Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jooga vai pilates? Toiveena kehonhuolto ja keskivartalon lihasten parantaminen

Vierailija
16.09.2020 |

Jooga vai pilates? Kumpi on tehokkaampaa/kivempaa/hyödyllisempää, kun toiveena on lisätä liikkuvuutta ja notkeutta, parantaa ryhtiä ja vahvistaa keskivartalon lihaksia. Olen ylipainoinen keski-ikäinen nainen.

Pilates siis sellaista matolla tehtävää, ei laitteita.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogaa on montaa lajia, jotkut niistä ovat sinulle luultavasti liian rankkoja (esim. astanga) ja toiset taas tavoitteeseesi liian löllöjä (esim. yin-jooga lisää kyllä notkeutta mutta ei juuri kehitä lihaksia). Pilates on varmempaa ja ”tasalaatuisempaa” aloituslajiksi. Jos valitset joogan, ota tarkkaan selvää millaiselle tunnille olet menossa äläkä sitoudu ennen kuin olet kokeillut.

Vierailija
2/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen molempia! Jos on hitaampi päivä, joogaa ja jos haluaa energiaspurtin, pilatesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates ainakin omalla kohtaa vei nopeasti selkäkivut ja toi notkeutta sekä ryhtiä. Mikset kokeilisi molempia?

Vierailija
4/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kokeilisi kumpaakin? Pilates on hyvä, joogakin varmasti, mutta siinä on niin paljon suuntauksia, jotka ovat keskenään todella erilaisia.

Vierailija
5/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitkö kotona tehtävää vai ihan tunneille menisit? Pilates varmasti on sopivampi sun tarkoituksiin ja vaatii alkuun ohjaajaa että opit oikean hengitystekniikaan. Tosin saman vuoksi myös jooga vaatii alkuun(kin) ohjausta

Vierailija
6/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tunneille olisin menossa ja ajattelin, että voisin käydä vaikka yksityistunnilla ensin pari kertaa.

Olen aivan noviisi tällaisten "kehonhuoltolajien" kanssa ja jooga kuulostaa jotenkin tosi korkealentoiselta. En kestä mitään hymistelyjuttuja ja henkisyyttä :) Ap

Vierailija
7/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates kiinnostaa, mutten ihan oikeasti tiedä miten selviäisin tunnista. Painon laittaminen ranteille sattuu, en taivu enkä veny yhtään mihinkään ja maha on tiellä kumarrellessa. Onko siitä mitään hyötyä tällaiselle vanhalle lihavalle akalle?

Vierailija
8/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates keskittyy aika paljon niihin keskivartalon lihaksiin ja joogasta saa ehkä enemmän notkeutta ja liikkuvuutta. Sinuna voisin kokeilla ensin pilatesta.

Vierailija
9/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilates kiinnostaa, mutten ihan oikeasti tiedä miten selviäisin tunnista. Painon laittaminen ranteille sattuu, en taivu enkä veny yhtään mihinkään ja maha on tiellä kumarrellessa. Onko siitä mitään hyötyä tällaiselle vanhalle lihavalle akalle?

Hyvä ohjaaja näyttää vaihtoehtoisia tai muunneltuja liikkeitä jos on jotain rajoitteita. Lisäksi pitäisi tehdä aina sen mukaan mihin itse pystyy eikä ole pakko venyä vaikka yhtä pitkälle kuin joku toinen.

Vierailija
10/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä yksityistunnilla varmasti löytyy vinkkejä ongelmiin. Oon kokeillut molempia ja pilateksesta tykkään enemmän, en siis ole mitenkään kovin liikunnallinen. Joogassa en jaksanut kuunnella niitä juttuja.

Vierailija
11/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä ja ehdottomasti joogaa. Sillä saa lihaksia paremmin. Ja astangajooga kasvattaa kestävyyttä todella.

Vierailija
12/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Missä liikkeessä pilateksen alkeissa ollaan ranteilla kehonpainolla?

Siksihän tunnilla käydään että mm. venyvyys js kehonhallinta paranee ja lihakset vahvistuvat. Kokeile ihmeessä.

Vierailija
13/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tunneille olisin menossa ja ajattelin, että voisin käydä vaikka yksityistunnilla ensin pari kertaa.

Olen aivan noviisi tällaisten "kehonhuoltolajien" kanssa ja jooga kuulostaa jotenkin tosi korkealentoiselta. En kestä mitään hymistelyjuttuja ja henkisyyttä :) Ap

Paras pysyä nakkikattilan ja bb-talon parissa sitten vaan. Asenteesi on sellainen, ettet tule muuttumaan kuitenkaan. Mene johonkin tavalliseen mummujumppaan tai sauvakävelemään jos liikuntaa haluat.

Vierailija
14/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivartalolle pilates parempi, alkeetkin tehoavat. Joogaa on miljoona eri laatua, eikä varmaan mikään haitaksi ole. Kummatkin parantavat mm. venyvyyttä. Itse käynyt flowssa ja astangassa mutta pilateksessa nimen omaan keskivartaloon keskitytään. Pilateksessa myös monia tasoja, kunnon voimapilates, ah.

Vierailija
15/32 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras pysyä nakkikattilan ja bb-talon parissa sitten vaan. Asenteesi on sellainen, ettet tule muuttumaan kuitenkaan. Mene johonkin tavalliseen mummujumppaan tai sauvakävelemään jos liikuntaa haluat.

Todella outo asenne. Ei suurta osaa ihmisistä kiinnosta jooga kuin fyysisen hyvinvoinnin kannalta ja miksi pitäisikään. Itse käyn selän takia. Miten niin ei muutu, varmasti muuttuu fysiikka paremmaksi.

Ai että kun ei kiinnosta mantrojen sisältö sen syvällisemmin on joku tyhjäpää...? Liity sinä johonkin kaapulahkoon ja muuta temppeliin niin pääset meistä taviksista. Et kyllä vaikuta kovin henkistyneeltä. Namaste.

Vierailija
16/32 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivartalolle pilates parempi, alkeetkin tehoavat. Joogaa on miljoona eri laatua, eikä varmaan mikään haitaksi ole. Kummatkin parantavat mm. venyvyyttä. Itse käynyt flowssa ja astangassa mutta pilateksessa nimen omaan keskivartaloon keskitytään. Pilateksessa myös monia tasoja, kunnon voimapilates, ah.

Laita joku video tänne, nii pääsee alkuun!

Vierailija
17/32 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ohjaaja näyttää vaihtoehtoisia tai muunneltuja liikkeitä jos on jotain rajoitteita. Lisäksi pitäisi tehdä aina sen mukaan mihin itse pystyy eikä ole pakko venyä vaikka yhtä pitkälle kuin joku toinen.

Samaa mieltä! Ja tässä on sellainenkin juttu, että niitä ranteita voi totuttaa liikkeisiin. Oikea asento, venyttely ja liikkuvuuden parantaminen on mahdollista. Toki jos on nivelrikko, niin ihan eri juttu. Toisille myös se, että ei ei panekaan lattiaan kämmentä, vaan nyrkin, auttaa. Mä kävin pilateksessa, jossa oli paljon "vanhoja ja lihavia akkoja".

Vierailija
18/32 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että arvostelet toisen asennetta tuollaisella vihaisella ja aggressiivisella asenteella :)

Vierailija
19/32 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella outo asenne. Ei suurta osaa ihmisistä kiinnosta jooga kuin fyysisen hyvinvoinnin kannalta ja miksi pitäisikään. Itse käyn selän takia. Miten niin ei muutu, varmasti muuttuu fysiikka paremmaksi.

Ai että kun ei kiinnosta mantrojen sisältö sen syvällisemmin on joku tyhjäpää...? Liity sinä johonkin kaapulahkoon ja muuta temppeliin niin pääset meistä taviksista. Et kyllä vaikuta kovin henkistyneeltä. Namaste.

Pilates kuulostaa sulle parhaalta, koska siinä tosiaan keskitytään keskikehon ja sitä myöten koko kehon voimistumiseen ja siinä ei ole sillä lailla sitä henkistä puolta kuin joogassa. Itse olen tykännyt etenkin laitepilateksesta. Kuten jo tossa aikaisemminkin mainittiin joogaakin kyllä löytyy monen laista ja varmaan sieltäkin löytäisit itsellesi oikean vaihtoehdon. Mitä henkisyyteen tulee, itse en ollut yhtään kiinnostunut asiasta kun joogan aloitin, mutta kävikin niin että huomasin että tuo henkinen puoli olikin just sitä mitä elämääni tarvitsen ja joogan myötä opin myös meditoimaan ja se on auttanut todella paljon mm. stressin hallinnassa. Kokeile rohkeasti ennakkoluulotta eri vaihtoehtoja, saatat yllättyä positiivisesti.

Vierailija
20/32 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates keskivartalolle tietenkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme