Näinkö niitä tyttöjä kasvatetaan
Leluiksi vain ns.tyttöjen leluja.ei saa tuoda lahjaksi autoa,vaatteiden kanssa kikkailua:oltava aina siistit,hienot ja sävyiltään sopivat vaatteet,kehutaan aina ulkoista olemusta.Kyseessä 3-vuotias neiti jolla leluja huone täynnä,tyttöjen leluja.
Mietin vaan,kun omaa poikaani kasvatan olemaan ihana itsensä,muut ihmiset huomioon ottava,ulkoisista seikoista viis.Leluja muutama(taitaa pojalta nukkekin löytyä).
Kommentit (15)
Miksi tytölle pitäis autoja tuoda?! Siksikö kun on tyttö ja on väärin kasvattaa huolehtimaan vaatteista ja tykkäämään tyttöjen jutuista.
No jos se tyttö haluaisi auton lahjaksi.Mietin vaan sitä älytöntä höösäämistä vaatteista ja ulkonäöstä:ole nätti,luonteesta viis ...
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:58"]
Miksi tytölle pitäis autoja tuoda?! Siksikö kun on tyttö ja on väärin kasvattaa huolehtimaan vaatteista ja tykkäämään tyttöjen jutuista.
[/quote]
No mä ainakin pidin lapsena kovasti autoista. Erityisesti radio-ohjattavista sellaisista. Lisäksi pidin batmanista ja tarzanista ja puihin kiipeämisestä. Mutta mä kasvoinkin aikana, jolloin vanhemmat eivät luulleet, että kaikki tytöt varmasti pitävät Hello Kittystä ja vaaleanpunaisesta. Nythän ne lapset jo pienestä pitäen sosiaalistetaan siihen, että tytöt on prinsessoita ja pojat riehupettereitä. Siinä on valinnanmahdollisuudet vähissä. Ja sitten vielä ihmetellään, että miksi tytöt ei "saa" olla tyttöjä tai pojat poikia. Kyllä toki saa, mutta pointti on siitä, että ei pitäisi olla pakko olla juuri jonkin tietynlainen.
Meidän lapsille opetettiin päiväkodissa, että punainen on tyttöjen väri ja sininen on poikien. Ja asialla siis ihan varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Mun mielestä ihan käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:04"]
No jos se tyttö haluaisi auton lahjaksi.Mietin vaan sitä älytöntä höösäämistä vaatteista ja ulkonäöstä:ole nätti,luonteesta viis ...
[/quote]
Näin sen sitten on oltava. Asia sinun lasien läpi katsottuna on se pyhä totuus. Jonka kyseenalaistaminen on lähden henkilökohtainen loukkaus. Olet sinä parempi vanhempi ja parempi ihminen.
Meillä 3v tykkää vaatteista ja erityisesti mekoista, leikkii nukeilla ja paljon muillakin 'tyttöjen' leluilla mutta nyt synttäreiden lähestyessä on muutamaankin otteeseen toivonut lahjaksi leluautoa :) saamansa pitää :)
Oletko sinä koskaan kuullut sanaa tasapaino. Minä halua ainakin kasvattaa tasapainoisia aikuisia, jotka eivät sulje pois ulkoisiapuitteita, koska sisäinen kauneus on tärkeämpää.
Tyttäreni on pienestä pitäen ollut tarkka pukeutumisesta ja keräillyt kaikkea bilngblingiä takoittaako se nyt auttamatta sitä, että luonne ei merkinnyt minulle mitään.
Poikani halusi kirpputorilta barbin. Ostin sen ja siitä tuli taistelubarbi. Myöhemmin loukkaantunut jalkapuoli. No se siitä.
[/quote]
No jos se tyttö ei halua autoa lahjaksi. Mietin vaan sitä älyntä höösäämistä autoista yms.kun tyttöjen pitää pukeutua rikkinäisiin gollegehousuisin ja isän teepaitaan, ettei hän pidetä luonteeltaan rumana.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:29"]
Poikani halusi kirpputorilta barbin. Ostin sen ja siitä tuli taistelubarbi. Myöhemmin loukkaantunut jalkapuoli. No se siitä.
[/quote]
Omasta lapsuudestani muistan et meidän mimmienkin barbileikit oli yleensä jotain ihan muuta ku mihin ne nuket oli "tarkoitettu"...
Itse ihmettelin ennen samaa. Nyt kun on itsellä myös tyttöjä ja suht laaja äiti-lapsipiiri, niin sanoisin, että tuo voi johtua ainakin kahdesta eri asiasta. Meillä yksi tytöistä on sellainen, että tykkää vaan tyttöjen jutuista ja vaaleanpunaisesta. ei ole yhtäään hoivaajatyyppiä, ei esim leiki koskaan nukeilla, hoivaa niitä tms. Mutta ei esim suostu pitämään muun värisiä vaatteita kuin punainen, vaaleanpunainen, pinkki.tykkää vaatteista, kaikesta pörröisestä, pitkistä hiuksista, mekistä jne.
toinen tyyppi on äidit, joilla on ennestään paljon poikia ja sit vihdoin ja viimein saavat sen kauan kaipaamansa tytön niin ne äidit höösää sen tytön pinkillä, tyllillä, nukeilla jne prinssessaksi, viis väliä siitä mitä tyttö itse haluaa.
Mun tytöllä on ollut automatto sekä kasa pikkuautoja; leikki myös niillä. Nyt isompana jutut on "tyttöjen juttuja", mutta hametta tai mekkoa ei edelleenkään päälleen pue.
[/quote]
Höh sinua. Mistä sinä sen tiedät, ettei äiti kehu lastaan myös taidoista tai vaikkapa hyvästä hoksaamisesta, kun sinä et vaan satu olemaan paikalla? Minä ainakin kehun lapsiani myös hyvästä ulkonäöstä, siis poikaa myös.
Ja tuo, että lapsen sallitaan olla innostunut prinsessoista ja tyttöjen jutuista... siinä ei ole mitään vikaa. Useimmat lapset viimeistään tarhassa alkavat arvostaa juuri sukupuoleensa liitettyjä juttuja, ei niitä tarvitse vanhemman lapselleen opettaa millään tavalla. Kaverisi on ehkä vaan ilmaissut sulle, mistä tyttärensä tykkää, ettet turhaan osta sellaista, mitä hän ei arvosta - ei siis sinänsä kieltänyt tuomasta jotain.
Ja se, että lapsella on nättejä vaatteita ja äitinsä tykkää miettiä, mihin lapsensa pukee, sekään ei ole nyt mitenkään automaattisesti POIS ns. älyllisemmiltä asioilta. Pikemminkin päinvastoin: äiti joka on lapsensa kehityksestä kiinnostunut kaikin puolin, todennäköisesti on myös kiinnostunut siitä, miltä lapsi näyttää ja mitä hän ylleen pukee. Ja tällä en tietysti tarkoita, etteikö joku "resupekan" äitikin voisi hyvä äiti ja kiinnostunut lapsensa kehityksestä, vaan että jo ihan logiikankin mukaan se hyvä vaatetus EI ole huono merkki.
PS: nykyfeminismin mukaan nainen SAA olla kiinnostunut ns. naisten jutuista ja halutessaan ihan niin "naisellinen" kuin haluaa - KOSKA NAISEUS ei ole mikään hävettävä asia tai höpsö tai huonompi kuin miehisyys. Lisäksi lapsilla on kova vimma kokeilla naisen roolia, ja prinsessaleikit liittyvät aika olennaisesti siihen. Tietenkään viisas äiti ei myöskään kiellä remuleikkejä ja majanrakentelua tytöltään, mutta oikeasti et varmaan voi tuota edes varmuudella tietää (että kieltäisi). Moni hillitsee lasten leikkejä silloin, kun kylässä on vieraita, ihan jo pitääkseen ns. kyläily-siivoa yllä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:52"]
Leluiksi vain ns.tyttöjen leluja.ei saa tuoda lahjaksi autoa,vaatteiden kanssa kikkailua:oltava aina siistit,hienot ja sävyiltään sopivat vaatteet,kehutaan aina ulkoista olemusta.Kyseessä 3-vuotias neiti jolla leluja huone täynnä,tyttöjen leluja.
Mietin vaan,kun omaa poikaani kasvatan olemaan ihana itsensä,muut ihmiset huomioon ottava,ulkoisista seikoista viis.Leluja muutama(taitaa pojalta nukkekin löytyä).
[/quote]
Eiköhän tuo sama päde myös toisinpäin, joissain perheissä. Leluiksi vain ns.poikien leluja, ei saa tuoda lahjaksi nukkea, vaatteiden kanssa kikkailua: on oltava batman-kuvalla varustellut, epäsiistit, ei yhteensopivat vaatteet, mielellään likaiset, hikiset ja repaleist, kehutaan vain saavutuksia, huone täynnä poikien leluja... Tässä nyt muutama stereotypia. Yhtä älyttömiä kuin ap:n mielikuvat tytöistä. Ole hyvä!
mä jätin meidän tytöiltä jääneen baby bornin pikkuveljille. niillä oli aikansa hauskaa sen kanssa.
Minä kasvatan persoonaa en sukupuolta. Olen nähnyt sen vaivaa, että olen tutustunut lapseeni ja kasvatan häntä sen mukaan. Hän nyt sattuu olemaa tarkka vaatteista, tykkää prinsessoista ja runsaudesta.