Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ne, joilla vähiten resursseja, hommaavat eniten lapsia?

Vierailija
16.09.2020 |

En ymmärrä. Olen töissä tekemisissä lasten kanssa. Usein ongelmallisimpia lapsia tai nuoria ovat ne, joiden kotona on monta lasta. Miksi niin monta, jos eivät jaksa huolehtia ja katsoa perään, kysellä olla tai olla kiinnostuneita? Ja nyt puhun esim viiden lapsen tai yli perheistä. Poikkeuksiakin on, lestadiolaiset. Ja puhun yli 25 vuoden kokemuksella. En vain koskaan näe mahdolliseksi kysyä, että oliko aivan pakko.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkevät lapset resursseina.

Vierailija
2/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heillä on elämänhallinta hakusessa. Miksi rahaa peleihin tai tupakkaan tai mihin tahansa turhaan tuhlaavat ne, joilla ei sitä rahaa ole paljon tilillä? Kyse on ongelmasta elämänhallinnassa. Tietyllä osalla yhteiskuntaa tulee aina olemaan ongelmia, koska ne periytyvät kun siellä kotona ei osattu opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on viisi lasta, ja aina olen jaksanut katsoa perään ja olla kiinnostunut. Mitään turvaverkkoa ei ole ollut. Osa lapsista on jo aikuisia, ja hyvin ovat elämässä pärjänneet. Minulla on pari kaveria, joista toisella on yksi lapsi ja toisella kaksi. Eivät ole mitenkään jaksaneet hoitaa itse lapsiaan, vaan aina on tarvinnut kaikenlaiset avut ympärilleen. Joten en ehkä menisi yleistämään.

Vierailija
4/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 28 vuotta töissä nuorten parissa. En ollenkaan allerkirjoita väitettäsi. Mielestäni ongelmat eivät korreloi yhtään perheen lapsiluvun kanssa. Tottakai lapsiin vaikuttaa, jos heille ei vanhemmilla ole aikaa eikä voimia. Mutta sellaisia ikäviä tilanteita on ihan kaikenkokoisissa perheissä.

Vierailija
5/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on viisi lasta, ja aina olen jaksanut katsoa perään ja olla kiinnostunut. Mitään turvaverkkoa ei ole ollut. Osa lapsista on jo aikuisia, ja hyvin ovat elämässä pärjänneet. Minulla on pari kaveria, joista toisella on yksi lapsi ja toisella kaksi. Eivät ole mitenkään jaksaneet hoitaa itse lapsiaan, vaan aina on tarvinnut kaikenlaiset avut ympärilleen. Joten en ehkä menisi yleistämään.

Ap ei yleistänyt. Kertoi vain, että USEIN monilapsisissa perheissä ilmenee ongelmia ja mainitsipa vielä poikkeuksetkin. Lue teksti äläkä heti pillastu, niin saadaan hyvää keskustelua aikaan.

Vierailija
6/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun esimerkkisi tosiaan kumoaa tämän useita perheitä eri vuosikymmenillä nähneen käsityksen 👍🏻

Vierailija
7/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että olisin köyhä enkä omistaisi mitään. Silloin yhteiskunta maksaa kaiken ja voi vain olla kotona vuosikaudet lapsen kanssa.

Vierailija
8/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti vähäosaiset saavat vähemmän lapsia kuin hyväosaiset. Miten ap selittää tämän?

Vierailija
9/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut mitään ongelmia. Aina sanottu ettei näin rauhallisia ja kilttejä lapsea ole kuunaan nähty. Hymypatsaita kämppä täys.

Vierailija
10/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnalle kamalan kallista, kun samasta perheestä tulee useita lapsia, joita huostaanotetaan, joille soitetaan ambulansseja ja poliiseja, jotka työllistävät kuraattoreita, psykiatrista sairaanhoitajia jne. Asun pienehkössä kunnassa ja aina on perheitä, joilla juuri tämä tilanne: monta lasta ja rakennetaan valtavia turvaverkkoja, jotka eivät näytä auttavan mitään. Muutama huostaanotto pistää koko kunnan sosiaalitoimen budjetin kuralle. Ja kun ne tulevat aina samoista perheistä ne ongelmat.

Ap.

Vierailija
11/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakin se antaa sisältöä ja tarkoitusta elämään.

Muutoin elämä olisi melko tyhjää ja tarkoituksetonta.

Vierailija
12/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti vähäosaiset saavat vähemmän lapsia kuin hyväosaiset. Miten ap selittää tämän?

Mistä voi lukea tämän tutkimuksen?

Ainakin omat kokemukseni on, että osa vähäosaisia tekee lapsia vaikka rahat ei riitä entistenkään hoitoon ja se on vastuutonta.

Olen työskennellyt 20v lastensuojelun parissa ja se voi tietysti vääristää näkemystäni.

Vierailija
13/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen miettinyt kun olen seurannut serkkuni elämää.

Vierailija
14/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi olla sinussa, eikä lapsissa.

Joillain lapsilla saattaa olla enemmän omaa tahtoa ja täten heitä on vaikeampaa hallita.

Voisiko olla että sinua sieppaa, kun et voi nujertaa henkisesti lasta? 

Vierailija
15/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä aloituksessa ei puhuta välttämättä lainkaan taloudellisista resursseista. Resursseja ne ovat henkisetkin resurssit.

Vierailija
16/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi lukea tämän tutkimuksen?

Ainakin omat kokemukseni on, että osa vähäosaisia tekee lapsia vaikka rahat ei riitä entistenkään hoitoon ja se on vastuutonta.

Olen työskennellyt 20v lastensuojelun parissa ja se voi tietysti vääristää näkemystäni.

Ei vähäosaisten rahat tarvitsekaan riittää lasten hoitoon, koska tämä maa on hyvinvointivaltio ja mikä hyvinvointivaltio se semmoinen olisi, joka ei ensisijaisesti kohdentaisi tukia lapsille, suojattomimmille ihmisille.

Vierailija
17/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat työttöminä ja imevät rahaa sukulaisilta ja valtiolta ja pitävät sitä etuoikeutenaan.

Vierailija
18/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on yksi samanikäinen tuttu (n. 35v) joka ei ole pieniä kesätyöpätkiä lukuun ottamatta ollut koskaan palkkatöissä. Aina tehdään vain uusi lapsi ja jatketaan kotona oloa, voitte kuvitella että tässä vaiheessa lapsiluku alkaa olla jo melkoisen iso. Mies on täysin tossun alla, eikä hänellä ole ilmeisesti asiaan mitään sananvaltaa, vaikka oli jo kolmannen kohdalla ollut sitä mieltä että nyt riittää.

Vierailija
19/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen jossa neljä lasta ja kaikki erityislapsia.

Yksi huostaanotettu oman käytöksensä takia ja on osastojaksoilla usein mielenterveyden pettämisen takia.

Kolme muuta asuu kotona, mutta käyttävät runsaasti lääkityksiä sekä psykiatrian tukipalveluita.

Perheen vanhemmat on aikoinaan viettäneet railakasta nuoruutta ja se on jättänyt jälkensä.

Rahaa ei ole ja velkaa järjetön määrä.

Pieni kunta maksaa elämän ja se syö suuren osan kuntalaisten verorahoista

Vierailija
20/35 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille on sanottu niiden omissa maissa että tehkää vain pentuja Suomessa niin ei tartte koskaan tehdä mitään muuta