Miten 7-kymppisillä ei ole tietokonetta, nettiä eikä edes pankkitunnuksia?
Ihan vaan ihmettelen, en tuomitse.
Voi olla, ettei kaikilla 2-kymppisilläkään ole.
-
Älypuhelimitta elämisen jotenkin ymmärrän, mutta se, ettei 70-75 -vuotias omista otsikon asioita, on mielestäni varsin kummallista:
ei voi tunnistautua mihinkään, hoitaa pankkiasioitaan (vuokra/yhtiövastike, laskujen maksu ym.) muuten kuin jonottamalla niihin harvoihin konttoreihin, joissa nykyään on palvelua, ei tehdä passi- tai henkilökorttihakemusta muutoin kuin taas jonottamalla poliisilaitoksella.
Kommentit (41)
Viddu, mä olin netissä, kun sä puklasit maitoo mamma tissillä. T. Pena 78
Vierailija kirjoitti:
Viddu, mä olin netissä, kun sä puklasit maitoo mamma tissillä. T. Pena 78
Väärin.
Syntyi jo someluuri kourassa ja saa nykyään paniikkikohtauksen kun joutuu kohtaamaan ihan oikean ihmisen.
Kasvaa sairas sukupolvi.
Seitsemänkymppisillä on yleensä pankkisovellukset, internet ja sähköposti. Kasikymppisillä vähän harvemmin, mutta on heilläkin.
Tunnen sellaisenkin ihmisen, joka käyttää nettiä älypuhelimella mutta ei suostu hankkimaan pankkitunnuksia. Pitää koko konseptia jotenkin liian vaikeana, vaikka on oikeasti ihan fiksu ihminen. Meitä on moneen junaan.
Mun vanhemmalla on netti, mutta ei ole pankkitunnuksia eikä pankkikorttikaan. En oikein uskalla suositellakaan, kun tuntuu olevan netin ja tietokoneen käyttökin aika vaikeaa. On pärjännyt koulussa joskus aikoinaan tosi hyvin eli älyä pitäis olla, mutta netin ja tietokoneongelmien suhteen tuntuu olevan aivan hukassa. Aina välillä soittelee kun koittaa tietokoneella jotain tehdä ja tuntuu että saa melkein hiukset repiä päästä, kun koittaa tunninkin selittää vaikka miten kuvat ladataan koneelta driveen ja toinen on silti aivan hukassa koko ajan.
Myös yli 70 vuotias läheinen ja ihan turha enään opettaa väen väkisin kun käytännön työt kyllä hoituu kun ikäluokan oppikoulu osaajat taas erikseen.Myös yli viiskymppisiä joilla edes sähköpostia ja peruspuhelin hoitaa yhteydet.
En tunne yhtään 70 v jolla ei olisi. Muistisairaat sitten toki erikseen, ja rappioalkkarit, mutta kaikilla muilla on jo. 90-vuotiaissa alkaa sitten olla jo niitä, jotka eivät enää viitsi opetella uutta teknologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sellaisenkin ihmisen, joka käyttää nettiä älypuhelimella mutta ei suostu hankkimaan pankkitunnuksia. Pitää koko konseptia jotenkin liian vaikeana, vaikka on oikeasti ihan fiksu ihminen. Meitä on moneen junaan.
Se oikea syy ei välttämättä ole se, minkä sanoo syyksi sinulle.
Kyllä mun tuntemilla 70-vuotiailla on nuo kaikki, lisäksi on mm. sähkökirjanlukulaite, älytelkkari, älykello, netin yli toimiva riistakamera, älyjärjestelmä mökin lämmitykseen ym. Jopa mun 80+ sukulaisilla on netti ja kännykät. Ovat kaikki työelämässä käyttäneet tietokoneita sujuvasti useampia vuosikymmeniä. Olisko tekniikan välttelyssä kyse enemmän sosiaaliluokasta kuin iästä?
On hyvä lukea kaikenmaailmankommentteja.
Kiitoa...
...ei kun siis kiitos.
-ap :)
Äitini ei osaa tehdä kansiota tietokoneelle, mutta osaa maksaa laskunsa, ostaa matkalippunsa ja hotellimajoituksensa...
...ehkä vielä joskus, jos johonkin uskatautuu.
On älypuhelin, on Instagram, on järki.
Ei muistisairautta.
Ikä 79v.
Henkilöt, joilla ei ole nettiä ym, aristelevat aloittaa tietokonetouhut, jos ei ole tukihenkilöitä omaisissa.
Jos vain pääsevät alkuun ja pois koneen pelosta, varmasti oppivat tärkeimmät asiat.
Alku aina hankalaa!
Uusien asioiden oppiminen ylipäätään on monelle iäkkäälle työlästä.
Mutta on nuoremmatkin jotenkin uusavuttomia. Myin torilla tavaran ja ostaja tinkasi, moneen kertaan, että miksei voi maksaa tilisiirtona kun käteistä on niin vaikea saada. Ja ihan ison kaupungin keskussa hän asui ja pankkikortinkin omisti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tuntemilla 70-vuotiailla on nuo kaikki, lisäksi on mm. sähkökirjanlukulaite, älytelkkari, älykello, netin yli toimiva riistakamera, älyjärjestelmä mökin lämmitykseen ym. Jopa mun 80+ sukulaisilla on netti ja kännykät. Ovat kaikki työelämässä käyttäneet tietokoneita sujuvasti useampia vuosikymmeniä. Olisko tekniikan välttelyssä kyse enemmän sosiaaliluokasta kuin iästä?
Monilla nuoremmillakaan ei ole pankkitunnuksia periaatteen vuoksi, kun eivät HALUA;-)
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei osaa tehdä kansiota tietokoneelle, mutta osaa maksaa laskunsa, ostaa matkalippunsa ja hotellimajoituksensa...
...ehkä vielä joskus, jos johonkin uskatautuu.
On älypuhelin, on Instagram, on järki.
Ei muistisairautta.
Ikä 79v.
Ei nuoretkaan välttämättä osaa tehdä kansiota tai lähettää liitetiedostoa, nettiä käytetään viihteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Uusien asioiden oppiminen ylipäätään on monelle iäkkäälle työlästä.
Mutta on nuoremmatkin jotenkin uusavuttomia. Myin torilla tavaran ja ostaja tinkasi, moneen kertaan, että miksei voi maksaa tilisiirtona kun käteistä on niin vaikea saada. Ja ihan ison kaupungin keskussa hän asui ja pankkikortinkin omisti.
Joo, ovat nyt iäkkäitä, mutta kun tietokoneet ja netti ovat olleet kovassa käytössä jo 30 vuotta. Kysymys kuuluu, miksi se oli näille niin työlästä 40-vuotiaanakin? Entä 50-vuotiaana, silloinkaan ei vielä ollut saanut aikaiseksi? Noh, eipä viitsitty sitten 60-vuotiaanakaan, odotellaan vielä 10 vuotta lisää. Niinkö se menee? Ja sit itketään, että "kaikkea uutta pitää opetella", kun 30 vuotta ollut aikaa.
Kyllähän laskut voi joku muukin hoitaa, jos pelkää näppäiillä aina vaihtuvia Nordean systeemejä, ja puhua robotin kanssa. Lapset voi hoitaa kaikki laskut sanoo puhelimessa vaan mikä firma, laskun euromäärä, tilille se ja se. Sitten viitenumero ja hyväksyntä numerolla .Eihän siitä jää jälkeä kuka naputtelee. Olen minäkin hoitanut vanhan naapurin asioita. Tulostan joskus hänelle jotain tietoja. Osaa kyllä käyttää konetta mutta hänellä ei riitä pieni eläke maksaa nettiyhteyksiä. Se on kai joku työkyvyttömyyseläke.Yksinäiset vanhat naiset saavat hyvin pieniä eläkkeitä, vaikka olisi pitkä työhistoria. Jos mies jättää vanhan puolison, menee kuolleen miehen eläke kai sille uudelle thaikkutytölle, jos on vihitty. Samoin menee asunto uuen lesken käyttöön. vai meneekö. ? Miehet määrää Suomen lain.
Vanhempani eivät nosta pankkikortilla itse rahaa ja eivät maksa laskujaan. Onneksi ne hoidetaan heidän puolestaan meidän lasten toimesta. Ehkä suurin pelko on se, että sössivät jotain ja rahat katoavat tililtä.
Miten kaksikymppisellä ei ole potkuria ja tekohampaita?