Lahjoitan veronpalautukseni vähäosaisille lapsille
Olen yksinhuoltaja/opiskelija ja saan viime vuotisista töistäni veronpalautusta n.2000e. Suunnittelin ainoan tyttäreni kanssa että ostamme joululahjoja,paketoimme ne ja jaamme vähäosaisille lapsille. Mutta missä?! En löytänyt mitään suoraa linkkiä järjestöön tms mihin voisin konkreettisesti viedä paketit? Olemme tytön kanssa tästä innoissamme ja menemme jouluostoksille heti kun veronpalautukset tulevat. Tietysti ostan lahjoja myös omalle tytölle mutta hän saa niitä isovanhemmiltaan ja kummeilta joten määrä ei ole meillä siksi iso.
Olen kiitollinen asiallisista vinkeistä!
Kommentit (20)
Neuvola? Hopesta olen kuullut. Mutta meneekö ne varmasti lapsille sitten tuolla? Olen kuullut että saattaa mennä järjestön edustajien lapsille. :(
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:23"]
Neuvola? Hopesta olen kuullut. Mutta meneekö ne varmasti lapsille sitten tuolla? Olen kuullut että saattaa mennä järjestön edustajien lapsille. :(
[/quote]
Tarkoitin että meneehän ne vähäosaisten lapsille sitten.
Yh-opiskelijan kannattaisi varautua siihen että opintoraha voi lähteä. Vai oliko varallisuutta niin ettei tarvi huolehtia omasta toimeentulosta? Tai lapsen? Ei ne vähävaraiset perheet loppujen lopuksi niin vähävaraisia ole etteikö sais omille lapsilleen jotain lahjoja kun säästää. Itse olen yh ja joka joulu olen lapsilleni saanut lahjat hankittua.
Jos nyt kuitenkin haluat jotakuta muistaa niin varmaan diakonian kautta löytyy ne todellisimmat avuntarvitsijat. Voit olla yhteydessä myös esim. lastenkoteihin.
Olisko teillä aikaa antaa enemmän hyvää. Lahjoja yms. tulee niin paljon lahjoituksina joulun aikaan. Mutta näillä vähävaraisilla on sitä elämää joulun jälkeenkin, mutta hyvää tahtoa löytyy vain kerran vuodessa.
Miksi korostat että olet yksinhuoltaja ja opiskelija? Kirkkaampi kruunuko on päälimmäinen tavoite?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:35"]Miksi korostat että olet yksinhuoltaja ja opiskelija? Kirkkaampi kruunuko on päälimmäinen tavoite?[/quote]
Kirkkaampaa kruunua täällä tuskin anonyymina saa? :D
Jos jotain mainetta ja kunniaa haluaisin, niin varmaankin laittaisin Facebookissa jakoon. :)
Korostan sitä siksi, että ei tule sellaisia ehdotuksia joissa tarvittaisiin esimerkiksi kuljetuspalvelua yms. minulla ei ole suuria resursseja sellaiseen.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:35"]Miksi korostat että olet yksinhuoltaja ja opiskelija? Kirkkaampi kruunuko on päälimmäinen tavoite?[/quote]
Jos jotain mainetta ja kunniaa haluaisin, niin varmaankin laittaisin Facebookissa jakoon. :)
Korostan sitä siksi, että ei tule sellaisia ehdotuksia joissa tarvittaisiin esimerkiksi kuljetuspalvelua yms. minulla ei ole suuria resursseja sellaiseen.
[/quote]
Jos ei resursseja, niin onko yksinhuoltajuus sitten este sellaista järjestää. Eli olet valmis vain puolittaiseen hyvänteväsisyyteen ilman todellista vastuuta. Olet valmis auttamaan vain, jos pakettien nouto tapahtuu jonkun muun toimesta sinun kotiovelta.
Ota yhteyskuntasi sosiaalitoimeen noin aluksi ja tarjoa aikaasi ilmoittautumalla esim. kummi/tukihenkilötoimintaan ja lapsesi voi myös ryhtyä päiväkodissa/koulussa kummiksi tukea tarvitseville. Ikä tietty ratkaisee, mutta meidän kunnassa tämän on mahdollista ainakin esikoulusta eteenpäin, jos teillä ei tälläistä ole, voit aina tehdä aloitteen.
(Ai, niin et voi kun olet opiskeleva yksinhuoltaja, jolla on vain hetkellinen tarve hurskastella RAHALLA.)
ikäviä vastauksia, minä ainakin ymmärrän hyvin, että siitä tulee itsellekin hyvä mieli, kun ostaa ja antaa lahjoja vähävaraisille. Ehkä sinun ei silti kannattaisi kaikkia rahoja siihen laittaa, vähemmästkin tulee hyvä mieli. Itse ostan joka vuosi pari lahjaa joulupuu-keräykseen, ne lahjat menee varmaan perille, ainakin meillä päin kunnan sosiaalivirastot ovat tehneet listan lapsista, sukupuolesta ja iästä, ja kerääjät vetävät viivan yli kun saavat ko. henkilölle sopivan lahjan.
ostakaa tytön kanssa muutama lahja joulupuukeräykseen, paketoikaa ne yhdessä ja viekää keräykseen, ja laittakaa vaikka muutama satanen johonkin hyväntekeväisyys-keräykseen, niitäkin on monia, joissa kerääjinä toimii vapaaehtoiset ja rahat menee perille.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:53"]
[/quote]
Jos ei resursseja, niin onko yksinhuoltajuus sitten este sellaista järjestää. Eli olet valmis vain puolittaiseen hyvänteväsisyyteen ilman todellista vastuuta. Olet valmis auttamaan vain, jos pakettien nouto tapahtuu jonkun muun toimesta sinun kotiovelta.
Ota yhteyskuntasi sosiaalitoimeen noin aluksi ja tarjoa aikaasi ilmoittautumalla esim. kummi/tukihenkilötoimintaan ja lapsesi voi myös ryhtyä päiväkodissa/koulussa kummiksi tukea tarvitseville. Ikä tietty ratkaisee, mutta meidän kunnassa tämän on mahdollista ainakin esikoulusta eteenpäin, jos teillä ei tälläistä ole, voit aina tehdä aloitteen.
(Ai, niin et voi kun olet opiskeleva yksinhuoltaja, jolla on vain hetkellinen tarve hurskastella RAHALLA.)
[/quote]
Nooh en ole asiaa suuremmin miettinyt, lähinnä nyt vaan haluan ostaa vähäosaisille lapsille joululahjoja. :) Ja jonkun paikan jossa niitä voin lahjoittaa suoraan ilman välikäsiä, ts. pelkoa siitä että ne esim. myydään. En pysty auttamaan kaikkia tarvitsijoita, mutta jos tämän verran pystyn niin ei kai se sinulta ole pois. Vai haluatko että ostan sinullekin lahjan, mitä toivoisit?
:)
t ap
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:07"]
ikäviä vastauksia, minä ainakin ymmärrän hyvin, että siitä tulee itsellekin hyvä mieli, kun ostaa ja antaa lahjoja vähävaraisille. Ehkä sinun ei silti kannattaisi kaikkia rahoja siihen laittaa, vähemmästkin tulee hyvä mieli. Itse ostan joka vuosi pari lahjaa joulupuu-keräykseen, ne lahjat menee varmaan perille, ainakin meillä päin kunnan sosiaalivirastot ovat tehneet listan lapsista, sukupuolesta ja iästä, ja kerääjät vetävät viivan yli kun saavat ko. henkilölle sopivan lahjan.
ostakaa tytön kanssa muutama lahja joulupuukeräykseen, paketoikaa ne yhdessä ja viekää keräykseen, ja laittakaa vaikka muutama satanen johonkin hyväntekeväisyys-keräykseen, niitäkin on monia, joissa kerääjinä toimii vapaaehtoiset ja rahat menee perille.
[/quote]
Joulupuu kuulostaa kivalta! Säästöön voisin toki laittaa, se on totta, mutta pärjätään ihan hyvin lapsen elatusmaksulla/opintotuella ja minulla ei ole lainoja, joten en tarvitse rahaa laskun maksuun. Ylipäänsä tietysti lahjojen ostaminen voi olla turhaa kun itsekään ei materiaa arvosta, mutta eihän mikään ole niin ihana kuin lahjoistaan nauttiva lapsi! :)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 12:53"]
[/quote]
[/quote]
Nooh en ole asiaa suuremmin miettinyt, lähinnä nyt vaan haluan ostaa vähäosaisille lapsille joululahjoja. :) Ja jonkun paikan jossa niitä voin lahjoittaa suoraan ilman välikäsiä, ts. pelkoa siitä että ne esim. myydään. En pysty auttamaan kaikkia tarvitsijoita, mutta jos tämän verran pystyn niin ei kai se sinulta ole pois. Vai haluatko että ostan sinullekin lahjan, mitä toivoisit?
