Muita jotka VIHAAVAT voita?
Miksi hyvätkin leivät pilataan voilla tai ällöttivillä margariineilla. Ällöttävä agraarijäänne joka on maidonjuonnin ohessa voimassa Suomessa ja Ruotsissa.
Nyt ollaan lomalla Suomessa kun asutaan Saksassa ja lapset syntyneetkin Saksassa. Ihmettelin kun kuopus ei halunnut Suomessa mäkkärulle tai subwayhin niin lapsikin sanoi että ei voilla voideltuja leipiä enää, ajatteli että tuo voivouhotus on voimassa niissäkin paikoissa.
Yliopistolla ällötti kun opiskelijat veti leivän päälle tuuman kerroksen voita poikkeuksetta ja aamupuuron valahti valtavia voiklönttejä.
Leivän nimensäkin voileipä, yököt5ävää. Missään muualla ei tätä tapaa ole.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan voin makua mutta sitä on MAHDOTON käyttää kun se on kivikovaa. Siis leipä kun leipä murenee ja silppuuntuu kun yrittää kovaa voita voidella leipään. Pitäisi jollain rälläkällä leikata.
Joooooo, onko todella niin vaikeaa ottaa se voi pöydälle 30min ennen leivän syöntiä???
Näköjään on, kun pitää valittaa asiasta.
Älykkyyttä on suotavaa käyttää, jos käyttäisit voita enemmän niin olisit taatusti älykkäämpi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan voin makua mutta sitä on MAHDOTON käyttää kun se on kivikovaa. Siis leipä kun leipä murenee ja silppuuntuu kun yrittää kovaa voita voidella leipään. Pitäisi jollain rälläkällä leikata.
Mahdotonta ottaa voi lämpimään ajoissa? Juustohöylä on muuten kätevä niksi myös. Saa ohuita siivuja voikimpaleesta.
No on mahdotonta, ei voi aina ennakoida. Lapset ei saa voita levitettyä myöskään. Siksi käytämme pehmeää T*PPAJA-margariinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joooooo, onko todella niin vaikeaa ottaa se voi pöydälle 30min ennen leivän syöntiä???
Näköjään on, kun pitää valittaa asiasta.
Älykkyyttä on suotavaa käyttää, jos käyttäisit voita enemmän niin olisit taatusti älykkäämpi. :)
Mun äo on 139 margariinin syönnillä. Mitähän se olisi voin syönnillä sitten.
Kuka muka ENNAKOI leivän syönnin puoli tuntia ennen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta ottaa voi lämpimään ajoissa? Juustohöylä on muuten kätevä niksi myös. Saa ohuita siivuja voikimpaleesta.
No on mahdotonta, ei voi aina ennakoida. Lapset ei saa voita levitettyä myöskään. Siksi käytämme pehmeää T*PPAJA-margariinia.
Käyttäkää juustohöylää.
Jossain oli joskus ohje miten voin saa pehmennettyä seoksella johon tuli voita ja jotain rahkaa? Oli sen jälkeen valmiiksi heti pehmeää.
Mä en voi käyttää voita kovuuden takia ja sen että se paketti on ällö rispantuva paperi eikä kunnon rasia.
En jaksa veivata minkään lasikipon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla ei koskaan saa avautua mistään ilman että tulee alapeukutuksia? Minusta on kivaa että jotkut sanovat mielipiteensä asioista.
Saahan täällä mielipiteensä ilmaista, mutta miksi ap:n pitää hyökätä voin tai margariinin käyttäjiä vastaan? Miksi ei voinut vaan sanoa: en tykkää levitteistä leivälläni? Ja ehkä kannattaisi opetella voin ja margariinin ero.
Voi säilyy hyvin huoneenlämmössä 24h. Laita pikkulautaselle määrä jonka syöt päivässä ja voit laittaa siihen jonkun kannen että pitää kärpäset jne poissa.
On aina pehmeää voita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan, nuo pölkyt vaan pätee ja on niin olevinaan tiedostavia...
