Anopin joululahjalasku
Meillä on ollut jo useampana jouluna tapana, että minä ostan lapsillemme (5 lasta) joululahjat anopin ja apen puolesta. He ovat jo iäkkäitä eikä kaupoissa kulkeminen kiinnosta eikä heidän paikkakunnalla juuri kauppoja olekaan K-kauppaa lukuun ottamatta :) Suuren kaupungin hälinään eivät jaksa lähteä.
Olen saanut hyvin vapaat kädet lahjojen ostamisen suhteen. Lapset ovat kirjoittaneet lahjatoivelistoja, pienemmät merkkailleet lelulehdistä toiveitaan. Niitä on toteutettu osittain, ostettu myös suksia, luistimia, konserttilippuja, lahjakortteja yms. pukinpussiin hyvin vaihtelevasti. Periaatteena, että jotain hyödyllistä (kuten luistimet) ja jotain ei niin hyödyllistä (kuten vaikka HopLop-lahjakortti).
Millaisessa summassa sinun mielestäsi per lapsi on suotavaa pysytellä lahjojen suhteen? Anopilla ja apella ei ole rahasta puutetta, se mainittakoon. Lapsia on siis viisi, joten summa nousee kuitenkin yllättävän helposti korkeaksi.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin miten sinä tämän asian hoitaisit ja millaisella budjetilla?
Vielä sen verran, että aina olen etukäteen infonnut/kysynyt jonkin sortin lupaa lahjoille, enkä vain mielivaltaisesti osta mitä haluan.
Kommentit (29)
Meillä eräs vanhempi sukulainen hoitaa saman homman niin, että ilmoittaa, että laitan teidän tilille x euroa ja se on teidän lapsen joululahjaa varten. Vanhemmat ovat sitten päättäneet, mitä sillä ostetaan. Itse olen aina ilmoittanut lahjan antajalle, mihin raha käytettiin, jotta tietää, että se varmasti meni lapsen hyväksi.
Meillä toiset vanhemmat laittaa jouluna rahan tilille, joka on tarkoitettu koko perheelle. Nämä rahat käytän koko perheen jouluvalmisteluihin, ruokiin ja lapsille joku arvokkaampi paketti.
Appi yleensä antaa rahan minulle ja ostan jotain mitä lapsi on kovasti toivonut, jolloin pappa näkee kuinka tervetullut hänen lahjansa on.
22 oli siis ap :)
Taidan kyllä nyt ehdottaa anopille, että laittaa etukäteen summan tilille, millä määrällä haluaa lahjoja lapsille ostettavan. Ennen olen aina koonnut laskun eli lahjan nimi, saaja ja hinta ja antanut sen anopille joululahjaksi, hih.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:19"]
22 oli siis ap :)
Taidan kyllä nyt ehdottaa anopille, että laittaa etukäteen summan tilille, millä määrällä haluaa lahjoja lapsille ostettavan. Ennen olen aina koonnut laskun eli lahjan nimi, saaja ja hinta ja antanut sen anopille joululahjaksi, hih.
ap
[/quote]
Ei mulla muuta ku että harvoin olen kateellinen, mutta nyt kyllä vituttaa tommoset kultalusikka perseessä olevat. "Lasku anopille", ei helvata. Hyvää joulua vaan kaikille!
meillä tehdään samoin, isovanhemmat kysyvät mitä lapsi haluaisi.
Samoin kummi. Ainoastaan toinen kummi ostaa itsenäisesti, muuten kaikki kysyy. joten pitkin vuotta kirjoitan vinkit ylös ja sitten h-hetkenä annan listan näistä ilahtuisi. On nyt alkanut pelaamaan pingistä, joten pyydettiin toiselta kummilta pingispalloja. Nämä eivät montaa euroa maksa, ainakaan sellainen 3 pallon laatikko.
Minun vanhempani tykkäävät ostaa kirjoja ja lapsi tykkää tosi paljon Kunnaksen kirjoista. Niitä on aina jossain tarjouksessa. Kun näen tarjouksen, soitan äidille ja sanon tälläistä ei vielä olekaan. Kirjat maksavat yleensä n 10 euroa.
Lapsi on hyvin vähään tyytyväinen.
Esim viime jouluna kaikkia lahjoja oli käytetty ja kovasti leikitty ennen kuin vuosi oli lopullaan, eli lahjat ovat olleet mieluisia.
Omalta äidiltäni olisin kehdannut laskuttaa vaikkapa 50€, appiukko (yleensä melko pihi rahankäyttäjä) jos ehdottaisi samaa järjestelyä, en varmaan laittaisi menemään yli 20€. Ihan suhteessa heidän tuloihinsa ja muuhun rahankäyttöön.
No, äitini osti vaunut, mutta lahjat olivat taaperolle tyyliin kirja, paita, nalle. Äiti meni niin huonoon kuntoon, ettei enää lapselle lahjoja ostele... eli en tiedä mitä leikki-ikäiselle olisi hankkinut, niiden kirjojen lisäksi. Appi taas antaa joka syntymäpäivä ja joulu lapselle 50€ :)
No itse olettaisin summan olevan vähintään 50 e lapsi. Meillä minun ei edes niin varakkaat vanhemmat antavat kaikille (viidelle) lapsenlapselleen 50 euroa käteen joka joulu ja syntymäpäivä. Isompina juhlina esim. Rippijuhla on tullut 300 euron shekki...
Mielenkiinnosta: miksei appivanhemmat anna rahaa? Voihan sitä laittaa vaikka pienillekin lapsille säästöön tai joulun jälkeen käydä alesta yhdessä lapsen kanssa ostamassa ne luistimet? Luulisi että muksuille tulee niitä avattavia paketteja muutenkin riittämiin, mutta tietysti kukin taaplaa tyylillään! :)
Mielenkiinnosta: miksei appivanhemmat anna rahaa? Voihan sitä laittaa vaikka pienillekin lapsille säästöön tai joulun jälkeen käydä alesta yhdessä lapsen kanssa ostamassa ne luistimet? Luulisi että muksuille tulee niitä avattavia paketteja muutenkin riittämiin, mutta tietysti kukin taaplaa tyylillään! :)
[/quote]
Nämä isovanhemmat eivät juurikaan anna rahaa, en tiedä miksi. Toiset isovanh. kyllä antavat rahaa lapselle ja sanovat tyyliin " Osta sitten semmoista mitä itse haluat, mutta katsokaa vähän äidin tai isän kanssa, että tulee oikea ja hyvä jne."
Nämä kyseiset laskun maksavat isovanhemmat vierastavat rahan antamista, olen huomannut. Esimerkiksi sukulaisten lapsille tms. eivät koskaan anna vaikkapa häälahjaksi rahaa, vaikka tiedän, että se olisi kyseisille ihmisille paljon parempi, vaan nämä isovanhemmat ostavat mm. jonkun kalliin puukon omistuskaiverruksilla. Heille rahan antaminen tuntuu olevan hyvin vierasta.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 11:19"]
Minusta olisi parempi, että anoppi laittaisi sun tilillesi sen summan rahaa minkä haluaa antaa ja siitä sitten ostat. Itse en kehtaisi mitenkään ostaa tietämättä kuinka paljon heidän mielestään lahjat saavat maksaa. Jos en yhtään summaa tietäisi, ostaisin parinkympin lahjat jokaiselle ihan max.
[/quote]
Tämä on hyvä kommentti, kiitos! Taidan ehdottaakin täksi jouluksi tällaista järjestelyä. Tähän saakka olen ostanut karkeasti noin 50 eurolla per lapsi lahjoja; toisille enemmällä ja toisille vähemmällä.
Tämän lisäksi anoppi ostattaa mulla synttärilahjat lapsille, mutta ne hän onneksi valitsee itse lasten toiveiden pohjalta, esim. nyt juuri kahdelle lapselle matot heidän huoneisiin. Näissäkin tapauksissa hän ei koskaan anna mitään summaa, vaan sanoo, että osta sellainen kuin lapsi haluaa - kunhan on hyvä matto. Eli pelivaraa on, ehkä liiaksikin :)
Hän myös kyselee pitkin vuotta, erityisesti syksyllä ja keväällä, että mitä ulkovaatteita tai kenkiä lapset tarvitsevat ja haluaa osallistua kustannuksiin, vaikka siihen ei meidän puolesta olisi tarvetta. Tästäkin päätellen (ja tiedän kyllä myös) rahaa on, eikä euroja tarvitse laskea. Silti on vaikeaa aina tietää mikä oikeasti olisi hyvä summa mihinkäkin tarkoitukseen. En halua todellakaan olla ahne ja käyttää toisen hyväsydämmisyyttä hyväkseni.