Maksatteko laskut sitä mukaa kun ne tulee etukäteen säästämättä
Siis esim isot laskut kerran vuodessa, kuten kotivakuutus, kiinteistävero, öljylasku. Ja sitten kituutatte sen kuun kun tuli 'yllättäen' iso lasku
Kommentit (58)
Asun kerrostalossa, ei ole autoa ja kotivakuutus matkavakuutuksineen on pari sataa vuodessa (liiton alennuksilla). Eli ei tarvi säästää laskuihin. Maksan laskut eräpäivinä, e laskuina tulevat On minulla säästössä rahaa isompiin hankintoihin kuitenkin.
Maksan laskut heti kun ne tulee. Olen ottanut kaikki vakuutusmaksut yhdessä erässä maksettavaksi, niin ei tarvitse jatkuvasti maksella.
Ja yksikään lasku ei tule yllättäen eikä tarvitse kituuttaa niiden takia.
Talouteni on aina ylijäämäinen.
Tuo hyvää oloa ja viihtyvyyttä. Olen perheen kamreeri. Kiitosta en ole saanut. Eräs lapsi on väsynyt pih... talous edellä menevään ajatteluuni.
Eikö sinulla ole edes kotivakuutusta?[/quote]
Ei. Asunnon omistajalla ymmärtääkseni on. En ole asiaan erityisemmin perehtynyt, koska täällä joka tapauksessa vakuutus korvaisi vain kiinteän omaisuuden, ei asukin irtotavaroita. [/quote]
Kyllähän vuokralaisella täytyisi olla oma kotivakuutus. Entä jos aiheutat tulipalon tai vesivahingon - kyllä korvaaja olet silloin sinä itse, ellei sinulla ole vakuutusta.
Enemmistö laskuistani tullee e-laskuina ja muut laskut kirjaan heti nettipankkiin maksettaviksi eräpäivinä. Näin ollen näen heti nettipankissa, kuinka paljon minulla on maksettavaa ja kuinka paljon rahaa on käytössäni. Eläkesummani on kiinteä ja se tulee määräpäivänä ennen suurimman osan laskuistani eräpäivää. Näin talous pysyy tasapainossa. Lisäksi käytössäni on tietenkin puskuritili. Kun sinne kertyy varoja, teen rahoilla sijoituksia, myös nautintopuolella.
En mä nyt tiedä, miten muutenkaan ne laskut voisi maksaa kuin sitä mukaa, kun ne tulee.
Mullekin tulee kaikki laskut e-laskuina, ja veloittuvat palkanmaksutililtä automaattisesti eräpäivänä. Tein jo vuosia sitten budjetin, jossa on huomioitu kaikki kuukausittaiset menot ja lisäksi kerran tai kaksi kuussa veloittuvat asiat (piilareiden kestotilaus, työttömyyskassan jäsenmaksu, vakuutukset jne). Jos esim. vakuutuslasku on 240e, niin olen jakanut sen 20 euron "kuukausieriksi", jotka jäävät tällä systeemillä sinne palkanmaksutilille odottelemaan eräpäivää. Kun se sitten aikanaan veloitetaan, niin summa on jo säästössä eikä heilauta sen kuun budjettia suuntaan eikä toiseen.
Käyttö- ja ruokatileille + säästöön ja sijoituksiin menee myös automaattisesti tietty summa joka kuun eka päivä tuolta palkanmaksutililtä.
Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta toimii mulla aivan äärettömän hyvin. Palkkapäivän tullessa tiedän aina että seuraavan kuun laskut on kuitattu, eikä tarvitse murehtia mistään tai olla päivittelemässä budjettia jatkuvasti. Päivitän sitä vain silloin, kun nettopalkka syystä tai toisesta muuttuu, jokin lasku kallistuu tai haluan muuttaa säästöihin tai sijoituksiin meneviä summia. Tykkään myös siitä, että tällä tavalla kaikki kulut ja menot ovat ikään kuin vakioita ja helpommin ennakoitavissa, eikä tule sellaisia tilanteita että joutuisi maksamaan vakuutuslaskun tms. isompaa kerralla yhden kuun palkasta.
Sen verran on puskuria, että laskut voi maksaa ihan riippumatta siitä koska ja missä syklissä ne tulevat. Taloudenpito on taitolaji.
Mä en ainakaan käy nettipankissani kuin noin kahden viikon välein. En ehdi käydä useammin. Naputtelen silloin laskut maksuun niin että menee eräpäivänä. Harvemmin tulee kerralla mitään isompia laskuja, yleensä kuitenkin laskut sen verran pieniä että tilillä on koko ajan rahaa. Jos menisi miinukselle, siirrän toiselta tililtä sitten käyttötilille, mutta näin käy tosi harvoin, vain silloin kun on esim ollut joku muutto, jolloin muuttofirman lasku esim 1000 e luokkaa tai muuta isompaa. Mulla on e-laskuina suurin osa laskuista joten ei hirveän iso vaiva niiden kanssa. Eniten vaivaa on paperilaskuista, joissa ei ole mahdollista käyttää viivakoodia tms ja joutuu näpyttelemään. Hoidan myös toisen henkilön raha-asioita edunvalvontavaltuutettuna ja sama homma toimii siinäkin, kahden viikon välein kirjaudun verkkopankkiin ja näpyttelen laskut maksuun/hyväksyn e-laskut.
Meillä on vakuutuksia aika paljon kun on useampi auto, oma koti, mökki ja sijoitusasuntoja ja me ihmisetkin on vakuutettu, että päädyttiin siihen, että otettiin vakuutusmaksut 12 erässä eli maksetaan joka kuukausi sama summa eikä koko vuoden maksuja kerralla.
IF:llä saa kätevästi kaikki vakuutukset samaan soppariin ja ilman kuluja tms tuohon 12sta erään
Kätevä systeemi
Ja muutenkin maksetaan laskut sitä mukaa kun niitä tulee E-laskuina verkkopankkiin
Jokaiselle sijoitusasunnolle on oma tili, joten niiden tuloja ja menoja on helppo seurata
Pidän budjettia ja otan siinä tulevat tiedossa olevat laskut huomioon jo etukäteen. Esim sähkö, puhelin, vakuutukset ym. Muut menot sitten niiden mukaan.
Minäkin olen laittanut kaikki e-laskuiksi ihan normaalilla laskutusvälillä. Automaattinen maksu, joten ei tarvitse näprätä laskujen kanssa. En jaksa edes tarkistaa laskuja, eiköhän ne suurinpiirtein oikein ole.
Mulla on:
Käyttötili, johon on kortti
Taloustili, johon ei ole korttia
Sijoitustili
luottokortti
Palkkapäivänä maksan palkasta kaikki kuukausittaiset laskut ja loput siirrän taloustilille. Luottokortilla ostan kaikki kuukauden ostokset, koska jos sen maksaa ajoissa ei tule mitään kuluja, mutta saan siitä hyvät bonukset.
Vuoden lopussa, kun tiedän, että viimeisetkin maksut on maksettu, siirrän sijoituksiin, niin että taloustilille jää n. 3000€. Voin siirtää myös vuoden aikana sijoituksiin, kun tiedän, että vähintään tuo 3000€ on käytössä.
Yllättäviä tai isompia menoja varten siis tuo Taloustili. Toki sijoituksista saa myös rahat ulos tarvittaessa, mutta menee vähän kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää lämmittää öljyllä? =DD
Varmaan Denis Doe. Tai joku muu DD.
Maksan kun muistan, joskus heti kun lasku tulee ja joskus unohdan niin, että ehtii tulla muistutus. Joskus joutuu vähän kituuttamaan isomman laskun jälkeen. Tai en tiedä onko se kituuttamista, enemmänkin jättää heräteostoksia ostamatta isomman laskun jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tulee kaikki laskut e-laskuina, ja veloittuvat palkanmaksutililtä automaattisesti eräpäivänä. Tein jo vuosia sitten budjetin, jossa on huomioitu kaikki kuukausittaiset menot ja lisäksi kerran tai kaksi kuussa veloittuvat asiat (piilareiden kestotilaus, työttömyyskassan jäsenmaksu, vakuutukset jne). Jos esim. vakuutuslasku on 240e, niin olen jakanut sen 20 euron "kuukausieriksi", jotka jäävät tällä systeemillä sinne palkanmaksutilille odottelemaan eräpäivää. Kun se sitten aikanaan veloitetaan, niin summa on jo säästössä eikä heilauta sen kuun budjettia suuntaan eikä toiseen.
Käyttö- ja ruokatileille + säästöön ja sijoituksiin menee myös automaattisesti tietty summa joka kuun eka päivä tuolta palkanmaksutililtä.
Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta toimii mulla aivan äärettömän hyvin. Palkkapäivän tullessa tiedän aina että seuraavan kuun laskut on kuitattu, eikä tarvitse murehtia mistään tai olla päivittelemässä budjettia jatkuvasti. Päivitän sitä vain silloin, kun nettopalkka syystä tai toisesta muuttuu, jokin lasku kallistuu tai haluan muuttaa säästöihin tai sijoituksiin meneviä summia. Tykkään myös siitä, että tällä tavalla kaikki kulut ja menot ovat ikään kuin vakioita ja helpommin ennakoitavissa, eikä tule sellaisia tilanteita että joutuisi maksamaan vakuutuslaskun tms. isompaa kerralla yhden kuun palkasta.
Teen samoin mutta vähemmällä säädöllä. Siirrän käyttötililtä laina-ja laskutilille vuosimenoja/12 vastaavan summan. Plus vähän yli.
Sieltä on helppo maksaa laskut ym.
Nykyisin sinne kertyy rahaa.
Käyttötiliä käytän. Joskus on tehty ruokatalouslaskelmat, ne pysyy melko vakiona säästämättä mistään.
Meillä on mieheni kanssa sama periaate että laskut maksetaan heti kun ne tulee. Miehelläni on enemmän rahaa ja hän maksaa isoimmat laskut ja minulle jää pienemmät. Meillä ei ole mitään puolet ja puolet systeemiä vaan harrasterahaa jää kummallekkin yhtä paljon vaikka tulomme ovat eri tasolla. Kulut eivät mene puoliksi sillä en eläisi omilla tuloillani näin kalliisti mitä mieheni haluaa elää jotenka hän maksaa enemmän.
menen kunnan sosiaaliin kyllä ne maksaa laskut kun selitän että join asumistuen ja tyäökkäri rahat