Muistin juuri että minulle ei järjestetty 7v syntymäpäiviä.
Vanhemmilla oli niin paljon muuta, että ne jäivät väliin. Muistan sen hirveän pettymyksen, jota ei saanut näyttää, ja sen häpeän, kun sukulaistäti kysyi miten syntymäpäivä oli mennyt. Ja säälittelyn, sekä sen, että leipoi samantien minulle syntymäpäiväkakun mansikoilla lohdutukseksi, mutta oikeastaan se kirveli vielä enemmän kuin juhlatta jääminen.
Tämä tuli mieleeni, kun oma lapsi täyttää nyt 7.
Kommentit (12)
Mulle ei järjestetty montakaan synttärijuhlaa. Syntymäpäiväni oli heinakuussa, eikä kukaan olisi kuitenkaan ollut kotona tai tullut niille. Pari kertaa yritettyäni olin itse sitä mieltä, ettei kannata nolata itseään kokeilemalla onneaan.
Omat syntymäpäivät on huonoon aikaan. Ennsiis juhli :)
Ei mullakaan ollut varsinaisesti 7v-juhlia mutta vanhempien antaman lahjan muistan, punaiset sormikkaat. Muistan sen hämmennyksen, että kuuluuko mun olla niistä iloinen, että saako muutkin sellaisia...?
Lapsuuden perhe Jehovan todistajia joten koskaan ei ollut synttäreitä eikä joulua.
Ei mene muumikarkit tasan, joku itkee kun yhdet juhlat jäi juhlimatta. Koeta pärjätä ap tuskasi kanssa.
Itselläni tunne etten ole koskaan ollut kyllin arvokas enkä juhlimisen aiheena. Tämä tunne on edelleen vahva.
sinä ainakin varmaan nyt ymmärrät ettei jehovantodistajat ole aitoja uskovaisia eikä heidän oppinsa ole edes raamatusta. sinä olet Jumalalle arvokas helmi!
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:33"]
sinä ainakin varmaan nyt ymmärrät ettei jehovantodistajat ole aitoja uskovaisia eikä heidän oppinsa ole edes raamatusta. sinä olet Jumalalle arvokas helmi!
[/quote]
Tiedän että rivitodistajat ovat vilpittömiä uskossaan ja tosissaan uskovat niin kuin uskovat. Tiedän sen ettei moni todistaja tiedä uskontonsa historiaa. Tiedän senkin että Raamatulla voi yksittäisillä jakeilla todistaa monta eri totuutta. Osa Raamatusta otetaan kirjaimellisesti ja osa kuvaannollisesti juuri niin kuin se sopii parhaiten omaan ideologiaan.
Yhyy. Mulla ei ollut ikinä synttäreitä enkä ole edes uskisperheestä.
Siis eikö ollut mitään synttäreihin viittavaa, ei onnittelua, ei mitään muistamista edes perheen kesken? Mistä edes tiesitte että ikään tuli vuosi lisää?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:46"]
Siis eikö ollut mitään synttäreihin viittavaa, ei onnittelua, ei mitään muistamista edes perheen kesken? Mistä edes tiesitte että ikään tuli vuosi lisää?
[/quote]
Kyllä muistin aina syntymäpäiväni vaikkei onnitteluja tullutkaan. Lapsi oppii muistamaan syntymäaikansa.
Kyllä mä siis jonkun pienen lahjan ja kortin sain. Mutta varsinaisia syntymäpäiviä ei mulle järjestetty.
9
Mulla jäi useammat synttärijuhlat suunnitteluasteelle. 7 vuotta vanhempi sisko kun sai aina jossain vaiheessa raivarit kun juhlat ei olisikaan hänelle. Vanhemmat sitten katsoivat että helpompi kun unohdetaan koko juttu, eihän se käy että kohta aikuinen ihminen joutuu pahoittamaan mielensä pienen tytön juhlista...
No voi... Kun mä olin lapsi, me asuttiin hirveässä murjussa, jossa oli ulkovessakin. En koskaan saanut pitää synttäreitä ennenkin 10-vuotiaana kun muutettiin uuteen taloon. Sitä ennen ei ollut synttäreitä, ei kakkuja.. En muista yhtään lahjaakaan vaikka varmasti jotain sain. Kyllä nuo jää mieleen...