Miksi tuttavat pitää meitä varakkaina? Meidän nettotulot kuitenkin vaan 4700e ja vaikka n.300.000e talo onkin, niin
lainaakin 165.000e! Tyhmpii, kun aina letjautellaan, että niin...ne tekee joilla on varaa, ne matkustaa joilla on varaa jne. Meillä siis myös kaksi tarhaikäistä lasta.
Kommentit (46)
Meillä myös miehen kanssa nettotulot yhteensä 5000 euron luokkaa ja siihen bonukset ym. päälle, ja silti mielestäni tuon luokan lainasumma on iso.
Olen tosin sitä ikäluokkaa, joka on elänyt 90-luvun alun laman ja nähnyt, kun ihmisiltä myytiin asuntoja alta, kun eivät pystyneet hoitamaan lainojaan. No, ajat ja lainajärjestelyt ovat onneksi hieman muuttuneet tuosta, mutta aina elämässä voi sattua jotain odottamatonta - ja 165 k¿ on kuitenkin noin miljoona markkaa, joten saa siinä muutaman päivän käydä töissä, että tuollaisen " pikkusummankin" saa kasaan.
Kahdeksan vuotta sitten rakennettiin talo, myytiin huoneisto joka oli jo maksettu, lainaa otettiin 600.000 MK eli 100.000 ¿. Ensi kuussa maksamme tuosta lainasta viimeisen erän.
T. köyhä joka matkailee ulkomailla, viimeksi Kiinassa
Kiinan matka tuli halvemmaksi kuin tuttavaperheen viikon Kreikan-matka!
Vierailija:
Etelänmatka on laivareissu Tallinnaan,
mene ittees ja mieti...
250 m2 talomme täysin velaton. 2 kertaa vuodessa teemme pidemmän ulkomaan matkan ja sitten nämä euroopan pitkät viikonloput. Lapsia on 2.
Nettotulot on 6000 ¿ kuussa + mahd. bonarit
Omakotitalossa asutaan, asuntolainaa 80.000 ¿, 3 lasta. Pärjätään, mutta en voisi sanoa että rikkaita ollaan.
Verotuloja ei kannata kauheasti lukea, meilläkin verottaja saa miehen tuloista 50 % ja minulta 30 %
Noilla tuloilla minä pitäisin itseäni todella rikkaana! Opetelkaa rahankäyttöä!
Vierailija:
Nettotulot on 6000 ¿ kuussa + mahd. bonarit
Omakotitalossa asutaan, asuntolainaa 80.000 ¿, 3 lasta. Pärjätään, mutta en voisi sanoa että rikkaita ollaan.Verotuloja ei kannata kauheasti lukea, meilläkin verottaja saa miehen tuloista 50 % ja minulta 30 %
Meillä ainakin kaikki menee mitä tulee. Taloa pitäisi alkaa rakentaa ja tässä huomaa ettei tulot riitä mihin tahansa. Mutta jos kituuttaa työttömyyskorvauksilla, voi tuntua että näillä tuloilla olisi rikas.
Kylla nuo >4000 nettotulot on jo hyvatuloisen, varakkaan tuloja. Kannattaa katsella vahan suomalaisen keskivertoansioita ja verrata niihin, niin nakee, etta paremmalla puolella olette.
Aloitan itse kohta tyot ja nettotulomme nousevat tuolloin tuonne 5000 paikkeille - ja kylla mina sanoisin, etta olemme hyvatuloisia. Varakkaiksi en lahde meita heti luokittelemaan, kun tahan asti vain mies on tienannut ja mina olen ollut ilman tuloja kotona lasten kanssa, joten varallisuutta ei ole paassyt kertymaan.
Mutta sen ainakin näistä viesteistä oppii että varakkailla ei ole minkäänlaista käsitystä rahankäytöstä.
Vierailija:
Meillä ainakin kaikki menee mitä tulee. Taloa pitäisi alkaa rakentaa ja tässä huomaa ettei tulot riitä mihin tahansa. Mutta jos kituuttaa työttömyyskorvauksilla, voi tuntua että näillä tuloilla olisi rikas.
