Millaista sairaalassa?
Laskettuaika lähestyy ja tuleva sairaalareissu synnytysosastolle jo mietityttää. En ole koskaan ollut potilaana sairaalassa, ja kiinnostais kuulla vähän kertomuksia ihan normaalista sairaalan synnyttäneiden osastolla olemisesta...miten päivärytmi siellä menee...mitä ootte puuhailleet siellä...paljonko hoitajat on auttelemassa vauvan hoidossa ja sen sellaista ihan käytännön asioita. Jos joku ehtisi vähän jakaa kokemuksiaan...helpottais, kun hieman tietäisi millaista olisi odotettavissa...tämä kaikki on niiiin uutta.
Kommentit (12)
Itse olin helmikuussa 2005 Tyksissä yhteensä 6 päivää ja mieleen jäi ainoastaan hyviä muistoja. Rytmi muodostui, kuten jo edellinen kirjoitti, ruokailusta ja nukkumisesta. Kummasti se aika siellä lentää vaikka tuntuu, ettei tee mitään. Toki maidonnousu ja kaikki se uusi saakin päivään vipinää ja vilskettä, mutta itse ainakin muistan tuon ajan erittäin positiivisena. Hoitajat ja kätilöt olivat minua kohtaan kaikki hyvin ystävällisiä ja avuliaita, auttoivat siinä määrin, kun toivoinkin. Huonekaverina minulla oli myös mukava nainen, joka katsoi vauvaa kun kävin esim. suihkussa.
Sekä synnytyksestä että sairaalassa oloajasta minulle jäi erittäin positiivinen kuva, vaikka silloin lupasinkin, etten tee sitä enää ikinä! Tässä sitä nyt taas ollaan, reilua vuotta myöhemmin menossa samaan tilanteeseen eikä kaduta/pelota/arveluta yhtään!
Tsemppiä synnytykseen ja kaikkeen muuhunkin! Hienosti se menee!
Tiina rv 20+0, tytär 1v5kk
Pelottaa, että tulee joku usean sadan euron sairaalamaksu sitten. Eli kuinka kallista se sairaala-aika on?
1.1.2006 lähtien poliklinikkamaksu (käynti, käyntiä korvaava puhelin- ja kirjevastaus) on 22 euroa. Hoitopäivämaksu on 26 euroa vuorokaudelta. Päiväkirurgiamaksu on 72 euroa.
Maksukatto on 590 euroa. Maksukaton täyttyessä palvelun käyttäjälle annetaan vapaakortti. Vapaakortin myöntää se kunnan tai kuntayhtymän hoitopaikka, jossa todetaan palvelun käyttäjän maksukaton täyttyvän.
että on kait tuo 26 euroa/pvä täällä ainakin..
Kumma että unohtuu,piti aivan itekkin ettii tuo tieto :)
Turku ainakin maksaa synnytykset eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ekat kolme vuorokautta ovat synnyttäjälle ilmaisia. Tämä kolme vrk on kai se keskimääräinen aika, mitä sairaalassa vieteään...? Meillä maksu meni niin, että kun sunnuntaina mentiin synnyttämään niin su, ma ja ti maksoi kunta, loput ke, to, pe ja la maksoimme me eli tais olla just tuo 26E päivässä. Yhteensä lasku oli sadan euron paikkeilla. Nyt jos kakkonen on terve eikä kärsi keltaisuudesta kuten esikko niin saatamme kai päästä tuon kolmen päivän puitteissa kotiin, jolloin synnytys itsessään ei maksa mitään.
Mutta kuten sanottu, riippuu kunnasta tämäkin. Neuvola kyllä tietää nämä asiat myös, kannattaa kysäistä!
Tiina
voi etta! mina en tiennyt, etta siella sairaalassa olosta taytyy suomessa maksaa! (tai no olen mina sairaalamaksuista ja poliklinikkamaksuista kuullut joskus, mutta ei ole nakojaan rekisteroitynyt)
kyllahan tuo 590 euroa on aika paljon rahaa!! tietysti toki sen maksaa, onhan hoito tarkeaa - nyt osaa ehka arvostaa myos tata englannin palvelua joka on ihan ilmainen. sita aina vaan pitaa suomen systeemeja parempana....
