Miksi lääkärit pitävät anemiaa muotisairautena jos naiset ovat kärsineet siitä aina?
Synnytykset, kuukautiset, raskas työ ja huono ravinto verottavat naisten rautavarastoja. Seurauksena on väsymystä, masennusta, kalpeutta, hengenahdistusta, lihomista, työkyvyttömyyttä ja lapsettomuutta.
Nainen hakeutuu lääkäriin joka laittaa naisen verikokeisiin. Hemoglobiiniksi mitataan 120, ferritiiniksi 10, viitearvoihin menee toteaa lääkäri. Naisella on huono olo, oireet edellämainittuja. No niin, sinulla on masennusta, laitanpa tästä sinulle SSRI-reseptin toteaa lääkäri.
Miksi se menee näin? Miksi nainen ei saa voida hyvin yksinkertaisella toimenpiteellä eli syömällä rautavalmisteita? Niitä ei saa edes syödä omin päin jos anemian syytä ei ole tunnistettu, koska syynä voi olla jokin suolistosairaus esimerkiksi jota ei olla havaittu tutkimuksissa ja tämä jää huomaamatta jos nainen itse lääkitsee oiretta.
Oma taisteluni anemian kanssa alkoi kun luovutin verta kolme kertaa yli 10 vuotta sitten. 149 hb putosi 120:n. Sain yhden pakkauksen Retaferia mukaani SPR:n pisteeltä. Kuulemma ajan kanssa rautavarastot elpyvät. No eivät ole ikinä elpyneet vaan olen kamppaillut asian kanssa tähän päivään asti.
Kehotan naisia olemaan varovaisia verenluovutuksen kanssa, koska seuraukset voivat olla vakavat. SPR saisi luvan maksaa luovuttajalle kunnon korvauksen, koska luovuttaja voi joutua omakustanteisesti maksamaan kuukausien kuurin rautavalmistetta yhden luovutuskerran takia. Aivan älytöntä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Naisten taudit nyt ei mieslääkäreitä niin kiinnosta. Mullakin oli ferritiini 12, meni kuulemma viitearvojen sisään eikä tarvetta minkäänlaisille toimenpiteille. Oireet kuitenkin aika laajat. Syön itse rautaa ominpäin.
Suomessa on jostain syystä vedetty kilpirauhasarvoissakin hyvin tiukat rajat. Ihan kuin ei haluttaisi edes hoitaa kansanterveyttä. Helppo lääkäreiden sitten syyttää elämäntapoja. Itse olen vasta kolmekymppinen ja olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti 23 vuotta, lapsesta asti.
Kuitenkaan en näinä päivinä pääse portaita ylös ilman hengenahdistusta, nivelkipuja riittää, väsyttää jne. oiretta oireen perään. Ketään ei edes kiinnosta. Pelottavaa kun itse joutuu lääkitsemään itseään. Minullekin on aloitettu vaikka kuinka monta masennuslääkereseptiä. En tarvitse niitä kunhan pystyn liikkumaan ja toimimaan normaalisti. Raivostuttavaa. Ap
Pyysin juuri ferritiininmittausta. Olen luovuttanut verta ja kilpirauhassairauskin. Lääkäri kieltäytyi. Sanoi, että voit hakea apteekista rautaa ja katsoa, auttaako se. Väsymykseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten taudit nyt ei mieslääkäreitä niin kiinnosta. Mullakin oli ferritiini 12, meni kuulemma viitearvojen sisään eikä tarvetta minkäänlaisille toimenpiteille. Oireet kuitenkin aika laajat. Syön itse rautaa ominpäin.
Suomessa on jostain syystä vedetty kilpirauhasarvoissakin hyvin tiukat rajat. Ihan kuin ei haluttaisi edes hoitaa kansanterveyttä. Helppo lääkäreiden sitten syyttää elämäntapoja. Itse olen vasta kolmekymppinen ja olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti 23 vuotta, lapsesta asti.
Kuitenkaan en näinä päivinä pääse portaita ylös ilman hengenahdistusta, nivelkipuja riittää, väsyttää jne. oiretta oireen perään. Ketään ei edes kiinnosta. Pelottavaa kun itse joutuu lääkitsemään itseään. Minullekin on aloitettu vaikka kuinka monta masennuslääkereseptiä. En tarvitse niitä kunhan pystyn liikkumaan ja toimimaan normaalisti. Raivostuttavaa. Ap
Lopeta lääkkeet, jos et tarvitse ja mene sitten labraan tutkituttaa onko ongelmia.
Lopeta se valitus nyt.
Varjossa kirjoitti:
Lääkäri on vaehdellut jo vuosia että minulla on anemia. Hemppa noin 90 ja ferritiini nollassa. Se on se mikä minulla on luonnostaan. Siihen ei pidä millään mömmöillä puuttua sillä elimistö sekoaa siitä ja sivutuotteena tulee kaikenmaailman sairauksia kuten masennusta.
Olet sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta lääkkeet, jos et tarvitse ja mene sitten labraan tutkituttaa onko ongelmia.
Lopeta se valitus nyt.
Nimenomaan en syö lääkkeitä. Ei kannata sinunkaan avata ketjuja joista et pidä, ei kukaan pakota lukemaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Lääkäri on vaehdellut jo vuosia että minulla on anemia. Hemppa noin 90 ja ferritiini nollassa. Se on se mikä minulla on luonnostaan. Siihen ei pidä millään mömmöillä puuttua sillä elimistö sekoaa siitä ja sivutuotteena tulee kaikenmaailman sairauksia kuten masennusta.
Olet sairas.
Minä olen täydellinen ja terve kuin nuo myrkkyjä kroppaansa pumppauttavat lääkärien juoksupojat.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin juuri ferritiininmittausta. Olen luovuttanut verta ja kilpirauhassairauskin. Lääkäri kieltäytyi. Sanoi, että voit hakea apteekista rautaa ja katsoa, auttaako se. Väsymykseen yms.
Mikä ihme siinäkin kokeessa niin maksaa ettei voida ottaa?! Mistä me oikein korkeina veroina maksetaan?! Ap
Anemia tulee vaan lisääntyy kun heinänpuputtajat valtaa kansaa. Fakta on se, että hemirauta on todella paljon tehokkaampaa kun kasvisrauta, jota ihminen ei pääasiassa hyödynnä lainkaam. Siinä ferritiinit huutelee hoosiannaa kun imetään vaan mantelimaitoo ja ollaan niin planeetanpelastajaa.
Niitä rautatabletteja saa ostaa apteekista ilman reseptiä, ja niitä saa syödä, vaikka lääkäri sanoisi, ettei tarvitse. Jos sinun hemoglobiinisi on aina ennen ollut yli 140, ja nyt on 120, sinun kannattaa sitä rautaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Niitä rautatabletteja saa ostaa apteekista ilman reseptiä, ja niitä saa syödä, vaikka lääkäri sanoisi, ettei tarvitse. Jos sinun hemoglobiinisi on aina ennen ollut yli 140, ja nyt on 120, sinun kannattaa sitä rautaa syödä.
Nuo rautavalmisteet ovat kalliita syödä jatkuvasti ja niiden alle voi piiloutua vakavia terveysongelmia. Itselläni on muutakin kuin anemiaa mietittävänä. Ap
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Olet sairas.
Minä olen täydellinen ja terve kuin nuo myrkkyjä kroppaansa pumppauttavat lääkärien juoksupojat.
Okei, olet sitten luonnonoikku. Meihin muihin kuitenkin pätevät luonnonlait ja meillä on veressä punasoluja, ei ektoplasmaa. Ei me sille mitään voida. Juokseminenkin on niin ja näin kun rautavarastot ovat tyhjät. Puuskuttaen menee raput ylös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinäkin kokeessa niin maksaa ettei voida ottaa?! Mistä me oikein korkeina veroina maksetaan?! Ap
Lääkäreillä tuntuu olevan aina joku sairaus, mitä eivät halua selvittää. Kilpirauhasen vajaatoiminta on yksi, ja nyt kun on tämä "muotiferritiini", eivät suostu millään laittamaan labraan.
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Olet sairas.
Okei, olet sitten luonnonoikku. Meihin muihin kuitenkin pätevät luonnonlait ja meillä on veressä punasoluja, ei ektoplasmaa. Ei me sille mitään voida. Juokseminenkin on niin ja näin kun rautavarastot ovat tyhjät. Puuskuttaen menee raput ylös. Ap
En puuskuta rappusissa koska olen hyvässä kunnossa. Laihduta läskisi pois ja ala kuntoilla niin ei puuskututa.
Olen normaalipainoinen, 167 cm/60 kg. Epäilisin sinua trolliksi, mutta kirjoitat ihan järkevän oloista blogia. Hämmentävää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette juuri mistään. Naiset kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää miljardeilla euroilla enemmän kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä tuntuu olevan aina joku sairaus, mitä eivät halua selvittää. Kilpirauhasen vajaatoiminta on yksi, ja nyt kun on tämä "muotiferritiini", eivät suostu millään laittamaan labraan.
Niinpä, pitää löytää ne keinot myydä masennuslääkkeitä tai Buranaa, muulla ei ole niin väliä. Ap
Ilmeisesti trollit löysivät ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette juuri mistään. Naiset kuormittavat terveydenhuoltojärjestelmää miljardeilla euroilla enemmän kuin miehet.
Kukahan ne miesten jälkeläiset kantaa ja synnyttää...
Jos hemoglobiini 12 se ei todellakaan ole mikään anemia.
Ihan menee viitearvoihin.