Ja silti olen ottanut riskin, vaikka elin myös lama-ajan ja sen ajan velkojakin vielä makselen.
t: ei se anna jos ei otakaan!
Pienituloinenkin voi olla varakas, jos on perittyä tms. omaisuutta. Myös isotuloinen voipi olla jopa " köyhä" siinä mielessä, että on isot lainat eikä ole vielä ehtinyt kerryttää pääomaansa, ja esimerkiksi on pienet lapset ja toinen puoliso ollut hiljatttain kotona tms.
Eri asia onkin sitten, jos vielä esimerkiksi 10 hyvätuloisen vuoden jälkeen ei ole ehtinyt kerryttää varallisuuttaan -sitten voidaan kysellä, onko rahankäytötaidoissa hieman parantamisen varaa.
katsoitteko se dokun siitä kun se amerikkalaismies meni minimi-palkalle kuukaudeksi?? katsoitteko?? se pätee myös suomessa...
ihan jokainen tuollainen parempi tuloinen pitäisi pistää kuukaudeksi,pariksi minimi-palkalle/tyttömyystuelle tmv ja katsoa miten se suu vääntyy kun ei ole rahaa vaippoihin ja viikko syödään makaroonia..
Eikä se edes ole aina siitä kiinni ettei ole opiskeltu tmv..
t . työtön DI
Vierailija:
Eri asia onkin sitten, jos vielä esimerkiksi 10 hyvätuloisen vuoden jälkeen ei ole ehtinyt kerryttää varallisuuttaan -sitten voidaan kysellä, onko rahankäytötaidoissa hieman parantamisen varaa.
Vierailija:
katsoitteko se dokun siitä kun se amerikkalaismies meni minimi-palkalle kuukaudeksi?? katsoitteko?? se pätee myös suomessa...ihan jokainen tuollainen parempi tuloinen pitäisi pistää kuukaudeksi,pariksi minimi-palkalle/tyttömyystuelle tmv ja katsoa miten se suu vääntyy kun ei ole rahaa vaippoihin ja viikko syödään makaroonia..
Eikä se edes ole aina siitä kiinni ettei ole opiskeltu tmv..
t . työtön DI
t: joku jonka lapsuuskodissa ei aina ollut ruokaa...
Meillä on asuntolainaa 110 000¿, auto on vanha, mutta maksettu. Meillä ei ole minkäänlaisia vaikeuksia selvitä näillä tuloilla. Ostimme kaksi vuotta sitten vanhan talon ja olemme sen jälkeen ihan palkkatuloilla remontoineet koko talon, ostaneet kaikki uudet kalusteet ja verhot. Matkustelemme pari kertaa vuodessa ja itsellämme ja lapsillamme on kalliita harrastuksia. Mihin ihmeeseen te käytätte rahanne, jos ette tunne itseänne rikkaiksi?
Pääkaupunkiseudulla tuollaiset tulot ovat ihan normaalit, mutta jos asuisitte jollain pikkupaikkakunnalla, kuuluisitte varmasti paikkakunnan hyvätuloisimpiin.
Miksi täällä aina pitää olla niin heleketin mustavalkoinen? Tarkoitin juuri tuolla tekstilläni, että olisi järkevä laittaa hyvätuloisena jotain sukanvarteenkin.
Sitä paitsi, en usko että kun olen vanha, tästä yhteiskunnasta heruu minulle eläkkeinä juuri mitään, vaikka olen aika monta ropoa yhteiseen kassaan kantanutkin, näiden " hetkessä eläjien" sosiaalitukiin ym. Mukavampi sitten vanhana elellä, kun on edes jotain säästössä.
Jos nettotulot niin sitten: olette rikkaita. Nyt on ainakin yksi sanonut :)
Vierailija:
Emme me jää ikuisesti ilman lainaa, asumme omistusasunnossa nytkin mutta keskinkertaisella alueella. Laman aikana nähtiin, että varovaisuus lainanotossa ei ole yhtään hullumpi ominaisuus.