Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopion kouluhyökkäyksessä kuolleen naisen äidin koskettava kirje oikeudelle.

Vierailija
16.09.2020 |

Kuopion kouluhyökkäyksessä kuolleen naisen äidin koskettava kirje oikeudelle.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006637406.html

Tässä kirje kokonaisuudessaan:

Hyvää päivää arvoisat tuomarit, läsnäolijat.

Haluan kertoa Teille, miten minä käsitän tapahtuneen ja sen seuraukset.

Olen aikaisemmin ajatellut, että mieheni kuolema ja sota ovat pahimpia asioita, mitä olen kokenut elämässäni. Kuinka väärässä olinkin, 1. lokakuuta 2019 on elämäni pimein päivä – päivä, jona aurinkoni on sammunut.

Anjuta oli kaikkien meidän hänen läheisten aurinkomme. Kukaan meistä ei osaa olla iloinen jokaisesta päivästä, yllättyä pienistä asioista taikka nauttia elämästä kuin Annushka. Me tunsimme hänen tukensa päivittäin. Kun minä täytin 50, Anjuta ja Martin kutsuivat minut Suomeen ja näyttivät minulle Teidän ihanan maanne. Kesäkuussa 2019 Anjuta otti minut mukaansa Turkkiin, merelle. Minä olin varma, että tulevaisuudessa minusta pidetään vanhuksena huolta.

Itsevarma, sitkeä, ystävällinen ja suuren elämänpotentiaalin omaava nuori nainen on julmalla tavalla murhattu.

Ensiksi olin toivonut murhaajalle kuoleman tuomiota, mutta valitettavasti se on kielletty sekä minun että Teidän maassanne. Sitten jokapäiväinen sietämätön henkinen kärsimykseni näytti minulle, että kuolemantuomio olisi helpoin tie ulos, mutta minä joudun suremaan tyttöäni kuolemani asti.

Seuraavaksi ajattelin, että elinkautinen vankeus voisi olla rangaistuksena tyttäreni kuolemasta. Netistä kuitenkin löysin tietoa siitä, millä tavalla Joel Marin tulee suorittamaan rangaistuksensa.

Joel Marin tulee saamaan vastikkeetta yksihenkisen huoneen, jossa on oma suihkullinen WC, TV, kahvinkeitin, hän tulee saamaan ruokailun kolmesti päivässä, hän pääsee käymään vankilan myymälässä, kuntosalilla ja kirjastossa. Hän saa käyttää sähköpostia, nettiä ja kännykkää.

Minä joudun tekemään työtä, jotta voisin elää yhtä mukavasti. Tällä hetkellä palkkani on nettona vähän yli 200 euroa kuukaudessa. Minä en valita, tämä on elämäni. Mutta minä en ole odottanut, että menetän tyttöni, joka on antanut minulle tukea ja auttanut minua. 7,5 vuoden päästä elämäntasoni laskee edelleen ja tulen saamaan eläkettä 63 euroa kuukaudessa.

Itse asiassa Suomessa elinkautinen rangaistus ei kestä pitempään kuin 14,5 vuotta. Rangaistuksena on vain vapauden menetys, vanki säilyttää kaikki muut perustuslailla taatut oikeutensa.

Vankeus luo täydelliset olosuhteet sellaiselle ihmiselle, jolla ei muuten ollut ystäviä ja joka on viettänyt eristäytynyttä elämää. Onko vankeus todellakin rangaistus Joel Marinille? Vai onko se pikemminkin palkinto? Ei mitään vastuuta teoistaan, rauhallinen eristäytynyt elämä ja vapaus tehdä, mitä haluaa. Joel Marin ei voi maksaa edes 12 tuhannen euron kärsimyskorvaustani, koska hänellä ei ole omaisuutta eikä tuloja, ja sekin vanhenee 20 vuoden päästä.

Mielestäni tuomioistuimen pitäisi velvoittaa Joel Marinin kokopäivätyöhön, jolloin hän pystyisi maksamaan korvauksia. Hän on velvollinen elämänsä jokaisena päivänä hyvittämään tekonsa! Tämä ei ollut onnettomuus, se oli ennalta tarkasti suunniteltu rikos. Minä en missään tapauksessa halua tienata rahaa tyttäreni kuoleman johdosta. Jos Joel Marin voisi suorittaa rangaistuksensa ukrainalaisessa vankilassa, minulla ei olisi edes korvausvaatimuksia häntä kohti. Mutta kun nyt tiedän elinolosuhteet suomalaisissa vankiloissa, en näe mitään muuta mahdollisuutta rangaista häntä kuin tämä.

Jotta voisitte ymmärtää toivottomuuteni syvyyden, kärsimykseni ja kokemani epäoikeudenmukaisuuden tunteen, sanon senkin – olen valmis vaihtamaan paikkoja Joel Marinin kanssa 7,5 vuoden päästä.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Miten tämä liittyy vauvoihin?

Vierailija
2/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Big Brother (se tv- ohjelma) liittyy vauvoihin? Entäpä sofia&stefan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole AP, mutta "Aihe vapaa", uuno.

99 % prosenttia tänne tehdyistä postauksista ei liity vauvoihin, etkö ole tätä huomannut?

Vierailija
4/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako valtamedia koskaan vastuuta näitä teoista, valtamedian uutisointi ja mädätys sekoittaa monen nuoren pään ja siitä saattaa kierre syventyä vaikka kuinka pimeisiin tekoihin.

Vierailija
5/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjeen kirjoittajan vauva on tapettu.

Vierailija
6/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes osaa kuvitella millaista epäreiluuden tunnetta tämä äiti kokee. Onhan nuo tuomiot ihan vitsejä, ihan näin suomalaisenkin mielestä.

