Olen 23-vuotias ja lapsettomuushoidoissa. Kysyttävää?
Olisitko aina halunnut kysyä jotain parikymppiseltä naiselta, joka käy lapsettomuushoidoissa (miehen kanssa)?
Kommentit (44)
Me aloitettiin hoidot kun itse olin sinun ikäisesi. Nyt ollaan äiti ja isä, toivottavasti tekin pian!
Niin ja mammoille tiedoksi: minulla ei ole töitä ja koulukin kesken, järkyttykää rauhassa :D elämäni paras ratkaisu!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 21:01"]
Olisitko aina halunnut kysyä jotain parikymppiseltä naiselta, joka käy lapsettomuushoidoissa (miehen kanssa)?
[/quote]
No itse asiassa en ole koskaan halunnut kysyä mitään noilla mainitsemillasi spekseillä, eli mua ei sinänsä kiinnosta hoidot tai hoitamattomuus, mutta tämän ketjun lukeneena toivotan sinulle kaikkea hyvää elämässäsi!
Onhan se kiva hoidattaa itseään ilmaiseksi, kun yhteiskunta maksaa nämä erittäin kalliit hoidot niin kuin tuo edellinenkin, joka makaa kotona ja on täysin tuottamaton yhteiskunnalle, yläikäraja näille hoidoille pitäisi olla 30, koulutus ja vakituinen työpaikka. Teilläpersaukisillaei ois varaa mihinkään hoitoihin ja sitten teistä tulee vielä sossun elättejä.
Olin 20v kun minulle tehtiin ensimmäinen IVF. Ap:lle tsemppiä :)
t. 26v luomuvauvan (4kk) äiti
Minä olin 20vuotiaana ekan kerran lapsettomuushoidissa. esikoinen syntyi kun olin 21v. toinen saati in hoidoilla kun oli 23v. Kolmannen olisin vielä halunnut,mutta ei olla saatu. Nyt olen 30v. ja kolmatta koitettiin pari vuotta tehd
ä,mutta sitten luovutettiin. Onnekis ollaan saatu nuo kaksi ihanaa ja Onneksi elämäntilanne oli noin nuorena hyvä lapsen saannille,koska josnyt oltaisiin alettu yrittää niin olisi tainnu lapset jäädä saamatta.
Mullakin siis tuo pcos,. en ole koskaa käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, olen normaalipainoinen eikä koskaan ole ollut sukupuolitauteja. Eikä siis todellakaan abortejja tai jälkiehkäisyä. Keskenmenoja on ollut kaksi.
Jos ap olisi odottanut vaikkapa viisi vuotta lisää ja aloittaisi kolmekymppisenä lapsettomuushoidot, saisi hän silloin kommentteja kuten "Mitäs odotitte niin pitkään" tai "Olisiko kannattanut tehdä lapsen nuorena?".
Fiksua aloittaa ajoissa varsinkin jos on tiedossa olevia hedelmällisyyttä laskevia ongelmia. Itsekin aloitin 24-vuotiaana hoidot ja lopulta raskauduin nopeasti simppeleillä hormonihoidoilla. Pitkän uran lapsettomuuspuolella tehnyt kokenut lääkäri totesi, että nuori ikäni oli puolellani. Jos olisin aloittanut hoidot vasta nyt kolmekymppisenä, edessä olisi saattanut olla pidemmät ja rankemmat hoidot.
Tsemppiä ja onnea hoitoihin ap:lle!
45 jatkaa. Tää tabletti ei anna korjata noita tekstejä joten on virheitä.
Mutt siis tsemppiä ap.lle kovasti onnekis aloititte nuorena :).
Arvasin heti kun luin ap. sun avauksen, että pian sataa paskaa niskaan... Tosin taisit arvata sen itsekin ja vaikutat sellaiselta, jota ei moinen hetkauta ja hyvä niin!
Lapsettomuudesta itselläni ei kokemusta, mutta nuorena äidiksi tulosta kylläkin ja itse sain esikoisen 21-vuotiaana, toisen lapseni 22-vuotiaana ja nyt olen 31 ja odotan neljättä. Minulla on vakituinen työpaikka ja vieläpä ihan hyväpalkkainen, mieheni on myös vakiduunissa (hän on tosin 10 v. minua vanhempi) ja perheellä on aina olleet asiat hyvin, lapset ovat fiksuja ja normaaleja. Kerroin tämän vain siksi, että mielestäni siinä ei ole mitään käsittämätöntä että olette hoidoissa. Jos itse en olisi aikanaan silloin 20-vuotiaana raskautunut niin helposti, olisin mennyt hoitoihin minäkin ja olisin hyvinkin voinut olla sinun tilanteessasi. 23-vuotias ei kuitenkaan ole enää mikään teini tai lapsi, joten ihan turhaa mälinää täällä taas. :)
Toivon sinulle ja miehellesi kaikkea hyvää, toivottavasti tärppää ja jos sitten ei, niin ainahan on se adoptio. :) Paljon onnea matkaan, kaikessa!
Vaikka joku hullu täällä hyörii niin älä välitä ! Kenellä on jo tuohon ikään vakiduuni ja asiat hyvin, wau! Onnea vaikkei lasta tulisikaan
T. lapseton itsekin
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 21:06"]
Millainen sukupuolitautihistoria? Visva, kuppa, herpes?
[/quote]
Ei ole ollut sukupuolitauteja kummallakaan meistä.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 21:07"]
mikä on lapsettomuuden syy?
[/quote]
Munasarjojen monirakkulaisuus, en ovuloi. Sairastan PCOS:ta.
Ap.
Oletteko kauan yrittäneet vauvaa? Oletko ikinä tullut raskaaksi? Onko abortteja tai keskenmenoja?
PCOS ei ole sairaus, vaan enemmänkin oireyhtymä :) Sitä ei siis sairasteta varsinaisesti.
Tsemppiä ja toivottavasti tulet pian raskaaksi!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 21:10"]
Oletteko kauan yrittäneet vauvaa? Oletko ikinä tullut raskaaksi? Onko abortteja tai keskenmenoja?
[/quote]
2 vuotta. 1,5 vuotta luonnollisesti ja sitten hoidoilla. Olin yhdesti raskaana Clomifen-kuurin jälkeen, mutta se meni heti kesken. Ei abortteja.
Tsemppiä hoitoihin! Itse olen saman ikäinen ja yritystä takana kuukausia, voi siis olla että tutkimukset ja hoidot edessä täälläkin.