IS uutisoi "nerokkaasta kikasta" moporallin lopettamiseksi: Mikko ostaa häiriköille bensat?!
"Mikko kyllästyi rivitalon vieressä pörrääviin mopoihin – nerokas bensakikka ratkaisi tilanteen kaikkien eduksi"
Ei saatan..... Turpaan ei tule, jos lähtee pakoon ja antaa häiriköille tilaa. Kukaan ei tule ahdistelemaan, kun pukeutuu oikein ja peittää hiukset. Kukaan ei tule rälläämään mopolla asuinalueelle, jos maksat tälle bensat...?
Tätäkö on suomalainen oikeuskäsitys ja "nerokkaat" kikat vuonna 2020?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Me harkitsemme ensikodin ostoa, ja yksi tekijä joka mietityttää lupaavassa kohteessa, on juurikin takapihan vieressä kulkeva pikkutie. Siellä kuulemma usein pärrää näitä poikia, kivasti vielä pitkä suora kyseessä. Ei taida tulla kauppoja.
Joo ei kannata, varsinkin jos on omia lapsia harkinnassa. Vaarallinen tuollainen mopotie pikkulapsille, kaahaajat tulevat päälle ja muutenkin pysähtelevät tupakalle ja nuuskamällille sinne polun varteen, johon ei omasta kodista näy. Vielä jos teillä on koira omassa pihassa, tupakalla kerkiää kivasti ajankuluksi viskelemään kiviä koiran päälle niin että se oppii räkyttämään kaikille ohikulkijoille.
Ostakaa koti sellaiselta kasarialueelta, jossa asuu keski-ikäistä väkeä, jonka jälkikasvu on jo muuttamassa omilleen tai pois opiskelemaan. Ehkä ei löydy leikkikavereita omille tuleville lapsille ihan naapurustosta, mutta ainakin elämä on rauhallista ja turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paljon parempi keino kuin se että käy huutamassa nuorille että häipykää.
Eli mielestäsi häiriköt on palkittava? Miten pitkälle pitää mennä noin niin kuin yleensä? Maksatko esim. jollekin parkkiruudunkin, jotta ei käytä sun paikkaa, (kutenmeille on usein tehty)?
Pitääkö bensarahaa antaa säännöllisesti kerran kuussa, vai avaatko lompakkosi aina tarvittaessa ja tankin tyhjennettyä?
Kuinka pitkään maksaisit? Monelleko riittää rahat? Millaisia summia?
Itseäni mopoilijat eivät häiritse millään tavalla. Pointtini olikin että hänen toimintansa on paljon asiallisempaa kuin se tavallinen että soitetaan poliisi häätämään nuoret pois tai mennään itse huutamaan heille.
Eihän sinne tarvitse mennä "huutamaan", vaan ensin sanoa asiallisesti, että häiritsee ja pitää valita paikka, missä ei tuota häiriötä. Rekkarit ylös, ja siitä se lähtee, jos ei sana tehoa. Poliisille ilmoitus, tietenkin.
Tuo on kotirauhan häirintää. Ei siitä tule palkita, eikä se ole mitenkään asiallista tai fiksua antaa vääränlaista signaalia kasvaville ja kehitysiässä oleville, joita tarvitsee opettaa ja kasvattaa hyvään suuntaan, ei siis palkita vääränlaisesta toiminnasta.
Ja kun ei ole kyse mistään pikku asiasta, vaan on todella vakava ongelma, mikä ei noin poistu, vaan ainoastaan siirtyy hetkeksi. Vanhempien kuuluu toimia oikein ja suoraselkäisesti, eikä sysätä kasvatusvastuuta naapurustolle!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paljon parempi keino kuin se että käy huutamassa nuorille että häipykää.
Eli mielestäsi häiriköt on palkittava? Miten pitkälle pitää mennä noin niin kuin yleensä? Maksatko esim. jollekin parkkiruudunkin, jotta ei käytä sun paikkaa, (kutenmeille on usein tehty)?
Pitääkö bensarahaa antaa säännöllisesti kerran kuussa, vai avaatko lompakkosi aina tarvittaessa ja tankin tyhjennettyä?
Itseäni mopoilijat eivät häiritse millään tavalla. Pointtini olikin että hänen toimintansa on paljon asiallisempaa kuin se tavallinen että soitetaan poliisi häätämään nuoret pois tai mennään itse huutamaan heille.
Eihän sinne tarvitse mennä "huutamaan", vaan ensin sanoa asiallisesti, että häiritsee ja pitää valita paikka, missä ei tuota häiriötä. Rekkarit ylös, ja siitä se lähtee, jos ei sana tehoa. Poliisille ilmoitus, tietenkin.
Tuo on kotirauhan häirintää. Ei siitä tule palkita, eikä se ole mitenkään asiallista tai fiksua antaa vääränlaista signaalia kasvaville ja kehitysiässä oleville, joita tarvitsee opettaa ja kasvattaa hyvään suuntaan, ei siis palkita vääränlaisesta toiminnasta.
Ja kun ei ole kyse mistään pikku asiasta, vaan on todella vakava ongelma, mikä ei noin poistu, vaan ainoastaan siirtyy hetkeksi. Vanhempien kuuluu toimia oikein ja suoraselkäisesti, eikä sysätä kasvatusvastuuta naapurustolle!!!!!
Luultavasti kuitenkin bensan oston vaikutus kestää paljon kauemmin kuin huomauttamisen ja poliisilla uhkailun. Nuoret varmasti muistavat että tämä olisi mukava naapurin setä joka auttoi heitä nuorena ja auttavat mieluusti häntäkin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole kyse mistään pikku asiasta, vaan on todella vakava ongelma, mikä ei noin poistu, vaan ainoastaan siirtyy hetkeksi. Vanhempien kuuluu toimia oikein ja suoraselkäisesti, eikä sysätä kasvatusvastuuta naapurustolle!!!!!Luultavasti kuitenkin bensan oston vaikutus kestää paljon kauemmin kuin huomauttamisen ja poliisilla uhkailun. Nuoret varmasti muistavat että tämä olisi mukava naapurin setä joka auttoi heitä nuorena ja auttavat mieluusti häntäkin tarvittaessa.
Juu, pojilla jää kiva mieli, kun setä antoi rahaa. Setä ei ehkä kuitenkaan välttämättä kerro pojille, että näin toimiminen (bensarahalla palkitseminen) on loppupeleissä väärin ja vastuu kannetaan, eikä häiritä naapureita. Tuon ikäiset lapset ovat kehittymättömiä, eivätkä ymmärrä teon sisintä olemusta, vaan jatkavat kyllä pian uudelleen häiriköintiään. Täysin vääränlainen opetus tästä vaan jää. Lahjontaa.
Poliisi ei ole mikään paha instanssi millä uhkaillaan, vaan valvoo järjestystä ja rauhaa. Naapurien häirintä kuuluu heidän työhönsä estää. Ja on aika härskiä ajaa jotain metsämotocrossia tai mitä noita vehkeitä on. Ihan törkeä meteli. Eläimilläkään ei ole pesintärauhaa.
Viritettyjä vehkeitä on enemmän, kuin virittämättömiä, ja niistä pitää ilmoittaa poliisille, vaikka jo lapsen itsensä turvallisuuden takaamiseksi. Kun annat pikkusormen, sulta viedään koko käsi. Jos toimitaan oikein, ei siitä pojille traumoja tule, kovapäisiä kiusaajia ovat, kunhan saavat vapaasti mellastaa. Poikkeuksiakin onneksi on löytynyt, mutta vähän. Kokemusta on useasta osoitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole kyse mistään pikku asiasta, vaan on todella vakava ongelma, mikä ei noin poistu, vaan ainoastaan siirtyy hetkeksi. Vanhempien kuuluu toimia oikein ja suoraselkäisesti, eikä sysätä kasvatusvastuuta naapurustolle!!!!!Luultavasti kuitenkin bensan oston vaikutus kestää paljon kauemmin kuin huomauttamisen ja poliisilla uhkailun. Nuoret varmasti muistavat että tämä olisi mukava naapurin setä joka auttoi heitä nuorena ja auttavat mieluusti häntäkin tarvittaessa.
Juu, pojilla jää kiva mieli, kun setä antoi rahaa. Setä ei ehkä kuitenkaan välttämättä kerro pojille, että näin toimiminen (bensarahalla palkitseminen) on loppupeleissä väärin ja vastuu kannetaan, eikä häiritä naapureita. Tuon ikäiset lapset ovat kehittymättömiä, eivätkä ymmärrä teon sisintä olemusta, vaan jatkavat kyllä pian uudelleen häiriköintiään. Täysin vääränlainen opetus tästä vaan jää. Lahjontaa.
Poliisi ei ole mikään paha instanssi millä uhkaillaan, vaan valvoo järjestystä ja rauhaa. Naapurien häirintä kuuluu heidän työhönsä estää. Ja on aika härskiä ajaa jotain metsämotocrossia tai mitä noita vehkeitä on. Ihan törkeä meteli. Eläimilläkään ei ole pesintärauhaa.
