, niin syy on kyllä jossain muussa kun rahatilanteessasi (ellet sitten nimenomaan hae varakasta miestä, joka voi pelätä tuota hyötymisyritystä). Miehenä tilanteesi olisi vaikeampi, tilastotkin kertoo että mies tuossa tilanteessa syrjäytyy helpommin ja jää yksin.

Sinulla on ihan hyvät edellytykset hyvään elämään. En ole kuullut että naispuolista halveksuttaisiin köyhyyden takia. Valitettavasti miehet saa paljon enemmän lokaa niskaan näissä asioissa. Eikä tuo opintolaina ole mikään juttu! Itselläni on sitä enemmän kuin sinulla vaikka tienaan ihan kivasti ja on säästöjäkin. Ei sitä kannata kiirehtiä maksamaan pois kun on niin halpaa lainaa.

Vierailija
17/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et huomaa kuinka paljon olet elämässäsi saavuttanut. Kuulostat masentuneelta, sellaiselta joka huomioi elämän epäkohdat ei niitä hienoja asioita.

Olet käynyt kouluja eli olet ollut minua rohkeampi. Kärsin itse pahasta paniikkihäiriöstä ja se teki kouluttautumisen mahdottomaksi. Olisin halunnut, mutta en kyennyt. Itse tein niitä huonoista huonoimpia töitä. Kutsun näitä töitä huonoiksi, koska pilasivat terveyteni. Niihinkään ei ollut koulutusta, sain joskus töitä ja vuosikausia olin työttömänä. Ei ollut varaa ostaa yhtään mitään. Olisin halunnut ostaa koristeen kotiini ja kävin sitä vuosia katsomassa. Se maksoi 20€. Sain sen ostettua vuosien kuluttua.

En tunne ketään, minulla ei ole yhtään ystävää. En tiedä miten kokisin häpeän tunnetta ollessani yksin kotonani. Jos tapaan pihalla naapurin, en ikinä kerro elämästäni yhtään mitään. Minä olen se, joka kuuntelee ja kyselee. Ihan vain siksi, ettei tarvitse kertoa omasta elämästä ja niin.... siitä huonommuudesta mitään. Luulen, että ikä tekee tässä asiassa työtä koko ajan, enkä välitä siitä mitä joku toinen minusta ajattelee. En edes siinä määrin, kuin joskus ajattelin.

Ihminen on niin paljon muuta, kuin tekonsa ja taloudellinen asemansa.

Toivottelen sulle kaikkea hyvää elämäsi taipaleelle sekä hyvää yötä.

Vierailija
18/33 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on asiat ihan hyvin. Pikkulaina ei hätiä. Ei täältä kukaan saa mitään mukaansa. Monilla on paljon huonommin asiat. Lippu korkealle vain ..hyvin sulla pyyhkii

mies52v

19/33 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muusta en nyt sano mitään, mutta tuosta parisuhdeasiasta sanon sen verran, että jos olet kaunis ja hoikka, saat kyllä miehen.

Miehet eivät ole kiinnostuneita naisen koulutuksesta.

Ehdit vielä olla töissä ja maksaa velkasi pois, se kun ei ole mikään iso summa edes. Ajattelepa niitä joilla on velkaa satoja tuhansia, siitä ei noin vaan noustakaan enää ylös.

Olet terve ja jaksat vielä tehdä asioita. Muuta vaikka eri paikkakunnalle ja mene töihin, ihan mihin tahansa töihin. Vaikka kaupan kassalle. Se on alku.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
20/33 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Ap, muusta en nyt sano mitään, mutta tuosta parisuhdeasiasta sanon sen verran, että jos olet kaunis ja hoikka, saat kyllä miehen.

Miehet eivät ole kiinnostuneita naisen koulutuksesta.

Ehdit vielä olla töissä ja maksaa velkasi pois, se kun ei ole mikään iso summa edes. Ajattelepa niitä joilla on velkaa satoja tuhansia, siitä ei noin vaan noustakaan enää ylös.

Olet terve ja jaksat vielä tehdä asioita. Muuta vaikka eri paikkakunnalle ja mene töihin, ihan mihin tahansa töihin. Vaikka kaupan kassalle. Se on alku.

Ei mua kiinnosta olla miehelle "kaunis ja hoikka" statuspalkinto. Haluan rakkautta, sitä että minut nähdään ja joku jonka kanssa kasvaa ja kehittyä. Ja mikä tärkeää, myös että itse tunnen näitä asioita toista kohtaan. Suhde ilman rakkauden tunteita on pelkkä kupla.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi