Olen nyt seilannut tuon Vilkun kanssa jo pari viikkoa pitkin itä-Helsinkiä
Eli päivittäin matkustanut yleisillä, ollut töissä, käynyt asioilla ja kaupoissa, kirjastossa jopa ulkona syömässä.
Vilkun mukaan en ole kertaakaan missään altistunut.
Kommentit (22)
Ehkä työpaikkaa lukuunottamatta lähikontaktisi muihin ihmisiin ei ole ollut yli 15 minuuttia?
En minä nyt niitä Altistuksia odotakkaan mutta kun jotkut nyt pelkää niitä tartuntoja nin kauheasti että maitopurkin noutaminenkon tuntuu pakohuonepeliltä.
Vierailija kirjoitti:
Laita bluetooth päälle.
Päällä on ollut koko ajan.
Ei niitä tartuntoja ihan joka nurkalla ole. Koko Helsingissäkin todetaan joku alle kymmenen tartuntaa päivässä ja osa noistakin on karanteenissa valmiiksi. Lisäksi tilastollisesti alle puolella edes on tuo vilkku käytössä. Todennäköisyys koronavilkkua käyttävän, tartunnan saaneen satunnaiseen kohtaamiseen julkisella paikalla on tällä hetkellä hyvin pieni.
Tiedän yhden joka on saanut Vilkulta tiedon. Työkaverin mies..
Mutta toinen samassa työpisteessä ollut taas ei saanut.
15minuutin raja karsii lähes kaiken.
Jyväskylässä on tullut tärppejä. Tuu tänne kokeileen ravintoloihin/kahviloihin :).
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten mieleesi juolahtanut, että se työkaverin mies ei ole sitä altistumista saanut siellä työpaikalla vaan muualla ? Tajuatko edes miten koko homma toimii ?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ensinnäkin, että ilmoitus on tullut tuolta työpisteeltä? Sitähän ei pysty mistään tietämään. Toisekseen, pienikin ero etäisyydessä voi ratkaista sen, lähetetäänkö altistumisilmoitus vai ei. En näe tuossa mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Missä sinä olet 15 minuuttia samassa paikassa vieraan ihmisen kanssa
Itselläni ei ole koronavilkkua. Tietääkseni ei myöskään koronaa, mutta jos minulla todettaisiin korona vaikka huomenna ja oltaisiin tänään istuttu puoli tuntia metrossa lähekkäin, olisit altistunut koronalle, mutta et saisi siitä tietoa.
(Ja niille, jotka ihmettelevät, miksi minulla ei ole koronavilkkua - syy on se, että puhelimeni on sen verran halpa malli, että siinä on aika vähän tallennustilaa. Yhtään sovellusta ei enää mahdu. En nytkään käytä kuin Facebookia ja Whatsappia, ja lisäksi minulla on puhelimessa paljon valokuvia. Kuvista on toki otettu varmuuskopiot, mutta en silti halua poistaa niitä, ainakaan kaikkia. Ja ainakaan minkään sovelluksen takia en ole halukas poistamaan kuvia, joita tykkään usein katsella puhelimellakin. Minulle puhelin on nimittäin yhteydenpitoväline ja kamera - en ole kiinnostunut tekemään siitä koko elämää pyörittävää informaatiokeskusta. Ja tosiaan ostin tarkoituksella halvan puhelimen, joka mahdollistaa tällaisen puhelimenkäytön, mutta en ollut halukas maksamaan enemmän siitä, että saisin lisää tallennustilaa. Muistikortin ostin kyllä kuvia varten.)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kiinteää 15 minuutin rajaa. Aika riippuu etäisyydestä ja se voi olla enemmän tai vähemmän kuin tuo. Tuo 15 minuuttia koskee käsityönä tehtävää jäljitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toinen samassa työpisteessä ollut taas ei saanut.Oletko varma ensinnäkin, että ilmoitus on tullut tuolta työpisteeltä? Sitähän ei pysty mistään tietämään. Toisekseen, pienikin ero etäisyydessä voi ratkaista sen, lähetetäänkö altistumisilmoitus vai ei. En näe tuossa mitään outoa.
No kun se työpiste joutui karanteeniin koska jollain oli tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole olleet sitten saman puhelimen läheisyydessä tai bluetootti pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin bussi- tai metromatka keskustaan voi kestää puolisen tuntia, joillain enemmänkin. Ja sitten tietysti muita mahdollisia paikkoja ovat työ- ja opiskelupaikat, harrastukset, elokuvateatterit, teatterikatsomot, ravintolat, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa, töissä, yliopistolla laboratorioharjoituksissa, mahdollisesti kaupassa jne. Tässä esimerkkejä omasta elämästäni tältä viikolta.
Meinaatko, että Itä-Helsinki olisi sellainen tautipesäke, että koronavilkun pitäisi huutaa tulikuumana koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt niitä Altistuksia odotakkaan mutta kun jotkut nyt pelkää niitä tartuntoja nin kauheasti että maitopurkin noutaminenkon tuntuu pakohuonepeliltä.
Siellä Itä-Helsingissä ei ehkä olla kovin tunnollisia ilmoittamaan omista tartunnoista siihen järjestelmään?
Jos se ei toimi