Jos olisit nukkunut vain yhden tunnin yöllä
Kommentit (29)
En, olen potilastyössä, en pystyisi enää näin 45-vuotiaana olemaan työn vaatimalla skarppiustasolla. Tietysti, jos sijaista ei olisi mahdollista saada, niin sitten.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:49"]
Itse nukun n. 3 tuntia yössä ja parjään vallan mainiosti - kiitos liikunnan, ruokavalion ja selibaatin. Olen täynnä energiaa.
[/quote]
No tuota ei KUKAAN ihminen oikeasti jaksa muutamaa kuukautta pidempään, vaikka kuinka pitäisit itseäsi machona tai superihmisenä.
En tiedä, en ole koskaan kokeillut noin pienellä unella. Sittenhän sen näkisi. Menisin töihin ja lähtisin pois, jos pahalta tuntuu. Kärsin kovasti unettomuudesta ja nukun muutenkin hyvin vähän ja pätkissä, mutta yhden tunnin yöuni on vielä kokematta. Toivottavasti en sitä koskaan koe.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:49"]
Itse nukun n. 3 tuntia yössä ja parjään vallan mainiosti - kiitos liikunnan, ruokavalion ja selibaatin. Olen täynnä energiaa.
[/quote]
No tuota ei KUKAAN ihminen oikeasti jaksa muutamaa kuukautta pidempään, vaikka kuinka pitäisit itseäsi machona tai superihmisenä.
[/quote]
Noh, olen toiminut näin 6 kk ja tehnyt mm. tuona aikana väitöskirjan. Olo on joka tapauksessa todella hieno.
Vuodesta 2008 ollut unettomuutta. Tiedän tasan tarkkaan milloin olen valvonut koko yön, koska silloin tulee katsottua kelloa 1-2 tunnin välein ja pidettyä silmiä auki.
Sitten on näitä "ehkä nukuin"- öitä, jolloin on kyllä nukkunut mutta todella kevyesti.
Olen lääketyössä eli töissä pitää aivojen toimia 8h. Tauot on 20 min ja 10 min eikä ne riitä mulle ollenkaan. Joskus tauoilla on pakko kuunnella työkaverien murheita yms. vaikka haluaisi vain olla aivot narikassa edes hetken. Stressiä on paljon.
24h valvominen ei vaikuta muuta kuin sydämeen lisälyönteinä. Pystyn hyvin ajamaan autoa.
48h valvominen ei ennen väsyttänyt ja ajoin autoakin ihan hyvin. Nykyään taidan jäädä tuosta kotiin, olen jo kerran jäänyt, koska olo alkaa olla sama kuin 72h valvomisessa.
72h valvominen, olo alkaa olla aika kamala. Tasapainokaan ei pidä enää. Ei missään nimessä töihin saatika ulos ovesta.
Sen verran paska vaiva tämä, että jos sanoo töihin, että ei ole nukkunut niin tulee palkaton vapaapäivä. Koska unettomuus "ei vie työkykyä" niinkuin joku flunssa! Pitäisi siis käydä hakemassa lääkärintodistus. No milläs todistat, lääkäri määrää unilääkkeitä, masennuslääkkeitä ja terapiaa ja sitten ehkä saattaisi saada vähän sairauslomaakin.
saatteko te noin vain jäädä työpaikoilta kotiin paikalliselle vapaalle omalla ilmoituksella vai haetteko te saikkua tässä tapauksessa?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:12"]
Vuodesta 2008 ollut unettomuutta. Tiedän tasan tarkkaan milloin olen valvonut koko yön, koska silloin tulee katsottua kelloa 1-2 tunnin välein ja pidettyä silmiä auki.
Sitten on näitä "ehkä nukuin"- öitä, jolloin on kyllä nukkunut mutta todella kevyesti.
Olen lääketyössä eli töissä pitää aivojen toimia 8h. Tauot on 20 min ja 10 min eikä ne riitä mulle ollenkaan. Joskus tauoilla on pakko kuunnella työkaverien murheita yms. vaikka haluaisi vain olla aivot narikassa edes hetken. Stressiä on paljon.
24h valvominen ei vaikuta muuta kuin sydämeen lisälyönteinä. Pystyn hyvin ajamaan autoa.
48h valvominen ei ennen väsyttänyt ja ajoin autoakin ihan hyvin. Nykyään taidan jäädä tuosta kotiin, olen jo kerran jäänyt, koska olo alkaa olla sama kuin 72h valvomisessa.
72h valvominen, olo alkaa olla aika kamala. Tasapainokaan ei pidä enää. Ei missään nimessä töihin saatika ulos ovesta.
Sen verran paska vaiva tämä, että jos sanoo töihin, että ei ole nukkunut niin tulee palkaton vapaapäivä. Koska unettomuus "ei vie työkykyä" niinkuin joku flunssa! Pitäisi siis käydä hakemassa lääkärintodistus. No milläs todistat, lääkäri määrää unilääkkeitä, masennuslääkkeitä ja terapiaa ja sitten ehkä saattaisi saada vähän sairauslomaakin.
[/quote]
Muuten samanlaista ja sama vaiva kuin minulla, paitsi olen kärsinyt siitä 20 vuotta. Nyt 48 vuoden iässä toimintakyky laskee todella paljon valvotun vuorokauden jälkeen, nuorempana ei niinkään. Olen töissä ensihoitajana, joten hyvä vireystila on ensitärkeä. Itse siis koittaisin ensin saada sijaisen itselleni, jos ei onnistu niin sitten selvitä jotenkin työpäivästä.
Voiko joku ihan tosissaan kysyä tällaista? Vielä nyt melkein 5-kymppisenäkin jaksaaa kyllä yhden päivän ilman yöunia, mutta varsinkin nuorempana oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että ainakin kerran viikossa jäi yö nukkumatta eikä tullut mieleenkään jättää työpäivää sen takia väliin. Nyt vanhemmiten palautuminen sellaisesta kestää pitempään, niin pyrin kyllä välttämään ylimääräistä valvomista, jos on aikainen herätys.
Sen olen huomannut, että silloin, kun jaksan huolehtia tervellisestä syömisestä, liikkumisesta ja pääsääntöisesti riittävästä unesta, yksi lyhyt tai kokonaan uneton yö ei tunnu juuri missään. Sitten taas, kun välillä lipsahdan huonommille tavoille, valvominenkin rasittaa enemmän.