Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola ja klamydia

Vierailija
06.11.2013 |

Olen menossa loppuviikosta ensimmäiseen neuvolaan ja olen täyttänyt lomakkeita. Minulla on vuosia sitten ollut klamydia ja se on hoidettu pois. Tästä on noin kuusi vuotta ja olin silloin YTHS:n asiakkaana. Minun tekisi hirveästi mieli olla kertomatta tästä asiasta, sillä se on ollutta ja mennyttä ja pysyviä vaikutuksia ei näköjään ole tullut (PAPA ok). Onko jollain tietoa voiko neuvola/ muu julkinen puoli nähdä YTHS.n aikaisia tietoja?

En haluaisi valehdella, mutta en tiedä onko sillä klamydialla mitään merkitystä enää? Jos päihdeäidin leiman saa siitä, että tunnustaa 10 vuotta sitten polttaneen vähän hasista niin minkä leiman klamydiasta saa? Olenko ikuisesti julkisella puolella joku helppo, huono nainen, vaikka parisuhteesta taudin sain? 

nim. epätietoinen -85

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Mullakin on ollut klamydia ja olen itse neuvolan th ;).

Ajattelen kyllä, että tietoja ei kannata pimittää. Mikäl isitä tietoa ei ole tk:ssa, ei terkka sitä tietoa saa. Suosittelen kyllä kertomaan silti.

Vierailija
2/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa. Ei ne tiedot eteenpäin mene. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klamydia testin ne ottaa joka tapauksessa, oli sulla se ollut aikaisemmin tai ei. Se otetaan aina kun on joku alapään asia kyseessä. Siihen en osaa vastata että näkyykö ne tiedot siellä, ja eikös tuo klamydia oo yleisin sukupuolitauti, ollut tyyliin 20% kansasta, niin ei ne sua siellä lynkkaa sen takia. Ei ne varmaan ees tuollaisista kysy, esim. kondylooma on semmonen jota taidetaan kysyä (ei välttämättä häviä koskaan elimistöstä). Älä turhaan hätäile sen melkein 20vuotta sairastetun klamydia takia, eiköhän se ole hoitunut jo, jos ei niin ois kai se jo aiemmin ilmi tullut.

Mutta noita päihteiden käyttöjä ei todellakaan kannata tunnusta, siis että bilettäessä on kuppia tullut otettua (aika monella näin), jos oikein pilkunviilaaja sattuu, sehän tarkottaa sitä että sä edelleen ryyppäät ja räälläät. Päihdeäitit erikseen, mutta jos ihan "normaali" vkonloppuja bilettäjä on niin ei kannata kertoa mitään, neuvolassa saavat leivottua susta oikeesti vaikka mitä :D

Vierailija
4/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä oteta neuvolassa klamydiaa.

Vierailija
5/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Hyvä tietää, ettei tiedot mene eteenpäin. Netissä on liian monta kauhutarinaa ihmisistä, jotka ovat olleet liian rehellisiä neuvolassa ja ovat joutuneet ongelmiin siitä. Taidan olla huono ihminen ja olla kertomatta. Olen jo ylipainoinen eli saan siitä varmaan jo haukut niskaani, eiköhän se riitä. 

Jos olet TH yhä paikalla, voisitko perustella miksi tartunnasta kannattaa kertoa? 

Vierailija
6/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt ei neuvolassa sitä klamydianäytettä oteta, niin jossain vaiheessa raskautta kyllä. En enää muista satavarmasti että missä vaiheessa ne sen ottaa, jos kovasti muistiani kaivelen niin niin siinä aika alussa käydään labrassa, jossa otetaan hiv, tippuri ja sitten se klamydia, viimeistään äitipolilla (vai käykö siellä edes kaikki?? itse kävin tarkastuksissa siellä, sekä neuvolassa, riskiraskaus, ei klamydiasta johtuva ;) ) Ei oo tarkoitus tästä väitellä sen enempää, vaan perustuu kokemuksiin siitä, miten aina kun alapäätä pitää näytellä, pitää kusta purkkiin)

Vierailija
7/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multa kyllä klamydiatestiä ole raskausaikana ikinä otettu.Toki se varmsti otetaan, jos iihen on jotain aihetta, mutta ei se mikään automaatio ole.

Vierailija
8/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa klamydiatesti virtsasta on automaatio kaikilta odottajilta.

Vierailija
9/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se on ihan automatio, sanovat aina heti että otetaan klamydianäyte, kuuluu käytäntöön. Ei ne ees kysele että onko tarvetta, samoin kun röntgenissä kysytään oletko raskaana, siitä on lappu luukulla että kysymme kaikilta 8ei tietenkään vanhuksilta) siitäkin porukka loukkaantuu jos epäillään :D

Vierailija
10/10 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös klamydia yleensä hoidu antibiootilla, että ei siinä klamydiatestissä enää mitään näkyisi eikä se vaikuttaisi raskauden aikaiseen terveydentilaan tai vauvaan mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä