Jyväskylään muutto?
Miten kannattaa järjestää muutto jos on opiskelija tai pienituloinen ja ei halua opiskelija-asuntoon?
Onko joitakin tahoja, joita kannattaa suosia tai välttää? Kaupungin asunnoista olen kuullut puhuttavan pahaa. Mitenkäs seurakunnan tai säätiöiden asunnot?
Onko kuntoutujille järjestöjä tai säätiöitä, jotka järjestävät asumista?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin kannattaa opetella paikallinen kieli.
Jyvääskyläään muutto.
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki.
Ja mistähän tämäkin paskajuttu juontaa juurensa?
Ei täällä noin puhuta.
t: Helsingissä syntynyt ja Jyväskylään kotiutunutPuhutaanhan. Mutta mitä sitten? Kaikilla alueilla on omat murteensa.
T. Paljasjalkainen jyväskyläläinen
No kuinkahan v i t u n paljaat jalat minulla sitten on, kun en vaan kuule puhuttavan noin? 60 vuotta olen kuunnellut.
en ole minäkään koskaan kuullut, että kukaan olisi täällä sanonut "Jyvääskyläään muutto"
enkä liioin "eppu, toppu, kolkkuakaan" paitsi joidenkin junantuomien mukana.
En sitten tiedä minkälaisten ihmisten kanssa olette puhuneet vai ettekö vaan kuule, mikä on Jyväskylän murre. Kyllä täällä vokaaleja venytetään ja eput, toput jne. on kaikille paikallisille tuttuja juttuja. Ei tietystikään kaikki käytä samoja sanoja. Miksi käyttäisi?
kyllä, vokaaleita venytetään, mutta ei kaupungin nimessä. muutenkaan ei kaikissa sanioissa venytetä vokaaleja.
Niin? Tämähän juuri oli tuossa ensimmäisessä viestissä se pointti. Luulin sen olevan aivan itsestäänselvää kaikille. Ilmeisesti luulin väärin.
Katso Kalevauva -bändin video Juväskylä. Kertoo kaiken oleellisen.
Tämä on paska kaupunki.
En kyllä näe mikä idea on sinne muuttaa, huonot kulkuyhteydet ja jumalan selän takana. Mieluummin Seinäjoki, keskeinen paikka, junalla Hesaan parissa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe mikä idea on sinne muuttaa, huonot kulkuyhteydet ja jumalan selän takana. Mieluummin Seinäjoki, keskeinen paikka, junalla Hesaan parissa tunnissa.
No Seinäjoki on pikkupaikka. Jyväskylä on kulttuurikaupunki ja ihmiset terveempiä ja virkeämpiä kuin esim.Kuopiossa. Siellä voisi aloittaa uuden elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyvääskyläään muutto.
Ja mistähän tämäkin paskajuttu juontaa juurensa?
Ei täällä noin puhuta.
t: Helsingissä syntynyt ja Jyväskylään kotiutunutPuhutaanhan. Mutta mitä sitten? Kaikilla alueilla on omat murteensa.
T. Paljasjalkainen jyväskyläläinen
No kuinkahan v i t u n paljaat jalat minulla sitten on, kun en vaan kuule puhuttavan noin? 60 vuotta olen kuunnellut.
Sä et vaan kuule sitä. Itsekin olen 60-v. paljasjalkainen jyväskyläläinen ja varmaan 40-vuotiaaksi asti meni ennen kuin kuulin, että täällä oikeasti sanotaan "jyvääskylä", ja niin sanon itsekin. Eput ja toput ym. on ihan tuttuja kaikille jyväskyläläisille.
Vierailija kirjoitti:
mielenkiinnosta: miksi et halua opiskelija-asuntoon? on jo aikaa kun asuin itse koasilla, mutta en löydä mitään vikaa siinä asumismuodossa. oli yksiö, talo oli rauhallinen, vuorka alhainen, vuokraan kuului sähkö, vesi ja netti (sekä tietysti lämmitys).
En ole kuullut kaupungin asunnoista puhuttavan pahaa, olen kuullut, että yhden kaupunginosan kaupungin asuntoja kannattaa välttää, mutta toisaalta olen kuullut siellä asuvilta ettei nykymeno ole sellaista kuin menneinä vuosina.
mitä asioita haluaisit välttää? kyselet tekstissäsi myös kuntoutujien asunnoista, joten päättelen siitä, että kärsit joko alkoholismista/huumausaineista tai masennuksesta. Silloin kehottaisin välttämään keskustaa asuinalueena, koska siellä on paljon päihdehoukutuksia ja masennuskin voi pehntua, kun tulee tietenkin myös öiseen aikaan keskustan melut sisälle.
En ole koskaan käyttänyt päihteitä, mutta masennusta on ollut kyllä ja herkkyyttä häiriötekijöille neuroepätyypillisyydestä ja muusta johtuen. Kestän töihin liittyvää raskastakin stressiä ja hankaluutta, mutta en halua sitä seinän taakse vapaa-ajalle; siinä menee raja.
Asuntoon pitäisi mahtua oma pesukone tai olla sellainen valmiina.
Olen alunperin kotoisin kaupungista, missä on yksi Suomen pahamaineisimmista luottohäiriöghetoista ja siellä oli sellaisia taloja, missä kulttuurisesti rikkaat asukkaat heittelivät roskat parvekkeelta alas ja tulivat fileerausveitsen kanssa oven taakse, kun naapuri valitti tästä.
Olen jo aikuisemmassa iässä ja kaipailen keskiluokkaista siistiä ympäristöä, vaikka asuisinkin vuokralla.
Yritän vielä käydä AMK:n loppuun täällä omalla paikkakunnalla, mikä toivon mukaan loppuu ensi vuoden puolella, mutta samaa alaa ja jatko-opintoja voisi käydä myös tuolla Jyväskylässä ja toki työelämä kiinnostaisi.
Jyväskylässä ei ole mitään hyvää. Muuta lahteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tärkeimmät.
Ei kai nyt luokka-asteista kovin usein puhuta, jos ei ole sen ikäisiä lapsia. Kaipa itsekin puhuin ala-asteella noin, mutten enää. Mulla on ikävä Jyväskylään, mutta jo aikuiset lapset pitää mut toisessa kaupungissa. Haluan nähdä heitä useammin kuin kerran kuukaudessa. Jyväskylä on hyvä kaupunki, on kaunista luontoa ja järviä. Ihmiset on avoimempia kuin Länsi-Suomessa.
Kaupungin asunnoissa ei ole mitään vikaa, seurakunnalla on hyvin vähän tarjontaa ja muut säätiöt taitaa olla lähinnä Katulähetys... Tosin vvo ja sato toimii myös ja heillä on aivan samanlaista tarjontaa kuin kaupungilla...
Vierailija kirjoitti:
Katso Kalevauva -bändin video Juväskylä. Kertoo kaiken oleellisen.
Tämä on paska kaupunki.
Kivaltahan tuo kuulostaa kun videon katsoin.
yksi,taitaa olla kaksio olisi vuokrattavana,menisin jos olisi mahdollista.
kävin kesällä viherlandiassa ja kaupunkikierroksella .entisessä asuinkaupungissa.
Kannattaa huomioida se, että Jyväskylässä ei sitten ole mitään työpaikkoja, ellet sitten ole tyyliin vanhusten lähihoitaja. Kaverini opiskeli Jyväskylässä ja hän haki satoihin kesätyöpaikkoihin, eikä koskaan päässyt mihinkään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Jyvääskyläään muutto.
Nuo nyt on vielä ihan normaaleja verrattuna siihen että eteläpohjanmaan juntit sanoo tissiä kikiksi ja lehmää itikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Jyväskylästä kaupunkina? Olen muuttamassa sinne
Persut murhailevat ihmisiä.
Tutkija: Perussuomalaisilla ja äärioikeistolla melko paljon yhteyksiä Jyväskylässä
Vierailija kirjoitti:
Jyvääskyläään muutto.
Täällä on kuule niin paljon muualta muuttaneita, että syntyperäistenkin on vaan ihan pakko ymmärtää muutakin kuin paikallista murretta. Eikä se paikallinen murre niin paljon yleiskielestä poikkea, etteikö sitä ymmärtäisi kuka tahansa suomenkielinen, ainakin pääosiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Jyväskylästä kaupunkina? Olen muuttamassa sinne
Persut murhailevat ihmisiä.
Tutkija: Perussuomalaisilla ja äärioikeistolla melko paljon yhteyksiä Jyväskylässä
Persukortti läjähti taas pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki on viimenen p**kaläävä, hyh. Jyväskylä on ihan kiva, kaunista luontoa lähellä paljon, hyvät liikuntamahdollisuudet, rento ja mukava yleistunnelma/ ihmiset. Kulttuuria ja menoakin löytyy, joskin toki vähemmän kuin suuremmissa kaupungeissa. Myöskään ongelmat ei tosin ole yhtä suuria, eli todennäköisemmin saat elää rauhassa kuin esim. Helsingissä tai Tampereella. Pistä asuntohakemusta suurimmille yhtiöille, opiskelija-asunnot on myös ok. Kaupungin asunnoista en tiedä.
Kristiina xx kirjoitti:
Kannattaa huomioida se, että Jyväskylässä ei sitten ole mitään työpaikkoja, ellet sitten ole tyyliin vanhusten lähihoitaja. Kaverini opiskeli Jyväskylässä ja hän haki satoihin kesätyöpaikkoihin, eikä koskaan päässyt mihinkään töihin.
Minulla on melko paljon sote-koulutusta ja vastaavaa. Jonkinlainen hoitotyö kiinnostaisi, mutta ei vanhuspuolella, vaan enemmänkin nuorisopuolella.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mielenkiinnosta: miksi et halua opiskelija-asuntoon? on jo aikaa kun asuin itse koasilla, mutta en löydä mitään vikaa siinä asumismuodossa. oli yksiö, talo oli rauhallinen, vuorka alhainen, vuokraan kuului sähkö, vesi ja netti (sekä tietysti lämmitys).
En ole kuullut kaupungin asunnoista puhuttavan pahaa, olen kuullut, että yhden kaupunginosan kaupungin asuntoja kannattaa välttää, mutta toisaalta olen kuullut siellä asuvilta ettei nykymeno ole sellaista kuin menneinä vuosina.
mitä asioita haluaisit välttää? kyselet tekstissäsi myös kuntoutujien asunnoista, joten päättelen siitä, että kärsit joko alkoholismista/huumausaineista tai masennuksesta. Silloin kehottaisin välttämään keskustaa asuinalueena, koska siellä on paljon päihdehoukutuksia ja masennuskin voi pehntua, kun tulee tietenkin myös öiseen aikaan keskustan melut sisälle.
En ole koskaan käyttänyt päihteitä, mutta masennusta on ollut kyllä ja herkkyyttä häiriötekijöille neuroepätyypillisyydestä ja muusta johtuen. Kestän töihin liittyvää raskastakin stressiä ja hankaluutta, mutta en halua sitä seinän taakse vapaa-ajalle; siinä menee raja.
Asuntoon pitäisi mahtua oma pesukone tai olla sellainen valmiina.
Olen alunperin kotoisin kaupungista, missä on yksi Suomen pahamaineisimmista luottohäiriöghetoista ja siellä oli sellaisia taloja, missä kulttuurisesti rikkaat asukkaat heittelivät roskat parvekkeelta alas ja tulivat fileerausveitsen kanssa oven taakse, kun naapuri valitti tästä.
Olen jo aikuisemmassa iässä ja kaipailen keskiluokkaista siistiä ympäristöä, vaikka asuisinkin vuokralla.
Yritän vielä käydä AMK:n loppuun täällä omalla paikkakunnalla, mikä toivon mukaan loppuu ensi vuoden puolella, mutta samaa alaa ja jatko-opintoja voisi käydä myös tuolla Jyväskylässä ja toki työelämä kiinnostaisi.
jyväskylästä en ole kuullut, että missään olisi erityistä ghettoilua. Tai no pupuhuhta, mutta en siitä sano mitään, kun ei ole omia kokemuksia enkä tunne ketään puparilaista, jolta voisin tarkistaa nykytilanteen. oli rauhallinen kaupunki kun siellä asuin ja ihmiset ystävällisiä, varmaan nykyisinkin on samankaltaista. jokaiseen kaupunkiin mahtuuu niitä uutisiin pääseviä tyyppejä, onneksi ovat vähemmistössä.
ainiin, keskustassakin asuin siis joskus ja verratuna muihin kaupunginosiin, siellä oli meluisaa ja roskaisaa. usein meidän taloyhtiön sisäpihan penkkejä "koristivat" paikalliset pultsarit ja toisinaan huu m e väki keskustan ehdoton plussa on harjun alue ja sitten näkymät jyväsjärvelle.
kyllä, vokaaleita venytetään, mutta ei kaupungin nimessä. muutenkaan ei kaikissa sanioissa venytetä vokaaleja.