Kihomadoista..
Jos lapsella on kihomatoja, näkyykö niitä aina kakassa?
Kommentit (14)
Kannattaako häätölääke antaa varmuuden vuoksi? Mitään ei ole vielä näkynyt, mutta aika paljon kutissut.
Kutina voi olla peräpukamista tai ärtyneestä ihosta johtuvaa myös tai uloste voi olla kovalla ja se tuntua pahalta.
Lääkärissä voi käydä tutkituttamassa tilanne. Ottavat näytteen myös kihomadoista.
Ei saa lääkitä turhaan kohimatolääkkeellä- Meillä on ollut kihomatoja muutaman kerran ja ne kyllä näkee kun tulee pyllystä ulkopinnalle.
Se lääke on aika kallis mutta muuten vaivaton antaa. Mutta jos niitä matoja on niin pitäisi myös siivota ja pyykata aika paljon ettei munia jää ympäristöön ja tule uutta tartuntaa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:45"]
Kannattaako häätölääke antaa varmuuden vuoksi? Mitään ei ole vielä näkynyt, mutta aika paljon kutissut.
[/quote]
Kutissut miten usein?
Meillä esim. 5- vuotias pyyhkii itse kakkaansa ja joskus jää huonosti niin iho on äkkiä kipeä. Se kutiaa erilailla kuin samalla pojalla kihomato viime talvena. Kirkui itsensä hereelle muutama tunti yöunille nukahtamisen jälkeen. Tutkin pyllyn ja siellä pari matoa luikerteli, nappasin ne pois, pestiin pylly ja hain lääkkeen.
4
Niin ja siis tuo huonosti pyyhitty pylly tai kuivan ulosteen liikkuminen suolessa tuntuu useammin ja häiritsee vähän useammin minusta kuin kihomato. Siis juuri jos tätä meidän ärtysää ihoa valitellut poika niin sanoo pehvan kutittelusta aamullakin monta kertaa kun taas kihomato ei tee niin välttämättä päiväsaikaan, yleensä se häiritsee kun ihminen menee maate vaikka päivälevolle tai yöunille tai vaikka makoilee lukiessa?
Niin ja ihan ekana voisi ajatella vaikka pyllyn rasvaamista siis. Toinen on se että miettii miten usein lapsi käy kakalla, juoko riittävästi, onko ruuassa riittävästi kuituja ja paljonko liikkuu.
4
Ensin luulinkin, että johtui huonosta pyyhinnästä, kun alkoi vessakäynnin jälkeen, mutta sitten heräsi yöllä kovaan kutinaan. Mitään en nähnyt yöllä enkä nyt päivällä kakassakaan, mutta yhä kutisee välillä. Iho ei näytä mitenkään erityisen ärtyneeltä.
Lisäksi meillä on kokemus tytöstä 3- vuotias joka sanoi kivuksi näläntunteen tai sen miten hetki ennen kakkaamista tuntee kipua. Tilanne menee ohi kun lapsi käy kakalla.
4
Kakka oli kyllä eilen hieman kova ja tänäänkin vähän.
Tarkista vielä illalla taskulampun kanssa, kun lapsi on nukkunut esim. 20 minuuttia. Jos ei näy, tarkista vaikka vartin päästä uudestaan.
Ei tartte välttämättä olla näkyvästi iho rikki tai punainen että se on kipeä. Kannattaa testata rasvaaminen.
Jos kakka on ollut kovalla niin se voi tehdä ihan pientäkin haavaumaa pyllynsuulle.
Olen myös kuullut että erilaiset pidättelyt tai liian nopeasti kakan pusertaminenkin voi rikkoa lapsen ihoa ja se olla sitten kipeänä. Meillä meinaan yksi lapsi on juurikin tälläinen joka kakkaa pää punaisena ähkien että kaikenlaista vaivaa voi olla.
Mutta kyllä niitten matojen hommaa on lähteä liikkeelle pyllyn ulkopuolelle ja ainakin olen siis itse ehtinyt mennä sängyssä yläkerrassa huutavan lapsen luokse ja hakea taskuvalon taas alhaalta kun on herännyt huutamaan kutinaa ja palannut takaisin lapsen luokse näkemään madot. Ja se on ollut oikeasti kamalaa kutinaa.
4
No kyllä sanoisin ap, että teillä on matoja. Meillä on ollut useaan kertaan, ja matoja ei todellakaan ole näkynyt lapsilla, mutta yöllinen kutina ja yöheräily on ollut selvä oire. Taskulampun kanssa olen välillä niitä yrittänyt tiirailla lapsilta, mutta koskaan en ole nähnyt. Madot myös levittävät peräaukon ympärille limaa, joka saa ihon kutiamaan aamullakin. Itseltäni olen kyllä matoja bongannut. Menin kauhean kutinan saattelemana vessaan, ja paperiin tarttui pari luikertelevaa matoa. Aikuinenhan ei välttämättä oireile, vaikka hänellä tartunta olisikin. Koko perhe on aina hoidettava, vaikka vain yhdellä on oireita. Ja kuuri uudestaan kahden viikon päästä, jotta munista kuoriutuvat uudet madot saadaan häädettyä myös.
Eivät näy kakassa. Sitten voivat näkyä, kun otatte kuurin ja madot tulevat kuolleina ulos (sellaisia pieniä, valkoisia langanpätkän näköisiä). Ottakaa ap matokuuri.
Minullakin on ollut kihomatoja. Kamala kutina alkoi mm. kun istui tietokoneella. Masot ei siis liiku vain yöllä. Kutina oli kova ja matoja napsin itseltänikin. Mutta ihan sama siis lapselta. Kun niitä oli, ne tuli ulos ja niitä näki.
Meillä on kakassakin ollut matoja. Normaalisti madot ei kuulemma tule kakan mukana, niillä on kuulemma sitten jotain vikaa mutta ehkä ne on olleet silloin muutenkin tulossa ulos siihen aikaan.
Turhaan ei kannata lääkkeitä ottaa. Matokannat voi muuttua resistansseiksi jos lääkkeitä otetaan vähän miten sattuu.
Ei.