"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D
Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..
Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.
Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.
-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)
-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)
- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)
- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)
- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)
- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)
- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min
- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)
- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)
- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)
- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)
- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)
- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)
- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)
- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)
Jatkuu...
Kommentit (590)
Meillä menee vaatehuoltoon enemmän aikaa. Tahrojen poisto sappisaippualla, nappien ompelu, paikkaus jne.
Kenkien puhdistus ja huolto, en huomannut listasta.
Mä lasken kotityöksi myös tuliaisten ostamiset ja juhlijoille lahjojen hankinnat.
Tää on kyllä hyvä aloitus. Helposti nuo kotityöt jäävät sellaiseksi näkymättömäksi työksi, jolle ei anneta paljonkaan arvoa ja kuvitellaan, ettei siihen tarvitse panostaa juuri ollenkaan. Tämän huomaa hyvin esim. joistakin omilleen muuttavista nuorista, etteivät ole enää edes hahmota, että mitä kaikkea hommaa kotona on tai mitä kuuluu vaikka perussiivoukseen. Valitetaan vuokranantajalle vaikka siitä, ettei viemärit vedä tai astianpesukone ei toimi. Mutta ei ole ollut aavistustakaan siitä, että ne lattiakaivot tai astianpesukoneen suodatin pitäisi joskus pestäkin.
Auton pesu, huolto, renkaiden vaihto.
Oma valinta mitä kaikkea tekee, miten usein ja millaisella tavalla tekee. Kodin koko osaltaan vaikuttaa myös kotitöihin menevää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi luoja näitä kotitöillään uhritujia. on köyhä elämä jos noilla pitää leijua
En mä uhriudu, sori jos tuli semmonen vaikutelma. Tykkään siivota, tykkään että on tiptop paikat. Itse olen valinnut.
Joskus vaan ärsyttää se vähättely, jota kohtaa, esim. otsikossa mainitun lausahduksen kuulin jossain juuri toissapäivänä, josta tämä listaus tuli mieleenikin.
Halusin vain jakaa tämän jonnekin. :)
Ap
Mitä olet opiskellut peruskoulun jälkeen?
Pari tuntia päivässä menee ihan ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut tekee oman elämänsä hankalaksi. Mikä järki on tehdä kunnon joulusiivous joka viikko?
Tällä palstalla joku ilmoitti pesevänsä talonsa ulkoseinät säännöllisesti. Joku tolkku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut tekee oman elämänsä hankalaksi. Mikä järki on tehdä kunnon joulusiivous joka viikko?
Häh onko lattioiden pesu ja pölujen pyyhkiminen teille joulusiivous?
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
voi luoja näitä kotitöillään uhritujia. on köyhä elämä jos noilla pitää leijua
Huolella hoidettu huusholli johon voi vieraatkin tupsahtaa milloin vain. Kyllä aikaa menee ja tylsää työtä kun ajatelee mitä voisi tehdä tuolla ajalla. Mutta hyvää vaimoainesta. Eikä onnistuisi työssä käyvältä naiselta, pakko oikaista jossain.
En todellakaan pyyhi pölyjä joka viikko enkä pese kodinkoneita ja jääkaappia noin usein :D enkä pese lattioita kuin ehkä mattojen väleistä pyyhkäisen, siihen menee 2 minuuttia. Jos siisteys on ykkösprioriteetti niin kyllähän siihen uppoaa aikaa. Mulle riittää vähempi ja kotini ei ole mikään läävä. On hyvä järjestys ja roskat ja sotkut pidetään poissa, mutta mua ei haittaa joku satunnainen villakoira sängyn alla tai muutama roiske peilissä.
Teillä ei ole kerrostalossa näitä, mutta mulla menee aikaa melkoisesti nurmikon leikkaamiseen ja lumen luontiin. Ja onhan niitä muitakin pihatöitä. Rännien puhdistus, kitkeminen, pensaiden leikkaus, haravointi, pihakalusteiden huolto, kasvihuoneen työt.
Avioeron tultua 'kaikki' kotityöt kaatuivat minun (miehen) niskoille. Voin rehellisesti kertoa, että kotitöiden kuormitus on lähinnä naurettavan ja mitättömän väliltä, kun sitä vertaa esim. mitä oman yrityksen pyörittämiseen on mennyt resursseja.
Tiskaus joka toinen päivä ja keittiötason pyyhkiminen joskus siinä samalla.
Imurointi joka toinen viikko.
Roskat vien kun menee täyteen.
Wc pöntöstä ja lavuaarista pahimmat jäljet pois kerran kuussa.
Vaatteiden pesu kerran viikossa ja liinavaatteiden pesu n. 3 kk:n välein.
Pölyt pyyhin kerran kuussa vain mustilta pinnoilta.
Tässä kaikki kotityöni. Olen yksin asuva sinkkunainen, ei lemmikkiä. Olenko saasta?
Jokasen oma valinta on mihin aikansa käyttää. En osaa kauheesti arvostaa lattioita luuttuavia ihmisiä kun saman ajan voisi käyttää lasten kanssa olemiseen.
Meillä 4 ihmistä 1 koira. Siivooja käy kerran viikossa, siivoaa, pesee pyykit ja silittää. Mieheni tekee ruuan, minä siivoan keittiön. Teinit pitää huoneensa siistinä.
En pidä meitä parempana tai huonompana mutta aika on arvokasta, siksi käytämme sen omasta mielestämme paremmin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan pyyhi pölyjä joka viikko enkä pese kodinkoneita ja jääkaappia noin usein :D enkä pese lattioita kuin ehkä mattojen väleistä pyyhkäisen, siihen menee 2 minuuttia. Jos siisteys on ykkösprioriteetti niin kyllähän siihen uppoaa aikaa. Mulle riittää vähempi ja kotini ei ole mikään läävä. On hyvä järjestys ja roskat ja sotkut pidetään poissa, mutta mua ei haittaa joku satunnainen villakoira sängyn alla tai muutama roiske peilissä.
2 minuuttia? Siinä ajassa haet sangon, odotat että vesi valuu siihen, kastelet ja puristat mopin, pyyhit ne mattojen välit koko huushollista, välissä huuhtelet moppia, sitten tyhjennät pesuvedet, peset mopin ja ämpärin? Aika vauhti, nostan hattua!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hah, no enpä tosiaan pyyhi pöytää viittä kertaa päivässä
1.Aamupala jäljet.
2.Lounaan jäljet (etätöissä kotona, 2 aikuista)
3.Koululaisten välipalajäljet iltapäivällä yms yleinen jota päivän aikana pöydälle tullut.
4. Päivällisen jäljet.
5. Iltapalan jäljet.
Viis tulee näemmä meilläkin. Pyyhkijän rooli vaihtelee.
T. 2 aik+3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Jokasen oma valinta on mihin aikansa käyttää. En osaa kauheesti arvostaa lattioita luuttuavia ihmisiä kun saman ajan voisi käyttää lasten kanssa olemiseen.
Meillä 4 ihmistä 1 koira. Siivooja käy kerran viikossa, siivoaa, pesee pyykit ja silittää. Mieheni tekee ruuan, minä siivoan keittiön. Teinit pitää huoneensa siistinä.
En pidä meitä parempana tai huonompana mutta aika on arvokasta, siksi käytämme sen omasta mielestämme paremmin.
Teen kotityöt, kun lapset ovat koulussa :)
Ap