Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulutus periytyy

Vierailija
03.11.2013 |

Tiesittekö, että amisopiskelijoiden äideistä vain 3%:lla on akateeminen loppututkinto (akateeminen ei siis tarkoita mitään amk-tasoa).

Huolestuttavaa!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa minusta tässä on se, että ap:lle tämä asia tulee täysin uutena asiana, isona yllätyksenä. 

Vierailija
2/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimenomaan niin, että koulutus periytyy äidin puolelta voimakkaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on huolestuttavaa?

Vierailija
4/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika siinä ammattikoulussa on? Me kaikki emme voi olla akateemisia (työttömiä) :)

Vierailija
5/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se kertoo sitä, että lapset arvostavat vanhempiensa ammatteja. Sitä että töihin ja tuloihin pääsee jo suht nuorena kiinni tarvitsematta ottaa opintolainaa ja kituuttaa vuosikymmentä, jolloin perheen perustaminen voi tapahtua vasta kolmikymppisenä. Ja arvostavat sitä että vapaa-aika on vapaa-aikaa jolloin ei tarvi miettiä työasioita.

Vierailija
6/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusvalinnat tehdään siten että ne sopivat minäkuvaan: millainen minä olen ja mitä osaan, mihin kykenen ja mitä haluan olla. On vaikea kuvitella olevansa esim. lääkäri ja kouluttautua yliopistossa, jos omassa lähipiirissä ei ole ketään, joka olisi niin tehnyt. Ja onhan se niinkin, että keskittymishäiriöitä, oppimishäiriöitä tai mielialahäiriöitä on isolla osalla nuorista, silloin on takuulla vaikea kuvitella jaksavansa ja pystyvänsä suoriutua vaativammista opinnoista. Ammattikouluissa on kyllä paljon fiksuakin väkeä, mutta myös aika paljon niitä, joilla ei olisi edellytyksiä selvitä yhtään vaativammista ja pidemmistä opinnoista.  

Vierailija
7/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus periytyy, tai sitten ei. Jos se olisi minun kohdallani periytynyt, olisin käynyt vain kansakoulun ja yrittänyt löytää jotain järkevää tekemistä, että olisin voinut elättää itseni.

Toisin kuitenkin kävi. Olin lähisuvustani ensimmäinen, joka kävi keskikoulun, suoritti ylioppilastutkinnon ja yliopistollisen loppututkinnon (maisteri) ja sitten työn ohessa vielä toisenkin tutkinnon. Ja ulkomailla asuessani hankin sielläkin yhden pätevyyden, johon tosin riitti lyhyempi yliopistokoulutus, sillä osin se sivusi maisterin tutkintoani. Eli näin se koulutus periytyi. Tunnen kyllä nuo tutkimukset koulutuksen periytymisestä.

Vierailija
8/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun on pakko tehdä ns. suorittavan tason työt, joten eikö ole vain hyvä, että niihin hakeudutaan vapaaehtoisesti eikä pakolla? Minä nyt olen pelkän amiksen käynyt (kuten molemmat vanhempanikin), mutta en keksi millä matematiikalla yhteiskunta voisi toimia, jos kaikki syntyperäiset suomalaiset hankkisivat akateemisen koulutuksen ja duunarit tuotaisiin muista maista. Ehkä ap on fiksumpi ja osaa kertoa?

Vierailija
9/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tuossa on huolestuttavaa? Siis ihan oikeasti?

Vierailija
10/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 20:34"]

Koulutus periytyy, tai sitten ei. Jos se olisi minun kohdallani periytynyt, olisin käynyt vain kansakoulun ja yrittänyt löytää jotain järkevää tekemistä, että olisin voinut elättää itseni.

Toisin kuitenkin kävi. Olin lähisuvustani ensimmäinen, joka kävi keskikoulun, suoritti ylioppilastutkinnon ja yliopistollisen loppututkinnon (maisteri) ja sitten työn ohessa vielä toisenkin tutkinnon. Ja ulkomailla asuessani hankin sielläkin yhden pätevyyden, johon tosin riitti lyhyempi yliopistokoulutus, sillä osin se sivusi maisterin tutkintoani. Eli näin se koulutus periytyi. Tunnen kyllä nuo tutkimukset koulutuksen periytymisestä.

[/quote]

No, akateemisena varmasti ymmärrät, että poikkeuksia löytyy aina, ja tilastot kertovat vain tyypillisyyksistä. Ei kai kukaan väitä, että koulutus periytyisi aina. Usein kuitenkin.

Vierailija
12/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy myös poikkeus!

Terveisin terveydenhoitaja

Vierailija
13/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on lukenut sosiologiaa yhtään tältä osin, niin tietää että tilastollisesti koulutus periytyy aika vahvasti, samoin sosioekonominen luokka. Kyse on kuitenkin tilastollisesta seikasta eikä kerro mitään yksilön valinnoista tai mitenkään määritä niitä. Kertoo vain todennäköisyyksiä. 

Toisaalta jos luki tuon saman lehtijutun niin siinä taidettiin sanoa että joka kolmannen äidillä ei ollut tutkintoa laisinkaan eli amk-opiskelijat kouluttautuvat paremmin kuin vanhempansa. 

Vierailija
14/14 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutus voi periytyä. Lapsi voi usein valita samantasoisen koulutuksen kuin vanhemmillaan, mutta ei se periydy. Ihan itse täytyy kouluun hakeutua ja opiskella. Jos joku asia periytyy, se tekee sen aina tietyn säännönmukaisuuden kautta.