Vierailija
7/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kyse on hirveästi tapahtumasta ja kaikenlainen katkeruus on ymmärrettävää, mutta käsitykset vankilaoloista eivät ehkä ihan pidä paikkaansa.

Tietääkseni vankilan ylempi viranomainen päättää tietokoneen tai siihen rinnastettavan laitteen käytöstä; se ei ole itsestäänselvyys, vaan siihen voidaan myöntää lupa jos myönnetään.

Vangit eivät voi myöskään tuosta vain poistua kirjastoon tai kuntosalille, vaan he pääsevät sieltä julkisen vessan näköisestä huoneestaan ulos ehkä tunniksi vuorokaudessa joko vankilan sisäisiin viihdehuoneisiin tai sitten voivat vaikka kävellä vankilaa ympäri valvotusti. 

Tuohan on tapahtunut Kuopiossa ja Kuopion vankilassa olot ovat tuollaiset. 

Tämän tietääkseen ei siis tarvitse olla vanki, vaan vankilan työntekijä tai vapaaehtoinen vankilavierailija. 

Vierailija
8/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen työleirit pohjois-korealaiseen tyyliin pahimmille rikoksentekijöille, jotka eivät vankiloiden mukavia oltavia ansaitsisi.

Vierailija
9/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se oli tappanut ukrainalaisen. Onko se joku ras is ti?

Vierailija
10/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos uhrin äitiä pystyy auttamaan noin pienillä summilla, niin tekijähän voisi lähettää puolet palkastaan joka kuukausi uhrin äidille. Vankilassakin pääsee tekemään töitä.

Vierailija
11/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Tietenkin kyse on hirveästi tapahtumasta ja kaikenlainen katkeruus on ymmärrettävää, mutta käsitykset vankilaoloista eivät ehkä ihan pidä paikkaansa.

Tietääkseni vankilan ylempi viranomainen päättää tietokoneen tai siihen rinnastettavan laitteen käytöstä; se ei ole itsestäänselvyys, vaan siihen voidaan myöntää lupa jos myönnetään.

Vangit eivät voi myöskään tuosta vain poistua kirjastoon tai kuntosalille, vaan he pääsevät sieltä julkisen vessan näköisestä huoneestaan ulos ehkä tunniksi vuorokaudessa joko vankilan sisäisiin viihdehuoneisiin tai sitten voivat vaikka kävellä vankilaa ympäri valvotusti. 

Tämän tietääkseen ei siis tarvitse olla vanki, vaan vankilan työntekijä tai vapaaehtoinen vankilavierailija. 

Pääsevät ulos, ja salille ja töihin vankilan sisällä. Suuremmat yksiöt siellä on kuin monella vapaudessa asuvalla. Elektroniikkaa ja muita mukavuuksia saa. Saa ostaa myös ruokaa jos on rahaa ja viedä sen huoneeseen.

Vierailija
12/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen työleirit pohjois-korealaiseen tyyliin pahimmille rikoksentekijöille, jotka eivät vankiloiden mukavia oltavia ansaitsisi.

Ajattelitko että tapahtuu meidän elinaikanamme?

Vierailija
13/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, että olen lukenut monta uutista tästä, mutta nyt vasta kerrottiin, että uhri oli ukrainalainen? Onko tämä nyt sitten koulusurma vai viha rik os?

Vierailija
14/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tytär ei enää elätä äitiä ja se huoli tässä nyt tulee ensimmäisenä. Raha. Rahasta kyse suurimmaksi osaksi tuossa kirjeessä.

Vierailija
15/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vaikeaa saada oikeutta :(

Vierailija
16/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tuollaisilla kirjeillä ole mitään virkaa, vaan täällä pyritään oikeusvaltion mukaiseen prosessointiin.

Toki median edustajille suunnattuna voi olla apua.

Vierailija
17/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsevät ulos, ja salille ja töihin vankilan sisällä. Suuremmat yksiöt siellä on kuin monella vapaudessa asuvalla. Elektroniikkaa ja muita mukavuuksia saa. Saa ostaa myös ruokaa jos on rahaa ja viedä sen huoneeseen.

Pääsee töihin jos saa niitä. Työ ei ole oikeus kuitenkaan.

Ja sanoinkin jo, että tunnin päivässä saa olla pois. Kanttiinista saa kallista ruokaa ostettua jakelun lisäksi.

Vankilahuone voi olla isompi kuin yksiö, mutta ei läheskään yhtä mukava. Kolkot kiviseinät ovat täynnä entisten vankien synkkiä töherryksiä ja graffiteja kuin jonkun purkuun menevän rakennuksen seinässä. 

Vierailija
18/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee töihin jos saa niitä. Työ ei ole oikeus kuitenkaan.

Ja sanoinkin jo, että tunnin päivässä saa olla pois. Kanttiinista saa kallista ruokaa ostettua jakelun lisäksi.

Vankilahuone voi olla isompi kuin yksiö, mutta ei läheskään yhtä mukava. Kolkot kiviseinät ovat täynnä entisten vankien synkkiä töherryksiä ja graffiteja kuin jonkun purkuun menevän rakennuksen seinässä. 

Vierailija
19/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tytär ei enää elätä äitiä ja se huoli tässä nyt tulee ensimmäisenä. Raha. Rahasta kyse suurimmaksi osaksi tuossa kirjeessä.

Et edes lukenut kirjettä. Tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.

Vierailija
20/54 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edes lukenut kirjettä. Tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.

Kyllä luin. Luepa sinäkin. Ymmärrän kyllä, että sikäläiseen kulttuuriin kuuluu erilainen suhtautuminen rahaan ja perheenjäsenien taloudelliseen tukemiseen. Mutta silti, kyllähän tuo silmille pomppaa, ei voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi