Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D

Vierailija
16.09.2020 |

Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..

Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.

Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.

-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)

-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)

- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)

- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)

- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)

- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)

- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min

- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)

- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)

- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)

- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)

- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)

- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)

- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)

- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)

Jatkuu...

Kommentit (590)

Vierailija
261/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luovuin tuollaisesta ja ostin monta Sini-tuotteen mikrokuitumoppilevyä. Niillä sai koko huushollin lattiat pyyhittyä, lopuksi huuhtelin mopit pölystä ja laitoin koneeseen. Nyt en viitsi tehdä edes tuota, joten olen alkanut käyttää valmiiksi kostutettuja kertakäyttöliinoja. Kynnys pestä lattiat on nyt todella matalalla.

Ja luonto kiittää?

Kompensoin sen sillä, että en meikkaa. Jos maapallo kaatuu oikein kierrätettyihin, käytettyihin kertakäyttösiivousliinoihin, niin siitä vaan.

Vierailija
262/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipominen ei ole kotityö koska se ei ole millään mittarilla pakollista vaan yleensä ihan harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipominen ei ole kotityö koska se ei ole millään mittarilla pakollista vaan yleensä ihan harrastus.

Kyllä se ihan on sitä ruoanlaittoa sekin. Siinä säästää erittäin paljon, ja erikoisruokavalioiden kanssa varsinkin.

Vierailija
264/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua vahvistaa mitään sukupuolten välisiä eroavaisuuksia, mutta on pakko sanoa, että olen välillä kuin puulla päähän lyöty siitä, mikä käsitys miehelläni on ruoanlaitosta ja siivouksesta.

Mieheni on tällä hetkellä työttömänä, minä puolestani töissä. Palasin eilen töistä täysmittaisen työpäivän ja kauppareissun jälkeen noin klo 18. Aloin laittaa ruokaa ja kysyin mieheltä jos hän voisi auttaa perunoiden kuorimisessa ja porkkanoiden raastamisessa. Mies oli nyrpeä. Selitin, että riittää jos hän auttaa minua tässä yhdessä ruoanvalmistuksen osa-alueessa, ja että jos minä teen kaiken yksin, hommaan menee paljon pidempi aika. 

Mies oli kiukkuinen, ja sanoi, että juuri kun hän oli aikoinut rentoutua, minä pakotan hänet töihin, eikä se ole reilua. Minä kysyin, että entäs sitten minä, joka olen tässä laittamassa ruokaa työpäivän jälkeen? Hänellä on ollut koko päivä aikaa tehdä vain niitä asioita joita on itse halunnut. Mies sanoi, että pitkällä lenkillä käynti on sekin työtä (!). Hän alkoi inttää, että miksi minä asetan itselleni kohtuuttomia tavoitteita, ja pakotan sitten hänetkin osallistumaan. Kyse oli siis niinkin monimutkaisesta asiasta kuin perunamuusin ja porkkanapihvien valmistuksesta. 

Jos minä olisin työttömänä, ja työssäkäyvä puolisoni huolehtisi, että leivän päälle on joskus laittaa muutakin kuin margariinia, ei tulisi mielenkään olettaa, että hän on se, joka hoitaa töiden päälle ruoanlaiton ja siivouksen. Lähtökohtaisesti hommat tulisi hoitaa yhdessä, mutta jos olisin työtön ja kaikki päivät kotona, ottaisin varmasti niistä itselleni enemmän vastuuta enkä olettaisi että työssäkäyvä passaa minua ja esim. tekee minulle aina lämpimän ruoan. 

Vierailija
265/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tykkään asua läävässä, niin jää aikaa kaikelle mukavalle, esim. ulkoilulle ja harrastuksille :)

Vierailija
266/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska töitään luettelee.

Vierailija
267/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei leipominen ole kotityö? Minä leivon kolmesti viikossa ison satsin sämpylöitä. Sen lisäksi leivon gluteenittomat leivät perheen keliaakikolle. Tänään leivoin myös quichen lounaaksi.

