Miksi työ ei kelpaa?
Tuossa katselin duunitorilta, niin minun mielestä joka puolella Suomea on töitä tarjolla. On tietysti pitkääkin koulutusta vaativaa työtä, mutta myös erilaisia myyjän, varastomiehen, siivoojan ja lähihoitajan tms. paikkoja. Palkka ei niissä tietenkään päätä huimaa, mutta sinä työtön
miksi olet sitä mieltä että sinun ei tarvitse ko. työpaikkoja hakea vaan oikeutesi on elätyttää itsesi muiden työllä ? Miksi jonkun muun pitää siivota ja maksaa verot , että sinä saisit olla kotona ? Miksi sinun ei tarvitse kouluttautua esim lähihoitajaksi jos sillä alalla mille olet kouluttautunut, ei ole enää töitä ?
Kommentit (30)
Koska minut on määritelty työkyvyttömäksi.
Moniin noistakin paikoista vaaditaan koulutus tai työkokemusta alalta. Ja mahdollisuuksia opiskella työttömänä ilmeisesti on tarkoitus edelleen heikentää.
Koska en voi tehdä töitä käsilläni (ammatissa vammautuneet kädet). Käytännössä olen työkyvytön, mutta ikäni vuoksi minua roikotetaan työttömyystilastoissa eikä edes ajatella muita vaihtoehtoja. En selviä kaikista kotitöistäkään. Kivut ovat alati läsnä. Joten mihin ihmeen työhön minä voisin mennä? Ja kuka minut palkkaisi, varsinkin kun nyt on monen vuoden aukko cv:ssä terveyssyistä. Tosi kuumaa kamaa työhaastattelussa kertoa miten on viime vuodet menneet...
Moni on hakenut noita paikkoja, mutta ei ole tullut valituksi. Joissain paikoissa etsitään sopivaa työntekijää useita kuukausia, jopa vuosia ilman ilman, että kukaan hakijoista on työnantajan mielestä sopiva. Joissain paikoissa sama työpaikka tulee avoimeksi aina uudestaan, koska työssä on joku juttu, jonka vuoksi työntekijä ei pysty tekemään sitä tai ei tee työtä siten kuin työnantaja haluaa sen tehtävän.
Tein siivoojan töitä kunnes molemmat kädet piti leikata, tämä sulkee pois käsille raskaat työtehtävät. Myös pääkopan puolesta olen työkyvytön mutta onneksi kela tietää paremmin.
Noihin kaikkiin tarvitsee alan koulutuksen. Ja niihin on kaikkiin lukuisia hakijoita.
Kyllä kelpaisi työ kuin työ. Minulla on kaupan alalta koulutus ja työkokemusta 30 vuotta mutta en pääse edes haastatteluihin.
Näitä luettelemiasi paikkoja eli myyjä, varastomies, lähäri, siivooja paikkoja on auki monestakin syystä. Alla muutama, mietipä ihan itse kannattaako niihin hakeutua kun kuitenkin tarvitsee kokopäivätyön laskujen ja asumisen maksamiseen, syöminenkin kiva lisä.
-paikkoja ei oikeasti ole olemassa, haamupaikkoja ilmoittamalla yritykset hankkii ilmaista mainosta ja hakemuksen lähettävistä itselleen työnhakijapoolia
-jos paikka on oikea niin työtunteja on vain muutama viikossa
-otetaan ennemmin 10 henkilöä tekemään 40 tunnin viikkotyö kuin palkataan yksi henkilö tekemään kokoaikaisesti. Miksikö? Firmat kikkailee vuorojen kanssa. Muutaman hassun viikkotunnin teevät sijoitetaan kiireisiin vuoroihin jolloin ns. kuolleet, hiljaiset ajat työt hoitaa yksi henkilö kuten vakinaisessa työsuhteessa oleva myymäläpäällikkö. Työnantajaa ei kiinnosta tuleeko yksittäinen työntekijä toimeen työllään ja miten pahassa kusessa työntekijä on tukien laahatessa jatkuvasti perässä.
-firmassa on myrkyllinen ilmapiiri eli kukaan ei åysy siellä puolta vuotta pitempään. Pahimpana myrkyttäjän useimmiten itse yrittäjä
Tuossa muutama valitettavan yleinen syy. Ehdottomasti yleisin on ensimmäinen eli vaikka paikka ilmoitetaan avoimeksi työtä ei oikeasti ole olemassakaan.
Buahahahah :D Tällainen vanha 54v duunari sairaanhoitajakouluun?! Sekaisinko olet? Niko antanut sulle myrkytystä?
Minä maksoin kalliita työttömyyskassan maksuja ja korkeita veroja vuosikausia mielelläni, koska tiesin sen takaavan turvaverkon. Tämän takia nyt kun koronan takia mentiin työni, minun ei tarvitse heittää vuosien koulutusta hukkaan. Sen sijaan voin rauhassa odottaa, että tilanne normalisoituu ja voin palata omaan koulutustani vastaavaan työhöni. Suomessa on olemassa tämä turvaverkko ihan syystä. Se on harvinaista maailmalla, mutta kuuluu Suomen perusarvoihin. Sinä voit vapaasti muuttaa muualle, on paljon maita, joissa veroprosentit on pieniä, eikä turvaverkkoja ole. Toivo vain, ettet itse menevät työtäsi, sairastu tai vaikka kaadu portaissa.
Musta olis mielenkiintoisempaa kysyä, että miksi työntekijät ei kelpaa?
Työ kelpaisi, mutta juuri mitään töitä ei ole alle 100 km säteellä. Ei minkäänlaista. Etenkään tällaiselle puolensataavuotiaalle.
Siivojien, lehdenjakajien ja laitoshuoltajienkin tehtäviin kymmeniä hakijoita.
Puhelinmyyntiä ym. k*setusta saisi tehdä provikkapalkalla, mutta se ei kannata.
Mitään ei kerta kaikkiaan ole.
Täältä en silti lähde, koska asun omassa, pienessä omakotitalossa, jonka myynnillä saisin parhaassa tapauksessa ehkä 30.000€ kulujen jälkeen.
Ei ole mitään järkeä lähteä täältä minnekään. Asumiskulut pysyvät kohtuullisina, ja pidän yllä yhdessä lähellä asuvan (niinikään työttömän) sisareni kanssa vanhaa autoa. Tulen päivärahoilla jotenkin toimeen.
Jokunen vuosi sitten sain palkkatukipaikankin ja säästin rahaa. Teetin pienen remontin talossani.
Nyt tänä kesänä tienasin mukavasti keräämällä ja myymällä marjoja. Sain niin paljon rahaa, että lämmitän sillä omakotitaloni ainakin puoli talvea. Miksi lähtisin täältä johonkin PK-seudulle, asumaan ahtaasti ja kurjasti, tekemään töitä, joista jäisi ehkä suunnilleen saman verran käteen kuin mitä täällä työttömänä asuessani? Täällä asun ihanasti omassa mökkerössä, lähellä järven rantaa, ympärillä oma puutarha ja pihalla pihasauna.
Miksi lähtisin täältä johonkin yksiöön tai kimppakämppään raatamaan töihin, joissa ei olisi mitään järkeä? Ei minun elättämiseeni tämä yhteiskunta kaadu.
Etsin töitä, jotka takaavat minulle paremman tulevaisuuden ja uranäkemykset. On vaan paljon järkevämpää tulevaisuuteni kannalta, että en ota siivojan töitä vastaan vaan käytän aikani kartuttamaan oman alani taitoja esim. nettikurssien avulla kunnes sopiva työ löytyy.
Kukaan ei pakota sinua käymään töissä ja maksamaan veroja. Suosittelen töiden lopettamista jos se noin katkeroittaa, mutta toisaalta ethän sinä kehtaa, kun "mitähän ne kaikki siitä ajattelisi?"
herää kysymys mikä tämän aloittajan kuplamaailma oiken on?
Minulla on kaksi maisterintutkintoa, tosin humanistiselta ja viestintäalalta, joten niillä ei töitä tule. Olen hakenut kuukaudessa parhaimmillaan jopa sataa myyjän paikkaa tuloksetta. Ylikoulutettu olen ja naama on ruma.
Nuo työpaikkailmoitukset ovat hämäystä. Ei niihin ketään palkata. Kokemusta on. Suurin huijari on olkiluodon ydinvoimala. 7v samat ilmoitukset netissä ja ketään ei kuitenkaan palkata.
Oikeistolla on vain kauhea tarve saada ajettua sellainen työmalli jossa työnteko on pakollinen asia vaikka siitä saadulla palkalla ei pärjäisi suomessa. Suurin osa noista mahdollisesti vapaista työpaikoista on sellaisia, pätkä, orja, nollatunti ja tukitöitä joilla ei ole muuta tarkoitusta kuin olla osana oikeistolaista propagandakoneistoa. Noin ylipäätänsä kun persut, kokoomus yms oikeistolaiset huutavat työnteon tärkeyttä he tarkoittavat haluavansa asioiden olevan niin ettei heidän tavitsisi osallistua hyvinvointiyhteiskunnan aiheuttamiin kuluihin kuin mahdollisimman vähän vaikka sitten alemman kastin ihmisiä kuolisi nälkään hoidonpuutteeseen jne. Luultavasti orpolla ja halla-aholla on kikuli pystyssä kun ajavat leipäjonojen ohi
Olen kaksikymmentä vuotta tehnyt paljon töitä ja maksanut verot. En usko, että minun ikäpolvelle enää eläkettä riittää, jos jotenkin sinne asti säilyisi hengissä. Niinpä otan nyt muutaman vuoden tauon ja nautin omista säästöistä ja yhteiskunnan tuista, kunnes on pakko mennä takaisin.