Pitääkö teinistä huolestua kun on paljon yksin?
Minulla oli kuvitelma että nuoret ovat paljon kavereiden kanssa.
Oma ysiluokkalainen poika on tosi paljon yksin. Harrastaa onneksi joukkueurheilua monena iltana viikossa. Pari hyvää kaveria on joiden kanssa kesällä jaksoi mennä. Nyt ei jaksa oikein mennä ollenkaan, tai sitten kaverit eivät lähde.
Pitääkö olla huolissaan. Vai ei?
Kommentit (17)
Harrastaa porukassa monena iltana viikossa ja vielä pitäisi enemmän olla pois kotoa?
Jos on yhtään introvertteja piirteitä, niin tarvitsee harrastamisen vastapainoksi lepoa ja rauhaa, eli älä huolestu.
Koulutehtävätkin vaativat aikansa.
Onkohan kilttipoika :(
Eikä siellä harrastuksessa välttämättä ole kavereita
Meillä on samantyyppinen (introverttipiirteinen) teini. On sosiaalinen kyllä ja harrastaa joukkuelajia (on jopa valittu kapteeniksi, eli ei mikään stereotyyppinen introvertti), mutta väsyy helposti ihmiskontakteista ja viettää aikaa mielellään myös yksikseen. Ihan itse on sanonut lataavansa akkuja. Riittävästi on ihmiskontakteja lukiossa ja joukkueessa, toki näkee paria hyvää kaveriaankin. Mutta ei siis ole "koko ajan menossa".
Ja tää tapaus on tyttö.
No eihän tuon ikäiset enää paljonkaan livenä hengaa. Niiden elämä on virtuaalimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuon ikäiset enää paljonkaan livenä hengaa. Niiden elämä on virtuaalimaailmassa.
Ja ne, jotka "hengaa livenä" on pääasiassa ongelmanuoria, jotka notkuu asemilla, koulujen ja päiväkotien pihoissa, kauppakeskuksissa jne.
Minkalainen poikasi oli alakoululaisena? Oliko silloin paljon kavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minkalainen poikasi oli alakoululaisena? Oliko silloin paljon kavereiden kanssa?
Aika samanlainen, aina on ollut 1-2 hyvää kaveria. Muuten ollut hiljaisempi ja kiltimpi, urheilee paljon. Pelkään vaan, jääkö ulkopuoliseksi ominaisuuksiensa vuoksi.
ap
Onhan ne nuoret toistensa kanssa - somesovelluksissa.
Ei meidän 15 v tyttö missään kodin ulkopuolella vapaa-ajalla käy mutta koko ajan viestii kavereiden kanssa, pelaavat online-pelejä yms.
Tuskinpa. Osa on vaan introvertteja ja itsekseen viihtyviä jo nuorena. Niin olin itsekin, ja molemmat lapsetkin on. Ei harrasta mitään urheiluita, saati joukkue-sellaisia, ja lähinnä tietokoneella koodaileva ja pelailevat. Samanlainen olin itse lapsena ja nuorena ja oikein hyvä elämä on ollut, joten en osaa murehtia.
"Pelkään vaan jääkö ulkopuoliseksi ominaisuuksiensa vuoksi"
Ulkopuoliseksi mistä? Kaveriporukoista joihin ei todennäköisesti edes halua? Kummallista, kun ajatellaan että introverttien omasta valinnasta yksinäinen elämä olisi jotenkin kurja kohtalo, vaikka me itse viihdymme sellaisessa elämässä erittäin hyvin.
Mistä tiedät että on yksin? Jos se on omassa huoneessa ruudun ääressä kuulokkeet korvissa niin ei siitä voi päätellä että on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika samanlainen, aina on ollut 1-2 hyvää kaveria. Muuten ollut hiljaisempi ja kiltimpi, urheilee paljon. Pelkään vaan, jääkö ulkopuoliseksi ominaisuuksiensa vuoksi.
ap
Meilla samanlainen, nyt jo 19-v. Introvertti ja on aina tarvinnut paljon aikaa ladatakseen akkuja. Kuitenkin muutama kaveri, opiskelupaikka ja tuntuu tyytyvaiselta oloonsa. Kaikki eivat ole samanlaisia!
Juttelisin nuorelle. Kaikki ei ole samanlaisia, voi olla introvertti ja muuten tyytyväinen oloonsa, mutta taustalla voi olla jotain piileviä vaikuttimia. Kavereista huolimatta voi tuntea itsensä yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi jos kavereilla ei ole vaikka samoja mielenkiinnonkohteita tai maailmat ei muuten kohtaa vaikka porukassa ollaankin. Hyvä, että on harrastus kodin ulkopuolella.
Minusta tuntuu ettei itse tunne. Sanoo, että on kivaa koulussa kun siellä on kavereita (opiskelu on tietenkin tylsää!), harrastuksiin menee mielellään. Pari oikein hyvää kaveria on, mutta ei tosiaan välitä oikein mennä vaan hengailemaan kaupoille, ja toista näkee harvoin. Kaikki parhaat kaverit kilpaurheilee.
ap
Mitäköhän se huolissaan okeminen hyödyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu ettei itse tunne. Sanoo, että on kivaa koulussa kun siellä on kavereita (opiskelu on tietenkin tylsää!), harrastuksiin menee mielellään. Pari oikein hyvää kaveria on, mutta ei tosiaan välitä oikein mennä vaan hengailemaan kaupoille, ja toista näkee harvoin. Kaikki parhaat kaverit kilpaurheilee.
ap
Miksi pitäisi mennä "hengailemaan kaupoille"? Siellä kun hengailee vain "jonnet". Olisit vain kiitollinen, ettei poikaa kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Harrastaa porukassa monena iltana viikossa ja vielä pitäisi enemmän olla pois kotoa?
Jos on yhtään introvertteja piirteitä, niin tarvitsee harrastamisen vastapainoksi lepoa ja rauhaa, eli älä huolestu.
Koulutehtävätkin vaativat aikansa.
Kiitos tästä. Olen itse ollut sosiaalinen ja menevä, olen yhäkin, joten siksi tämä asiaa mietityttää. Jos poika jotenkin kärsiikin...vaikka olen ymmärtänyt ennemmin ettei halua/jaksa mennä. ap
Pitää ainakin kysyä mikä tilanne kavereiden suhteen onko niitä enää edes. Itselläni ei ole.