Vierailija
268/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naiset siivoaa monta tuntia ihan päättömästi, ei mitään järjestystä tai logiikkaa. Kulkee eestaas yms.

Sitte tulee mies ja siivoaa kaiken järjestelmällisesti tunnissa ja tottakai se on väärin siivottu koska ei mee 4 tuntia.

Vierailija
269/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi luoja näitä kotitöillään uhritujia.  on köyhä elämä jos noilla pitää leijua 

En mä uhriudu, sori jos tuli semmonen vaikutelma. Tykkään siivota, tykkään että on tiptop paikat. Itse olen valinnut.

Joskus vaan ärsyttää se vähättely, jota kohtaa, esim. otsikossa mainitun lausahduksen kuulin jossain juuri toissapäivänä, josta tämä listaus tuli mieleenikin.

Halusin vain jakaa tämän jonnekin. :)

Ap

Minusta tuo oli hyvä lista, tuli itselleenkin sellainen tunne, että ei ihme, että on koko ajan joku kodinhoitohomma työn alla. Ja minä olen päivät töissä, eli sitten muulla ajalla pitäisi tuota listaa tehdä. No en pyyhi 5 kertaa päivässä keittiön tasoja yms. Vain kerran. Et edes kuulostanut ihan siivoushullulta, vaan aika realistiselta tahdilta suurin osa noista töistä.

Joskus olen täällä nähnyt kirjoituksia jossa joku esim. imuroi joka päivä. Siinä vaiheessa tulee kyllä mieleen että oikeastiko imuroi kunnolla joka päivä. Ilmeisesti kyse on vain tiettyjen kohtien imuroinnista, ei koko asunnon, ei kait kukaan niin hullu ole, että imuroi koko asunnon joka päivä (siis kunnolla, ei vain keskilattiaa). 

Ja nyt minä muuten menen ja ostan robotti-imurin :)

Vierailija
270/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset siivoaa monta tuntia ihan päättömästi, ei mitään järjestystä tai logiikkaa. Kulkee eestaas yms.

Sitte tulee mies ja siivoaa kaiken järjestelmällisesti tunnissa ja tottakai se on väärin siivottu koska ei mee 4 tuntia.

Mitä enemmän se mies ripottelee tavaraa ympäriinsä, sitä enemmän se naisparka joutuu juoksemaan edestakaisin järjestellessään tavarat paikoilleen...

271/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa siivooja tai kotiapulainen jos kerran molemmat käy töissä ja tienaa.

272/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan elää sponttaanimmin enkä olla tuollanen tappi persiissä vääntäjä...

Vierailija
273/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi luoja näitä kotitöillään uhritujia.  on köyhä elämä jos noilla pitää leijua 

En mä uhriudu, sori jos tuli semmonen vaikutelma. Tykkään siivota, tykkään että on tiptop paikat. Itse olen valinnut.

Joskus vaan ärsyttää se vähättely, jota kohtaa, esim. otsikossa mainitun lausahduksen kuulin jossain juuri toissapäivänä, josta tämä listaus tuli mieleenikin.

Halusin vain jakaa tämän jonnekin. :)

Ap

Kohdistuiko tämä vähättely juuri sinuun ja sinun tapoihisi, vai puhuiko se henkilö omista kodinhoitotavoistaan? Itse olen työssäkäyvä, yksinasuva sinkkunainen ja voisin sanoa että mulla ei mene kotiaskareisiin aikaa juuri ollenkaan, kunhan kerran viikkoon imuroin, tiskaan ja pyykkään. En minä tietenkään kuvittele että kaikilla olisi samanlainen elämäntilanne kuin itselläni.

Mutta minulla kestää oikeasti ehkä 5-10 min. päivässä sellainen perussiisteyden ylläpito, ettei lisäksi tarvitse viikottain juuri muuta tehdä kuin laittaa ruokaa, imuroida ja tiskata. En esimerkiksi arkena laita lämmintä ruokaa illalla, koska syön työpäivän aikana kunnon lounaan. Ne vähäiset astiat mitä aamulla ja illalla likaantuu, pistän iltaisin tiskikoneeseen. Aikaa menee n. minuutti. Samalla pyyhkäisen keittiön tasot ja keittiön pöydän. Aikaa menee ehkä 2-3 minsaa. Pedin petaamiseen aamulla menee korkeintaan minuutti. Minulla ei ole tapana jättää tavaroitani lojumaan pitkin poikin, vaan pistän yleensä tavarat käytön jälkeen heti paikoilleen. Viimeistään illalla ennen nukkumaanmenoa kuljen asunnon läpi ja palautan tavarat paikoilleen ja mahdolliset likaiset vaatteet pyykkikoppaan. Tähän en saa tuhrattua aikaa viittä minuuttia enempää oikeastaan koskaan.

Tiskikoneen pistän päälle n. 2-3 krt viikossa ja samana iltana tyhjennän sen. Tähän kuluu 5 minuuttia. Pyykkiä pesen vain viikonloppuisin. En osaa sanoa paljonko parin koneellisen pesuun ja kuivumaan ripustamiseen ja kaappiin laittoon menee aikaa. Ei nyt missään tapauksessa tuntia ainakaan. Imuroin kerran viikossa koko asunnon, myös kylppärin. Aikaa kuluu maksimissaan 30 minuuttia ja silloin saan jo tosiaan nuohota joka sohvatyynyn ja maton alusen huolella. Vähemmälläkin pärjään jos ei ehdi/huvita panostaa imurointiin täysillä just sinä viikonloppuna. Kylppärin lavuaarin, tason ja vessanpytyn pyyhin suihkeella ja mikroliinalla pari kertaa viikossa. Menisikö tuohon aikaa 5 min. Lakanat vaihdan pari kertaa kuussa, 10 min./kerta. Lattiat moppaan niinikään pari kertaa kuussa, 15 min./kerta.

En elä mielestäni läävässä.

Vierailija
274/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt ovat kaikille samat, mutta kukin määrittää itse oman siisteysvaatimuksensa, kotinsa koon (toki iso vaan, jos rahaa, mutta silloin kenties rahaa myös ostaa palveluja) ja sen, mistä määrästä lemmikkejä jaksaa huolehtia. Laumaa ei kannata ympärille kerätä yli oman jaksamisen.

Näin minä olen helpottanut oman kotitalouteni hoitoa (aikuiset töissä, harrastavat koululaiset, lemmikkejä oli aikanaan):

- Vaatteet: emme juuri käytä vaatteita, jotka pitäisi silittää tai ne on ainakin karsittu minimiin. Usein pistän vaatteet kuivumaan huolellisesti, eli kuivuvat suoriksi. Kukin silittää omansa. Sen ikäinen lapsi, joka ei osaa silittää menee vaatteissa, joita ei edes tarvitse silittää (paitsi juhlavermeet). Kone pyörii joka päivä. Lakanat tms hieman alle 2 viikon välein.

- Astianpesukone pyörii kerran pari päivässä - tätä helpottaa se, että jokainen väh 5v laittaa astiat itse koneeseen.

- Keittiön pikasiivoan joka päivä. Myös vessoja pikapuhdistan joka päivä. Tähän ei mene montaa minuuttia, kun tekee rutiinilla.

- Kunnon siivous joka toinen viikko + kukkien yms hoito. Viikkosiivouksesta luovuin, kun lapset pieniä. Kotia kehuttu siistiksi, ehkä just siksi, että teen nuo vessojen ja keittiön pikasiivoukset joka päivä. Sauna ja ph tämän kunnon siivouksen yhteydessä.

- Meillä ei ole skandinaavisen niukka sisustus, mutta kaikki turha roju on karsittu pois sekä kaikelle on oma helppo paikka, minne heittää. Olen kerran kunnolla miettinyt eteisen jne toimivuuden. Hyvä toimivuus auttaa siisteydessä. Samoin se, että avohyllyjä jne pölyttyviä romupaikkoja vähän.

- Ruoat tilataan kotiin, yksi iso satsi viikossa. Teen just niin monimutkaista ruokaa, kun milloinkin jaksan laittaa.

