Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsa ripulilla jatkuvasti, mikähän mulla on?

Vierailija
12.11.2013 |

Olen tosi laihassa kunnossa, tuntuu että pitää olla hyvin tarkka syömisissä tai tulee turvotusta, maha kipeäksi, pöhöttynyttä oloa jne. Mutta jatkuva vaiva on ripuli - montako kertaa olen tänäänkin käynyt vessassa. Paino on tosi alhaalla.

Mulla on laktoosi-intoleranssi ja sen mukainen ruokavalio, lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot sen suhteen kunnossa. Kävin keliaverikokeissa, kaikki ne näyttivät nagatiivista ja kaikki arvot olivat hyvät hemoglobiinia myöten. Syön Visibliniä päivittäin, lääkäri kirjoitti että ärtyvä paksusuoli-oireyhtymä. Mutta onkohan oikeasti siitä kyse vai mistä? Mikä tähän auttaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vaan on sellaisia kurahaaroja

Vierailija
2/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 09:38"]

Olen tosi laihassa kunnossa, tuntuu että pitää olla hyvin tarkka syömisissä tai tulee turvotusta, maha kipeäksi, pöhöttynyttä oloa jne. Mutta jatkuva vaiva on ripuli - montako kertaa olen tänäänkin käynyt vessassa. Paino on tosi alhaalla.

Mulla on laktoosi-intoleranssi ja sen mukainen ruokavalio, lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot sen suhteen kunnossa. Kävin keliaverikokeissa, kaikki ne näyttivät nagatiivista ja kaikki arvot olivat hyvät hemoglobiinia myöten. Syön Visibliniä päivittäin, lääkäri kirjoitti että ärtyvä paksusuoli-oireyhtymä. Mutta onkohan oikeasti siitä kyse vai mistä? Mikä tähän auttaa?

[/quote]Mulla oli juuri tuo ärtyvä paksusuolioireyhtymä. En voinut käydä enää töissä sillä minuutin välein tuli aamulla viisi tuntia ripulia (mistä sitä riittää????). Todella rankkaa kun ei voi enää kotoa poistua eikä sairaudelle ole hoitokeinoa. Mutta kun tulin raskaaksi, sairaus meni ohi, toain metän vielä ja pelkäänkin että kun imetys loppuu ja suojahormoonit katoaa niin alkaako sairaus taas. Sitten täytyy hakea työkyvyttömyyseläkettä tai jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako Imodium?

Onko ripulia jatkuvasti päivästä ja viikosta toiseen? Onko suoli tähystetty? Onko tehty gastroskopia? Ovatko tulehdusarvot normaalit?

Vierailija
4/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 09:38"]

[/quote]Mulla oli juuri tuo ärtyvä paksusuolioireyhtymä. En voinut käydä enää töissä sillä minuutin välein tuli aamulla viisi tuntia ripulia (mistä sitä riittää????). Todella rankkaa kun ei voi enää kotoa poistua eikä sairaudelle ole hoitokeinoa. Mutta kun tulin raskaaksi, sairaus meni ohi, toain metän vielä ja pelkäänkin että kun imetys loppuu ja suojahormoonit katoaa niin alkaako sairaus taas. Sitten täytyy hakea työkyvyttömyyseläkettä tai jotain.

[/quote]ja mulla siis oli tuota päivästä toiseen, viikosta seuraavan, vuodesta vuoteen... Tehtiin viipalekuvaukset, gastroskopiat, uä:t kaikki ja oikeasti on siis tuo ärtynyt suoli oireyhtymä, vaikkei sairaus ole sinällään vakava niin tuhoaa kuitenkin työ-, ja toimintakyvyn.

Vierailija
5/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ravintoterapeutille, EI ravitsemusterapeutille.

Kaikki nuo sun vaivat kilpirauhasesta lähtien paranee oikealla ravinnolla.

Jos oma kehosi on tärkeä, kokeilet.

Harvoin lääkärit kehoittavat muuttamaan ruokavaliota, ennemmin ne tyrkyttää lääkettä, ihan kuin ne oireiden syntysyyt niillä hoituu, oireet ehkä, mutta ei syy.

Vierailija
6/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, sunkin vaivat on aiodosti parannettavissa ihan ravinnolla.

Vierailija
7/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 09:54"]

5, sunkin vaivat on aiodosti parannettavissa ihan ravinnolla.

[/quote]Täytyy mennä jos sairaus imetyksen jälkeen taas alkaa, pieniä viitteitä on alkanut tuntumaan.. 5

Vierailija
8/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että onhan crohnin tauti ja colitis suljettu pois?

Ärtyvän suolen oireyhtymään kannattaa kokeilla FODMAP dieettiä - googlaamalla löydät lisätietoa. Itselläni on lievää ärtyvän suolen oiretta ja tuolla dieetillä sain turovtuksen ja oireilun pois. Sun oireilla pääsisit varmasti ravitsemusterapeutillekin, saattaisi olla hyvä keskustella ravitsemuksesta ammattilaisen kanssa. Dieetissä on kuitenkin se ajatus, että hankalassa tilatneessa jätetään ensin kaikki dieetin mukaiset ruoat pois ja katsotaan, auttaako se tilanteeseen. Jos auttaa, voi pikkuhiljaa alkaa kokeilla, mitä oma vatsa kestää ja mitä ei. Se on nimittäin yksilöllistä, mikä ärsyttää kenenkin suolta.

Vierailija
9/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi, kirjoitat että "pääsisi ravitsemusterapeutille" siis laittaisiko lääkäri lähetteen sellaiseen? Voisinkohan tosiaan saada? Rahahan tässä on se mikä estää hyviä yksityisiä tms. vaihtoehtojuttuja kokeimasta, niin paljon kuin olenkin sitä mieltä että kannattaa satsata omaan terveyteen.. Onko perusterveyskeskuksissa ravitsemusterapeuttia?

Vierailija
10/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltäsi, hän voi kirjoittaa lähetteen ravitsemusterapeutille. Riippuu varmasti kunnasta, missä ravitsemusterapeutin vastaanotto on. Jos diagnoosi on ärtyneen suolen oireyhtymä, niin ravinnolla sitä ei voida parantaa, mutta ravinto vaikuttaa oireisiin merkittävästi, joten perusteita lähetteelle varmasti olisi.

t. 9

Vierailija
11/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö purkkaa tai pastilleja, jotka on makeutettu ilman oikeaa sokeria?

Vierailija
12/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran xylitol-purkkaa, muttei luulisi näin voimakkaasti vaikuttavan.

Vierailija
13/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt antibiootteja? Sinulla voisi olla clostridim difficile.

Vierailija
14/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Crohnin tauti ja juuri nuo ovat oireet. Kannattaa vaatia sekä gastroskopia että kolonoskopia, jotta saat selvyyden, lääkityksen jne.

Vierailija
15/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli inhottavia vatsaongelmia, kun olin syönyt vuoden aikana 12 antibioottikuuria. Ulostenäyte kannattaa tutkituttaa.