Viritettyjä vehkeitä on enemmän, kuin virittämättömiä, ja niistä pitää ilmoittaa poliisille, vaikka jo lapsen itsensä turvallisuuden takaamiseksi. Kun annat pikkusormen, sulta viedään koko käsi. Jos toimitaan oikein, ei siitä pojille traumoja tule, kovapäisiä kiusaajia ovat, kunhan saavat vapaasti mellastaa. Poikkeuksiakin onneksi on löytynyt, mutta vähän. Kokemusta on useasta osoitteesta.
Jaahas, sormi lipsahti, ja lähti kaksi kertaa, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on maan tapa palkita huono käytös?
Tämä on maan tapa. Pahenee vaan koko ajan.
Jouduin aikoinaan, jo vuosia sitten menemään sossuun, kun työttömyys iski, ero tuli ja kaikki, koko elämä meni uusiksi. Tilasin ajan, ja jonotin kuten muutkin, luulin. Eteeni pörähti jostain kaksi pitkäkuontaloista ja röhönaurua kovaan ääneen höröttävää nuorta miestä tupakalle vahvasti löyhkäten ja alkoi renkuttaa ovenkahvaa huoneeseen, johon itse olin seuraavana jonossa. Painelivat summeria ja koputtelivat.
Ovi avautui, ja vienosti hymyilevä sossutäti avasi pojille oven ja ilmiselvästi olivat vakioasiakkaita, kun tervehtivät tuttavallisesti, ja "Mitäs teille nyt kuuluu, tällä kertaa"?
Minä hyppäsin tuolista ja ilmoitin, että taitaa olla mun aikavaraus just nyt klo 14?? Hymy hyytyi tädillä, ja ilme kiristyi "No eivätkö he voi tulla nyt, voithan sä odottaa"? No kuule, en voi, mulla ois kiire TE-toimistoonkin vielä ja silleen...
"No voi että, ja melkein pyysi noilta röyhkimyksiltä jo kai anteeksikin, kun yhteiskunnan rakentajat piti hetkeksi pistää istumaan ja vuoroaan odottelemaan. Aikavarausta ei heillä näköjään ollut. Ei mitään kuitteja myöskään, itselläni mapillinen todisteita siitä mihin rahani olen pistänyt.
Toinen aikani meni samoilla viboilla. Istuin jo tuolissa huoneessa, ja sisään horjui kunnon kännissä oleva spurgu huutaen, että nyt täytyy saada sapattikenkiin rahat, kun on hautajaisiin meno. "Juu, voitko odottaa hetken, mä hoidan hänen asian nyt ensin"? No mikäs siinä, odotan tietenkin, olenhan raitis ja rehellinen yh-äiti, joka ottaa vastaan työtä vaikka 5 minuutissa. :(
Lähtiessäni kuulin, kuinka taas yksi juoppo sanoi kaverilleen, tullessaan toisesta huoneesta, kuinka "Sain rahat, nyt haetaan kannu, ja voidaan tulla tänne vielä kuulemma uudestaan tänään hakemaan lisää". Näin tämä toimii. Joskus sitä miettii, että kannattaako raataa pienellä palkalla ja näitä hyysättäviä kullanmuruja elättää?
Hyvin keksitty juttu mutta huomaa ettet ole ikinä mitään tukia hakenut sillä niitä ei käydä hakemassa mistään toimistosta lompakkoon tai tilille.
Kokoomuksen puoluetoimistolla ei taida olla kiirettä näin viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee suomalaisten omituisen luonteen kun joku kerrankin keksii ongelmaan ratkaisun joka ilahduttaa toisia ihmisiä joku muu loukkaantuu siitä ja toteaa keinon olleen väärä.
Mikko saa ostaa vielä monet bensat...
Noh, teinit on mitä on. Ei niihin silloin kun laumana menevät oikein mikään tepsi. Varsinkaan nillittäminen, pään aukominen, somessa riehuminen jne. Se on vaan teinien luonnossa, kapinointi, ja tavallaan ihan hyvä niin. Kapinointi vie maailmaa eteenpäin.
Että sikäli tuo on keinona ihan fiksu. If you can't beat them, join them.
Ostaisikohan joku minulle viinaa jos menisin huutamaan baarin eteen...?
M 45
Vierailija kirjoitti:
Ostaisikohan joku minulle viinaa jos menisin huutamaan baarin eteen...?
M 45
Kokeile ja raportoi toki meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me harkitsemme ensikodin ostoa, ja yksi tekijä joka mietityttää lupaavassa kohteessa, on juurikin takapihan vieressä kulkeva pikkutie. Siellä kuulemma usein pärrää näitä poikia, kivasti vielä pitkä suora kyseessä. Ei taida tulla kauppoja.