Vierailija
275/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai kotitöihin saa aikaa menemään tuntikausia joka päivä, jos ” oikein kunnolla” tekee. Missä kulkee järkevän raja? Eihän kaikille kelpaa juuri mikään siistimisen laatu. Aina löytyy joku pedantimpi.

Kyse lienee siis kuitenkin missä kulkee normaaliuden raja?

Palstalla on usein vastakkain, joko sikolätti, tai steriili koti. Väliin mahtuu tuo normaalius, joka on se tavallisten toteuttama tapa toimia.

Vierailija
276/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutipsi kaikille, jotka nauttivat siisteydestä, mutta eivät rakasta siivoamista: minimalismi.

Lisäksi kannattaa opetella tekemään asiat kerralla loppuun, eli jättämään huoneen siihen kuntoon missä se oli sinne astuessa. Kun laittaa kokatessa jo ruuanlaittovälineet koneeseen ja pitää pinnat puhtaana, ei tarvitse erikseen siivota ruuan jälkeen. Pannunkin voi pesaista samantien kun siitä kaataa ruuan pois.

Clean as you go -periaate ja minimalismi ovat mullistaneet mun maailman. Stressitasot laskeneet ja aina on siistiä. Eikä oikeastaan juuri koskaan tarvitse pahemmin isosti siivota.

Vierailija
277/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokasen oma valinta on mihin aikansa käyttää. En osaa kauheesti arvostaa lattioita luuttuavia ihmisiä kun saman ajan voisi käyttää lasten kanssa olemiseen.

Meillä 4 ihmistä 1 koira. Siivooja käy kerran viikossa, siivoaa, pesee pyykit ja silittää. Mieheni tekee ruuan, minä siivoan keittiön. Teinit pitää huoneensa siistinä.

En pidä meitä parempana tai huonompana mutta aika on arvokasta, siksi käytämme sen omasta mielestämme paremmin.

Teen kotityöt, kun lapset ovat koulussa :)

Ap

Kouluikäiset lapset osaisivat varmaan pedata omat petinsä, vaihtaa itse lakanansa ja viedä roskia ja pistää astiat tiskikoneeseen ruokailun jälkeen? Niin ei sinulta menisi tuntia esimerkiksi pelkkään lakanoiden vaihtoon tai lähes puolta tuntia aamuisin petien petaamiseen. Entä eikö miehesi tee mitään? Edes viikkaa omia pyykkejään kaappiin tai käy koskaan kaupassa?

Vierailija
278/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla rankkaa. Pitäis varmaan mitalli antaa kun siivoat.

Ihan ymmärrettävää ettei töille jää aikaa

Vierailija
279/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokasen oma valinta on mihin aikansa käyttää. En osaa kauheesti arvostaa lattioita luuttuavia ihmisiä kun saman ajan voisi käyttää lasten kanssa olemiseen.

Meillä 4 ihmistä 1 koira. Siivooja käy kerran viikossa, siivoaa, pesee pyykit ja silittää. Mieheni tekee ruuan, minä siivoan keittiön. Teinit pitää huoneensa siistinä.

En pidä meitä parempana tai huonompana mutta aika on arvokasta, siksi käytämme sen omasta mielestämme paremmin.

Teen kotityöt, kun lapset ovat koulussa :)

Ap

Kouluikäiset lapset osaisivat varmaan pedata omat petinsä, vaihtaa itse lakanansa ja viedä roskia ja pistää astiat tiskikoneeseen ruokailun jälkeen? Niin ei sinulta menisi tuntia esimerkiksi pelkkään lakanoiden vaihtoon tai lähes puolta tuntia aamuisin petien petaamiseen. Entä eikö miehesi tee mitään? Edes viikkaa omia pyykkejään kaappiin tai käy koskaan kaupassa?

Silti niihin töihin menee aikaa, teki ne kuka tahansa. Ei ne katoa delegoimalla.

Vierailija
280/590 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla rankkaa. Pitäis varmaan mitalli antaa kun siivoat.

Ihan ymmärrettävää ettei töille jää aikaa

Mitali yhdellä ällällä.