Muistatteko, tällaista 70- ehkä 80-luvuilta?
Oli nimittäin sellainen vuosikirja naimisiin menneistä, siinä oli avioparien nimet ja hääkuvat. En tiedä oliko tämä joku tilattava kirja, pitikö siihen ilmoittaa itsensä ja puolisonsa ja lähettää sinne hääkuvansa, vai miten lie toiminut. Muistan tällasen kirjan olleen omilla vanhemmillani. Onko kenellekään teille tuttu, vai tekeekö muistini tepposet, oliko tällaisia vuosikirjoja olemassa?
Kommentit (2)
Ihan 70-luvun alussa tämä oli. Olen nimittäin jo niin vanha, että menin ensimmäiseen avioliittoon v. -70, ja meille tuli joku kaupparatsu esittelemään tällaista kirjaa. Siinä oli ideana se, että kaikki sinä vuonna avioituneet parit saivat antaa kuvansa ja nimensä siihen teokseen. Muistaakseni siitä piti jotain maksaa, mutta ei silloin, jos antoi siihen vain nimensä, ei kuvaa. Mutta jos maksoi siitä sen summan, mikä se lie ollutkin, en muista, niin sai antaa siihen sitten myös hääkuvansa ja sai sen kirjan sitten itselleen joskus aikanaan postitse.
Ei maksettu siitä mitään, mutta tiedot sinne sai antaa ja annettiin.
Vaikka en kyllä nyt ymmärrä, miksi.
Nämä kaupustelijat tekivät tätä hommaa ihan hakuammuntasysteemillä, eli sekin myyntimies kyseli meiltä, että tiedämmekö paikkakunnalta muita pareja, jotka on menneet samana vuonna naimisiin.
Olen myöhemmin ajatellut sitä, että olikohan se ihan viisas juttu. Mitä ihmettä kukaan tekee jollain kirjalla, jossa on vain sivukaupalla yhtenä vuonna naimisiin menneitä ihmisiä ja näiden hääkuvia tai pelkät nimitiedot.
Toisaalta voisihan se toimia jonkinlaisena ajankuvauksena. Näkisi, miten hääparit minäkin vuotena ja vuosikymmenenä on pukeutuneet ja laittautuneet, mikä on minkäkin vuoden tyyli. En usko, että silloin v. 1970 yhdelläkään morsiamella olisi ollut toppiyläosa tai edes paljaat olkapäät, eikä välttämättä edes lyhythihaisia tai hihattomia häämekkoja. Silloin oli vielä muotia - tai kenties joku säädyllisyyden edellytys - häämekossa pitkät hihat. Minullakin oli minimekko, mutta pitkät hihat. Olin aika kaunis morsian, mutta olinkin kauhean nuori, vasta 17-vuotias.
Ei tee muistisi tepposta.Olen nähnyt yhden tuollaisen vuosikirjan.
Tunsinaikanaan miehen jolla oli vuosikirja entisestä liitostaan.Siinä oli heidän hääkuva ja päivämäärä.
Muistaakseni jotain vieraiden kirjoittamia muistoja häätilaisuudesta.Siinä oli kaikkien sen vuoden parien tiedot,jotka olivat ne sinne antaneet.Koski kai koko suomea.Oli kyllä tosi paksu kirja,mutta jäin miettimään,että oliko koko maan käsittävä.
Muistini mukaan oli.Aika oli 60-lukua tai 70-luvun alkua.