Miten joillain parikymppisenä voi mennä nivelet niin huonoon kuntoon että tarvitsee polvileikkauksen?
Kommentit (24)
No en ymmärrä. Miten nivelet voi olla edes kipeät. Sama kuin luita särkisi. Nimim. Terve tantta
No minä harrastin aerobickiä 13-vuotiaasta saakka ja parikymppisenä oli polvinivelten rustot aivan p-skana. Johtui kyykkäyksistä ja kovalla lattialla punnerruksista, ne fysioterapeutti kielsi minulta ikiajoiksi, samoin kuin kovalla alustalla hypyt ja juoksun.
Kyykkäykset tuntui pahalta kyllä jo silloin niitä tehdessä, mutta koska piti jaksaa-jaksaa, niin tein. Tyhmä olin.
Minulla meni koriksessa ja miehellä sählyssä. Eipä enää liikuta kuin varovaisesti kävellen.
Hyvä tilaisuus kertoa, että myös nuorilla ja lapsilla voi esiintyä paljon ongelmia esim. selän tai nivelten kanssa. Ei ole sairautta, joka parantuu sanoilla ''ei noin nuori voi tuollaista sairastaa.'' Kiitos.
Salilla käydessä katson kauhulla noita parikymppisiä, jotka hyppivät omalla painollaan kyykkään ja ponnistavat siitä takaisin. Itselläni hajosi polvet just tuolla tavalla. Ei se silloin tuntunut, mutta 35-vuotiaana kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaisen vaurion tai syntymävian se vaatii.
Ei, kyllä kulumat voi saada tervekin ihminen pelkästä rasituksesta.
Myös nivelsiteet voi mennä väärästä liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaisen vaurion tai syntymävian se vaatii.
Ei, kyllä kulumat voi saada tervekin ihminen pelkästä rasituksesta.
Myös nivelsiteet voi mennä väärästä liikkeestä.
Niin, rasitusvaurio. Nivelsiteetkin vaurioituu väärästä liikkeestä.
Kyse on autoimmuunisairaudesta jonka perimmäistä syytä ei ole kyetty selvittämään. Ei tiedetä reumankaan syntyprosessia. Nivelet alkavat kulumaan joillakin jo nuorella iällä ja perintötekijät vaikuttavat.
Todennäköisin syyllinen on pyhä kolminaisuus: viina, huumeet ja tupakka
Vierailija kirjoitti:
No en ymmärrä. Miten nivelet voi olla edes kipeät. Sama kuin luita särkisi. Nimim. Terve tantta
Luusärky/luukipu (linkki: https://askelterveyteen.com/luukipu-syyt-oireet-ja-hoito/amp/ ja https://askelterveyteen.com/kipua-luissa-vinkit-ja-hoidot/amp/ ) on pirunmoinen vaiva eikä yhtään kiva. Johtuu luiden sisällä kulkevista hermostoista ja tuntuu siltä kuin koko luu halkeaisi kahtia. Terkuin sellaisesta kärsivä.
Jalkapallo.