Työttömän opiskelu
Eli jäin keväällä koronan takia työttömäksi 10 vuoden työssäolon jälkeen ja nyt tuntuu, että tie on joka suuntaan noussut pystyyn.
Työssä olin joustava ja tein paljon ylitöitä.
Nyt haluaisin mahdollisuuksiani parantaakseni opiskella kieliä. Idea tässä on, että opiskelisin mielummin kieliä, kuin menisin jollekin työkkärin pakkokurssille, josta jo esittelystä näkee, ettei se hyödynnä mun työllistymistä ja mitä ole kurssin käyneiltä kuullut, niin se on tyyliin "aikuisten päivähoitoa" eli askartelua ja muuta tättähääräilyä.
Olin tässä kysymyksineni yhteydessä työkkäriin, mutta virkailija ei itsekään osannut sanoa, että voinko ja jos voin, niin millä tavalla, opiskella harrastamastani kielestä tutkinnon ilman, että multa menee korvaukset.
Tunnen olevani ihan syrjäytyneenä ja pihalla näissä pykäläviidakoissa.
Toimin joskus nuorena matkaoppaana. Voinko sillä verukkeella opiskella kieltä ammattitaidon täydennysmielessä, vaikka olen yli kymmenen vuotta ollut ihan eri alalla. Mulla on myös käytynä matkailualan peruskurssi (aika heppoinen mutta Silti)
Eli, olen ajatellut joko kotimaisen tai ulkomaisen avoimen yliopiston kursseja, mutta pelkään, että minut katsotaan täyspäiväiseksi opiskelijaksi ja korvaukset menee. Opiskelisin mielummin etänä, mutta kelpaako se?
Hallitsen opiskelemani kielen sujuvasti, mutta kielioppi ja kirjoitus ehkä tökkii. Kuultuna ja puhuttuna ja luettuna kielen osaaminen on hyvässä mallissa .
Mitä mahdollisuuksia mulla on opiskella kieliä, ilman että korvaukset katkeaa? Olen ihan huuli pyöreänä ja pallo hukassa ja lukenut kauhutarinoita siitä, miten mielivaltaisesti korvaukset katkeaa, jos opiskelet väärässä paikassa väärää alaa.
Kommentit (15)
Ensisijaisesti opiskelija on opiskelija ja työtön on työtön.
Hyvillä perusteluilla voi saada käytyä työkkärin kirjoilla ja työttömyyskorvausta vastaan esimerkiksi ammattitutkinnon tai jonkun perustutkinnon. Itse kävin merkonomiksi alle kahdessa vuodessa.
Sitä en tiedä, kuinka suostuvainen työkkäri on 5 vuoden kielen opintoihin yliopistossa. Tuskin onnistuu, yksittäisiä kursseja voi käydä, kunhan opintopisteet on alle 5 op/kk.
Pidät opinnot laajuudeltaan alle 5op/kk, jos et opiskele tutkintoon johtavassa koulutuksessa ja olet valmis kuitenkin kokoaikatyöhön. Siinä se.
Olen itse odottanut puoli vuotta TE-palveluiden koulutusasiantuntijalta vastausta yksinkertaiseen koulutuskysymykseen, 2 kertaa ihankohta aikonut kysyä asiasta lautakunnalta tms. ja palata asiaan. Puhelinpalvelussa ei tiedetä. Tai kerran ei tiedetty ja kerran sanottiin todistettavasti väärin.
5 pistettä /kk katsotaan kokopäiväiseksi ja 6 kk voi saada tähän luvan. Sinuna opiskelisin netissä pikkuhiljaa ja olisin hiljaa työkkärin suuntaan.
Itse opiskelen korkeakoulututkintoa toimeentulotuella, kun en edellisen tutkinnon jälkeen saanut moneen vuoteen töitä siltä alalta (olin kyllä ensin vähän aikaa väitöskirjatutkijana apurahalla). Oikeutta opintotukeen ei siis ole, kun tukikuukaudet käytetty, ja työkkäri ei luonnollisesti puoltanut uutta tutkinto-opiskelua työttömyysetuudella.
Eli sellainen vaihtoehtokin on, mutta sinulla todennäköisesti on varallisuutta kun olet ollut pitkään töissä, joten et saisi toimeentulotukea ennen kuin ylimääräinen varallisuus - pankkitilillä olevat rahat, osakkeet yms. - on käytetty elämiseen.
Täysipäiväinen opiskelu työttömyyskorvauksella onnistuu 2 vuotta, jos opiskelu on sellaista, että työkkäri katsoo sen parantavan sinun työllistymismahdollisuuksiasi. Sillä, mitä mieltä sinä itse olet opiskelujesi työllistymistä parantavista vaikutuksista, ei ole mitään merkitystä. Se lupa opiskella työttömyysetuudella, pitää hakea sen jälkeen, kun olet saanut opiskelupaikan (hakemukseen tarvitaan oppilaitoksen lausunto), mutta et voi aloittaa opintojasi ennen kuin työkkäri on tehnyt päätöksen asiasta.
Avoimessa yliopistossa voit opiskella työttömyysaikana, kunhan opintopisteitä tulee alle 5/kk.
Entä jos katsoisit työkkärin sivulta:
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…
Puhelinpalvelu ei voi tehdä päätöstä, se pitää saada omasta TE-toimistosta. Opiskella saa vaikka 100 op/kk, kun lupa annettu.
Sitä lupaa ei saa mihinkään epämääräiseen "ehkä hieman ranskaa", pitää tietää mitä, kuka kouluttaa ja miksi siitä on hyötyä työllistymisessä.
Kansalaisopistossa saat opiskellavaikka joka ilta, se on harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse odottanut puoli vuotta TE-palveluiden koulutusasiantuntijalta vastausta yksinkertaiseen koulutuskysymykseen, 2 kertaa ihankohta aikonut kysyä asiasta lautakunnalta tms. ja palata asiaan. Puhelinpalvelussa ei tiedetä. Tai kerran ei tiedetty ja kerran sanottiin todistettavasti väärin.
5 pistettä /kk katsotaan kokopäiväiseksi ja 6 kk voi saada tähän luvan. Sinuna opiskelisin netissä pikkuhiljaa ja olisin hiljaa työkkärin suuntaan.
Puhelinpalvelun puhelut nauhoitetaan ja jostain syystä asiakkaan syyttäessä väärästä ohjeesta sieltä nauhalta kuullaan ihan oikea ohje, asiakas vain haluaa kuulla sen väärin.
Jos yksittäisiä kursseja mietit, niin helpoimmalla pääsee kun tekee niitä salaa avoimessa, pitäen opintopistemäärän alle 5/kk siltä varalta, että jäät kiinni opiskeluista ja joudut selvittämään.
Toinen vaihtoehto on tehdä alle 5 op siten, että teet jokaisesta kurssista työkkörille selvityksen. Sekin sujuu, mutta joka selvityksen tutkinnan ajan tuet ovat katkolla, eli säästöjä pitää olla vähintään parin kuukauden ajaksi jos sille tielle menee.
Kolmas on sitten se, minkä virallinen nimi on omaehtoinen opiskelu. Silloin hommaat tutkinto-oikeuden ja teet työkkäriin anomuksen saada opiskella täysipäiväisesti. Työkkäri sitten joko kieltää tai myöntää. Jos myöntää, sulla on 2 vuotta aikaa valmistua, jos kieltää, sulta katkaistaan tuet kunnes voit todistaa että opinto-oikeus on lakkautettu.
Mitään välimuotoja tai joustoja ei näissä ole. Työkkärin näkemys on, että heidän omat kurssinsa ovat se lähtökohtainen opiskelu, jota saa tehdä ja joiden avulla ihmiset työllistyvät...
Kiitos kaikille vastanneille neuvoista. Juuri tuo sääntöjen tulkinnanvaraisuus minua peloittaa. Juuri tuo, että en ole rikas vaan omaisuudeltani siellä keskitason alapuolella, mutta en ole oikeutettu toimeentulotukeen, että siitä tulee aika kallista opiskelua, jos heittäydyn tuen ulkopuolelle. Ei huvita "keikuttaa venettä".
Toinen on, että on asunto pienellä muuttotappiokunnalla, joka oli aikanaan oikein vireä, mutta nyt kuollut. Etäopiskelu, mitä muutenkin harrastan, olisi mulle siis vaivattominta ja halvinta.
Ei oikein huvita mennä joka päivä jollekin tättähäärä-kurssille 20km päähän omalla autolla. Haluaisin suorittaa jotain, mistä olisi hyötyä.
Olen hakenut töitä ympäri Suomen, mutta en ole valmis muuttamaan jonkun 1kk. Pätkän takia ja maksaa samaan aikaan sekä vuokraa että oman asunnon ylläpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksittäisiä kursseja mietit, niin helpoimmalla pääsee kun tekee niitä salaa avoimessa, pitäen opintopistemäärän alle 5/kk siltä varalta, että jäät kiinni opiskeluista ja joudut selvittämään.
Toinen vaihtoehto on tehdä alle 5 op siten, että teet jokaisesta kurssista työkkörille selvityksen. Sekin sujuu, mutta joka selvityksen tutkinnan ajan tuet ovat katkolla, eli säästöjä pitää olla vähintään parin kuukauden ajaksi jos sille tielle menee.
Kolmas on sitten se, minkä virallinen nimi on omaehtoinen opiskelu. Silloin hommaat tutkinto-oikeuden ja teet työkkäriin anomuksen saada opiskella täysipäiväisesti. Työkkäri sitten joko kieltää tai myöntää. Jos myöntää, sulla on 2 vuotta aikaa valmistua, jos kieltää, sulta katkaistaan tuet kunnes voit todistaa että opinto-oikeus on lakkautettu.
Mitään välimuotoja tai joustoja ei näissä ole. Työkkärin näkemys on, että heidän omat kurssinsa ovat se lähtökohtainen opiskelu, jota saa tehdä ja joiden avulla ihmiset työllistyvät...
Miksi aina unohdetaan se, että 6 kk ajan saa opiskella niin paljon kuin haluaa ilman mitään muita rajoituksia kuin sopiminen työkkärin kanssa? Ohjeet ei ole monimutkaisia.
Päätä nyt ensin mitä aiot opiskella, missä ja miten paljon missä ajassa, mikä on opintojen taso (tutkinto vai kurssi tms.). Miten se vaikuttaa työnhakemiseen ja vastaanottamiseen? Ovatko opinnot pää- vai sivutoimisia? Miten opinnot edistäisivät työnhakuasi ja työllisyyttäsi?
Sitten katsot miten työkkärin ohjeet koskevat sinua. Seuraa miten eri opintoja perustellaan. Omaehtoiset työttömyysturvalla vai ei yms.? Ajattele mitä työkkäri hakee noilla säännöillä.
Kirjoitat järkevästi tiedot opinnoistasi paperille ja liität todisteeksi mahdollisia asiakirjoja ko. oppilaitoksesta tms., sitten menet työkkäriin puhumaan asiasta.
Nyt sulla on itselläsikin aika epämääräiset suunnitelmat, ei niihin kukaan osaa täällä saati työkkärissä sanoa juuta tai jaata.
Minulla meni korvaukset, kun opiskelin avoimessa syventääkseni harrastusta. Kurssi oli pari tuntia viikossa.
TE on hupilaitos ja näillä kahvinkeittokursseilla yms. on vain tarkoitus kartuttaa yksityisen kurssintarjoajan/ omistajan (puoluesidos, hyvävelikerhon jäsen tms.) pankkitiliä.
En viitsi tässä kirjoittaa, mikä olisi oikea ratkaisu yhteiskunnan vajakkitasoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni korvaukset, kun opiskelin avoimessa syventääkseni harrastusta. Kurssi oli pari tuntia viikossa.
TE on hupilaitos ja näillä kahvinkeittokursseilla yms. on vain tarkoitus kartuttaa yksityisen kurssintarjoajan/ omistajan (puoluesidos, hyvävelikerhon jäsen tms.) pankkitiliä.
En viitsi tässä kirjoittaa, mikä olisi oikea ratkaisu yhteiskunnan vajakkitasoon.
Olet tehnyt yli 5 op/kk, käyttämilläsi tunneilla ei ole merkitystä.
Miten sujuu, ap?
Olen opiskelija -60v ja kiinnostais juttu 6kk opiskelu tyött.turvalla. Opiskelen syventäviä kursseja vielä. Onko kellään kokemusta, että ilmoittautuu työkkäriin vaikka 1.6. ja sitten syksyllä alkaa kurssi, jonka pisteet tulee joulukuussa tai peräti seuraavan vuoden puolella? Mitä tapahtuu? Peritäänkö jotain takaisin?
Samaten kiinnostaa, jos joku on opiskellut pitkään... missä vaiheessa työkkäri sanoo, ettei olekaan opiskelija, kun ei ole suorituksia tullu aikoihin? Tietty lääkärintodistuksilla voi jotain perustella, mutta tuskin niitäkään on.
Voit opiskella itsenäisesti ihan kuinka paljon vaan, mutta jos haluat ryhtyä opiskelijaksi korvaukset säilyttäen niin sinun on saatava TE-viranomaiselta lupa.