Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän iskä saa tosi hienon kortin lapsen opelta!

Vierailija
08.11.2013 |

Jälleen kerran lapsen isänpäiväkortissa on open määrämä kukka, open määräämä kukan väri (kulta, ei hopea) ja open keksimä runo (ei ollut sopinut lapsen keksimä runo siihen korttiin).

Lapsi on nyt kolmannella ja joka ikinen vuosi sama juttu: lapsi näyttää minulle korttinsa ja on pahoillaan kun opettaja käski kaikkien piirtää tietyn kuvan, tietyistä materiaaleista ja aina kortissa on myös open keksimä/kehittelemä värssy.

Tiedoksi, että tuon ikäinen osaa suunnitella hienot kortit värssyineen ihan itse. Jos ei muuta, niin eiköhän ne kukkien värit voisi antaa lasten päättää ihan itse.

Opettajat ja muut lasten kanssa työtä tekevät! Muistetaanhan, ettei korttien tarvitse olla hienoja ja täydellisiä värimaailmoineen, riittää että lapsi on saanut tehdä oman muistamisensa ihan itse.

t. äiti ja pph

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä opettaja. Ehkä voisitte kotona askarrella ihan kokonaan itse tehdyn kortin?

Vierailija
2/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy sanoa että todella huono ope teillä. sinuna antaisin hieman palautetta ja kysyisin miksei lapsen tekemä runo kelvannut. en tuollaileen tiukkapipuisuuten ole vielä tormännyt! pienillä lapsilla, eskari, ykkösluokka on ymmärrettävää että annetaan selvät ohjeet koska muuten löydät lapsen pulpetilta silvotun kortin missä on isi, koira, koiran kakkaläjä, kukka, aurinko, vene, lempilelu, lempiruoka.. jne. terv. kka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 21:00"]

Onpa ikävä opettaja. Ehkä voisitte kotona askarrella ihan kokonaan itse tehdyn kortin?

[/quote]

Just sanoin lapselle, että huomenna saa tehdä oman korttinsa täällä kotona. Toki voi antaa open kortinkin, mutta saa myös suunnitella oman korttinsa.

-ap

Vierailija
4/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä, meillä sai 3, 4 ja 5v suunnitella ihan itse ukeille kortit. Ei oo just niinku pitää mutta on just semmoset mitä lapsi itse halusi tehdä. Materiaalit pöytään ja tekemään.

Pahin pettymys on ollu lapsen kerhosta tullut lapsen valokuva jossa luki hyvää äitienpäivää. Ja tämä ainoana muistamisena. Mitään ei ole itse tehty! Ja toistunut nyt kahtena vuonna peräkkäin. Mä olin niin pettyny! Ja siis se sama valokuvahan me oltiin jo aiemmin itse ostettu, ilman sitä tekstiä. Siis semmonen valokuvaamon tekemä kortti.

Vierailija
5/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 21:02"]

täytyy sanoa että todella huono ope teillä. sinuna antaisin hieman palautetta ja kysyisin miksei lapsen tekemä runo kelvannut. en tuollaileen tiukkapipuisuuten ole vielä tormännyt! pienillä lapsilla, eskari, ykkösluokka on ymmärrettävää että annetaan selvät ohjeet koska muuten löydät lapsen pulpetilta silvotun kortin missä on isi, koira, koiran kakkaläjä, kukka, aurinko, vene, lempilelu, lempiruoka.. jne. terv. kka

[/quote]

Kauhistus jos pulpetilta löytyisi tuommoinen pelottava kortti... 

Vierailija
6/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 20:57"]

Tiedoksi, että tuon ikäinen osaa suunnitella hienot kortit värssyineen ihan itse. 

[/quote]Suunnitella ja toteuttaa myös. Kotona. Itse hankituista materiaaleista. En ymmärrä miksi vielä kolmasluokkalaiset tekevät isän- ja äitienpäiväkortit koulussa? 

Mitä kasvatuksellista tai opetuksellista tavoitetta se palvelee? Ne kortit on alemmilla luokilla, eskarissa ja päiväkodissa jo niin monta kertaa ohjatusti väsäilty, että kyllä tuossa iässä pitäisi osata hoitaa homma jo itsenäisestikin.

