Olen tuhlannut rahani, miten selvitä lapsilisiin saakka?
Tämä siis ei ole tavallista. Pakollisia menoja ollut jotenki enemmän ja olen kyllä myös ostellut kaikenlaista mitä on jo pitempään pitänyt hankkia. Nyt ärsyttää mutta minkäs teen enää.
Kommentit (27)
Lakana? Millä tavoin lakana on kiireellinen, kai teillä jotain lakanoita on kotona? Hope-yhdistys jakaa vähävaraisille vaatteita, samoin seurakunta. Ota yhteys diakoniin, voit saada kertaluontoista raha-apua ja ainakin sen ruokakassin. Vie jotain panttilainaamoon: koruja, kamera, läppäri tms. Hae toimeentulotukea. Saatko elatusapua? Hakekaa MLL-Joulupuukeräyksestä lahja-apua, saatatte saada myös lahjakortin ruokakauppaan.
Nuo ap:n ostokset eivät kyllä ole olleet mitään kiireellisiä. Vaikea kuvitella, että olisi ollut juuri pakko ostaa lakana, ja eiköhän lapsella ole muitakin housuja kuin legginssejä. Saati oma talvitakki, hah! Jos on kolme vuotta kulkenut vanhassa, miksi piti juuri nyt ostaa? Olisit ostanut noista jonkun, ja seuraavan ensi kuussa jne.
Ja miksi olet kh-tuella, jos on noin tiukkaa? Mene edes osa-aikatyöhön.
Sori vaan, mutta ei nyt kovin paljon sympatiaa löytynyt ketjun luettuani. Itselläkin on rahasta tiukkaa, ja ymmärrän kyllä, että vituttaa kun rahat ei riitä, mutta jos haluaa kh-tuella olla, niin siihen on vaan sopeuduttava. Itse en ole koskaan pystynyt olemaan pelkällä kh-tuella, mutta onneksi ollaan saatu äitiyslomien jälkeen muutama kuukausi aina venytettyä osa-aikatyöllä hoitoonvientiä.
hölmöä ehdottaa edes osa-aikatyötä.Siitä tuskin jää käteen yhtään enempää,varsinkin jos nyt kotihoidontuella saa asumistukea. Asumistuki laskee tai lakkaa kokonaan tuon osapäivätyön seurauksena,samoin silloin joutuu lapsen laittamaan hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 15:32"]
Omat lapset vielä siis sen ikäisiä etteivät tajua tai välitä että heidän jumppa maksaa 17€ kausi kun taas kaverin jumppa voi maksaa 117€ kausi.
[/quote]
Mitä sinä tällä tarkoitat?
Diakoniatyö voisi varmaan auttaa ruokapuolen kanssa, ja ehkä jonkun joululahjankin voisit sieltä saada.
Me haetaan seurakunnasta ruokapussi, niistä jauhoista tehdään leipää, maitojauheesta maitoa ja puuroa tulee ja pastaa, josta tehdä ruokaa. Jos siis niin tiukille menit, ettei ruoka riitä.
15 päivää lapsilisiin.... nälkä ehtii tulla. Jäikö euroakaan ja onko kaapeissa mitään?
käytä visaa?
Tai sitte palautat kauppaan niitä ylimääräisiä ostoksia.
Alkuviestin perusteella on kyllä aika vaikea keksiä konkreettisia neuvoja. Siis erityisesti teille sopivia kun ei ole tietoa oletko töissä (voitko kysyä ennakkoa). Onko rahaa yhtään jäljellä (siis voisimme vinkata mitä niillä vähillä rahoilla voisi ostella jen).
Yleinen vinkki että lainaa sukulaisilta tai kavereilta ja pidä jatkossa tarkempi huoli taloudestasi. Kun olet saanut maksettua lainasi niin säästä "pahanpäivän vara". Sieltä voi jatkossa lainata tällaisissa tilanteissa.
Nyt kaappeja kaivelemaan ja leipomaan. Puurot kehiin ja avustuskasseja hakemaan, jos niitä siellä päin jaetaan. Tai sitten myyt jotain, vaikka lasten vanhat sukset tai eteisen naulakon tai lempikenkäsi muistutuksena tuhlauksesta ;) Tai sitten lainaat rahaa sen verran, että selviät. Tosin, jos tuhlailu on ongelma niin sitten en suosittele viimeistä vaihtoehtoa...
Aina sitä jotenkin selviää. Mulla loppuu joka kuukausi rahat kesken, kun olen kotihoidontuella. Väliaikaista, mutta niin pirun ärsyttävää kun budjetti kaatuu johonkin yllärisynttärilahjoihin tai vastaavaan...
Ei ole siis tili ihan tyhjä. Mutta on myös maksamattomia laskuja. Nyt pitäisi siis pystyä täysin minimoimaan kulut.