Voita ei käytetä kuin ruuanlaitossa, koska voi ei levity. Meillä on kyllä levitteitä joissa on voin maku, mutta nekään ei ole oikeaa voita vaan levitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi säilyy hyvin huoneenlämmössä 24h. Laita pikkulautaselle määrä jonka syöt päivässä ja voit laittaa siihen jonkun kannen että pitää kärpäset jne poissa.
On aina pehmeää voita.
Tämä on hyvä neuvo! Olen nimittäin aina luullut että voita ei saa ottaa lämpimään pehmenemään, kun aina opetettiin että maitotuotteet alkaa pilaantua jo puolessa tunnissa ja 2h kuluttua bakteerit lisääntyneet jo niin että tuote pilalla!
Vierailija kirjoitti:
Voita ei käytetä kuin ruuanlaitossa, koska voi ei levity. Meillä on kyllä levitteitä joissa on voin maku, mutta nekään ei ole oikeaa voita vaan levitteitä.
Kyllä voi levittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina pehmeää voita.
Tämä on hyvä neuvo! Olen nimittäin aina luullut että voita ei saa ottaa lämpimään pehmenemään, kun aina opetettiin että maitotuotteet alkaa pilaantua jo puolessa tunnissa ja 2h kuluttua bakteerit lisääntyneet jo niin että tuote pilalla!
Voipaketti säilyy pöydällä jopa kaksi viikkoa – kunhan muistat nämä asiat
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/voipaketti-sailyy-poydalla-j…
KLIKINSÄÄSTÖ:
"Suolattua voita voidaan säilyttää huoneenlämmössä, kunhan se pakataan joka käytön jälkeen ilmatiiviisti esimerkiksi voirasiaan. Ilma on nimittäin asia, joka edesauttaa voin pilaantumista. Jos voi pakataan ilmatiiviisti jokaisen käyttökerran jälkeen, se säilyy pöydällä jopa kahden viikon ajan."
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin ennakoinut hankkimalla se leivän valmiiksi etukäteen... Eihän se syöminen nyt ikinä täysin yllätyksenä tule.
Mikä on parempaa kuin uudet perunat ja siihen päälle sulatettu voi :) Voisilmäpullakin on nam!
Mä en itse osta voita. Ei ole sitä vastaan mitään. Sen takia en osta kun on niin kovaa eikä saa levitettyä pehmeän leivän päälle. Joo ja eikä jaksa ottaa sitä valmiiksi sulamaan. Olen laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi levittyy.
Levittyy. Kaikki levittyy kun tarpeeksi junttaa. Siinä ei vaan enää ole leipää jäljellä sen jälkeen. Se on mössönä pitkin pöytää. Jääkaappikylmä kun ei levity ja puhuin siitä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en itse osta voita. Ei ole sitä vastaan mitään. Sen takia en osta kun on niin kovaa eikä saa levitettyä pehmeän leivän päälle. Joo ja eikä jaksa ottaa sitä valmiiksi sulamaan. Olen laiska.
Toi on pelkkä tekosyy olla käyttämättä voita. Käytä juustohöylää, ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi levittyy.
Levittyy. Kaikki levittyy kun tarpeeksi junttaa. Siinä ei vaan enää ole leipää jäljellä sen jälkeen. Se on mössönä pitkin pöytää. Jääkaappikylmä kun ei levity ja puhuin siitä tässä.
Joo ja jos on vähänkin heikot hermot kuten minulla ja on kiire, niin silloin kyllä voipaketti lentää seinään leivän mukana.
Voi traumat suomalaisilla joutuu siitä että sitä voita yhdistetään täysin sopimattomiin ruokiin.
Jos ei ole tottunut siihen niin se on aikamoinen järkytys. Esimerkkiksi voi, kurkun, paprika sämpylä. Se on aikamoinen shokki!
Ulkomailla voita laitetaan paahtoleivän päälle hillon kanssa tai tietyihin ruokiin. Suomessa kaikki vaa samalle lautaselle ja mätätään sisään