Syksyllä ja talvella testataan kestääkö pää ok-talo asumista. Monilla ei kestä
Jos on tottunut kaupungin vuokra-asuntoon jossa lämmöt naksahtaa päälle heti kun tuuli vähän ulisee nurkissa, voi tulla sokkina miten viileitä etenkin vanhat talot ovat. Voi tulla ikäviä ylläreitä, meille kävi niin että kun 2kk muuton jälkeen satoi kunnolla niin vessan tuuletuskanavasta valui vedet pitkin seinää, mies huomasi ja paikallisti ja korjasi ongelman heti mutta entä jos tuossa tilanteessa kumpikaan osapuoli ei osaisi tehdä muuta kuin ihmetellä mihin nyt soitetaan, hätänumeroon?
Ruoho pitää leikata lehdet haravoida, lumet luoda ja puita karsia. Piha on jatkuva työmaa.
Kommentit (15)
Sitten on meitä, joilla pään kestämisessä on ongelmia vain kolkon kerrostalon tehoneliöissä asuessa ja loskaisella kadulla taapertaessa.
Ihan uteliaisuudesta, mistä kumpuaa tämä aloitus? Joku tuttu valittanut okt-asumisesta? Tokihan on hyvä että teille sopii talohommat ja osaatte korjata.
Tästä syystä en muuta omakotitaloon, en kaipaa lisäprojekteja.
Mites ap, jos yksin asuisit okt:ssa ja tulee ikäviä ylläreitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, mistä kumpuaa tämä aloitus? Joku tuttu valittanut okt-asumisesta? Tokihan on hyvä että teille sopii talohommat ja osaatte korjata.
Kumpuaa heikosta itsetunnosta.
Nurmikkoa ei tarvitse olla eikä lehtiä haravoida. Oma valinta, jos haluaa riesakseen nurmen, jonka joutuu parhaaseen kasvuaikaan leikkaamaan kaksi kertaa viikossa. Rohonleikkurit saastuttavat ja pitävät hirveää meteliä.
Täällä on riittänyt viikate jo 30 vuotta, pörriäiset ja perhoset kiittää.
Kaikkea ei tarvitse osata itse. Ammattilainen on puhelinsoiton päässä myös omakotialueella ja maaseudulla.
Niin, eivätkös nuo nyt ole niitä itsestään selviä asioita, joita jokainen pohtii ennen asumismuodon valintaa. Vai kuuluuko, ap, oikeasti lähipiiriisi ihmisiä, jotka eivät ole tajunneet, että omakotitalossa asuessa on itse vastuussa kaikista korjaus- ja remonttihommista ja sen selvittämisestä, mistä löytyy ammattilainen tekemään ne hommat, joita ei itse osaa. Samoin kuin siitä, että itse on vastuussa talon lämmityksestä ja pihatöiden tekemistä ja kaikesta muustakin. Vai mistä tosiaan tämä aloitus nyt kumpusi?
Robotti ajaa nurmikon, puita (ja lehtien haravoimista) ei ole, maalämpö napsahtaa ihan itsestään päälle ja huonelämpökin on tasaisempi lattialämmityksen ansiosta kuin mitä patterilämmitteisessä kerrostalossa.
Mutta totta: parkkipaikan verran joutuu lunta luomaan pihasta. Siinäkin tosin runsaslumisina päivinä auttaa naapurin lumilinko :D.
Viime tehtiin lumitöitä vain muutama kerta ja sehän on mukavaa hyötyliikuntaa.
Meidän talo on kaukolämmössä. Syksyn tullen vaan näprätään pattereiden termostaatteja ihan niin kuin kerrostalossa ja johan lämpenee. Koskaan en ole puita karsinut, varsinkaan syksyllä. Ei mun piha ole jatkuva työmaa, siellä on vain helppoja laiskan puutarhurin kasveja. Naapurin teinille maksan nurmikonleikkuusta (siinä samalla silppuuntuu puunlehdet nurmikkolannoitteeksi) ja lumitöistä.
Remppamiehiä saa jäljitettyä facebookin kautta.
Jaa-a, oon asunut jo lähes 10 vuotta yksinhuoltajana vanhassa okt:ssa lasteni kanssa. Ei kyllä hirveesti stressaa. Remppaa tehdään, silloin kun on rahaa, muuten hoidetaan vaan pakolliset jutut kuntoon. Välillä on intoa tehdä enemmän pihahommia, välillä vähemmän. Lumityöt ja ruohonleikkuu on ihmiselle terveellistä hyötyliikuntaa.
Talvella käytetään villasukkia ja nukutaan untuvapeiton alla. Nautitaan omasta tuvasta, omasta luvasta vaikka soittaa pianoa keskellä yötä :-)
Arvoisa ap, mistään noista luettelemistasi pihatöistä ei ole pakko tehdä itselleen stressiä.
Nurmikkoa ei ole pakko ajaa ellei ole tarvetta esimerkiksi pelinurmelle, tai muuten tykkää hoidetusta nurmikosta. Nurmikon voi antaa muuttua niityksi ja vaikka viikatteella niittää silloin tällöin kulkuväyliä auki, tai nurmikon, tai osan nurmikosta, voi korvata kiveyksillä ja istutuksilla.
Lehtiä etenkään ei ole mikään pakko haravoida! Ne muuttuu mullaksi seuraavana kesänä, vai miten luulet tämän tapahtuvan luonnossa? Ilmaista lannoitetta, maanparannusainetta ja herkkien kasvien talvisuojaa. Vain hölmö nuolee pihansa tyhjäksi ja vielä kuljettaa kaiken pois tontiltaan.
Jos asuu niin lumisilla seuduilla, että lumenluonti on ylivoimaista, voi pihatien ja autopaikan aurauksen ostaa. Tai sitten lumen kolauksen voi ottaa kuntoiluna. Kesään mennessä ne viimeistään sulaa pois, joten voi miettiä, minkä verran on pakollista aurata, mikä on turhaa työtä.
15 vuotta "hoidettu" ok-talon pihaa näillä ajatuksilla. Kaunista ja kukoistavaa on.
Ok talossa saat lämmöt päälle silloin kuin itse haluat ja siihen lämpötilaan kuin itse haluat. Näin ei välttämättä ole kerrostalossa. Kärvistellään kylmässä tai kuumassa.
Jaa. Mun mielestä taas syksyisin ja talvisin omakotitalossa on paljon vähemmän hommaa ja voi vaan istua takan ääressä neulomassa :) Keväällä alkaa kuitenkin kaikki pihan valmistelut ja usein on ainakin jonkinlaista remonttia tai laittamista. Kesällä pihan hoitoon menee aika paljon aikaa. Tykkään siis tästä kaikesta, mutta ihmettelin vain otsikkoa, että se okt-asuminen olisi erityisesti syksyllä ja talvella erityisen raskasta. Ja harvoin sen lämmön eteenkään tarvitsee erityisesti ponnistella, nykyään vain todella harvat omakotitalot ovat täysin puu-lämmitteisiä. Ilma- ja maalämpöpumput on asennettu tai siirrytty kaasuun siirrytty monissa sellaisissa jotka eivät kuulu kaukolämmön piiriin.
No, ei tässä mitään vinkuvia milleniaaleja olla