Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko mennä ammatikouluun?

Vierailija
03.11.2013 |

Minulla on taustalla pahaa koulukiusaamista, paha koulupelko ja siksi huono todistus peruskoulusta. Olen ollut poissa normielämästä kymmenen vuotta, ylikin, ja olen mielenterveyspuolella potilaana. Nyt on tullut sellainen aika, että olen alkanut miettiä elämääni eteenpäin, unelmiani myös.

Ja en halua ammattikouluun. Olen ilmoittautunut iltalukioon ja käyn sen, ja haen sitten yliopistoon. Tämä ei vaan tunnut sopivan kenellekään, kelle olen asiasta puhunut.

Minun pitäisi kuulemma nyt vain "saada joku ammatti". Minun pitäisi tehdä töitä, että miehenikin saisi toteuttaa unelmiaan, ja koska minulla on kaksi lasta niin heillekin olisi hyvä että minulla on ammatti. Pitäisi olla edes joku... ja kun yritän sanoa että minusta eintodellakaan ole hoitoalalle ja että ei minua historiani takia sinne edes otettaisi, niin ei mene perille. Sanon, etten ole käsistäni kätevä, niin ei mene perille. Sanon, että en halua kokiksi tai tarjoilijaksi vaan että haluan enemmän, niin ei.

Ihan kuin minulla ei olisi oikeutta unelmoida.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka sinne amikseen pakottaa? En tajua. Menet lukioon ja sitten yliopistoon ja sillä siisti. Mutta sinulta olisi ryhdikästä keksiä myös joku tapa rahoittaa opintosi ja perheesi elämä omalta osaltasi, sillä lukion suorittaminen ja sitten yliopistotutkinnon suorittaminen vievät arviolta noin kuusi vuotta. Kun selvität ensin tämän ja sitten perustelet valintasi, kenelläkään ei ole nokan koputtamista. Lakkaa olemasta lapanen!

Vierailija
2/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sinusta sitten tulee? Kai olet ajatellut, että lukio ei riitä eli mille alalle tähtäät? Mikä on se "enemmän"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ammattikoulu, menet sinne lukioon ja sitten haet sinne, minne haluat, se on sinun oikeutesi ja mielestäni jopa velvollisuus itseäsi kohtaan! Olet nyt elämäsi alussa, käytä se hyvin, ihan riittämiin olet kärsinyt muidenkin vuoksi.

Vierailija
4/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:06"]

No mikä sinusta sitten tulee? Kai olet ajatellut, että lukio ei riitä eli mille alalle tähtäät? Mikä on se "enemmän"?

[/quote]

Yliopisto on se enemmän. Valtiotieteet tai yhteiskuntatieteet. Elämääni rahoittaa työkyvyttömyyseläke.

Ap

Vierailija
5/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksiko sinua yritetään tuupata? Sehän tuntuu olevan nykyään patenttiratkaisu kaikkiin työllisyysongelmiin. Työttömäksi jääneet paperimiehet ym., maahanmuuttajat - kaikki vaan lähihoitajiksi. Kohta ei alalla ole työvoimapulaa.

Käy iltalukio ja jatka siitä sitten haluamallesi alalle. Oletko ottanut selvää, saatko Kelan kuntoutustukea tai aikuisopintotukea?

Vierailija
6/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:06"]

[/quote]

Yliopisto on se enemmän. Valtiotieteet tai yhteiskuntatieteet. Elämääni rahoittaa työkyvyttömyyseläke.

Ap

[/quote]

No sittenhän homma on järjestyksessä tulojenkin puolesta eikä kukaan voi sinua määrätä.

Vierailija
7/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin menet sinne iltalukioon ja suoritat sen kunnolla.

Vierailija
8/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet tietenkin sinne, mitä haluat opiskella.

Itse lukion ja yliopiston käyneenä nostan esiin kaksoistutkinnon. Jos nyt valitsisin, mitä teen peruskoulun jälkeen, valitsisin varmaan juuri kaksoistutkinnon lukion sijaan, koska siinä tapauksessa minulla olisi myös ammattitutkinto paikkaamaan tilannetta näin lisääntyneen akateemisen työttömyyden aikana.

Vierailija
9/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tässä ongelmana se että virastot eivät pidä iltalukiossa opiskelua päätoimisena opiskeluna ja näin ollen iltalukiossa opiskeluun on vaikea saada rahoitusta? (ainakin joskus on ollut näin, en tiedä onko asia muuttunut.)

Minäkin suosittelisin tuota kaksoistutkintoa. 

Vierailija
10/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kaksoistutkinto ole mikään läpihuutojuttu, se on aika rankkaa opiskelua se. Jos ei mikään kiinnosta ammattikoulussa, niin on turha ympätä sitä väkisin lukion ohelle tai muutenkaan, vaan on parempi panostaa siihen lukion ja kirjoituste suorittamiseen hyvillä arvosanoilla. Helppoahan sitä kaksoistutkintoa on ehdotella, jos ei ole kyseisistä opinnoista kokemusta.

Vierailija
11/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ihan todella panostaa tuohon lukioon, ja koska minulla tai siis meillä on kaksi pientä lasta, niin ei minulla ole aikaa eikä jaksamista käydä kaksoistutkintoa nyt läpi. Olen jo 30v, ikäkin tulee vastaan. Jo pelkkä lukion tunnille meneminen pelottaa iha sairaasti, saati sitten älytön tahti kahden tutkinnon kanssa.

Ap

Vierailija
12/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne mikä sinua kiinnostaa. Itsetuntokin kohoaa, jos pidät omista haluistasi kiinni. Pääsee sieltä lukiosta pois heti, kun siltä tuntuu. 

Vierailija
13/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ajatusleikkinä: olisiko vastaavanlainen mies löytänyt naisen, jonka kanssa tehdä pari lasta?

t: Lassukka

Vierailija
14/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:39"]

Ihan ajatusleikkinä: olisiko vastaavanlainen mies löytänyt naisen, jonka kanssa tehdä pari lasta?

[/quote]

Ei olisi. Joutuisi olemaan naisetta koko ikänsä.

Vierailija
15/15 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:39"]

[/quote]

Ei olisi. Joutuisi olemaan naisetta koko ikänsä.

[/quote]

Entä jos käy lukion, yliopiston ja valmistuu, saa töitä ja on tyytyväinen elämäänsä? Kai sellainen mies jo naisen saa? 

En ole teihin lassukoihin juuri tutustunut, mutta jos ymmärrän pointtisi niin tarkoitus on alentaa naisia ja käytät minua esimerkkinä? 

Ap