Olen lh-opiskelija ja siltä osin tuo sairaalaympäristö on tuttua, MUTTA.. jos käydään jossain sukulaisillakin reissussa yön yli, mulle tulee joku outo koti-ikävän tunne ja sellanen hinku pian kotiin ja sitten kun astuu kotiovesta sisään, tai oikeastaan jo kun ajaa pihaan niin AH - kotona. Just eilen miehelle tilitin illalla, että vitsi voi tulla aika ankea olo jos pitää olla siellä sairaalassa 3vrk. Paitsi jos sattus olemaan uupunut ja väsynyt niin ehkä nukkuessa aika menis nopeasti?? Paitsi jos vauva sattuukin olemaan heti paljon hereillä oleva (vaikka useinhan ne nukkuu aluksi paljon). Eli saa nähä. Tuskin siellä pakko on olla sitä 3vrk minkään lakisääteisen jutun takia tms - heh, mutta täytyy maanantaina keskustella neuvolassakin asiasta, että mitä jos iskee ahdistus päälle niin saako sieltä lähteä seuraavana päivänä kotiin jnejne.. Koska pidän täysin mahdollisena sitä, että mua alkais ihan oikeasti ahdistaa se siellä oleminen. Joten olis hyvä tietää mitä sitten, jos haluaiskin lähteä kotiin nopeammin synnytyksen jälkeen, tietysti niin että vauvalla kaikki ok jne..
Meillä oli muistaakseni reilu 200¿ lasku viime vuonna, joka tuli pari viikkoa synnytyksestä. Meillä oli perhehuone eli maksettiin isänkin olosta 26¿/vrk. Eli olis ollu halvempaa jos olis ollut siell yksin =) Ja Kätilöopisto oli paikka. Eihän siellä sitä 590 mene jos kaikki on ok.
Siitä ahdistuksesta... Minäkään en koskaan ollut ollut potilaana aiemmin ja mietin silloin että miltäköhän se tuntuu. Tosi vähän muutenkaan ikinä käynyt sairaalassa. Itse kammosin kaikkein eniten sitä jos joutuu monen hengen kanssa samaan huoneeseen eikä saakaan perhehuonetta. Ekan yön olin huoneessa missä oli toinenkin, sitten saatiin perhehuone. Ja täytyy kyllä sanoa, että sitä oli jotenkin niin sekaisin vauvasta ja kaikesta uudesta, että ei sitä kotiin ehtnyt kaivata. Tietekin oli sitten ihana (ja pelottavaa) tulla kotiin, mutta ei sitä siellä ehtinyt ajattelemaan. Minä ainakin mieheni kanssa keskityttiin niin kokonaan vauvaan ettei sitä olis voinut etukäteen tajutakkaan. Minä en edes ollut kovin kipeä synnytyksen jälkeen (ei tikkejä yms.) ja koska synnytys oli yöllä oltiin sairaalassa vaan kaksi yötä sen jälkeen.
Kannattaa yrittää olla etukäteen ajattelematta kauheasti, kyllä se siitä sujuu =) Pahoittelen jos kirjoitus on sekava, ajatukset tuee jotenin pätkinä =D
Tipy+ipana 10kk+papuliina rv 10+6
Kyllä sieltä nopeasti kotiutetaankin jos voitte vauvan kanssa hyvin :) Se 3vrk on siksi että vauvan mahdollinen keltaisuus ehtisi ilmetä sairaalassaolon aikana ja vauvalle saataisi tarvittaessa heti hoito.. Toki kotonakin voi seurailla, varsinkin uudelleen synnyttäjät kotiutetaan parissa pvssä, että kellastuuko vauva ja sairaalaan saa tarvittaessa palata!
Siksi siis yleisesti se maaginen 3 vrk!
Ekan kanssa olin tavallisella osastolla 4 hengen huoneessa ja silloin kaipasin tosi paljon kotiin, etenkin iltaisin kun mies lähti nukkumaan ja minä jäin " yksin" sairaalaan vauvan kanssa. Päivällä meni vielä ihan hyvin, vauvan syötöt, omat ruokailut, pesulla käymiset, vierailut, miehen läsnäolo, puhelut ystävien kanssa jne saivat ajan kulumaan hyvin ja yritin myös nukkua päiväunia (vaikkei siitä mitään tullut). Yötkin sujui ihan ok, vaikka nukun aina vieraassa paikassa huonosti, nyt heräilin vauvan rytmin mukaan syöttämään kuten jatkossa kotonakin.
Toisen synnytyksen jälkeen olimme koko perhe Haikaranpesässä perhehuoneessa ja silloin en osannut kotiin kaivata! Ehkä siksi, että perhe siis mies ja isompi olivat kokoajan lähellä ja olo oli kuin hotellissa, mikäs siellä ollessa. Olimme vain 2vrk synnytyksestä sairaalassa ja maksu meni siis kahdesta aikuisesta, yhteensä noin sata euroa, mikä mielestäni oli pieni hinta siihen nähden mitä kaikkea sillä saimme -turvallisen synnytyksen, täyshoito koko perheelle (yöpyminen+ruoat siis), tarvittaessa lääkkeet synnytyksen jälkeen ja hoitohenkilökunnan avun ja läsnäolon 24h.
Perhehuonetta toivomme kolmannenkin kohdalla, vaikka käytännön toteutus vähän mietityttää kun esikoinen ehtii aloittaa koulun. No, voihan sieltä pitää 2 päivää vauvalomaa ;)
Mayella rv 30
Mulla nyt ei ollutkaan ihan normi-synnytys jollaisia tiedustelit. 8vrk olin yhteensä sairaalassa. Pitkittynyt synnytys + leikkaus. Ehkä sen pari päivää olisin kestäny, mutta en noin pitkään. Ja meillä oli siis perhehuone kumminkin. Olin hirveän väsynyt ja kyllästynyt niihin kamaliin sairaalavaatteisiin ja yritin pitää siksi omiakin vaatteita päällä, ainoa piristys siellä.
Toisaalta ihmisiä kävi liikaa kun olisin kuitenkin halunnut levätä, mutta toisaalta aika kävi pitkäksi. Kun ei siellä kuitenkaan voi olla kuin kotonaan.
En todellakaan halua pelotella, ja suurimmalla osalla aika menee varmaan niin rattoisasti kuin monet ovat tässä kertoneet; mutta mielestäni on hyvä tietää tämä toinenkin vaihtoehto, että jos sellainen sattuu kohdalle, niin se ei ole niin suuri shokki.
Tuli vaan mieleen et mun äiti on kertonut kun se meni aamulla Jyväskylään keskussairaalaan synnyttämään kolmatta lasta niin se laitettiin sieltä kotiin jo iltapäivällä. Sillä oli ollut tosi helppo synnytys ja kaikki edellisetkin oli mennyt tosi hyvin niin laittoivat sen jo sitten muutaman tunnin päästä kotiin. Tämä oli siis vuonna -86.
Kirjoitin kysymykseesi pitkät pätkät ja just kun olin lopettelemassa, viesti katosi kesken kirjoittamisen :-(. Nyt en jaksa aloittaa samaa tarinaa alusta. Lyhyesti vain, että neljä kertaa olen Kainuun keskussairaalassa synnyttänyt ja tosi hyviä kokemuksia ovat olleet. Eli erittäin hyvää hoitoa olen saanut sekä synnärillä että osastolla. Osastolla hoitajat ovat hyvin neuvoneet aina tarvittaessa. Ja päivärytmi muotoutuu vauvanhoidosta ja ruokailuista. Vapaa-aikana voi nukkua, lukea lehtiä ja vieraitakinhan siellä käy, siis ainakin tuore isä. Ja ihanaahan siellä on kaikessa rauhassa ihastella sitä omaa tuhisevaa nyyttiään. Siinäkin jo kummasti aika kuluu ;-). Sitten on tietysti vauvan lääkärintarkastus ja äidin lähtökeskustelu. Ja meillä ainakin tehdään vauvoille myös kuulotarkastus ennen kotiinlähtöä. Jos nuo kaikki sattuu samalle päivälle muutaman tunnin sisään, niin alkaa jo jossain vaiheessa väsyttää.
Mutta tässäpä nyt lyhykäisyydessään samat, mitkä äsken katosi. Toivottavasti sinullakin on hyvä ja ikimuistoinen sairaalakokemus!
neronja rv 33+4