:)
t ap
[/quote]
Minä tahtoisin lahjaksi, että leipoisit vaikka pullaa ja tulisit yhdeksi illaksi leikkimään ja laulamaa lasten kanssa, seurakunnan yksinhuoltajien keskiviikko tapaamiseen. Lapsia siellä kyllä on joka keskiviikko.
Mutta aikuiset sieltä puuttuu vaikka heille olisi tarjolla apua, miten tukiverkkoaan voi kehittää ja miten toimintaa voi tukemalla ihan antamalla aikaa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:45"]
Kirkon diakoni, neuvola kenties, Hope-yhdistys, joulupuukeräykset.
[/quote]
Jatkan vielä: ensi- ja turvakoteihin otetaan varmasti vastaan joululahjalahjoituksia. Joulunakin kun monella on ikävä kyllä tarvetta lähteä turvakotiin eikä siinä välttämättä ehdi joululahjoja mukaan raapia. Perheet eivät kyllä välttämättä ole silloin vähävaraisia, mutta tarpeeseen menis varmasti.
Neuvolalla tarkoitin sitä, että itse ainakin olen vienyt (luvan ensin kysyttyäni) vaatepaketteja neuvolaan, ovat sieltä sitten lahjoittaneet niitä tarvitseville, tietävät kyllä siellä.
Länsimaisessa hyvinvointivaltiossa vuonna 2013 pärjääminen on täysin itsestä (siis lapsen vanhemmista) kiinni. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua jos halua on. Vammaiset ja sairaat saavat oman siivunsa verorahoista, joita maksan 36% palkastani kuukausittain- pääomatuloja minulla ei ole.
Ei tulisi mieleenikään lähteä auttamaan avuttomaksi ketään.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:35"]
Ei tulisi mieleenikään lähteä auttamaan avuttomaksi ketään.
[/quote]
Se on toki sinun valintasi, ja sinulla on siihen oikeus. :)
t. ap
Saan tonnin veronparautusta ja käytän sen lapsiperheiden hyväksi, eli ihan vaan oman peheen tarpeisiin.
Paketoikaa kotona ja antakaa paketit toisillenne. Eiköhän opiskeleva yksinhuoltaja ole siellä sosioekonomisen ruokaketjun pohjalla.
Hyvää joulua vaan, ne pautukset on sun rahoja, ei sun tarvi kantaa huonoa omaatuntoa niiden käyttämisestä.
[/quote]Kirkolla on miljadiomaiusuus, ei niille tarvi mitään antaa, antaisivat nekin joskus omistaan, eikä pelkästään ihmisiltä erikeseen kerättyä rahaa, kuten tekevät.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:47"]
[/quote]Kirkolla on miljadiomaiusuus, ei niille tarvi mitään antaa, antaisivat nekin joskus omistaan, eikä pelkästään ihmisiltä erikeseen kerättyä rahaa, kuten tekevät.
[/quote]
Jaa meinaat, että kirkon diakoni ottaa ne paketit ja antaa ne jollekin mystiselle kirkolle? Kirkon diakonin kautta noi paketit menee oikeesti niitä tarvitseville, ei ne sinne lahjoitetut paketit sen kummemmin kirkkoa lihota.
Miten kirkko antaisi omistaan eikä muilta kerättyjä rahoja? Ne ihmisiltä kerätyt rahat just on niitä kirkon rahoja, ei sinnekään nyt mikään mystinen haltijakeiju niitä rahoja säkistään pullauta. Kirkko tekee paljon hyvää niillä rahoilla, ei kirkollisveroa käytetä pelkästään kirkon omaisuuden ylläpitoon tai henkilökunnan palkkoihin.
Kirkon "miljardiomaisuus" on valitettavasti pitkälti sitoutunut rakennuksiin, hurjan hankalaa olis antaa avuntarvitsijoille palasta Puulajärven seurakuntatalosta tai Juupajoen vanhan kirkon kattopaanuja.