Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso vauva --> soseiden alottelu aikaistuu

20.07.2006 |

Heippa!

Eli itselläni on tälläinen tilanne.Tyttö oli syntyessään jo iso ja on nyt hieman reilu 3kk ja kokoa on 7.6kg ja 65cm.Eli painoa tulee 1kg/kk.Tyttö on syönyt rintaa aikalailla pelkästään tuohon 3kk:n ikään saakka,muutaman kerran olen korviketta kokeillut ihan siinä mielessä että jos nukkuisi paremmin yöt mutta ainakaan meillä se ei vaikuttanut mitenkään unien pituuteen.Myös perunaporkkana velliä olen kokeillut,mutta yöunet pitenivät ehkäpä 30min verran eli sekään auttanut.

Nyt neuvolassa sanottiin että perunalla voisi alottaa iltasin,koska nukkuu huonosti yöt.Syödään usein,eka pätkä on 2-4tuntia ja loppuyö saattaa olla 1-2tunnin välein syömistä.

Myös päivällä rintaa otetaan 2-3tunnin välein,ja olen joutunut ainakin yhden ruokailun hoitamaan pullon kanssa koska rinnat ovat olleet jo arat kovasti syömisestä.

Nyt olen pari kertaa kokeillut perunaporkkana sosetta ja se on maistunut,meinasin kokeilla myös muitakin makuja.Sitten illalla syödään enemmän että masu täyttyy.

Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Itse aluksi meinasin että imetän niin pitkälle kuin on mahdollista,eli soseita yms syödään vasta aikasintaan 4kk ikäisenä.Mutta toisin kävi,kun tätä yö puuhaa on jatkunut jo 2kk iästä asti ja tiheä päiväruokailu on ollut pienestä pitäen.Silti maitoa tulee nyt ihan ok eli rintaa annan aina yöt ja päivällä niin paljon kun vain voin,mutta päivällä huomaan sen kun tyttö ei ole tyytyväinen ja kiukuttelee vaan kun on jäänyt nälkäiseksi :P Sitte alkaa taas se kierre että rintaa pitää saada tunnin päästä lisää kun on jäänyt nälkä.

Myös rintaraivareita on puuhailtu jo jonkin aikaa mutta ne olen ihan suosiolla kestänyt,koska olen saanut syyn miksi neiti kiukuttelee rinnalla välillä.

Äh..siinä oli tarinaa,mutta onko muita??

Tuntuu että kaikki pärjäävät maniosti 4-6kk ikään ennen kun soseita syödään :P mutta ei me..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös isohko vauva, eikä olla vielä kiinteitä aloitettu.

syntyessään 4010g 53 cm

5 kk 9200g 70,4 cm. Hyvin on kasvanut pelkällä rintamaidolla ja saatiin lupa täysimettää sinne 6 kk saakka, kun noin hyvin kasvaa. Yöllä eka syöttöväli 3-5 h sen jälkeen yleensä syö 2 h välein. Päivällä syö 2 h välein.

Eli minusta jos on iso vauva niin ei tarkoita, että kiinteitä pitäs alkaa syödä aikaisemmin.

Vierailija
2/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaan että jos neiti on päivällä todella usin nälkäinen ja kiukuttelee kun on nälkä vaan,niin se olisi syy soseille meillä.Esim jos syödään ennen vaunuttelua ja käyn reilu 1tunnin lenkillä niin neiti herää kun tullaan kotiin ja muu ei auta kuin maito siinä tilanteessa.Pitkät kävely lenkit olen joutunut unohtamaan,vaikka yritin niitäkin sitkeästi että neiti nukahtaisi uudelleen vaikka olisikin nälkäinen jo.

En halua huudattaa toista sillä etten anna ruokaa jos on nälkä.Vaikka jotkut ovat kyselleetkin että eikö minun pitäisi pitkittää ruokailu välejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo syömisvälit mun mielestä mitenkään erityisen tiheitä oo 3kk:n ikäiselle.. Kyllä meidän 11kk mukelokin syö päivällä 3h:n välein. Sinuna ainakin vielä lykkäisin kiinteiden aloitusta kun kerran vauva noin hienosti rintamaidolla kasvaa.