Vierailija
7/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiii tunsin piston sydämessäni... Luulin, että kyseessä on erityislapsi. NIIN monesti vaikeasti vammaisen oppilaan vanhemmat ovat saaneet multa äitien- ja isäinpäiväkortteja ja -lahjoja. Ja kun itsekään en oo mikään näppäräkäpälä, niin.... Anteeksi.

Vierailija
8/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 21:09"]

Pahin pettymys on ollu lapsen kerhosta tullut lapsen valokuva jossa luki hyvää äitienpäivää. Ja tämä ainoana muistamisena. Mitään ei ole itse tehty! Ja toistunut nyt kahtena vuonna peräkkäin. Mä olin niin pettyny! Ja siis se sama valokuvahan me oltiin jo aiemmin itse ostettu, ilman sitä tekstiä. Siis semmonen valokuvaamon tekemä kortti.

[/quote]Kerhonko vastuulla se on, millaisella kortilla lapset äitiään muistavat?

Vierailija
9/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 21:20"]

[/quote]Kerhonko vastuulla se on, millaisella kortilla lapset äitiään muistavat?

[/quote]Tietysti. Yhteiskunnan vastuulla!

Vierailija
10/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se aika yleisesti on tapana kerhoissa/ päiväkodeissa/ perhepäivähoidossa/koulussa ne äitien ja isänpäivänkortit askarrella. Ja kyllä pienten lasten kanssa askartelulla on ihan tarkoituksensakkin hienomotoriikan suhteen. Joten kyllä, siihen kortin tekoon voi käyttää hieman ajatusta.

Vierailija
11/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 21:20"]

[/quote]

No tottakai kerho on vastuussa, jos ovat päättäneet kortit tehdä. Samoin opettaja on vastuussa jos on päättänyt kortit teettää.

Kerhojen ja opettajien pitäisi vaan muistaa lapsen oma luovuus. Ei pitäisi suunnitella ja toteuttaa liikaa lapsen puolesta.

Ja tuo kerhon valokuvakortti on kyllä minusta kortti kerholta, ei lapselta.

-ap

Vierailija
12/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika oudolta tuo ap:n kuvaama tilanne. Jos siis tosiaan on niin, että kaikki lapset antavat isilleen identtiset kortit. Kyllä jotain omaa suunnittelua pitää olla oppilaallakin, edes tosiaan kukan väri ja runo nyt ehdottomasti! Mutta sitten taas, että koko kortti tehtäsiin ihan oman mielen mukaan... hmm.. Itse olen luokanopettaja ja minulla yleensä on kortissa ihan joku opetuksellinenkin idea, siis vaikkapa uusi kuvistekniikka, jota kaikki harjoittelevat ja siksi jonkinlaisissa raameissa on se, mitä saa tehdä. Omia kortteja voi sitten jokainen tehdä omalla ajalla kotona. En koe, että koulussa olisi mikään pakko korttia tehdä, mutta jotenkin itse olen ajatellut, että se on kiva ja lapsia motivoiva aihe, tehdä siis kuvistyö, jolle on ihan oikeata käyttöä.

Vierailija
13/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä, meillä sai 3, 4 ja 5v suunnitella ihan itse ukeille kortit. Ei oo just niinku pitää mutta on just semmoset mitä lapsi itse halusi tehdä. Materiaalit pöytään ja tekemään.

[/quote]

Minä tykkäsin niistä korteista paljon! :)

Vierailija
14/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 21:02"]

[/quote]Ai että koulunkäyntiavustaja antaa opettajalle palautetta? "täytyy sanoa että todella huono ope teillä." Oletko ollut koskaan läsnä niillä tunneilla, joilla oppilaille opetetaan oikeinkirjoitusta? Kannattaisi ehkä seurata opetusta.