Joo ei kannata, varsinkin jos on omia lapsia harkinnassa. Vaarallinen tuollainen mopotie pikkulapsille, kaahaajat tulevat päälle ja muutenkin pysähtelevät tupakalle ja nuuskamällille sinne polun varteen, johon ei omasta kodista näy. Vielä jos teillä on koira omassa pihassa, tupakalla kerkiää kivasti ajankuluksi viskelemään kiviä koiran päälle niin että se oppii räkyttämään kaikille ohikulkijoille.
Ostakaa koti sellaiselta kasarialueelta, jossa asuu keski-ikäistä väkeä, jonka jälkikasvu on jo muuttamassa omilleen tai pois opiskelemaan. Ehkä ei löydy leikkikavereita omille tuleville lapsille ihan naapurustosta, mutta ainakin elämä on rauhallista ja turvallista.
Lasten kannalta on harvinaisen ikävää asua sellaisella okt-alueella, missä ei juuri muita lapsia ole.
Mä olen itse Oulun eteläpuolelta kotoisin ja siellä oli ainakin 2000-l puolivälissä tapana että isät virittivät lastensa päristimet, niin poikien kuin tyttöjen. Vanhemmat eivät myöskään piutpauta välittäneet missä penskat öisin hilluivat. Oma perheeni oli siitä harvinainen, että eivät sallineet minun hommata korttia ja mopoa ja mulla oli kotiintuloajat. Kuulemma nyt entisellä kotipaikkakunnallani moporalli on loppunut ja harvalla nuorella on mopoa tai autoa. Öisin on niin hiljaista että katuvaloja ei pidetä enää päällä. Kempeleessä ollaan näköjään vielä keskiajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on maan tapa palkita huono käytös?
Tämä on maan tapa. Pahenee vaan koko ajan.
Jouduin aikoinaan, jo vuosia sitten menemään sossuun, kun työttömyys iski, ero tuli ja kaikki, koko elämä meni uusiksi. Tilasin ajan, ja jonotin kuten muutkin, luulin. Eteeni pörähti jostain kaksi pitkäkuontaloista ja röhönaurua kovaan ääneen höröttävää nuorta miestä tupakalle vahvasti löyhkäten ja alkoi renkuttaa ovenkahvaa huoneeseen, johon itse olin seuraavana jonossa. Painelivat summeria ja koputtelivat.
Ovi avautui, ja vienosti hymyilevä sossutäti avasi pojille oven ja ilmiselvästi olivat vakioasiakkaita, kun tervehtivät tuttavallisesti, ja "Mitäs teille nyt kuuluu, tällä kertaa"?
Minä hyppäsin tuolista ja ilmoitin, että taitaa olla mun aikavaraus just nyt klo 14?? Hymy hyytyi tädillä, ja ilme kiristyi "No eivätkö he voi tulla nyt, voithan sä odottaa"? No kuule, en voi, mulla ois kiire TE-toimistoonkin vielä ja silleen...
"No voi että, ja melkein pyysi noilta röyhkimyksiltä jo kai anteeksikin, kun yhteiskunnan rakentajat piti hetkeksi pistää istumaan ja vuoroaan odottelemaan. Aikavarausta ei heillä näköjään ollut. Ei mitään kuitteja myöskään, itselläni mapillinen todisteita siitä mihin rahani olen pistänyt.
Toinen aikani meni samoilla viboilla. Istuin jo tuolissa huoneessa, ja sisään horjui kunnon kännissä oleva spurgu huutaen, että nyt täytyy saada sapattikenkiin rahat, kun on hautajaisiin meno. "Juu, voitko odottaa hetken, mä hoidan hänen asian nyt ensin"? No mikäs siinä, odotan tietenkin, olenhan raitis ja rehellinen yh-äiti, joka ottaa vastaan työtä vaikka 5 minuutissa. :(
Lähtiessäni kuulin, kuinka taas yksi juoppo sanoi kaverilleen, tullessaan toisesta huoneesta, kuinka "Sain rahat, nyt haetaan kannu, ja voidaan tulla tänne vielä kuulemma uudestaan tänään hakemaan lisää". Näin tämä toimii. Joskus sitä miettii, että kannattaako raataa pienellä palkalla ja näitä hyysättäviä kullanmuruja elättää?
Hyvin keksitty juttu mutta huomaa ettet ole ikinä mitään tukia hakenut sillä niitä ei käydä hakemassa mistään toimistosta lompakkoon tai tilille.
Kokoomuksen puoluetoimistolla ei taida olla kiirettä näin viikonloppuisin.
Älä väitä valehtelijaksi. "Vuosia vuosia sitten" kuten sanoin. Ennen toimittiin toisin. Totta joka sana.
Oli ilmeisesti mm. kassapiste, josta sai käteistä, akuutteja tilanteita varten. Ja hyvillä mielin spurgut lähtivät kannun hakuun. Luuletko, että kävelivät tililtä nostamaan? Hyvä, jos pystyssä pysyivät, ja joku varmaan haki Alkosta, ei noille taatusti myyty.
Itseltäni varastettiin noihin aikoihin lompakko, ja meni kortit ym. enkä olisi edes pystynyt todistamaan pankissa henkilöllisyyttäni, joten sain sossulta rahat lainaan, mitkä maksoin takaisin. En ole kuullut, että kukaan olisi lainaa saanut. Tämäkin jo todistaa valtavaa eriarvoisuutta, kun viinapulloon saa rahat tuosta noin vain, mutta yh-äiti saa lainaan rahaa, mikä menee taatusti ruokaan.
Samoin viimeisellä kerralla tapahtui seuraavaa: Oma virkailijani oli selvästi hermostunut, ja kollegat hyppivät supisten huoneessa, ja käytävälläkin liikehdittiin juoksuaskelin. Kysyin mitä tapahtuu? "Tarkastus", (eli pomot tulivat tutkimaan kaiken). Yksikin kävi hakemassa muutaman kansion ja vei mukanaan, ja hyvin sai selville, että "putsattiin paikkoja" niin sanotusti. Holtitonta oli rahanjako tuolloin. Silloinhan ei ollut vartijoita, eikä mitään suojaa huoneissa, vaan kuka tahansa olisi voinut puukolla tehdä mitä mielii, kuten alkoikin tapahtua, jolloin piti turvatoimia tehostaa.
Olen ollut kaupungin hommissa hoitopuolella (kotikäynnit), ja kyllä pelattiin sielläkin suhteilla ja eriarvoisesti. Jotkut suosikit saivat esim. siivousta kunnan piikkiin, kun taas toisille jyrkkä ei. Puolueellista peliä, esim. vakivirkoihin sekä sijaisten valinnassa. Pidä valehtelijana, mutta vain mielessäsi, ei tarvitse tulla pätemään, kun et tiedä etkä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Mikko saa ostaa vielä monet bensat...
No ihan varmasti. Kuten sanottu, ilahduttaa hetken mopohäiriköitä, mutta keinona täysin väärä.
Vanhempien pitäisi yhdessä miettiä ratkaisu tähän pulmaan, eikä piilotella verhojen takana, kun oma mussukka paahtaa naapurin bensoilla aamuyöstä mummoja häiritsemässä. Ja tuo ääni on kammottava. Me kuunneltiin usein, kun varmaan kaupungin keskustasta lähti ja koko ajan koveni lähiön läpi se moottorin ulina mikä kesti piiiitkään, kunnes veti naapurin poika lopuksi pihaan.
Joka hemmetin yö loppuhuipennus ennen aamulehteä. Tunnin parin välein piti revittää yölläkin sitä romua, ja mami vaan levitteli käsiään. Eipä tulisi ihan heti mieleen tuollekaan röyhkeälle nulikalle (pyydettiin, että lopettaisi, kohteliaasti ja kauniisti) tankkia täyttää.
On se hassua kun itse 15v ollessa se ääni ei haitannut lainkaan, päinvastoin: mitä kovempi ääni, sen parempi.
Nyt olen ihan hermorauniona jos joku rällää mopolla kämpän ohi illalla.
Ei ole vanhaksi tulemista :D
Suomi yksi harvoista Euroopan maista jossa huonosta ja epäsoveliaasta käytöksestä palkitaan,, tuli mieleen noi kelan sprugut,, kiva tietää et omat verorahat menee spurgujen yms hyysäämiseen ja palvelimiseen....
Sitten asiallisella, normaalilla, sivistyneellä käytöstavat omaavaa henkilöä rangaistaan viemällä kaikki tuet ja vähän päälle pois,, mopopojat oppii et se yks hönö antaa bensaa, mennään häiriköimään taas niin ostaa lisää,, sit taas, sit taas...
Jos se laittaa sokeria siihen bensan sekaan? :D
Jo on tyhmän touhua tuollainen. Kusipäät vaan siirtyy seuraavalle kadulle, jossa joku toinen pösilö antaa lisää rahaa, kunnes seuraava ja siitä seuraava. Järjen riemuvoitto.
Virittelette varmaan vielä heidän kanssa mopotkin yhdessä ja ostatte varaosia ja kaikkea kivaa?