Vierailija
4/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sinuna kuuntelisin neuvolan ohjeita ja antaisin kiinteitä. meillä oli sama tilanne, tosin vauva ei ollut erityisen suuri, mutta söi kuitenkin tunnin-kahden välein. äidin jaksaminen on täysimetystä tärkeämpää! toiset jaksaa heräilyä paremmin kuin toiset. meillä tosin kiinteiden aloittaminenkaan ei pidentänyt unia, mutta kyllähän sitä kannattaa kokeilla!

Vierailija
5/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä tiheä ruokailu väsyttää itseäni todella paljon.

Mies tekee töissä pitkää päivää ja lapsen hoito on minun hommani,samoin koiran lenkitys yms kotityöt.

Olen väsynyt vaikka saisin nukkua 9tuntia noiden tiheiden syömis pätkien kanssa,enemmänkin henkistä väsymystä kai.

Vierailija
6/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä todellakaan suosittele kiinteiden aikaista aloittamista, ja varsinkaan, jos sillä ei edes ole toivottua vaikutusta yöunien pituuteen!!!

Tässä on kyseessä myös vauvan terveys, eli kiinteiden aloitusta kannattaa lykätä mm. seuraavista syistä:

-äidinmaidon sairauksilta suojaava vaikutus on parhain, jos vauva saa VAIN äidinmaitoa.

-vauvan ruoansulatus ei ole valmis 3kk iässä, joten kiinteiden myöhäisempi aloitus antaa sille aikaa kypsyä.

-ruoka-allerigioiden riski pienenee mitä myöhemmin aloittaa.

-kiinteiden lykkäys suojelee anemialta ja myöhemmin ylipainolta (lähde: Wilson 1998, von Kries 1999, Kalies 2005).

-sekä äidin maidontuotanto pysyy hyvänä, kun vauva ei saa muuta ruokaa.

-kiinteiden aloitus on myös helpompaa mitä myöhemmin aloittaa.

Hassu juttu, että vaikka maailman johtavat vauva-ja lapsiasiantuntijat suosittelevat kiinteiden lykkäystä 6 kk ikään asti, vielä löytyy ihmisiä, jotka tietävät paremmin... tuossa listaa niistä, jotka sitä 6 kk rajaa suosittelevat:

* World Health Organization

* UNICEF

* US Department of Health & Human Services

* American Academy of Pediatrics

* American Academy of Family Physicians

* American Dietetic Association

* Australian National Health and Medical Research Council

* Royal Australian College of General Practitioners

* Health Canada

Jos lääkäri suosittelee kiinteiden aloitusta aikaisemmin, niin silloin tietenkin luotan asiantuntijaan, mutta että itse aloittelisin noin aikaisin kuin 3 kk....en laita lapseni terveyttä vaakalaudalle.

Miksi et kokeilisi, että piteneekö syöntiväli niin, että kun olet imettänyt, annat vielä joko pumpattua äidinmaitoa tai korviketta, jos maitoa et pumppaamalla saa. Sillähän sen näkee, että onko vauvan itku ja tiheä rinnan vaatiminen nälkää, vai jotain muuta (läheisyyden kaipuuta, masuvaivoja, väsyä ...). Kyllä 3kk on melkosen nuori aloittamaan kiinteitä...

Vierailija
7/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi soseiden yms alottelu on aina jakanut ihmisten mielipiteet kahteen ryhmään.Eli ei hirveästi auttanut tämäkään pohdinta.

Meillä sama ruokailu tiheys on vaikka olisi syöty pullosta reilusti,välillä menee 2x 150ml yhdellä ruokailulla.

Vierailija
8/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
9/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 6 kuisena aloin säännöstelemään ja lopetin yöimetykset, ai niin... 4 kuisena vähensin yösyöpörtelyt max kolmeen kertaan yössä.

Kuivailemasi syöttövälit ovat aivan normaalit tuon ikäisellä. Jos et jaksa ja haluat päästä helpommalla niin suosittelen imetystä lapsentahtisesti tuonne puoleen ikävuoteen asti, anna lisäksi makuannoksia soseita 4 kk alkaen.

Vauvasi on kasvanut hyvin rintamaidolla, jatka vaan rintamaidolla.

Vierailija
10/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä... Olit antanut peruna porkkana velliä. Peruna on aika yleinen vatsaväänteiden aiheuttaja, joten sitten kun kiinteitä aloitat niin perunalla en suositteli sitä aloittavan.

Vierailija
11/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itse olen myös väsynyt kuukauden vanhan vauvan syömisistä, eikä välillä tee mieli imettää ollenkaan. Mutta meillä väli on enemmänkin 2-3 tuntia. Esikoinen nukkui tässä iässä jo 6 tunnin pätkiä, joten olen mitettinyt jos jonkinlaista kommervenkkiä, että edes yöllä tulisi enemmän kuin 2-3 tunnin pätkiä. Mutta jotkut vauvat vaan on tämmösiä, ja tämä on vielä poika (jotka kuulemma syövät tiheämmin).

Mutta tunnin välein syöttäminen, huh huh! Onkos se tunti siitä, kun aloitat imettämisen ja sitten kun taas aloitat? Silloinhan se on tosi tiheään! Oletko varma, että vauva tosiaan syö sen rasvaisen takamaidon, jolla täyttyy, vai käykö vain naukkailemassa rinnalla? Nukahtaako rinnalle?

Tarkoitus oli edellisessä viestissä sanoa, että ei ne kiinteät ole avain onneen ja autuuteen, ja varsinkin kun siitä on vauvalle fyysisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Masuvaivoja yms. voi tulla, jotka rikkoo yöunta... Joten jos ruoasta on kyse, niin näin nuorella se ruoka on sitä maitoa.

Vierailija
12/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn täysin samaistumaan tilanteeseesi. Itselläni on iso tyttö, syntyessään 54,5cm ja 4482g. Alusta asti ollut ahkera syömään sekä päivin, että öin. Öisin jos sai nukkua 3 tuntia imetysten välillä, ni se oli todellista luksusta! Yleisin väli oli 1,5 tuntia... Tuttavat kehoittivat aloittamaan kiinteät ja neuvolankin mielestä se oli ihan ok. Tyttö siis sai ekat peruna-porkkanapuurot 3,5kk iässä. Ja voin kertoa, että meidän tapauksessa ei kiinteistä ollut mitään hyötyä! Koko ajan ollaan kunnolla syöty, mutta vasta nyt 8kk iässä on tyttö pikkuhiljaa alkanut nukkumaan! Jos nyt saisin uuden tilaisuuden, en aloittaisi kiinteitä niin aikaisin...

Mutta sinun täytyy tietysti tehdä niinkuin itseltä hyvältä tuntuu! Tässä vain oma kokemukseni asiasta.

Vierailija
13/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän söi jatkuvasti hereillä ollessaan ja iltaisin tankkasi rinnalla useita tunteja kerrallaan. Öisin heräili usein ja söi tuntikausia... Olin zombie.

No neuvolasta kehotettiin aloittamaan kiinteillä 3,5 kk:n iässä. Aloitin, muttei noilla kiinteillä mitään merkitystä uniin ollut! Päinvastoin, vatsanväänteitä tuli mielestäni lisää ja poika oli usein öisin täysin hereilläkin:(.

Poika alkoi nukkua kunnolla öitään vasta 1v3kk:n iässä ja silloinkin pienen unikoulun myötä. Kiinteillä ei siis ollut mitään merkitystä meidän pojan yöuniin.

Jos nyt saisin tehdä toisin, en olisi missään nimessä aloittanut kiinteitä jo noin aikaisin! Se mitä olen viime aikoina lukenut on vahvistanut käsitystäni siitä, että äidinmaito on yleensä parasta ravintoa alle 6 kk:n ikäiselle vauvalle. Vauvan ruoansulatuskaan ei kestä kiinteää ravintoa hyvin ennen kuin 6-9 kk:n iässä!

Vierailija
14/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltaakohan täällä vastata, ettei ala sota taas =/.

no kuitenkin, minulla poika nyt 3kk, alkoi saamaan velliä 2,5 kk ihan vaan kasvamisen vuoksi. meillä piteni yöunet syö vaan kerran yössä. ajattelin että jospa alottaisit antamaan maissi velliä pikkuhiljaa maitoon sekoitettuna...meilläkin peruna,porkkana vellistä tuli ilmavaivoja mutta maissi velli maistuu tosi hyvin ja ei mitään masuvaivoja! ainahan voi kokeilla. jos päivällä vaan annat rintaa ja yötä vasten velliä niin jos yöunet pitenee ni saat ainakin vähän levättyä!!

peetu ja onni

Vierailija
15/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä....

Sinuna kiinnittäisin enemmän huomiota omaan syömiseen, koska se vaikuttaa äidinmaidon koostumukseen. Syöthän tarpeeksi rasvaa? Itse voisin kuvitella että mitä vähemmän syö rasvaa------> sitä " lirumpi" äidinmaito (ei pidä nälkää).

Vierailija
16/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin neiti on melkoinen kasvaja - 3,5kk ja noin 8200g! Pelkällä rintamaidolla mennään meilläkin, ja hyvin on mennyt tähän asti mutta nyt on öistä tullut yhtä syömistä. 10h unien aikana syödään 6-8 kertaa. Päivisin ei sitten ruoka kelpaakaan kuin 2-3 kertaa, eli oikeastaan tyttö on vaihtanut syömisen kanssa yön päiväksi ja pv, vaikka muuten kyllä vuorokausirytmi on kohdillaan.

Kyllä tässä itsekin olen melkoisen väsynyt välillä, ja meillä ei siis sentään päivisin tankata koko aikaa! Imettäminen on tosi rankkaa, sen näkee jo siitäkin että oma paino tippuu koko ajan vaikka miten söisin (ja minähän syön ;). Kävin itsekin miettimään mahtaisiko joku tuhdinpi ruoka auttaa, mutta toisaalta taitaa meikäläisen maito olla " pelkkää kermaa" kuten terkkari sanoi, joten mites siitä tuhdimmaksi muutat?

Enpä siis osaa sen parempia vinkkejä antaa tai sanoa juuta tahi jaata noihin kiinteisiin, mutta aika samanlaisia ajatuksia olen tässä pyöritellyt. Itse ajattelin vielä jatkaa täysimetystä niin pitkään kuin vain suinkin jaksan. Sitten kun rupeaa liikaa ahdistamaan on kai syytä siirtyä velliin tai kiinteään, sillä kyllähän äidin mielenterveys on kuitenkin vauvalle se kaikista tärkein asia!

Siis TSEMPPIÄ sinne - kyllä se tästä! :)

Suhni

Vierailija
17/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten kiinteät auttavat, vai auttavatko ollenkaan on yksilöllistä. Minun kuopuksen yöuniin eivät kiinteät ole vaikuttaneet kuin negatiivisesti, eka kokonainen yö nukuttiin yli 1 vuotiaana. Ja päikkäreitä on nukkunut aina huonosti, isompana vasta puolivuotiaana alkoi nukkua pitkiä päiväunia.

Poika oli kohtuullisen iso syntyessään 54cm ja 4,205, 3kk iässä 65,5 ja 6,900 pelkällä rintamaidolla mentiin 7kk.

Toisaalta pienillä vauvoilla vaan on tiheä syömisrytmi, meidän poika söi varmaan tossa 3kk iässä keskimäärin 2h välein, silloin tulee myös usein tiheänimun kausi, jolloin vauva viihtyy rinnalla tosi paljon. Sitten yhtäkkiä syömisvälit pitenivät viiteen tuntiin ja rinnalla olo aika väheni.

Kiinteät voivat auttaa,mutta jos vauva on kasvaa hienosti, ei kiinteillä välttämättä mitään vaikutusta: oletko kokeillut korviketta antaa imetyksen päälle, jos vauva ei jää tyytyväiseksi?

M+Poika

Vierailija
18/18 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tartteeko sun vauvas jo kiinteitä ruokia? jos tarttee niin annat vaan ei siihen saa vaikuttaa mitkään suositukset vaan sä itse tiedät mikä on parhaaksi sun vauvalle. Itse aloin syttää kiinteitä 3,5kk ja hyvin on mennyt ilman mitään " sivuvaikutuksia" . Onneksi jokaisella on vapaus valita kuinka toimii... ei ole yhtä ja ainoata mallia toimia... tsemppiä valinnoille.