Vierailija
15/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teetän oppilailla isän- ja äitienpäiväkortit vuosittain vielä nyt yläkoulussakin. Oppilaat ovat tosi tyytyväisiä. Moni ei saa viikkorahaa, jolla ostaa lahja tai kortti, eikä useinkaan suomalainen teini osaa sanoa isälleen, että rakastaa tätä. Moni haluaisi kuitenkin muistaa isää isänpäivänä muttei oikein tiedä, mitä antaa. Itse tehty kortti hoitaa homman. Minulla on erivärisiä korttipohjia, kuvia, tarroja, erilaisia materiaaleja. Jokainen saa itse työstää millaisen kortin haluaa ja kirjoittaa siihen mitä haluaa. Kuitenkin täytyy tarkkaan vahtia, ettei heti ensimmäinen porukka vie kaikkia viittäsataa sydäntarraa, kun tekijöitä riittää kuitenkin kaksisataa vielä heidän jälkeensäkin.

En ole koskaan saanut kodeilta minkäänlaista palautetta asiasta, hyvää tai pahaa. Ehkä kodeissa ei halutakaan koulussa tehtyä korttia? En ole edes tullut ajatelleeksikaan asiaa. Oppilaat aina niin ilostuvat, kun kuulevat, että saavat tehdä itse kortin koulun maksamilla materiaaleilla.

Tosin tästäkin varmaan luovutaan nykyisessä taloustilanteessa, kun ei ole enää varaa tilata kuin pelkkiä kyniä ja kumeja ja vihkoja.

Vierailija
16/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 22:01"]

Minä teetän oppilailla isän- ja äitienpäiväkortit vuosittain vielä nyt yläkoulussakin. Oppilaat ovat tosi tyytyväisiä. Moni ei saa viikkorahaa, jolla ostaa lahja tai kortti, eikä useinkaan suomalainen teini osaa sanoa isälleen, että rakastaa tätä. Moni haluaisi kuitenkin muistaa isää isänpäivänä muttei oikein tiedä, mitä antaa. Itse tehty kortti hoitaa homman. Minulla on erivärisiä korttipohjia, kuvia, tarroja, erilaisia materiaaleja. Jokainen saa itse työstää millaisen kortin haluaa ja kirjoittaa siihen mitä haluaa. Kuitenkin täytyy tarkkaan vahtia, ettei heti ensimmäinen porukka vie kaikkia viittäsataa sydäntarraa, kun tekijöitä riittää kuitenkin kaksisataa vielä heidän jälkeensäkin.

En ole koskaan saanut kodeilta minkäänlaista palautetta asiasta, hyvää tai pahaa. Ehkä kodeissa ei halutakaan koulussa tehtyä korttia? En ole edes tullut ajatelleeksikaan asiaa. Oppilaat aina niin ilostuvat, kun kuulevat, että saavat tehdä itse kortin koulun maksamilla materiaaleilla.

Tosin tästäkin varmaan luovutaan nykyisessä taloustilanteessa, kun ei ole enää varaa tilata kuin pelkkiä kyniä ja kumeja ja vihkoja.

[/quote]

No ainakin meillä tykätään, että kortteja tehdään koulussa. Ja juurikin oma perustelusi on just se syy. Ei nämä nuoret välttämättä kotona ala kortteja väsäämään vaikka materiaaleja olisikin.

Monelle nuorelle se "opettajan sanelema pakko" on hyvä tekosyy muistaa isää tai äitiä, eli laita vaan jatkossakin nuoret tekemään korttinsa! =)

Vierailija
17/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 22:01"]

[/quote]Ilmeisesti ovat tyytyväisiä, jos mitään palautetta ei ole tullut. Oppilaiden vanhemmat osaavat vain negatiivisen palautteen antamisen.

Vierailija
18/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tehtiin ennen, tai oppilailla oli mahdollisuus tehdä, kunnes YH-äidit lopettivat sen :( Kun kerta meidän Jannicalla ja  Nicolla ei ole isää, niin ei saa muutkaan askarrella...

Vierailija
19/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teetän oppilaillani äitienpäiväkortit, mutta isänpäiväkorttia en, se jää oppilaiden omalle vastuulle. Isiä on kuitenkin niin erilaisia, ja monet heistä laiminlyövät lapsensa, että parempi antaa oppilaan itse päättää onko isänsä kortin arvoinen.

Vierailija
20/27 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän ne janican ja nicon vanhemat vaadi äitienpäiväkorttia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan