Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 7-kymppisillä ei ole tietokonetta, nettiä eikä edes pankkitunnuksia?

Vierailija
15.09.2020 |

Ihan vaan ihmettelen, en tuomitse.

Voi olla, ettei kaikilla 2-kymppisilläkään ole.
-
Älypuhelimitta elämisen jotenkin ymmärrän, mutta se, ettei 70-75 -vuotias omista otsikon asioita, on mielestäni varsin kummallista:

ei voi tunnistautua mihinkään, hoitaa pankkiasioitaan (vuokra/yhtiövastike, laskujen maksu ym.) muuten kuin jonottamalla niihin harvoihin konttoreihin, joissa nykyään on palvelua, ei tehdä passi- tai henkilökorttihakemusta muutoin kuin taas jonottamalla poliisilaitoksella.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin. Eivät osaa käyttää.

Vierailija
2/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääräpäitä jotka eivät halua pysyä maailman menossa mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko ostaa tietokonetta jos ei halua. Suomen pitäisi vielä olla vapaa maa.

Vierailija
4/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet on ihan turha keksintö, sillä mitään tee.

Vierailija
5/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on 8-kymppisiä ja niillä on kaikki noi ja älypuhelimet ja autot.

Vierailija
6/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kaikkia palveluja jonottaa pankkiin.

Kiinteät jatkuvasti toistuvat maksut menevät suoraan tililtä.

Sitten on vielä palvelu jossa kuoressa lähettää laskut maksettaviksi pankkiin.

Pankkikortilla voi maksaa ostokset ja kaupoista voi nostaa pankkikortilla rahaa.

Jokainen eläkeläinen ei ole ollut työssä, jossa on tietokoneita käytössä.

Eikä ole läheisiä jotka opastaisivat koneen ostoon ja sen peruskäyttöön.

Jos joku ei tätä ymmärrä, tuntuu kyllä melko kehittymättömältä ihmiseltä itse.

Vierailija
7/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Eivät osaa käyttää.

Eivät halua oppia käyttäämän.

Vierailija
8/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalla on.

Vierailija
9/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 72 vuotias. Hoidan kaikki viralliset asiani netissä. Olen kyllä tarvinnut lasten ja lastenlapsien neuvoja ja ohjausta. Tietsikasta on myös paljon hupia, olen netflixin ja pelien suurkuluttaja, luen digilehtiä ja seuraan Facebookissa kavereiden juttuja. Muuten olen pesunkestävä kalkkis.

Vierailija
10/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonläheiset villit ja vapaat ihmiset.

Vierailija
11/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun vanhemmilla ollut,eikä siitä kärsineet yhtään. Ihan hoitui asiat kuten nuoremmillakin. Mulla on yli 70v naapureita ja kavereita ja niinpä vaan feisbuukkalillaan ja instaillaan eikä tee heikkoakaan.

Kunhan kuvittelet.

Tietämätön.

Ei se ikää katso,monuia nuoriakin ettei ole kiinnostunut tietsikoista tai älypuhelimista.

Älä yleistä.

Vierailija
12/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä keksit, että muutama vuosi sitten eläkkeelle jääneillä ei ole tietokonetta tai nettiä? Kaikilla tuntemillani 70-75v ikäisillä on, osa heistä on edelleen jopa työelämässä, koska nuoremmille ei kelpaa pätkätyöt.

Vierailija
13/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään työttömäksi luovun nettiyhteydestä ja kännykädtä. Mikään laki ei pakota pitämään niitä. Työtarjoukset saa lähettää postitse.

Vierailija
14/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on vähintään yhtä monella ei ole. Ite ihmettelen, kun näen vielä n 40- 50vuotiaita maksamassa laskujaan " pankkiautomaatilla" mikä sijaitsee pienen ostarin aulassa.

Noita maksuautomaatteja on ainakin meidän kaupungissa vielä muutama.

Tätini, joka 88v pian 89v käyttää nettiä ja hänellä on myös älykännykkä. Sanoo, että on kätevää.

Vierailija
15/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 80-vuotiaalla mummollani on tietokone ja sillä makselee laskunsa ja lukee uutiset. Hän on muutenkin virkeä henkisesti ja fyysisesti. Toinen mummo on kymmenen vuotta nuorempi ja hänellä ei minkäänlaista intressiä tietokoneen/älypuhelimen opetteluun. Hän on fyysisesti ja henkisesti huonokuntoisempi. Uskon että "nykyajan vempeleiden" opettelu on omista voimavaroista ja persoonasta kiinni. Mitä avoimempi ihminen, sitä suuremmalla todennäköisyydellä opetellaan uusia asioita. 

Vierailija
16/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääräpäitä jotka eivät halua pysyä maailman menossa mukana. 

Mitä he ovat tehneet viimeiset 30 vuotta? Miten joku onnistuu tuossa?

Vierailija
17/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiedättekö,mutä minä ihmettelen vielä enemmän.Olen itse 61,enkä minäkään ole oikein sinut nettijuttujen kanssa.

Omaan pankkitunnukset ja käytänkin niitä ja pyörin netissä,mutta paljon teen vielä "vanhanaikaisemminkin".

Mutta vanhoja ihmisiä,jotka eivät osaa ottaa automaatista rahaa tai sitten maksaa maksuautomaateilla,joita vielä on,niin heitä ihmettelen.

Nostoautomaatit tulivat 80-90-luvuilla niin että ei voi enää elää ihmisiä,jotka eivät olisi niihin ennättäneet mukaan.

Äitini oli 1917 syntynyt,ja hänkin olisi kerinnyt käyttämään noita automaatteja,jollei olisi dementoitunut alle 70-vuotiaana.

Edesmennyt mieheni oli minua huomattavasti vanhempi ja hän ennätti työikäisenä jo käyttämään kyseisiä laitteita.

Nyt on paljon vanhoja ihmisiä,jotka sanovat etteivät nosta rahaa seinästä.He eivät ole olleet kuin viiskymppisiä ja nuorempia kun koneet tulivat käyttöön.

Mikä taantuma tuossa on tapahtunut?

Vierailija
18/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli seiskakymppisellä kaverillani ei ole. Sairasti aikoinaan vakavan aivoinfarktin, ja sen jälkeen on tullut mahdottomaksi oppia uutta, koska lähimuisti on hyvin huono.

Vierailija
19/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ipadit ja läppärit ym härpäkkeet ja hoidetaan myöskin kaikki mahdolliset asiat niillä Ei vois olla helponpaa, kun kerran sisäistää asiat. Äänikirjat ja lehtien luku on tietty jokapäiväistä aivan kuin spotifystä musiikin kuuntelu ja podcastit.

Okei fasebookin en tahdo mennä enkä tinderiin. Olemme 75-79v.

Toki foodie on ollut tuttu jo puoli vuotta ja tullut jäädäkseen ruokakassien tilaus kotiin.

Pistäppä paremmaksi!

Vierailija
20/41 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkoa ed,,, toki laskut tulee e-laskuina ja jos ei , niin näppärä maksu viivakoodilla padilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi