Yliopistossa opiskelevat! Olisi kysyttävää opiskelusta.
Aloitin juuri avoimessa yliopistossa nähdäkseni vähän millaista opiskelu ylipäätänsä on. Jos pärjään ja viihdyn niin aion hakea tutkinto-opiskelijaksi.
Olen kamala suorittaja ja aiemmissa opinnoissa mulle on kelvannut aina vaan se kiitettävä numero. Olen opiskellut todella pitkiä päiviä ja välillä unohtanut vapaapäivät. No tuossa tyylissä ei ole järkeä koska väsytän itseni aina, siksi haluaisin kuulla miten te muut opiskelette.
Monta tuntia päivässä käytät opiskeluun ja monena päivänä viikossa opiskelet?
Millaisia arvosanoja yleensä saat kursseista ja tenteistä? Riittääkö työn saamiseen tulevaisuudessa se että on läpäissyt kurssit vaikka arvosanat olisi 1-2?
Miten saat ajan riittämään niin että sinulle jää tarpeeksi vapaa-aikaa? (Mikä ylipäätänsä on tarpeeksi?)
Miten luet tenttikirjat?
Kerro toki jos tulee mieleen jotain muuta opiskeluun liittyvää. Olen superkiitollinen kaikista vastauksista♡
Kommentit (8)
Riippuu täysin alasta. Sama kuin kysyisit "hei työntekijät, millaista on töiden teko". Vähän huolestuttavaa että et itse ymmärrä kysymyksen järjettömyyttä.
Arvosanoilla ei työn saamisen kannalta ole juuri merkitystä. Ei minulta ole työhaastattelussa koskaan kysytty opintorekisteriotetta, josta ne arvosanat näkyisivät. Enemmän arvostetaan sitä, että ylipäätään olet saanut tutkinnon suoritettua jossain järjellisessä ajassa.
Ja pelkkien kurssienkin välillä on eroja. Toisista kursseista saa suorituksen ihan vain menemällä tenttiin ja tieto on niin perustietoa, että läpi pääsee ihan lukematta. Toisissa kursseissa on valtava määrä erilaisia kurssitehtäviä + vaativahko tentti ja osassa pelkkä tentti, mutta nippelitiedoilla.
Mutta: jos on tosi ahkera niin 8-16 työskentelyllä varmasti saa hyviä arvosanoja.
Riippuen alasta tutkinnon saa helposti suoritettua työn ohessa ihan muutaman tunnin viikottaisella työllä.
Kuten jo sanottu, kysymys sellaisenaan on täysin järjetön. Ei pysty vastaamaan.
Minä olen ollut jo pitkään työelämässä, minun opiskeluista on parikymmentä vuotta. :) Ketään ei kiinnosta arvosanasi, ainoastaan se, että valmistuit. Sinun on ihan turha jumittua yksittäisiin tentteihin. Mitä tulee siihen, kuinka paljon lukemista tentit vaatii, se selviää vain kokeilemalla.
Ensimmäinen kommentti on se, että yliopistossa ei arvosana perustu sille että "kaikkien pitäisi päästä läpi" jolloin hylkyjä tai keskinkertasia numeroita voi tulla jopa hyvälle opiskelijalle. Harva meistä on laaja-alainen nero joka saa huipputuloksia riippumatta aiheesta (vaikka kielet/tekniikka/kirjallisuusanalyysi/kemianlabrat) jolloin lähes jokaisella on todistuksessaan niitä hyviä ja myös huonompia numeroita. Älä tähtää pelkkiin kymppeihin, sillä uuvut. Tärkeämpää on ymmärtää kokonaisuuksia ja panostaa niihin kursseihin jotka oikeasti kiinnostavat.
On hyvin alakohtaista mikä määrä opiskelua on tarpeeksi. Itse koin että ne muutaman käymäni taloustieteen kurssit vaativat hyvin vähän, ja sain huippunumeroita minimityöllä, kun taas jotkut syventävät matematiikan kurssit eivät täysin auenneet ilman valtavia määriä tehtäväharjotteluita iltaisin. Osa kielikursseista oli helppoja, kun taas toiset olisivat vaatineet hirveän määrän itseopiskelua kurssin ohella. Vaihtelua on siis paljon, riippuen sekä omista kyvyistä, kurssimateriaalista että opettajan vaatimuksista.
Helpompaa vastata, jos kerrot, mitä alaa luet :)
Eri aloilla opiskelu on niin kovin erilaista. Toisilla voi tenttiä ison osan kursseista, toisilla on paljon pakollisia labroja/harkkoja tms. Jos tähtäät tutkijaksi niin toki opintoihin kannattaa panostaa eri tavalla kuin jos opiskelet jotain hyvin työllistävää alaa jossa pelkällä valmiilla tutkinnolla on merkitystä. Joka tapauksessa harvoin joillain yksittäisten pikkukurssien arvosanoilla on merkitystä.
Mutta vaikea antaa yleispäteviä neuvoja. Sano ensin mitä haluat opiskella ja mitä töitä haluat tehdä tulevaisuudessa. Sillä on niin ratkaiseva merkitys.