Kun ei noita hankintoja voi ikuisesti lykätä, esim. lapselle oli pakko ostaa lakana, pienemmälle lapselle legginssejä (kaikissa vanhoissa reiät) jne. Itselleni ostin talvitakin (olen pari vuotta kulkenut 3 kokoa liian isossa). Mulla ei vaan henkinen kantti kestä sitä ettei voisi ikinä ostaa mitään. Monta kuukautta menee budjetissa, mutta sitten taas tulee se vkl että ostan sen mitä tarvitsemme/haluamme. Poika pääsi leffaan kaverinsa kanssa varmaan vuoden tauon jälkeen. Ihan kauheeta kun ei tommosiin vaan olis rahaa :(
Eikä tietty helpota yhtään että joulu on tuossa (ostin siis pari lahjaa lapsille jo valmiiksi ettei lahjojen osto olisi vain ensi kuussa).
ap
no maksat laskut pois. Ne laskut eivät häviä vaan sillä ettet maksa niitä. Ja sitten elät niukemmin.
Mulla on ainoa hyvä talvitakki raskausajalta, jonne piti mahtua iso vatsa. Nyt laitoin vyön päälle ja aion takkia käyttää varmaan seuraavat 5 v.
Myös neula ja lanka pysyy käsissä, aina kun legginsseihin tulee reikä, ne äkkiä paikkaan.
Sä tarviit budjetin, jossa on summa, jonka saat kuukausittain tuhlata.
Mun budjetissa summa on 10 euroa. Sen verran saan kuussa tuhlata, eli ei yhtään mitään. Mutta lisätuloja tienaan, esim. myyn lasten vanhat vaatteet pois ja rahat voin käyttää itselle.
Ostin hulluilta päiviltä String-hyllyn, kun olin ensiksi sitä vuosikausia haaveilut. Hyvä niin, sillä vuosien aikaan hylly on vaan halventunut.
Edellisen ostoksen tein helmikuussa, kun ostin Vitron lokerohyllyn Stockalta. Tässä välissä en ostanut itselleni yhtään mitään. En tarvi mitään ja tietoisesti säästin hulluille päiville.
Joululahjatkin olen jo pakannut.
Annan n 20 lahjaa ja tänä vuonna tein roskiin menossa olleista sälekaihtimista säilytyslokeroita. Laitoin jokaiseen 3 lasipurkkia, joissa on yrttejä, jotka olen kasvattanut viime kesänä ja kuivattanut ne.
Saan vastalahjat lähes jokaisesta ja näillä lahjoilla tavallaan pystyn täyttämään shoppailuhaluni taas pitkäksi aikaa.
Tietty maksan laskut. Ja tässä kuussa ei enää mitään ylimääräisiä kuluja. Se on vaan tylsää kun joutuu aina kieltäytymään kaikesta maksullisesta. Siis itselle ja lapselle. Esim lapsi ei päässyt harrastuksensa leiriviikonloppuun taloudellisista syistä. Joululahjat ei ole niitä mitä lapset toivovat rahan vähyyden takia. Emme voi matkustaa juuri mihinkään (edes sukulaisia tapaamaan suomessa) rahan takia.
Toki meillä on muita iloja ja vietämme ihan hyvää elämää. Silti raskasta joutua kokoajan miettimään sitä ettei ole rahaa. Se on joka päivä aamusta iltaan mielessä. Kaiken joutuu miettimään sen mukaan ettei mikään maksa mitään tai mahdollisimman vähän: vkl ohjelman, lasten harrastukset, ystävien tapaamisen, kodin hankinnat...
Olen lasten vanhoja vaatteita myynnyt, niissä tietty liikkuu aika pieni raha. Vanhan vauvakaukalon voisin myydä. Muuta ei nyt tule mieleen mistä saisi rahaa.
ap
Olen kotihoiodntuella ja seuraava raha tilille tulee lapsilisien muodossa kai 26.11.
Miksi olet hankkinut lapsia, jos sinulla ei ole niihin varaa? Tuskin hankkisit noin köyhänä urheiluautoakaan, vaikka sellainen on paljon edullisempi.
Aina ei kaikkea pysty ennakoimaan. Tietenkin luulin että lapsista olisi huolehtimassa ja heitä elättämässä kaksi aikuista. Näin ei ikävä kyllä tapauksessamme ole. Etenkin se että jää yksin elättämään lapsia kun on itse äitiyspäivärahalla ja sen jälkeen kodinhoitotuella on ehkä pahin mahdollinen hetki, ainakin taloudellisesti ja toki muidenkin voimavarojen kannalta.
Onhan minulla "varaa" lapsiin. Ihan normaalia heidän elämänsä on: kaapissa on vaatteita, pöydässä ruokaa, on harrastuksia ja on kavereita. En usko että lapset tätä rahan vähyyttä samalla tavalla huomaavat ja pohtivat. Toki heistäkin on kurjaa jos ei pääse leffaan, sen takia yritän että edes joskus pääsisi. Omat lapset vielä siis sen ikäisiä etteivät tajua tai välitä että heidän jumppa maksaa 17€ kausi kun taas kaverin jumppa voi maksaa 117€ kausi.
Itselleni tämä on raskasta. Nimenomaan se että rahan vähyys painaa mieltä tauotta.
Ja sitä rahan vähyyttä riittää varmaan siihen saakka kunnes menet töihin?
Niin, onko lapsen isä kuvioissa? Saisitko häneltä apua, vaikka asuisi eri asunnossa?