Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi luulette että erityisaikuinen ei voisi perustaa perhettä?

Vierailija
15.09.2020 |

Mistä näin vanhanaikainen käsitys johtuu?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten määritellään "erityisaikuinen"? Ainakin ADHD-diagnoosilla opiskellaan yliopistolla ja tehdään asiantuntijatöitä ihan täysillä. Ja on heillä perheitäkin.

Erityisaikuinen = ammattivalittaja. Ei ole pystynyt opiskelemaan tai saamaan töitä 30 vuoteen.

Miksi tämä asia vaivaa sinua?

Vierailija
22/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi olla ns normaali ja paljon kouluja käynyt. Näin ainakin meillä.

Kuka korkeasti koulutettu ihminen menisi naimisiin erityisaikuisen kanssa?

Se erityisaikuinenkin voi olla korkeasti koulutettu.

Tunnen perheen, jossa näin on ja yksi lapsista on perinyt vanhempansa erityisyyyden.

Pärjäävät ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä -tun erityisaikuinen??

Puhu suomea!

Vierailija
24/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADHD ja olen raskaana. Välillä miestä varmaan ärsyttää mun lennokkuus, mutta on siinä hyvätkin puolensa. Kiinnostun monista asioista ja minusta on kiva mennä kokeilemaan kaikkea erikoista.

Vierailija
25/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten määritellään "erityisaikuinen"? Ainakin ADHD-diagnoosilla opiskellaan yliopistolla ja tehdään asiantuntijatöitä ihan täysillä. Ja on heillä perheitäkin.

Erityisaikuinen = ammattivalittaja. Ei ole pystynyt opiskelemaan tai saamaan töitä 30 vuoteen.

Miksi tämä asia vaivaa sinua?

Miksi sä teet näitä typeriä aloituksia?

Vierailija
26/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Tietysti voi perustaa perheen. Neurologiset erityispiirteet, vammaisuus tai sairaudet eivät ole este. Tunnen perheitä, joissa molemmat vanhemmat ovat kuuroja, yhden perheen jossa toinen puoliso on syntymästään saakka sokea, useamman perheen jossa toisella tai molemmilla on ADD, ADHD tai joku autismin krirjon diagnoosi.

Myös kehitysvammaiset solmivat avioliittoja.

Ei kai kahden aikuisen perhettä kukaan kyseenalaista? Jos on kehitysvammadiagnoosi on harvoin riittävät kognitiiviset taidot, joita vaaditaan lapsen kasvattamiseen aikuisuuteen. Suuri enemmistä kehitysvammaisista aikuisista tarvitsee tukea jo omaan elämäänsä (joko lähipiiriltä tai julkisen sektorin palveluina).

Vierailija
27/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi voi olla ns normaali ja paljon kouluja käynyt. Näin ainakin meillä.

Niinpä. Itse ihmettelen samaa.

Vierailija
28/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psyk. Sairaanhoitajana nähnyt vanhempia jotka todellakin olisivat saaneet jättää lapsen tekemättä vaikka itse väittävät osaavansa huolehtia lapsesta. Sitten on kauheaa kiistelyä kun lastensuojelu on puuttunut tilanteeseen. Nämä vanhemmat ovat juuri: ”minä, minä, minä” -tyyppiä.

Vierailija
29/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko rakkaus mitään?

T: ADD-miehen (ei dg) vaimo, aikuisen ADDin (dg) äiti

Vierailija
30/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko rakkaus mitään?

Ja FM:kin vielä, ehta käsienheiluttelija ;)

Vierailija
31/36 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko rakkaus mitään?

Ei sitten tullut mieleen että tietyt sairaudet on periytyviä? Kysyn että kannattiko tehdä lapsia?

Vierailija
32/36 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Tietysti voi perustaa perheen. Neurologiset erityispiirteet, vammaisuus tai sairaudet eivät ole este. Tunnen perheitä, joissa molemmat vanhemmat ovat kuuroja, yhden perheen jossa toinen puoliso on syntymästään saakka sokea, useamman perheen jossa toisella tai molemmilla on ADD, ADHD tai joku autismin krirjon diagnoosi.

Myös kehitysvammaiset solmivat avioliittoja.

Ei kai kahden aikuisen perhettä kukaan kyseenalaista? Jos on kehitysvammadiagnoosi on harvoin riittävät kognitiiviset taidot, joita vaaditaan lapsen kasvattamiseen aikuisuuteen. Suuri enemmistä kehitysvammaisista aikuisista tarvitsee tukea jo omaan elämäänsä (joko lähipiiriltä tai julkisen sektorin palveluina).

Eli siis kahden ADHD-aikuisen perhettä ei kukaan kyseenalaista? Miten ulkopuolisetvtietää diagnooseja muutenkaan? Ennen vanhaan vielä nykyistä suuremmallakin osalla ihmisistä olisi ollut diagnoosit, jos nykykriteerein heitä olisi arvioitu.

Vierailija
33/36 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko rakkaus mitään?

Ei sitten tullut mieleen että tietyt sairaudet on periytyviä? Kysyn että kannattiko tehdä lapsia?

Vielä 25 vuotta sitte ei koko ADHD:ta ollut kenelläkään. Sen sijaan niistä piirteistä on "kärsitty" ihmiskunnan alkuhämäristä lähtien. Ehkä ne ensimmäiset esi-ihmiset, jotka lähtivät Afrikan savanneilta rohkeasti kylmempään pohjoiseen, olivat niitä luovimpia ja rohkeimpia, jopa muiden heimolaistensa mielestä "hulluja"? Sitä ei kukaan tiedä, voi arvailla vain.

Vierailija
34/36 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Eihän kenenkään kannata hankkia lapsia, maailma tuhoutuu ja muuttuu tukalaksi paikaksi elää. 2. "Tervekään" vanhempi ei ole hyvä, jos opettaa jälkikasvunsa vihaamaan erilaisia. 3. Elämä on riski. Täydellinenkin vanhempi voi muuttua kyvyttömäksi mihinkään sekunnin osasessa. Pää piiloon vaan ja pelkäämään. Niin minäkin teen.

Vierailija
35/36 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valita itselleen niin rankkaa elämää? Tiedän yhden perheen, jossa isä kasvatti 3 ADHD-lapsen lisäksi myös ADHD-teiniäitiä siihen asti, että sekosi itsekin. Eivät asu enää meidän nurkilla, mutta kuulemma ainakin yksi lapsista on laitoksessa.

Vierailija
36/36 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko rakkaus mitään?

Kannatti! Lapsi ei saanut mitään sairauksistani, kannan kolmea autoimmuunia (joista kaksi puhjennut lapsen syntymän jälkeen). Neuroepätyypillisyys ei ole sairaus.